Strengere aanpak van etherpiraten

Henry S.

Moderator

Op 17 juni 2010 14:36:24 schreef Frederick E. Terman:
Als het al die piraten ècht te doen zou zijn om het aanbieden van een bepaalde soort muziek aan een zo groot mogelijk publiek, dan zouden ze óók op internet zitten.
Dat zitten ze niet, dus liegen ze over de motieven.

Hier staan de zenders tegenwoordig in de zuipketen, het gaat puur om de show, zoveel mogelijk kW's. Vroeger hadden we een brommer...

Het jammere is, dat stadsomroepen (jawel, de legale amateurs tussen de 104 en 108, die er dus allang zijn) altijd zitten te springen om techniekers.

En programmamakers!

Op 17 juni 2010 16:28:15 schreef watchout3:
Zijn er eigenlijk nog etherpiraten in België?
Zo ergens tussen leuven en diest :p

In België zijn de legale mogelijkheden veel groter, daar bestonden al (niet)commercieele zenders voordat hier nog maar 1 legale lokale zender mogelijk was wegens de bureaucratie en onwil... Radio Continue en radio Contact, om maar twee voorbeelden te noemen, waren toen al legaal actief in België met 24/7 programma's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 juni 2010 19:37:52 schreef big_fat_mama:
[...]
Zeg maar gerust: GPS is slechts in uitzonderlijke gevallen een alternatief. De vliegerij is, zoals dikwijls, erg conservatief bij het aanvaarden van de mogelijkheden van dit nieuwe medium. Er zijn nog maar bedroevend weinig procedures aanvaard/gepubliceerd op basis van GPS.

Dit is mede omdat GPS 95% van de tijd een bepaalde nauwkeurigheid heeft, maar de resterende tijd meer dan 150 meter er naast kan zitten. Leuk, maar die landingsbaan is maar 70 Meter breed. :+

ILS systemen zijn nauwkeuriger dan met GPS gerealiseerd kan worden. Zeker in de hoogte geleiding kan GPS gigantische afwijkingen vertonen. Het begint al dat GPS met een model van de aarde werkt en niet de daadwerkelijke hoogte van de ontvanger.
Er zijn wel systemen op basis van GPS, maar daar zal altijd een grondstation bij betrokken zijn om enige nauwkeurigheid te kunnen halen.
Automatisch landen zal daar mee niet mogelijk zijn.

[...] Dat had ik anders geleerd, maar HF is echt mijn kopje tee niet. Ik dacht dat je ALTIJD stoort MIN OF MEER?
quote]
De beste manier om niets te storen, is de apparatuur gewoon uit te laten staan.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 juni 2010 17:40:09 schreef Uranium:
Ah je wil die modem uitzetten, wel ik denk dat je het milieu meer schade toebrengt doordat hij minder lang meegaat door elke keer aan en uit gezet te worden dan die halve watt stroom.

Dat is in de meeste gevallen een hardnekkig fabeltje. Apparatuur uitzetten loont meestal wel degelijk voor de levensduur! Ik heb al regelmatig ADSL-modems en routers gezien met bijvoorbeeld slechte elco's. Overigens is het uitschakelen van draadloze apparatuur ook handig om het risico op 'inbraak' te verkleinen. Maar we dwalen af.

Op 17 juni 2010 18:13:33 schreef Frederick E. Terman:
@Uranium: hé, dat wist ik nog niet van die internetradio's met ingebouwde modem. Dàn zou je hem echt aan de telefoonlijn kunnen hangen. Je moet natuurlijk wel een provider hebben evengoed.

Dergelijke radio's worden onder andere gebruikt voor kerktelefonie. Een fenomeen waar over het algemeen weinig van bekend is, maar toevallig zit ik bedrijfsmatig dichtbij een van de bedrijven die dat product levert.

Op 17 juni 2010 20:07:59 schreef danny1:
wat ik mijn afvraag wat heeft gans deze onozele discutie te maken met electronica.

Zolang er een moderator meedoet maak ik me om die vraag absoluut geen zorgen, iemand met zoveel vertrouwen in de wet als uit jouw onderstaande uitspraak blijkt, zou zich ook geen zorgen moeten maken.

De wet zal het wel zelf oplossen wat mag en wat niet mag.

Wetten hebben een doel, het doel is niet de wet zelf. Naar de letter handhaven is vrijwel nooit wenselijk of haalbaar, dus er zal over de interpretatie gediscusieerd worden. Overigens al eens bij stil gestaan hoe een wet ontstaat in een democratie? Niet vanzelf. Sterker nog, wij zijn de wet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 juni 2010 20:09:01 schreef Henry S.:
Hier staan de zenders tegenwoordig in de zuipketen, het gaat puur om de show, zoveel mogelijk kW's. Vroeger hadden we een brommer...

Daar draait het al 10 jaar om. In Twente was / is het een soort status symbool om alles met zoveel mogelijk KW's de lucht in te knallen. Het gepakt worden en een boete krijgen was iets wat je alleen maar meer status gaf.

Daarnaast waren het ook altijd mensen, die de tijd konden vinden om 16 uur per dag uit te zenden. Vanaf een uurtje of 6 waren ze ook altijd wat moeilijker te verstaan, door het spreken met een dubbele tong.....

Ook hier weer, ze zullen niet allemaal zo zijn. Maar dit was mijn ervaring in de periode 2002 t/m 2007 :P

Edit:
@meije

Dan ben ik bang, dat de meeste piraten die ik kende in groep 2 vallen :P.
Wat je veel zag is dat er een 'collecte' werd gehouden voor een nieuwe zender (en wat treetjes bier).

En no offence, er zullen ongetwijfeld goede jongens er tussen zitten die lijden onder de slechten. Helaas is dat iets van deze tijd

Edit2:
Een dikke verbinding voor een radiostream?
128 Kbps is zat, Het meest goedkope internet abbo is een meervoud ervan.
En het zoeken naar streams is ook niet moeilijk, zeker niet als je het op je website zet ;).

@vladimir kalasnikov, waar haal je de financiële middelen vandaan als je 16 uur per dag aan het uitzenden bent en helemaal als er met grote vermogens gedraaid wordt, da is het eerder 16U werken per dag.....

Vaak zitten er meerdere mensen achter z`n die grote zenders, Weekendgroepen vaak 8-20 personen en de mensen wat door de weeks draaien bestaan meestal uit groepen van 4-8 man.
Als een groep wat door de weeks draait elke keer dat ze draaien iemand anders een dag vrij neemt dan heb je al 4-8 weken gedekt met allemaal een dagje vrij nemen......

Ik denk dat etherpiraten in 3 groepen ingedeeld moeten worden,

1 buurtpiraat met beperkt vermogen die draait omdat hij liefde heeft voor de techniek
Deze groep zal z`n spul redelijk voor elkaar hebben omdat techniek z`n hobby is.

Zender kost net zoveel als de gemiddelde boete

2 buurtpiraat die de ballen van techniek weet waardoor er zender technisch vaak niet optimaal is, hierdoor zal het AT spoedig op bezoek komen, maar omdat hij/zij van draaien houd zal er spoedig weer een nieuw bouwwerk staan van een nog mindere kwaliteit omdat simpel weg het geld niet aanwezig is voor een betere eindtrap, hierdoor kom je in neerwaartse spiraal.

Zender kost minder dan de gemiddelde boete

3. Vriendengroepen die gezamenlijk oude (professionele) zendapperatuur opkopen en dit gebruiken voor een weekend draaien, meestal zijn de zenders technisch wel goed echter zijn de verticalen en koppelbalken eerder bron van problemen, maar omdat er met steeds grotere vermogens wordt gedraaid neemt de vraag naar professionele antenne`s en koppelbalken toe omdat zelfbouw de vermogens gewoonweg niet kunnen hebben.

Zender kost 1-4 keer zoveel als de boete

Het AT ziet alles als 1 groep, echter wordt groep 1 het dupe van groep 2&3, en groep 3 wordt het dupe an groep 2 omdat piraten altijd "storen" en omdat bij groep 3 met veel grotere vermogens wordt gewerkt zal de storing ook vele malen groter zijn....

Voor het AT heeft beboeten aan de hand van het zendvermogen ook weinig/geen zin omdat bij inbeslagname moeilijk is te controleren is tot hoever de sturing is opengedraaid, een Birdmeter tussen de eindtrap en koppelbalk plaatsen is onmogelijk omdat er vele soorten koppelingen gebruikt worden waardoor het AT een serviceauto met verloopkoppelingen bij zich moet hebben, en dan heerst ook nog de discussie op hoeveel de vermogen de sturing heeft gestaan.
Echter maakt het AT de laatste tijd steeds vaker gebruik van Volkswagen busjes met trap op de achterdeur zonder dat ze een imperiaal of dakdragers hebben ipv de welbekende bekende (knal rode) Volkswagen Sharan en of witte/donker blauwe passat`s.

Ps er wordt wel degelijk gebruik gemaakt van internet, Etherpiraten.com bijvoorbeeld heeft diverse streams naar zendpiraten, maar 100% internet draaien zal naar mijn mening nooit haalbaar zijn, met een radio zoek je gewoon even een paar frequentie`s af opzoek naar muziek, op internet zal dat een behoorlijk stuk lastiger worden omdat elke groep een andere stream heeft, tevens moet je een dikke internetverbinding hebben.

Blue Sky

Cableguy

Etherpiraten zijn niet uit te roeien, ze zijn er al sinds het begin van de radio. Worden ze ergens weggepest (lees opgepakt) dan verschijnen ze in een andere band, kijk maar naar de 60 en 35 cm. Ik doe er nu niet zo veel meer mee maar was redelijk fanatiek begin jaren 80. Dat was ook de mooiste tijd, met minimaal vermogen toch grote afstanden draaien. Tegenwoordig kan dat niet meer en dus blazen ze nu met kilowatts. Tja..

Ik meende gelezen te hebben dat ze ook masten gaan checken. Als die voor piraterij gebruikt worden wordt de eigenaar aangesproken. Ik moet als F amateur ook mn mastje laten registreren. Dat heb ik nog niet gedaan en ben van plan dat voorlopig ook niet te doen. Krijg vanzelf een brief met een dreigement :)

Waar rook is, is stroom

Toevallig niemand een idee hoe het zit in belgie met de controles? :+

En waarom maken ze geen onbemande zendstationnetjes nu in de tijd van µC,mp3, geheugenkaarten enzo.
Als we het feit van het zuipen achterwege laten.

Op 17 juni 2010 22:56:32 schreef watchout3:
En waarom maken ze geen onbemande zendstationnetjes nu in de tijd van µC,mp3, geheugenkaarten enzo.
Als we het feit van het zuipen achterwege laten.

Wordt gedaan, routertje of oude laptop ofzo, connecten naar internetstream en weer uitzenden. Probleem is om die ergens te zetten met goede locatie voor antenne, stroom, en waar niemand hem kan vinden die niet aan het pijlen is. Oud hoog gebouw is goed voor de 2 dingen, maar om daar stroom te vinden...

De strijd met de masten is ondertussen alweer tot rust gekomen.

Een paar jaar geleden hebben een aantal gemeente`s pogingen gedaan om de masten te verjagen, er stonden allemaal vaste opgestelde masten variërend 30-60M hoog, alle grondeigenaren hebben een brief ontvangen voor het verwijderen van een illegaal bouwwerk, met een dwangsom die ingaat na 6 weken van dagtekening.
Tevens heeft de gemeente een half jaar lang foto`s en technische details (zoals aantal tooipunten en voetgewichten/constructie bij gehouden en zo hebben ze een schatting gemaakt hoeveel masten er in omloop zijn, waarne er bij meermalige overtredingen de mast inb eslag genomen kon worden.... zo ontonden er masten van 50M met 12 tooidraden/punten zodat een bepaalde mast als meerdere masten bij de gemeente bekend raakte, de gemeente.
Als tegenactie hierop werden er allemaal kantel/schuif masten gebouwd, echter was dit maar van korte duur omdat deze vaak in/op grote containers werden geplaatst die dienden voor contragewicht.

Hierop werden de echte mobiele masten gebouwd, oude bouwkranen met een haakhoogte van 20-30 meter zijn hiervoor behoorlijk gewild, de giek wordt verwijderd en er worden een aantal constructiedelen in de bestaande constructiedelen geschoven die doormiddel van katrollen uitschuiven, deze combinatie`s wegen als aanhanger rond de 15-25 en als gemotoriseerde kraan 20-30Ton.
Het AT heeft in de afgelopen 2 jaar voor zover ik weet 2 van deze dingen in beslag genomen (een blauwe en een gele) de blauwe is met een schikking vernietigd (de eigenaren hadden nog een aantal andere dingen onbetaalde boete`s ed van het AT.)
Over de gele kraan loopt op dit moment nog een rechtzaak, deze kraan is bij het opzetten in beslag genomen zonder dat ermee werd uitgezonden, Het bergingsbedrijf heeft de coaxkabels en verticalen doormidden gezaagd, echter heeft de overheid hiervoor een schadeclaim uitgekeerd omdat dit officeel niet bij de inbeslagname hoorde en dus terug moesten naar de eigenaar...

Op 17 juni 2010 14:36:24 schreef Frederick E. Terman:
Het jammere is, dat stadsomroepen (jawel, de legale amateurs tussen de 104 en 108, die er dus allang zijn) altijd zitten te springen om techniekers. Dus wie er graag wil knutselen en dat ook serieus kan, die kan genoeg aan zijn trekken komen, óók met zenders bouwen.

Misschien dat ik je niet helemaal begrijp, maar dat is er hier (RTV Purmerend) toch echt niet bij hoor...

Op 17 juni 2010 17:06:23 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Waar zijn vernieuwende dingen als ronflonflon of radio bergeijk gebleven? Waarom geen hoorspelen meer? Of goede onderzoeksjournalistiek? Documentaires op de radio? Dat alles is verdwenen, of weggestopt om 1 uur 's nachts op radio 5 ofzo.

edit: @FET: De publieken worden ook steeds slechter, alternatieve popmuziek is niet meer vindbaar op de FM-band.

Ik ben dus niet de enige die het idee kreeg/krijgt dat de publieken dus hard de kant van de commerciëlen op gaan...

Overigens luister ik nu al een jaar of 6 alleen nog maar naar RTV Purmerend (waar ik vrijwilliger ben, maar dat terzijde) en RTV-NH: niet die ellendige lange reclameblokken, zo nu en dan muzieknummers die je werkelijk nergens anders hoort, en niet dat hinderlijk flitsende drukke gedoe van de commerciëlen... heerlijk...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik snap wel dat ze in Purmerend niet de hele tijd eindtrapjes in elkaar solderen.
Waar ik het over heb is gewoon het geheel van "aanleg, bedrijf en onderhoud van een zendinstallatie". Dus alles wat je nodig hebt om uit te zenden.
Zelfs als je dat "ene ding waar 107 MHz uitkomt" als blokje koopt, valt er nog genoeg zender te bouwen.
Maar hier in 't dorp is in 1992 gewoon de bestaande intallatie ter keuring aangeboden aan de toenmalige HDTP (en goedgekeurd).
Later hebben ze de zender omgebouwd voor stereo.
Maar de compressor/limiter is dan weer gewoon aangekocht. Tweedehands, dat wel. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 18 juni 2010 09:39:29 schreef Frederick E. Terman:
Ik snap wel dat ze in Purmerend niet de hele tijd eindtrapjes in elkaar solderen.

Ook daar is een oplossing voor, maar daar wil de gemiddelde piraat zowiezo niet aan.

Op 18 juni 2010 00:36:53 schreef meije:

Het AT heeft in de afgelopen 2 jaar voor zover ik weet 2 van deze dingen in beslag genomen (een blauwe en een gele) de blauwe is met een schikking vernietigd (de eigenaren hadden nog een aantal andere dingen onbetaalde boete`s ed van het AT.)
Over de gele kraan loopt op dit moment nog een rechtzaak, deze kraan is bij het opzetten in beslag genomen zonder dat ermee werd uitgezonden, Het bergingsbedrijf heeft de coaxkabels en verticalen doormidden gezaagd, echter heeft de overheid hiervoor een schadeclaim uitgekeerd omdat dit officeel niet bij de inbeslagname hoorde en dus terug moesten naar de eigenaar...

die gele is dus bij ons in de buurt, en afgelopen of deze week stond er in de krant dat die weer terugging naar de rechtmatige eigenaar, een boer, als hij zijn eigendomspapieren kon laten zien:)

maar dat was dus weer zoiets, een piraat oppakken met wel 40 man politie alles er bij
klik
klik2

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
joopv

Golden Member

Mooi om te zien dat mijn belastinggeld goed gebruikt wordt.

Daar komt nog bij dat de kosten van de aktie verhaald worden op de eigenaar. En dan de boete nog. Goede investering van mijn belastingcenten.

Dat in de reacties op die artikelen gesteld wordt dat:

"wij gebruiken nieuwe goedgekeurde spullen en kunnen dus niet storen"

... duidt op naiviteit van de hoogste klasse. Alsof je met een goede zender niet zou kunnen storen. Ook de ontvangst storen van andere, legale, zenders is storing.

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 18 juni 2010 12:53:29 (42%)

Wat ik niet helemaal snap, zijn die belachelijke vermogens.
In dat wereldje wordt gesmeten met KW's alsof het niks is.

Van wat ik heb kunnen vinden zenden regionale omroepen uit met een vermogen tussen de 300 en 1000 W. Deze hebben toch een bereik tot ver buiten de provincie. Met een 10KW zou het bereik zowat landelijk zijn (ja, ik ben ermee bekend dat de vermogen niet lineair is tov het bereik)

Buiten de stoerheidsfactor, is dat vermogen compensatie voor de brakke antennes of speelt in de zendwereld het zelfde verhaaltje als in de audiowereld?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je eens op de websites van de uitbaters (ja, want het gaat ook daar gewoon om reclamegeld) leest, kom je vaak de uitdrukking "uit de band drukken" tegen.
Wat ze daarmee bedoelen weet ik niet (anders heb ìk het weer gedaan :)).

Als trouwens de reikwijdte wèl evenredig ging met het vermogen, dan zou het storingsprobleem nog veel groter zijn dan het nu is.
Het zou eigenlijk best handig zijn, qua frequentieplanning, als het werkingsgebied van een zender een harde grens had, waar buiten je er niets meer van merkt.

De lokale omroep hier heeft 50W in twee boven elkaar geplaatste rondstralende dipolen. Daarmee heb je op een autoradio ook nog goede ontvangst in de aangrenzende gemeenten, maar niet zoveel verder. Maar goed, daarvoor is dat dan ook lokaal (niet regionaal).

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 18 juni 2010 14:23:13 (33%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 18 juni 2010 14:10:35 schreef vladimir kalasnikov:
Wat ik niet helemaal snap, zijn die belachelijke vermogens.
In dat wereldje wordt gesmeten met KW's alsof het niks is.

Dat is niet zo moeilijk te begrijpen: men werkt op ongeplande frekwenties. Frekwenties die dus derhalve op relatief korte afstand al in gebruik kunnen zijn door legale stations die wel op hun geplande frekwentie werken.

Vervolgens krijg je te maken met interferentie.
Om in hun eigen "werkgebied" ongestoorde ontvangst te hebben moeten ze dus (veel) meer vermogen maken dan noodzakelijk geweest zou zijn als dat ze op een geplande, legale, eigen frekwentie zouden werken. Want dan zou de dichtsbijzijnde gebruiker van dezelfde frekwentie op een aanzienlijke afstand zitten.

Dat die andere frekwentie gebruikers nu benadeeld worden zal ze aan hun reet roesten.

Het wordt tijd dat analoge FM omroep net zoals analoge TV ook snel naar het graf gedragen wordt, dan zijn we van die ellende af.

TV en radio is niet vergelijkbaar. TV uit de ether gebruik men bijna altijd stationair. FM radio gebruikt men vaker onderweg.
FM radio voldoet prima :)
Als alternatief voor FM geven ze DAB. Maar da's hetzelfde principe, maar dan digitaal. Beter zou zijn om die frequentieruimte voor portable internet te nemen. Ieder z'n eigen streampje. Er is zelden iets op de radio wat ik leuk vind. Af en toe radio Romenie (!) die Led Zeppelin en Iron Maiden uitzendt, maar dat soort muziek hoor je verder vrij weinig.

De middengolf moet ook hervormd worden. Dubbel zo grote kanalen. Dan kan je er teminste een beetje prettig naar luisteren...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 18 juni 2010 15:15:46 (39%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En natuurlijk AM-stereo!

Of gewoon lekker VSB gaan uitzenden in de AM-band >:)
(de helft van de tijd dat ik radio luister is ook buitenland: BBC. En als ze op de BBC over voetbal gaan leuteren schakel ik lekker over naar radio maria. Mooi zender hoor, die zenden gewoon een half uur lang wees gegroetjes (o.i.d.) uit.)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op vrijdag 18 juni 2010 15:25:22 (60%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 18 juni 2010 15:04:43 schreef joopv:
[...]
Het wordt tijd dat analoge FM omroep net zoals analoge TV ook snel naar het graf gedragen wordt, dan zijn we van die ellende af.

Waarom is het niet mogelijk om met DAB te piraten? De specificatie is online te vinden en met een geschikte DAC kaart kun je vast met een computer een encoder maken. Trouwens zie ik dat die mensen vaak met fabriekszenders werken, waarom geen dab zender kopen?

Als ik het met goed herinner zitten bij DAB een hele hoop 'kanalen' op 1 zender, het lijkt me in dat geval dat de legale zenders juist meer last zouden ontvinden, als die gestoord wordt. Zeker gezien het bij digitaal nogal alles of niets is.

Op 18 juni 2010 09:39:29 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Waar ik het over heb is gewoon het geheel van "aanleg, bedrijf en onderhoud van een zendinstallatie". Dus alles wat je nodig hebt om uit te zenden.

Ja ok, daar heb je gelijk in, maar als ik het goed begrijp is de zender bij ons echt verboden gebied: daar mag niet aangezeten worden.

Op 18 juni 2010 09:39:29 schreef Frederick E. Terman:
Maar hier in 't dorp is in 1992 gewoon de bestaande intallatie ter keuring aangeboden aan de toenmalige HDTP (en goedgekeurd).
Later hebben ze de zender omgebouwd voor stereo.
Maar de compressor/limiter is dan weer gewoon aangekocht. Tweedehands, dat wel. :)

Zo zal het hier ook wel ongeveer gegaan zijn, want RTV P'end is voortgekomen uit een piratenzender (de meeste piraten van toen zitten er ook nog bij)

Op 18 juni 2010 15:43:16 schreef Uranium:
Waarom is het niet mogelijk om met DAB te piraten? De specificatie is online te vinden en met een geschikte DAC kaart kun je vast met een computer een encoder maken. Trouwens zie ik dat die mensen vaak met fabriekszenders werken, waarom geen dab zender kopen?

1. Ik denk dat dat kwa kosten nog net even te hoog gegrepen is, en 2. DAB staat nog maar in de kinderschoenen in Nederland: maar heel weinig mensen hebben op de plek waar nu hun gewone radio staat een stuk apparatuur staan die die digitale ether-radio begrijpt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk ook dat dat voor de piraat nog twee bruggen te ver is. Niet alleen de techniek, die nèt iets ingewikkelder is dan een grote zendbuis - maar vooral het verdelen van de beschikbare streams en de samenwerking die daarbij komt.
Maar als ze zo voorvechterig zijn als ze zich graag voordoen, dan moeten ze niet gaan wachten op luisteraars die een radio kopen voor een uitzending die er nog niet is, maar zelf het voortouw nemen en iets aanbieden.
(gniffel)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ok, klinkt logisch. Om in hun gebied de ontvangst te garanderen moeten ze met hun zenders de 'concurrentie' wegdrukken.

Met de overgang naar digitale radio zal het probleem denk ik niet minder worden. Zoals Uranium aangeeft is het bij digitaal alles of niets. Digitenne (KPN) heeft ook de nodige problemen gehad met storing. Hun zendmasten gaven storingen in kabel-tv door interferentie.
Nu lag dit grotendeels bij de eindgebruikers die slechte kabels en aansluitingen gebruikten.
Als een paar piraten op dat soort kanalen gaan pushen, kan het nog grappig worden......

Op 18 juni 2010 16:02:42 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk ook dat dat voor de piraat nog twee bruggen te ver is. Niet alleen de techniek, die nèt iets ingewikkelder is dan een grote zendbuis

Dit http://mmbtools.crc.ca/content/view/44/71/ en een grote zendbuis? Het aspect van geen ontvangers blijft natuurlijk op dit moment geldig.

Als ze op de DAB frequenties gaan zitten is er in ieder geval geen hond die er last van gaat hebben. Waarschijnlijk luistert zelfs het AT er niet naar...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.