@vladimir kalasnikov, waar haal je de financiële middelen vandaan als je 16 uur per dag aan het uitzenden bent en helemaal als er met grote vermogens gedraaid wordt, da is het eerder 16U werken per dag.....
Vaak zitten er meerdere mensen achter z`n die grote zenders, Weekendgroepen vaak 8-20 personen en de mensen wat door de weeks draaien bestaan meestal uit groepen van 4-8 man.
Als een groep wat door de weeks draait elke keer dat ze draaien iemand anders een dag vrij neemt dan heb je al 4-8 weken gedekt met allemaal een dagje vrij nemen......
Ik denk dat etherpiraten in 3 groepen ingedeeld moeten worden,
1 buurtpiraat met beperkt vermogen die draait omdat hij liefde heeft voor de techniek
Deze groep zal z`n spul redelijk voor elkaar hebben omdat techniek z`n hobby is.
Zender kost net zoveel als de gemiddelde boete
2 buurtpiraat die de ballen van techniek weet waardoor er zender technisch vaak niet optimaal is, hierdoor zal het AT spoedig op bezoek komen, maar omdat hij/zij van draaien houd zal er spoedig weer een nieuw bouwwerk staan van een nog mindere kwaliteit omdat simpel weg het geld niet aanwezig is voor een betere eindtrap, hierdoor kom je in neerwaartse spiraal.
Zender kost minder dan de gemiddelde boete
3. Vriendengroepen die gezamenlijk oude (professionele) zendapperatuur opkopen en dit gebruiken voor een weekend draaien, meestal zijn de zenders technisch wel goed echter zijn de verticalen en koppelbalken eerder bron van problemen, maar omdat er met steeds grotere vermogens wordt gedraaid neemt de vraag naar professionele antenne`s en koppelbalken toe omdat zelfbouw de vermogens gewoonweg niet kunnen hebben.
Zender kost 1-4 keer zoveel als de boete
Het AT ziet alles als 1 groep, echter wordt groep 1 het dupe van groep 2&3, en groep 3 wordt het dupe an groep 2 omdat piraten altijd "storen" en omdat bij groep 3 met veel grotere vermogens wordt gewerkt zal de storing ook vele malen groter zijn....
Voor het AT heeft beboeten aan de hand van het zendvermogen ook weinig/geen zin omdat bij inbeslagname moeilijk is te controleren is tot hoever de sturing is opengedraaid, een Birdmeter tussen de eindtrap en koppelbalk plaatsen is onmogelijk omdat er vele soorten koppelingen gebruikt worden waardoor het AT een serviceauto met verloopkoppelingen bij zich moet hebben, en dan heerst ook nog de discussie op hoeveel de vermogen de sturing heeft gestaan.
Echter maakt het AT de laatste tijd steeds vaker gebruik van Volkswagen busjes met trap op de achterdeur zonder dat ze een imperiaal of dakdragers hebben ipv de welbekende bekende (knal rode) Volkswagen Sharan en of witte/donker blauwe passat`s.
Ps er wordt wel degelijk gebruik gemaakt van internet, Etherpiraten.com bijvoorbeeld heeft diverse streams naar zendpiraten, maar 100% internet draaien zal naar mijn mening nooit haalbaar zijn, met een radio zoek je gewoon even een paar frequentie`s af opzoek naar muziek, op internet zal dat een behoorlijk stuk lastiger worden omdat elke groep een andere stream heeft, tevens moet je een dikke internetverbinding hebben.