probes opbergen ?

fred101

Golden Member

Er zijn vast meer mensen met het zelfde probleem, waar laat je probes en meetsnoeren als je geen plek hebt ze ergens te hangen.
Is daar een of ander slim opberg systeem voor. Ik zat te denken aan een doos met smalle vakjes/schotjes waar je ze opgerold in kan doen Ik zie dat niet zo zitten om dat van hout te maken, daar ben ik niet zo goed in. Iemand een ander handig idee om iets bestaand daar voor te misbruiken.

Oja: het gaat om iets van 20 probes, stuk of 10 meetsnoertjes voor multimeters , een stuk of 15 coaxiale meetsnoeren (bnc naar crokodil enzo)en een stuk of 20 banaan-banaan snoeren. Ik heb de rest hangen op een rekje maar bovengenoemde zijn te lang en hangen dan op de grond.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

Van MDF is het heel gemakkelijk te maken.
Dat lijm je zo in elkaar alleen een winkel vinden waar men goed met de zaagtafel overweg kan.
Dus geen bouwmarkt maar een echte winkel.:-)
Als je mij de gewenste maten door geeft van de bak en de vakjes.
Dan kan ik je wel een lijstje met de maten voor het hout doorgeven.
Hoef je het alleean maar te laten zagen en in elkaar te plakken.:-p
Lever ik er zelfs een bouwtekening bij.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Bedankt voor het aanbod. Ik denk alleen dat MDF een beetje zwaar wordt maar dat hele dunne mdf als schotjes is wel een idee, maar dan in een triplex bakje ofzo. Zoiets zou ik dan in een onderdeel la (van die metalen ikea ladekastjes) kunnen zetten. Als ik er twee leeg haalis dat waarschijnlijk wel handig. Kan ik zo bij vanaf de operatietafel.

Ik heb genoeg houtgereedschap, ik verzamel niet allen meetgereedschap maar ook al 30 jaar gewoon gereedschap, alleen zijn hout en ik geen echte vrienden. Maar dat heeft vooral met het ontwerp te maken. Dat gaat altijd fout. Ik kan een stuk in een spatboard lassen op zo'n manier dat je onderhand geen plamuur meer nodig hebt maar verder...Gisteren een nieuwe tuner gebouwd, alles af, Asjes gedraaid, koppelingen enz, alles werkt maar dan past de kast net niet meer dicht. Dat soort dingen. Ik ben best bovengemiddeld handig maar niet op inschatten van maten of het maken van bouwtekeningen.

Ik zal eens wat van karton en ducktape maken als testje voor de maten en of het handig is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Het probleem met hout is natuurlijk dat je het niet kunt lassen of solderen ;)

Ik heb bakjes geprobeerd ( van die overtoom smalle lange bakken ) maar gewoon hangen blijft het handigst, zeker als je er met enige regelmaat naar grijpt.

pa3gws

Golden Member

Als je het passend in een lade wil maken dan is 6mm MDF dik zat.
En dat is niet zo zwaar.
Ik heb op deze manier twee bestek bakken gemaakt voor in de keukenlade.
http://www.uploadarchief.net/files/download/bestekbak.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/bestekbak2.jpg
De bakken die te koop zijn passen toch nooit.:-)
Laat het me maar weten als je de maten moet hebben.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hugo Welther

Moderator

Ik heb in de kringloop bakjes gekocht die je aan elkaar kunt haken.
Dit werd door V&D gevoerd en bestaan in allerlei soorten en maten. Of het nog verkrijgbaar is weet ik niet.
De kringloop hier heeft nog wel een voorraadje dacht ik.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn0009.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn0010.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn0011.jpg

Je maakt het net zo breed en diep tot het in een (bureau)la past.

Een bestekladeinzet (3x woordwaarde) werkt net zo goed.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

In mijn vorige school hadden ze een mooi systeem, elke labotafel had een klein bijzet kastje op wieltjes. 2normale schuifjes waar in 1de ontwikkelbordjes lagen voor digitale technieken en 1 waar een breadbordje en een multimeter in lag.

Er was ook nog een 3de hoge schuif waar meetsnoertjes en schroevendraaiers in waren opgeborgen.
Ze hadden een plexiplaat in een U geplooid en voor de tangetjes sleuven gemaakt, voor de schroevendraaiers simpelweg gaatjes, voor de banaanstekkers ook gaatjes(voor beide zijden) maar dan nog een sleuf in de plexiplaat voor de draad in te friemelen, dat was dacht ik 1grote voor alle meetsnoeren hun draad.
Voor de BNC kabels hadden ze BNC chassis delen gemonteeerd(ook 2per draad) op de plexiplaat, kabels werden ook weg gemoffeld in zo'n sleuf.

Foto's heb ik er wel niet van, hopelijk snap je het principe en kan je inspiratie nu op hol slagen:+

De probes werden er niet in opgeborgen dus daar moet je nog iets op vinden.

Op 16 mei 2010 11:29:08 schreef fred101:
...als je geen plek hebt ze ergens te hangen.
Is daar een of ander slim opberg systeem voor.

Plek MAKEN om ze te hangen. Da's toch verreweg de meest efficiente manier.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Maar dat staat gelijk aan opruimen, en opruimen wil bij mij meestal zeggen dingen weggooien.

GJ_

Moderator

Ik heb ze in goedkope etuitjes zitten. Op de etui schrijf ik met een dikke stift wat erin zit. Hetzelfde met mn programmeerkabels.

chuckie

Honourable Member

Fred, jouw ruimte kennende is er volgens mij alleen nog maar plaats door een waslijn te spannen.
Kompleet met wasknijpers om de snoeren op hun plaats te houden ben je zo klaar.

Als je een idee hebt om iets van hout te maken kan ik dat wel voor je doen hoor...
Is mijn favoriete materiaal.

Je kan bv 3mm triplex met een lamello frees in een kopse kant van de werktafel bevestigen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

K heb zoiets eens gemaakt van een stuk grijze 540mm Kabelgoot
UA ligt plat, zal zo een foto plaatsen..

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2372&mode=view

Dit moet erin. De meetsnoertjes hangen nu voor het raam aan de muur, de multimetersnoeren over een grote schroef aan de balk dus alleen de probes.

Watchout: Lachen hoor:

De probes werden er niet in opgeborgen dus daar moet je nog iets op vinden.

Ik heb van karton wat in elkaar geplakt en in een plastic bak gedaan. Dat werkt in ieder geval. Maar valt nu al bijna van ellende uit elkaar en heeft wat te weinig vakjes maar het was even als testje.
Ik wilde een foto maken maar mijn toestel wil niet meer mounten. Ik zie wat er op staat maar ben ineens geen eigenaar meer (hij heeft daarvoor wel even aan een apple gehangen)

Dat van die etuis vind ik ook wel mooi. Dan kunnen accesoires er gelijk bij. Moeten ze wel doorzichtig zijn anders blijf ik zakjes open maken. Een bakje van hout met schotjes (chuckie ? :-) ) lijkt mij het makkelijkst voor de meest gebruikte. Zit dat vol dan is het wel een idee de rest in een laatje te doen in etuitjes.

GJ: wat gebruik jij daarvoor ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Ik heb een flink aantal kratkoffers. Die stapelen lekker in de auto, hebben dus een deksel en een handvat.
Ik heb een kratkoffer voor:
-laptop
-programmerkabels (in etuitjes)
-scope en kabels
-thermografische camera en acessoires
-documentatie
-nog meer documentatie
-oude CT documentatie
-nieuwe CT documentatie
-programmeerapparaten, antiek
enz enz
en nog eentje als aktenkoffertje :-)
http://media.vinklisse.nl/medias/sys_master/kkmedia/8451804276364336.jpg

Op 16 mei 2010 11:29:08 schreef fred101:
Oja: het gaat om iets van 20 probes, stuk of 10 meetsnoertjes voor multimeters , een stuk of 15 coaxiale meetsnoeren (bnc naar crokodil enzo)en een stuk of 20 banaan-banaan snoeren. Ik heb de rest hangen op een rekje maar bovengenoemde zijn te lang en hangen dan op de grond.

Je had meer dan alleen maar probes, probes berg je ook niet op op de manier die ik beschreef (iets te kostelijk).
Snoertjes, banaanstekers, BNC=>BANAAN, ... dingen die je veel nodig heb, kan je perfect zo opbergen.
Je hebt vast wel een paar favoriete probes die op grijpafstand liggen als je aan het werk bent. De rest berg je veilig op.
Of ben je zo'n die-hard>:)

fred101

Golden Member

Ik een die-hard ? welnee dat lijkt maar zo. Welke probe ik gebruik ligt aan de scoop die ik gebruik, spanning en frequentie.
Ik heb 1:10, 1:1, 1:100, actieve en passieve probes maar bv ook merkgebonden probes.

Dat bakje werkt prettig. Ik probeer het zo eens een tijdje en als het dan nog bevalt wil ik wel een hout variant. Maar dan wil ik eigenlijk een soort klein ladeblokje maken wat onder de tafel kan op wieltjes met een paar laatjes met vakjes. Een in de maat zoals ik nu heb voor de probes, een voor wat multimeters en ander klein meetspul, een voor gereedschapjes en een voor al mijn verloopconnectors, couplers, calibratiekits en ander netwerk analyse spul. Je kunt wel ladeblokken kopen maar die zijn vaak erg breed en diep.

Als ik het fysiek nog zou kunnen zou ik een reeks 19"racks kopen (maxwell stichting) en dan alles de shack uit, rij racks erin met de apparatuur (niet inbouw op een plankje in het 19" rek en wat lades voor accesoires erin. Wat voedingen en losse handapparatuur onderop
Dan een tafelje op wieltjes en met lades eronder met de soldeerbout, stroompunten enz wat ik zo op en neer kan rijden voor die kasten. Dan kun je altijd recht voor een apparaat zitten ipv in rare hoeken te moeten zitten omdat ik anders niet bij een knop kan. Ach een mens moet wat te wensen houden he :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Misschien wat offtopic maar misschien heeft er iemand wel iets aan:
als je snoeren kan/wil hangen is een getande kabelgoot (een draadkoker) wel een handig hulpmiddel om een snoerenhanger te maken.

http://www.elettrocanali.it/images/stories/Luca_canali/ec_can._asolati_s_blu5.jpg
Zaag een stuk goot op de onderzijde langs doormidden, schroef onderzijde tegen muur of een houten plankje en aan de tanden hang je je snoeren.
Zijn verkrijgbaar in brede en smalle tanden. Soms moet je de tussendelen van de tanden wel even bewerken met de vijl afhankelijk van het type.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

voila het idee van big bang heb ik jaren gebruikt.
een panduit koker in 2 zagen en vastvijzen tegen de muur.
pomona heeft een metalen snoerhanger

het enige probleem van die dingen is de vaste afstand
nu gebruik ik een iets geavanceerder ding. indertijd gekocht bij farnell. is een kabelhanger met verstelbare tanden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb de voorste krultand er ook nog afgezaagd en aan de zijkanten van de tanden staan bij mij ook geen verdikkingen: dus ideaal. Maar zo'n model voor foto vond ik niet.

Tis idd handig want snoerhangers kunnen wel degelijk wat kosten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Ik heb voor het raam een lat van 1 meter lang met daarin gleuven gefreesd om de 2 cm maar die oplossing van BB is wel een stuk praktischer. Daar ga ik eens naar opzoek. Zo'n verstelbare heb ik ook. Ooit gehad van iemand maar ik vind het nadeel aan al die dingen dat de tanden te dicht naast elkaar zitten. Zodra er stekkers aan de snoeren zitten kun je de tand ernaast al niet meer gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zo heb ik dat ook al een vreselijk lange tijd:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn2238.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Anoniem

Ik heb ook al van alles geprobeerd. Uiteindelijk stop ik ze nu in een plastieken ladenkastje . Gekocht bij bouwmarkt, 1m hoog, 10 lades, 30 cm breed en 40 diep.
Ik heb al meerdere foto's van jouw werkplaats gezien en ik denk dat je probleem ergens anders ligt. Jij omringt je graag met indrukwekkende torens van apparatuur. Dat is niet meer van deze tijd. Geheimzinnige geleerden met bizarre ingewikkelde labo's zijn niet meer in trek. Hardware is out! clean desk is nu in.
Je moet gewoon het bruikbare van het brol scheiden. Je hebt helemaal geen 6 oscilloscopen en 25 probes nodig.

Op een gegeven moment had ik zelf 10 scopen!
Mijn eerste dubbelkanaals van op de hogeschool , die doe je toch niet weg. En dan een tektronix 50 MHz scoop prima ding . en een hele ouwe uit de jaren 60. en nog een paar Philipsen. Als je dan bedenkt dat je een scoop niet elke dag gebruikt...Ik heb op een dag een beslissing genomen. De twee beste heb ik gehouden, en die hele bizarre oude ook. De bruikbare andere heb ik weggegeven aan studenten uit mijn familiekring. En de paar defecte heb ik afgebroken voor onderdelen.

Ik voel me er niet slecht bij.

Anoniem

Op 17 mei 2010 15:12:28 schreef electro_freakz:
Zo heb ik dat ook al een vreselijk lange tijd:
[afbeelding]

Zo deed ik het vroeger ook. Wel praktisch maar netjes??

fzwart

Golden Member

Hahaha, grotendikken heeft net het levensgeluk van fred101 om zeep geholpen :-D
Maar ik kan hem eigenlijk wel een beetje gelijk geven. Van de 25 probes gebruik je er misschien 5 regelmatig. De rest zou je óf de deur uit kunnen doen óf als je dat niet over je hart krijgt ergens achteraf kunnen opbergen zodat je die in het bijzondere geval toch nog kan opdiepen.
Ík was ook zo'n verzamelaar maar word nu in toom gehouden door een vechtgenote die er op toeziet dat ik niet het halve huis volkieper. En ik moet zeggen dat het me eigenlijk wel bevalt. Had ook een kluit scoops maar heb er nog maar 2 over. Waarvan eentje ingepakt staat voor het geval mijn andere het mocht begeven.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 17 mei 2010 19:30:02 schreef grotedikken:
..Jij omringt je graag met indrukwekkende torens van apparatuur. Dat is niet meer van deze tijd. Geheimzinnige geleerden met bizarre ingewikkelde labo's zijn niet meer in trek. Hardware is out! clean desk is nu in.
Je moet gewoon het bruikbare van het brol scheiden. Je hebt helemaal geen 6 oscilloscopen en 25 probes nodig.

Mwah, ten dele waar. Nodig hebben niet, soms is het feit dat ze er zijn al een heel goed gevoel op zich, en dat gevoel heeft zijn geruststellende emotionele waarde. Als Fred er gezonder van wordt moet hij het voor mij niet laten.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten