Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 5 juli 2010 09:30:41 schreef Tidak Ada:
een in Torr gecalibreerde draaispoelmeter)(IKG 010).
Ik interesseer me in oude buizen techniek en denk dat de laatste is bedoeld om zo'n triode of diode met een open verbinding naar een vacuum systeem, te voeden. De emisiestroom is dan een maat voor het bereikte vacuüm. Eimac gebruikte vaak een aangepaste 50A4: Glazen buisje aan de zijkant er aan en dat aansluiten op het meetopject (even geen tijd om een foto te plaatsen).

dat wordt vandaag nog steeds gebruikt. Alle ion-beam implanters die gemaakt worden zitten er vol van.
Torr komt van Toricelli. 1 Torr is 19 milliPsi of 1.33 millibar.
De flighttubes in de implanters worden tot op een paar millitorr getrokken. Die ion gauges ( de correcte benaming voor die triode met zijbuisje ) worden gebruikt om te kijken hoe goed het vacuum is. hoe meer electronen ze daardoor krijgen hoe beter het vacuum is.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Helaas kan ik voor mezelf nergens een manual voor de PM2436 dc micrometer vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: icm met de er031m fieldcontroller kun je 'sweeps' definieren. Is wel weer zo dat d'r een dikke bandkabel tussen die field controller en nog wat apparatuur hing (die ongetwijfeld pleite is). Die ER021/ER022 doosjes bevatten allebei een oscillator met vaste frequenties (5, 1.5, 37.5KHz), een versterker voor die oscillator om een modulatiespoel aan te drijven en een simpele lock-in amplifier voor signaaldetectie. IIRC had je twee van die dingen zodat je met een dual-cavity resonator kon werken (een resonator voor een referentie, de andere voor je sample).

http://farm5.static.flickr.com/4143/4775439818_c8aa564bbc.jpg

HP 5316B frequentieteller. Niet zo'n heel groot bereik (tot 100 MHz), is voor dagelijks gebruik voldoende. Chineesjes gaan tot 2.4GHz, maar dit ding heeft de retro-bonus (plus een degelijke behuizing, GPIB en een berg features die ik ws. nooit ga gebruiken... ).

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 juli 2010 18:56:43 schreef free_electron:
[...] De flighttubes in de implanters worden tot op een paar millitorr getrokken. Die ion gauges ( de correcte benaming voor die triode met zijbuisje ) worden gebruikt om te kijken hoe goed het vacuum is. hoe meer electronen ze daardoor krijgen hoe beter het vacuum is.

Weet ik free ;) Ik wilde het alleen begrijpelijk houden voor mensen hier, die het niet kennen.
Ik heb hier een paar van die ion-gauges liggen, helaas alleen Oostblok.
Ik zou graag eens zo'n, Eimac 3-50A4 hebben, maar ik mis hem steeds op eBay. Liefst met uraniumglas in de sealings en in de stam, zoals op de foto.

http://www.uploadarchief.net/files/download/as%20vacuum%20gauge.jpeg

Hier nog een Oostblokker:
http://www.uploadarchief.net/files/download/mr04-a.jpg

Weet je soms meer over de mass spectrograph links onder op de foto (met die rooie dopjes)?

http://www.lampes-et-tubes.info/musee3.jpg

@alex278:

Mooi generatortje heb je daar Ook HP? Ziet er wel naar uit.
Welke wijkt er nou af? De generator of de counter?? ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

mooie counter ... die bestaat ook met een 1ghz optie

Een een "echte" funcgen is het enige apparaat dat hier nog op het verlanglijstje staat.

De 5316x met 1GHz-optie heb ik niet al te vaak langs zien komen op ebay. Deze was goedkoop ($70), met garantie en USPS verzending -- combinatie die je niet altijd vindt. De mazzelaars vinden natuurlijk altijd 'voor weinig' een 5316x met 1GHz-optie en oven-gestabiliseerd kristal; OTOH, ik heb d'r ook een weg zien gaan voor $180 in een vrije bieding.

Dankzij de link van fred01 (zie boven) kon ik de service manual van mijn Keithley 155 downloaden en beginnen met afregelen. Hij komt van de Maxwell stichting, en er hoefde niet te veel aan te gebeuren. Alleen de batterijen van het type PP6 waren geheel leeg. Dit zijn 9V batterijen maar dan groter dan de bekende 9V blokjes. Deze zijn vervangen door 9V Li-ion batterijen. Het batterijen vak is opgevuld met wat schuimrubber en een blokje hout zodat alles er toch weer netjes inzit.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2013b.jpg
Na grondig schoonmaken van de frontplaat is deze ook weer OK.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2025b.jpg
En na het afregelen doet ie het weer, alleen blijft de naald van de meter soms wat `hangen` dus daar moet nog wat gebeuren.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2027b.jpg

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

AAN: alex 278

Je kan de H.P.33120A functie gen. de freq. afwijking aanpassen.
Dat moet software matig, zie service manual blz. 65-66.
(Er vanuit gaande, dat de counter klopt,op de foto )
Groet, Krelis

pa3gws

Golden Member

@Tidak
Is dat jou verzameling?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Helaas niet. Hij is van een kennis in België.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 juli 2010 17:22:34 schreef Krelis Vonketrekker:
AAN: alex 278

Je kan de H.P.33120A functie gen. de freq. afwijking aanpassen.
Dat moet software matig, zie service manual blz. 65-66.
(Er vanuit gaande, dat de counter klopt,op de foto )
Groet, Krelis

Dank voor de tip, maarreh... zoals je ziet wijken ze maar 2.3 ppm van elkaar af. Het enige psychologisch 'hinderlijke' is dat de counter '999.997' aangeeft, en geen '1000.002'. Dat ze iets afwijken vind ik eerlijk gezegd wel prettig. Herrinnert je eraan dat je die waardes niet exact moet nemen.

Anyway, ik weet niet waar die counter tegenaan is gecalibreerd, en als ik een poging zou wagen om 'm te calibreren zou ik eerst een stabiele, bekende bron willen hebben (bij voorkeur GPS). Daarnaast: 't ding staat in een kamer die op een dag +/- 5 graden heen en weer gaat.

joopv

Golden Member

Op 8 juli 2010 22:57:15 schreef Tidak Ada:
Mooi generatortje heb je daar Ook HP? Ziet er wel naar uit.
Welke wijkt er nou af? De generator of de counter?? ;)

Ik heb hier (Eindhoven) een GPS gelockte 10MHz bron, als je in de buurt woont kan je altijd langskomen voor een calibratie.

Met die bron zijn ook de generatoren gelockt, dus iedere frekwentie tussen de 10-4Hz en 109Hz kan hier gemaaakt worden met GPS (10-12) nauwkeurigheid.

Tidak Ada

Golden Member

Misschien moet ik ooit eens een 4MHz TCXO hercalibreren ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Heb mijn counter ( H.P.5341A ) destijds gecallibreerd met een DCF 77 ontvanger (oud ELV project ).
In de counter zit X-tal oven 10811( een van de besten van H.P.)
En daar heb ik mijn H.P.33120A ook mee gecall.
Afwijking op dit moment,geen idee, daar de gen. op de linnenkast staan, en al een jaar daar vertoeft.
Zou 'n eens moeten her callibr.voor verloop over tijd en temp. te testen.
Gr. Krelis

Op 12 juli 2010 21:24:51 schreef joopv:
[...]
Ik heb hier (Eindhoven) een GPS gelockte 10MHz bron, als je in de buurt woont kan je altijd langskomen voor een calibratie.

Den haag, dus net iets te ver. Mocht ik ooit eens langsgaan bij de maxwell stichting dan zal ik kijken of ik m'n counter meeneem ;-).

fred101

Golden Member

Ik heb hier ook gps gelockte TCXO en een daarop afgeregelde counter en gewone TCXO met deler van 10MHz tot iets van 10Hz. Ik zit in Waardenburg bij Zaltbommel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

Op 12 juli 2010 21:24:51 schreef joopv:
[...]
Ik heb hier (Eindhoven) een GPS gelockte 10MHz bron, als je in de buurt woont kan je altijd langskomen voor een calibratie.

Met die bron zijn ook de generatoren gelockt, dus iedere frekwentie tussen de 10-4Hz en 109Hz kan hier gemaaakt worden met GPS (10-12) nauwkeurigheid.

Oja, ik vergat nog de EIP 18GHz shf counter, die is ook extern gelockt aan de 10MHz bron.

OCXO's en TCXO's zijn weliswaar gestabiliseerd voor de temperatuur maar niet voor de veroudering. Dat gaat ook met zoveel ppm of ppb per maand of jaar. Een calibratie van X jaar geleden is dan ook weinig waard, als je geen inzicht in de veroudering van je oscillator hebt.

fred101

Golden Member

Soms valt het mee mijn Philips 1GHz counter met TCXO geeft excact 10.000.000 weer als ik hem op de Thunderbird aansluit. Die heb ik nu twee jaar en een vriend heeft hem daarvoor een jaar gehad. Daarvoor weet ik niet maar die is dus al drie jaar niet gecalibreerd of justeert en staat nog steeds goed. Terwijl de 6670 nog iets van 3 jaar geleden gejusteerd is en er nu al weer iets van 8Hz naast staat. (maar voor een stuk antiek met nixies vind ik dat nog best een goed resultaat :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@joopv: Precies. Daarom moet je ook calibreren tegen een 'externe' standaard. Die 10MHz rubidium-standaarden die je op ebay ziet lijken wel aardig, maar je kunt ze nog over een aardige range vertunen; in ieder geval genoeg om zonder externe bron niet duidelijk te zijn wat nu 10MHz is. Daarnaast las ik op time-nuts ergens dat die dingen nog aardig verlopen na een paar jaar (iets waar de HP-OCXO's om de een of andere reden minder last van hebben).

Overigens begrijp ik dat frequentiestandaarden relatief 'makkelijk' te doen zijn voor 'professionele amateurs'; spanningsstandaarden zijn een stuk lastiger.

[Bericht gewijzigd door alex278 op dinsdag 13 juli 2010 11:34:55 (15%)

fred101

Golden Member

Dat laatste is ook mijn probleem. Een DC standaard heb ik wel. Een oude Philips/ Ik heb een keer de gelegenheid gehad hem te vergelijken met een juist gecalibreerde veel-digit bench meter en hij bleek nog perfect. Veel meer dan een paar uV kan hij er dus niet naast zitten dus prefect voor de meeste multimeters.

Nu zijn er van bv analog wel DC standaards, zelfs met temperatuur correctie mogelijkheden.
Maar een AC stadaard is lastiger. Ik hoorde van Tidak dat er echter ook AC standaards in IC vorm zijn. Nu is het om scopen en multimeters te calibreren dus het hoeft geen 5 cijfers achter de komma te zijn maar ik zou wel graag iets hebben wat bv tot op 1mV precies is. Helaas zijn die dingen vaak maar iets van 2,5 tot 5V en de meeste heel goede meters moet je op meer spanningen afregelen maar het zou al in ieder geval een referentie zijn. Emilien zou nog een keer een sample en hold methode uitleggen om met een DC standaard een AC standaard te maken.

Ik heb ook bij conrad diverse 0,01% weerstanden besteld/ Helaas is alleen de 100 ohm en 10K gekomen maar dan heb ik in ieder geval iets om het weerstands bereik te controleren. (ik weet ook wel dat meetsnoeren, bussen, schakelaars ect ook fouten opleveren maar dit is weer beter dan niets). Nu nog 10, 1000, 100.000 ,1Mohm en 10M in smd zien te vindern. Die passen namelijk precies tussen de lippen van de schakelaar van mijn testboxje (en natuurlijk moet je voor sommige meters weer rare waarden als 27K of 19Mohm hebben).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tijdje geleden heb ik eens gekeken naar voltage references; heb ergens op time-nuts een aardig overzichtsartikeltje gezien. hier alvast een beginnetje.

In ieder geval, voltage references zijn lastiger dan frequency references omdat:
1) temperatuurseffecten veel groter zijn (oventje helpt wel iets, maar 'de rest' van je schakeling/pcb is ook gevoelig voor temperatuurseffecten, o.a. door
1b) thermokoppeleffecten (iedere soldering is er minimaal een).
2) stress in je PCB merkbaar is (vandaar dat er een paar uitsparingen in het PCB zitten bij ontwerpen die voor de ultieme nauwkeurigheid gaan).

Op ebay zijn trouwens voor relatief weinig 5V voltage references te koop. Goed genoeg om een 4.5/5.5 digit multimeter mee te justeren, lijkt me. Alleen heb je dan nog geen AC of weerstandsstandaard.

fred101

Golden Member

Voor DC ben ik voorzien:
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1751&mode=view

Hij kan 0.000001V tot 1000V (de voorloop nul valt in het eerste geval weg) Maar hij kan ook 0,000001 mA tot 120mA geven.

Ik heb ook een amplidude gestabiliseerde AC calibrator 1Hz tot 1MHz en van bijna nul tot 100Vtt maar die moet ik dan eerst aan een referentie calibreren. Als het goed is staat hij aardig goed nu maar als ik dan een vaste referentie heb kan ik hem daar in ieder geval tegen af zetten. Deze is echter analoog en bedoeld om scopen te calibreren.
Mijn R&S AFGU is per 0,1mV instelbaar maar die moet ik nog een zelfcalibratie laten doen want hij staat er een nu paar mV naast. Als die weer goed staat is dat ook een aardige AC referentie.

Ik heb ook nog een ADR423 volt referentie liggen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Counter calibreren, waar verhaal.
Ik kwam jaren geleden bij een oudere amateur,deze had een H.P. counter.
Hij demonstreerde de naukeurigheid, als volgt, achterzijde output van de 10MHz ref. oscillator verbond hij met de ingang, en kijk exact 10.000,000 MHz.....

Heb maar niets gezegt.
Krelis

@fred101: maar hoe weet je dat die calibrator nog deugt?

Dit topic is gesloten