Strengere aanpak van etherpiraten

Frederick E. Terman

Honourable Member

@Mans: dat is een mooi voorbeeld.

In België en in Duitsland zijn de radioamateurs de primaire en dus ook de prioritaire gebruikers. In Nederland zijn de radioamateurs echter alleen in het gedeelte 430 MHz tot 436 MHz primaire gebruikers.

En zo kreeg AT dus toch problemen in de grensstreek, doordat primaire gebruikers tussen 436 en 440 MHz gestoord werden.
Dat die primaire gebruikers nu eens de amateurs waren, maakt het een des te interessantere zaak. :)
--

Afgezien van het inderdaad nogal hoge welles/nietes gehalte, vind ik dat er af en toe toch interessante zienswijzen opduiken in deze thread.
Hoofdzaak lijkt me dat 'De Piraat' nu eenmaal geen enkele regeling wil. In tegendeel, hoe meer er mag en kan, hoe lastiger ze worden; want dan moer er weer wat nieuws gevonden worden om tegenaan te schoppen.

'Het gaat mij om de techniek' lijkt me geen houdbare reden. Er zijn honderden en honderden Megaherzen voor de technisch geïnteresseerde om zich op uit te leven. En dan hoef je je ook niet te beperken tot techniek uit de late jaren 1940; er kan dan echt wel wat meer.

'Het gaat mij om de muziek' gaat ook niet op; mogelijkheden zat om je daarin uit te leven.

'Het lijkt me zo spannend om te doen, en dan word ik bekend en beroemd enzo zonder er echt veel moeite en leertijd in te steken' - moeten we het daar soms zoeken? ;)

@vlad: ↓ Geweldig; zó komen we ergens. Mooie manier van indelen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Eens met FET.

Ik vermoed, zoals al eerder is uitgesproken, dat het een status symbool is. En hoe vaker je wordt gepakt, hoe hoger je reputatie wordt.

Maar ook hier zijn er verschillende groepen. Let wel, stukje eigen ervaring en wat ik hier uit dit topic filter.

1e en grootste groep.
Status, ik heb een 10 KW zender en ben al 5 keer uit de lucht gehaald. Hangt vaak samen met NL en DE smartlappen (schijnt niet meer waar te zijn :P).

2e groep.
Doet het voor de techniek, vindt het leuk om een eigen station te hebben en eigen muziek te draaien. Dat het verboden is maakt het alleen maar spannend.

3e groep.
Doet het puur voor de techniek, maar speelt hoofdzakelijk via de legale weg.

4e groep.
Commercieel.
De zender wordt gebruikt om een feest te promoten en tijdens het feest wordt er ook uitgezonden. De kosten van de boete wordt gewoon mee gecalculeerd en uiteindelijk pakken ze met een beetje mazzel een vette winst. (Ja, ik weet wat een feest oplevert met voldoende bezoekers)

Op 24 juni 2010 12:47:29 schreef vladimir kalasnikov:
[...]

Het grappige vindt ik dat het gros van de piraten alleen maar van die NL smartlappen uitzend. Als je het doet voor voor de underground is er veel meer dan alleen smartlappen.

De laatste jaren heb ik geen enkele piraat in Twente alleen maar smartlappen horen draaien, het is een mix van Nederlands, Engels, Duits, Polka, Synthesizer, etc,etc. Dus ik weet niet waar jij naar geluisterd hebt maar iig niet naar een Piraat.

1

Op 24 juni 2010 04:55:21 schreef Bert_mc:
[...]

Tja... Dit heeft weinig nog met zenden te maken...

In de democratie waarin je woont beslist, gelukkig maar, de meerderheid hoe de maatschappij functioneert. Op het moment betekent dat diezelfde meerderheid vindt dat het radiospectrum gebruikt moet worden voor commerciele, lokale en openbare omroepen, en niet voor piraten.

Veeg je daar je voeten aan, dan krijg je een boete. Werkt dat niet, dan krijg je een een veel grotere boete. Volhard je in de boosheid, dan wordt uiteindelijk je vrijheid ontnomen.

Verder moeten we hier waarschijnlijk geen kostbare bits meer aan vuilmaken. Men is blijkbaar niet geinteresseerd in een legale manier om zijn publiek te bereiken.

Nou echt democratisch is het nou ook weer niet, dat is wat ze je willen wijsmaken. Commerciele stations geven niks om muziek of techniek, het enige wat hun kan schelen is geld. Commerciele stations zijn bijna allemaal het zelfde, namelijk er word weer altijd het zelfde troep uitgezonden. Kijk maar met Kerstmis hoe vaak hoor je nou Wham - Last Christmass langs komen.

Daarnaast zijn er zat piraten die veel moeite doen voor hun station door alleen maar kwaliteit spul te gebruiken om zo minder storingen te voorkomen. Er zijn zat piraten die hele leuke programma's maken, alleen krijgen deze geen kans omdat de commerciele stations momenteel de ether domineren. Ook heeft waarschijnelijk de gemiddelde radiopiraat niet genoeg geld om commercieel te gaan met zijn piraten station. Dus dan blijft er maar een manier over: radio piraterij.

Niet alle piratenzenders zenden Hollandse klompen muziek uit, tenminste niet in Zuid Holland.

Waarschijnelijk werk jij zelf voor de AT, als er geen radiopiraten actief zouden zijn dan zat jij nu waarschijnelijk in een uitkering.

Op 24 juni 2010 12:47:29 schreef vladimir kalasnikov:
[...]

Nee en Ja zonder motivatie heeft weinig waarde.

Heb je er wel eens over nagedacht hoe een plaat in de top 40 terecht komt? Snap je de term mainstream wel?
Het grappige vindt ik dat het gros van de piraten alleen maar van die NL smartlappen uitzend. Als je het doet voor voor de underground is er veel meer dan alleen smartlappen.

Blablabla, waarschijnelijk luister jij zelf stiekum ook naar NL-talige muziek. In Zuid Holland zijn er heel weinig piraten zenders die NL-talige muziek uitzenden.

Top 40 is een en al grap tegenwoordig als je blond bent, halfnaakte clips maakt met een of andere rommelbeat dan maak je kans op een internationale doorbraak.

Die clowns die de top40 maken weten waarschijnelijk ook niet wat mensen leuk vinden, enige waarzij aan denken is geld en een hoge winst opbrengst.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op donderdag 24 juni 2010 15:07:33 (20%)

HF virus is hier aanwezig!

Op 24 juni 2010 14:59:16 schreef nulzeventig:

Waarschijnelijk werk jij zelf voor de AT, als er geen radiopiraten actief zouden zijn dan zat jij nu waarschijnelijk in een uitkering.

De best ongefundeerde loze opmerking in deze discussie. Vaak is het lezen van een profiel van een forumlid wel eens handig. Er zitten in deze discussie een aantal mensen die zonder dat ze bij het AT werken, beroepsmatig met deze materie te maken hebben.

enige waarzij aan denken is geld en een hoge winst opbrengst.

Als of piraten dat niet doen? In deze regio weet ik wel wat piraten die commercieel actief waren. De mond is ze uiteindelijk gesnoerd omdat de sponsors / adverteerders aangepakt werden. Niet omdat de apparatuur voor de 30ste keer in beslag werd genomen.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Piraten maken nauwelijks winst (dit is weer zo een fabeltje van de AT), kom eens met feiten want het enige wat ik hier kan lezen van de anti-radiopiraten gasten zijn vooroordelen.

Ik schreef:

Waarschijnelijk werk jij zelf voor de AT, als er geen radiopiraten actief zouden zijn dan zat jij nu waarschijnelijk in een uitkering.

Inderdaad, waarschijnelijk, niet JIJ werkt voor de ...., met waarschijnelijk geef ik aan dat er een kans is, dat hij voor de AT werkt.

Waarom zou ik eens iemands profiel moeten lezen? Gesproken over ... De best ongefundeerde loze opmerking in deze discussie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 juni 2010 22:36:53 (33%)

HF virus is hier aanwezig!

Als je een uitspraak over iemand doet met de kreet waarschijnlijk, en je kijkt niet in het profiel van die persoon, dan heeft je hele argument geen waarde. Zeker niet in dit geval, omdat de bert_MC zijn functie in zijn profiel heeft staan.

Ik heb het ook niet over winst, maar over commercieel actief. Dat is dus het commercieel verkopen van reclame zendtijd.
(of ze er nu 1 euro aan overhouden of 0 en daar zenders voor moeten kopen omdat nr tig in beslag is genomen. Een piraat die reclame maakt en daar geld voor ontvangt is commercieel.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op 24 juni 2010 15:58:40 schreef jovak:
Als je een uitspraak over iemand doet met de kreet waarschijnlijk, en je kijkt niet in het profiel van die persoon, dan heeft je hele argument geen waarde. Zeker niet in dit geval, omdat de bert_MC zijn functie in zijn profiel heeft staan.

En wie zegt dan dat hij de waarheid spreekt? Ik kan ook nog van alles en nog wat in mijn profiel schrijven geloof je dat dan ook?

Als een piraat reclame maakt dan is het gewoon ter compensatie met het geldboete wat hij zal krijgen van de AT, eerlijk is toch eerlijk?

HF virus is hier aanwezig!

@ echoflex en 070

Als jullie goed hadden gelezen (hele topic dus) had je gezien dat ik over mijn eigen ervaring sprak. Dit gaat dus over periode 2001 t/m 2005 in gebied Hengelo Enschede.

En nee, ik luister niet naar de NL smartlappen, sterker nog ik vind het tenenkrommende simpele muziek. Dat is ook de reden dat ik een bloedhekel heb aan de stoere jongens die met hun prutszenders het halve spectrum wegstoren. Zij ontnemen mij de keus om te luisteren wat ik wil!

De top 40 zit zo in elkaar omdat het het meest verkochte en meest gedownloade muziek is. Het is dus de smaak van de bewoners in NL.

En commerciële bedrijven duh!

Ik heb mijn eigen zaak en tuurlijk doe ik wat mijn klanten willen. Als dat vereist dat ik top 40 muziek de lucht in knal so bee it, er moet wel brood op de plank.
Zeg nou zelf als er zoveel behoefte is aan een alternatieve zender, waarom is die er dan nog niet?

Ik zal deze vraag zelf maar beantwoorden, de markt is te klein. Sponsors en adverteerders vinden dat deze markt niet genoeg geld oplevert. Kwestie van vraag en aanbod.... (kijk maar wat er met arrow gebeurde)

Daarnaast is een piraat ook een broodrover. Er is geen enkel piraat die netjes de buma / stemra betaald of een vergoeding aan de artiest geeft.

Voor mij persoonlijk, ik verdien een gedeelte van mijn geld in de muziekwereld en weet hoe het er aan toe gaat. Ik heb op bijna dagelijkse basis contact met artiesten, platenmaatschappijen, promotors en managers.
Ik heb ondertussen met verschillende mensen in het wereldje gesproken en stuk voor stuk zijn ze alleen maar blij met de hardere aanpak. De meeste artiesten willen namelijk helemaal niet dat hun muziek door een piraat wordt uitgezonden. Het levert ze niks op en kan zelfs de naam schaden.
Ze hebben veel liever dat je hun concert bezoekt, merchandise van ze koopt, etc

Thuis heb ik gewoon een streampje aanstaan (buitenlandse rockzenders), in de auto voldoet mijn 8 gig sdkaartje welke ik regelmatig update.

Maar goed, de discussie ging niet over muzieksmaak.
De discussie ging over de strengere aanpak en wat dit voor gevolgen heeft.

Als er zoveel piraten eensgezind zijn? Waarom niet verenigen en een stukje frequentie kopen?

Ik ga me niet in deze discussie mengen, maar een tip voor mensen die het te doen is om muziek voor anderen te draaien en luisteraars die ontevreden zijn over het aanbod van gedraaide muziek. Ik ben nu bijna een jaar DJ op http://blip.fm/Koei Hier heb je als luisteraar keuze uit duizenden DJ's over de hele wereld. Een kwestie van aanmelden en wat tijd steken in het selecteren van jou favoriete DJ's. Ik heb in korte tijd niet zoveel nieuwe muziek leren kennen als in het afgelopen jaar. Zomaar een gratis tip van mij.

ik denk dat de grootste eensgezindheid onder de piraten de strijd tegen de gemeenschappelijke vijand (AT) is. Zodra je dit punt wegneemt (lees, de piraten mogen hun gang gaan) dat ze allemaal over elkaar heenvallen en er van eensgezindheid geen sprake meer is.

Diegenen die het om de techniek gaat: --> wordt zendamateur, en je mag "alles" doen, 2 beperkingen: 1. voor de frequentieruimte waar je mag uitzenden heeft het algemeen publiek in de regel geen ontvanger 2. de inhoud van de uitzending is aan banden gelegd (lees: geen muziek en geen omroepbanden)

Diegenen die het om de muziek gaat: --> lokale omroep (is hier ook algezegd) Dan kun je (binnen zekere grenzen) doen en laten wat je wilt.

Diegenen die het om het stoer doen gaat: --> laat gewoon je NAW-gegevens achter op een website, dan heeft het AT minder te doen om je op te pakken en bereik je gewoon sneller de status x maal een boete gekregen ;-)

Verder lees ik hier dat er ook gelicenseerde zendamateurs zich met 3m-uitzendingen bezig houden, bedenk dat het AT ook aan je legale spulletjes kan komen, en eventueel zelfs de roepletters kan intrekken, omdat 3m-uitzendingen in strijd zijn met de vergunningsvoorwaarden.

maar deze discussie is Hier ook al eens gevoerd.

Top40 werd (word?) bepaald aan de hand van airtime op radiozenders. Radiozenders zenden top40 uit. Daar klopt dus overduidelijk niets van.

Op een gegeven moment werden ook verkopen van singeltjes meegerekend in de top40 lijsten. Of het klopt weet ik niet, maar ik heb wel gehoord dat mensen als Gordon gewoon 40.000 van hun eigen singeltjes opkochten. Als je hoog in de lijst staat krijg je genoeg aandacht om grote concertzalen vol te krijgen en daar veel geld aan te verdienen.
En denk maar na, wat kost het om 3000 singeltjes te laten drukken, ze aan je zelf te verkopen, ze daarna weer aan je zelf te verkopen enz enz.

Tegenwoordig zullen internetverkopen ook wel meegerekend worden, en dat is nog veel fraudegevoeliger...

De top40 bestaat voor het grootste deel uit commerciele belangen. Het enige verband tussen top40 en de gemmiddelde smaak van nederland is dat de top40 de gemmiddelde smaak van Nederland bepaald, niet dat gemmiddeld Nederland de top40 bepaald.
Mensen luisteren ernaar omdat anderen het ook doen. En als je zo'n liedje vaak genoeg hoort dan ga je het vanzelf mooi vinden. (althans sommige mensen wel)

@kalasnikov: De markt voor alternatieve muziek is ook kleiner omdat mensen die ernaar luisteren minder beïnvloedbaar/minder rijk zijn. Het gaat niet om het grootste aantal luisteraars, maar om de meeste reclame-inkomsten. De doelgroep 'bejaarden' zal bijvoorbeeld nooit goed bediend worden, want die zijn ondertussen amper meer te beïnvloeden door reclame.

Als piraten zelf een stukje band gaan kopen, dan moet daar een enorme organisatie aan vast komen te zitten. Want wie gaat dat dan betalen? Dan houd je een paar legale piraten over, en de rest blijft illegaal, omdat ze niet meebetaald hebben.

Het huidige systeem is gewoon ondemocratisch, het draait om geld. En gezien de ene persoon meer geld heeft dan de andere is dat dus geen goede afspiegeling van de samenleving. Terwijl je daar wel naar zou moeten streven.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@ (Z)weetvoetje

True.

De top 40, 50, 100 wordt trouwens niet alleen bepaald door airtime. Ze waren er snel achter dat dat niet helemaal werkte :P

Samenstelling per 1 november 2008

Met ingang van 1 november 2008 heeft de Stichting Nederlandse Top 40 de wijze van samenstellen van de populairste hitlijst van Nederland aangepast. Naast verkopen, downloads en airplay van diverse radiostations wordt nu ook het CMO (Continu Muziek Onderzoek) onderdeel van de wekelijkse samenstelling van de 40 populairste liedjes.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Top_40_(Nederland)

Maar om ontopic te blijven.
Als het huidige systeem ondemocratisch is heeft het piraten verhaal geen zin. Nu kan je ze zien als 'verzetsstrijders', maar voorlopig heeft de nieuwe regeling wel een reden.
Kennelijk storen er een hoop piraten dermate veel dat het noodzakelijk is om ze uit de lucht te halen. Ik geloof namelijk nooit dat de boetes volledig kostendekkend zijn ten opzichte van de mankracht benodigd voor opsporing en in beslagname.

Nu is een illegale zender een stuk stoerder dan een internetstream of een podcast, maar dat heeft weer niks te maken met techniek of liefde voor muziek. Voor de techniek EN voor de liefde voor muziek zijn tenslotte volledig legale alternatieven mogelijk.

Heerlijk toch, dat CMO:

Het CMO is in essentie een callout of burnout onderzoek. Het geeft inzicht in de waardering voor actuele muziek in uiteenlopende doelgroepen. Hieronder een overzicht wat het CMO standaard inhoudt:

1. Wekelijks 20 of 2-wekelijks 40 door de opdrachtgever geselecteerde titels
2. Voorgelegd aan 100 Primary Listeners en 100 Secondary Listeners (geldt als standaard en kan per zender afhankelijk van bereik en zenderaandeel variëren)
3. Standaard resultaten van hitlijst evaluatie (top 40) en 10 nieuwste titels (Tipparade)

Totaal niet representatief met 200 luisteraars. En daarnaast wordt er alleen onderzoek gedaan waar opdracht toe gegeven wordt. Als er geen opdracht gegeven wordt, dan zal het dus ook nooit uit de test naar voren komen.

Maar dat terzijde...

Een radio is nog altijd een stuk goedkoper en mobieler dan een MP3 speler/internetradio. (en bij een MP3 speler moet je de muziek er ook nog bij kopen)
CMO is ook een vage organisatie.

Zendpiraterij is wel democratischer als je het op een deel van de band toelaat. Er is in ieder geval meer keuzevrijheid als er piraten toegelaten worden. Bedenk dat dit niet heel erg ten koste van andere zenders hoeft te gaan, Je hebt het over niet meer dan 10-20% van de gehele bandbreedte.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 24 juni 2010 16:22:28 schreef vladimir kalasnikov:
@ echoflex en 070

De top 40 zit zo in elkaar omdat het het meest verkochte en meest gedownloade muziek is. Het is dus de smaak van de bewoners in NL.

En commerciële bedrijven duh!

Ik heb mijn eigen zaak en tuurlijk doe ik wat mijn klanten willen. Als dat vereist dat ik top 40 muziek de lucht in knal so bee it, er moet wel brood op de plank.
Zeg nou zelf als er zoveel behoefte is aan een alternatieve zender, waarom is die er dan nog niet?

Daarnaast is een piraat ook een broodrover. Er is geen enkel piraat die netjes de buma / stemra betaald of een vergoeding aan de artiest geeft.

De discussie ging over de strengere aanpak en wat dit voor gevolgen heeft.

Als er zoveel piraten eensgezind zijn? Waarom niet verenigen en een stukje frequentie kopen?

Smaak van de bewoners van NL? Ik zou zeggen bewijs dat eens, laat eens wat statistieken zien, je gaat me toch niet wijs maken dat bijna heel NL naar al die commerciele troep luistert?

Er zijn zat mensen die behoeften hebben aan een alternatieve zender, alleen steekt de AT daar een stokkie voor. Jij gelooft echt dat mensen genieten van de (s)top40 muziek, de meeste mensen luisteren ernaar omdat het niet anders kan.

Hoe kan een radiopiraat nou een broodrover zijn? Alsof jij daar last van hebt met je streampje? Alsof zo een radiopiraat duizenden euries mer maand binnenhaalt, een radiopiraat verdiend bijna helemaal niks aan zn zender. De meeste doen het gewoon voor de lol.

Er is geen enkel piraat die netjes de buma / stemra betaald of een vergoeding aan de artiest geeft.

Als hij dat wel zou doen dan zou hij geen piraat meer zijn lijkt me, dan is het een legale webstation waarschijnelijk.

Een legale zender beginnen is veelste duur, als je het illegaal doet dan verliest je niet zoveel.

Op 24 juni 2010 16:22:28 schreef vladimir kalasnikov:
@ echoflex en 070

En nee, ik luister niet naar de NL smartlappen, sterker nog ik vind het tenenkrommende simpele muziek. Dat is ook de reden dat ik een bloedhekel heb aan de stoere jongens die met hun prutszenders het halve spectrum wegstoren. Zij ontnemen mij de keus om te luisteren wat ik wil!

Ik ben ook geen fan van NL talige muziek maar je overdrijft echt erg nu, je doet echt alsof de radiopiraten bij bijv radio 583 inbreken en hun klompen muziek uitzenden....

Ik denk eerder dat de commerciele zenders mijn keus ontnemen om te luisteren wat ik wil! Ik bedoel maar de commerciele zenders die draaien elke dag weer het zelfde, en dat doen ze allemaal. Komt er een nieuwe plaat uit van X, dan hoor je X elke kwartier op elke zender.

Wat als alle commerciele TV zenders een top lijst hadden van maar liefst 20 films die elke dag weer herhaald worden. Dan zijn er twee dingen die je kan doen:

1. Je accepteert het en je kijkt elke dag weer de zelfde film als die je nog gisteren of eergisteren gekeken hebt. En je zelf wijs maakt dat het filmpie voor de 10de keer nog spanndender is dan de eerste keer toen je hem zag.

2. Je sluit je TV abbo af en je download regelmatig een film die je dan op je TV kijkt.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op donderdag 24 juni 2010 18:22:59 (26%)

HF virus is hier aanwezig!
GJ_

Moderator

Op 24 juni 2010 18:13:49 schreef nulzeventig:
Er zijn zat mensen die behoeften hebben aan een alternatieve zender, alleen steekt de AT daar een stokkie voor.

Dat is natuurlijk onzin. De AT steekt nergens stokjes voor, die voeren alleen het beleid uit.
En als er werkelijk zo'n behoefte is aan alternatieve zenders kunnen die ook via internet. Dus die behoefte zal wel meevallen.

Verder hoor ik je over de winsten van piraten als fabeltjes van de AT. Ik geloof werkelijk niet dat die in winsten geinteresseerd zijn. Lijkt me dus ook barpraat.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 24 juni 2010 18:40:04 (17%)

Het valt me op dat de tegenstanders van piraten het vaak over het hoge welles nietus gehalte hebben.
Om vervolgens hun verhaal te doen hoe een piraat wel niet denkt.

Er staan complete verhalen op van enorme storingen. Hoe vreselijk iemand wel eens gestoord is door een piraat.
Piraten storen omdat ze geen veldmeting hebben gedaan, hebben geen verstand van techniek, willen ergens tegen aan schoppen, luisteren alleen nederlandstalig, zijn tokkies.
Dit zijn allemaal ongefundeerde opmerkingen!
Deze zijn alleen gebaseerd op een eigen ervaring(en) die nogal is blijven hangen. (2005 las ik)

Een feit is dat een aantal mensen niet begrijpt waarom er gezonden word in de FM omroepband. Ze doen hun uiterste best om de piraat te begrijpen aan het grote aantal vooroordelen te zien. En ze kunnen alleen maar op verhalen als tokkies komen, en dat piraten overal tegen aan willen schoppen. Verder komen ze met geweldige voorstellen als alternatieven.. Heren zendamateurs..
Waarom gaan julie niet DX'en op internet..en dan stuur je elkaar een QSL kaart met daarop dat die persoon luid en duidelijk te verstaan was. 73, bye bye

Dit is dezelfde reden waarom mensen in de ether muziek uitzenden. charme van het in de ether zijn. En dx'en op amateurbanden is toch heel wat anders.

@070

Is een wereldlijstje ook goed? Als je het toch over piraterij hebt ;)
Klik

Het kan geen kwaad om af en toe zelf ook eens wat uit te zoeken.

FYI, Ik kijk al een jaar of 3 geen tv meer, van de radio in mijn auto moet ik al een jaar de antenne een keertje aansluiten :P. Ik bezoek daarin tegen wel 3 tot 4 concerten en festivals per week en beluister de radio via internet. Ik heb op mijn computer een kleine 120 gig aan legale muziek, waarvan ik zeker weet dat je van 99% nog nooit gehoord hebt.

@zwembroek
Ik vind het ook een ongelofelijke charme om mijn Kawasaki Z1300 vol open te trekken. Maar helaas is verboden bij de wet en er staan hoge boetes op. Daarom wil ik nog wel eens naar een circuit toe gaan om mij volledig uit te kunnen leven.

Het zelfde is mogelijk voor de piraten op de publieke omroep of via internet. Tuurlijk is de ether leuker, maar het is gewoon verboden.

De ervaringen die blijven hangen zijn idd heel bepalend voor het beeld, maar het besluit om ether piraten harder aan te pakken is niet in 1 keer gekomen. En je kan me niet vertellen dat er nergens meer een brak gebouwde stoorzender aanwezig is.

Wat betreft de heren zendamateurs, wat ik uit CO kan halen zijn de meesten hier netjes bezig met de benodigde vergunningen.

Op 24 juni 2010 18:32:26 schreef GJ_:
[...]
Dat is natuurlijk onzin. De AT steekt nergens stokjes voor, die voeren alleen het beleid uit.
En als er werkelijk zo'n behoefte is aan alternatieve zenders kunnen die ook via internet. Dus die behoefte zal wel meevallen.

Verder hoor ik je over de winsten van piraten als fabeltjes van de AT. Ik geloof werkelijk niet dat die in winsten geinteresseerd zijn. Lijkt me dus ook barpraat.

Die steken wel daar stokkies voor, ik las hier nog ergens dat ze je oppakken of je nou wel of niet stoort. En hoeveel denk jij dan een piraat nou verdient met een illegale zender? Mensen hier denken dat een radiopiraat duizende euro's binnenhaald, hou het realistisch ipv van alles na te praten wat de AT-liefhebbers preken.

Er zijn zat alternatieve zenders op het net, maar op de ether hebben we ze ook nodig denk ik. Want webradio kan je niet vergelijken met de ether.

Op 24 juni 2010 19:09:53 schreef vladimir kalasnikov:
@070

Is een wereldlijstje ook goed? Als je het toch over piraterij hebt ;)
Klik

Ik zou maar eens oppassen jij, je mag hier volgens mij geen links posten met illegale inhoud.

Zoals ik al eerder zei de meeste mensen kunnen niet voorzich zelf nadenken (net als de medewerkers van AT :). Komt er een artiest X uit, iedereen vind het geweldig. Waarom? Omdat ze gedwongen worden om er naar te luisteren, heus niet omdat ze het leuk vinden.

Net als dat TPB link, ik durf te wedden dat de meeste seeders daar allemaal uit de VS komen. Aangezien alle troep muziek uit de VS komt.

En de TPB top MP3 lijst kan je niet eens als een statistiek gebruiken, het is namelijk een wereldwijde web. Wij hadden het over NL. Bij de meeste P2P (torrent sites) zullen mensen alles uploaden alleen maar voor de status, het ken ze niet eens schelen wat het is.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op donderdag 24 juni 2010 19:17:40 (34%)

HF virus is hier aanwezig!
GJ_

Moderator

Ik heb geloof ik niemand horen zeggen dat etherpiraten bakken geld binnenslepen.
Verder praat ik niks na, ik zeg je alleen dat jouw uitspraak over een AT die het onmogelijk maakt alternatieve zenders te beginnen flauw is.
De AT maakt geen beleid, gelukkig, ze voeren enkel uit.
Als je word opgepakt is dat vervelend maar natuurlijk wel eigen schuld. Je weet waar je aan begint en dat het niet mag.

Dat je het niet met het beleid eens bent kan natuurlijk. Of dat terecht is of niet weet ik niet, ik heb me er bij gebrek aan interesse nooit in verdiept. Maar om de AT de schuld te geven is natuurlijk wel erg gemakkelijk en flauw.

Alle "troepmuziek" komt niet uit de VS, veel wel. Maar uit NL komt ook behoorlijk wat bagger. Overigens is dat helemaal niet relevant voor de discussie.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 24 juni 2010 19:22:58 (11%)

@nulzeventig

Ik heb geen eigenlijk geen problemen met het AT. Zonder regelgeving zou het echt een enorme puinhoop worden.

Net als een politieagent iemand door rood rijd een bekeurting geeft, of er nou geen kip op de weg is of niet. Het mag gewoon niet, en daar wijkt een agent niet vanaf. zodra een agent een oogje dicht gaat knijpen krijg je ongelijke gezichten, want dan krijg je ongelijkheids praktijken van 'waarom hij wel en ik niet'

Als je zend dan weet je wat de risico's zijn. Als je dit toch doet (net als ik soms) dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn. Maar wie weet wat er ooit gaat komen door de piraten. Maar dit is mijn mening, misschien kijk jij daar wel heel anders tegenaan.

Het downloaden van muziek is in NL (nog) niet illegaal, TPB is ook niet illegaal.

Ik zou nog wel wat andere linkjes voor je kunnen opzoeken, maar je mag zelf ook eens wat opzoeken.
Daarnaast kan ik me het niet vinden in jou mening over AT medewerkers en de rest van NL. Sterker nog je bevestigd het piratebay lijstje, als de meesten niet zelf kunnen nadenken klopt het lijstje toch. :)

Internetradio kan ether-radio niet vervangen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 24 juni 2010 19:25:22 schreef zwembroek:
@nulzeventig

Ik heb geen eigenlijk geen problemen met het AT. Zonder regelgeving zou het echt een enorme puinhoop worden.

Net als een politieagent iemand door rood rijd een bekeurting geeft, of er nou geen kip op de weg is of niet. Het mag gewoon niet, en daar wijkt een agent niet vanaf. zodra een agent een oogje dicht gaat knijpen krijg je ongelijke gezichten, want dan krijg je ongelijkheids praktijken van 'waarom hij wel en ik niet'

Als je zend dan weet je wat de risico's zijn. Als je dit toch doet (net als ik soms) dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn. Maar wie weet wat er ooit gaat komen door de piraten. Maar dit is mijn mening, misschien kijk jij daar wel heel anders tegenaan.

Niet helemaal hoor, ik bedoel maar hoe denk je dat de coffeeshops aan hun winkelwaar komen? Heus niet via een of andere legale kwekerij, bijna al dat groen wat zij verkopen komt hier gewoon illegaal aan. Toch weet iedereen het en toch doen zij daar niks aan. De wetten hier zitten vol met gaten.

@vladimir kalasnikov

Als jij er niet tegenkan dat ik het niet eens ben met de TPB en een hekel heb aan de top40 dat moet jij zelf weten.

Het downloaden is niet illegaal? Whaha, wat een tegenstrijd, paar posts geleden schreef je nog dat webpiraten niks aan buma/stemra betalen (auteursrechten), en nu geef jij mij een indruk dat er niks mis is met het downloaden van muziekbestanden waar voor je geen ene cent betaald? Je spreekt je zelf echt tegen.

@(Z)weetvoetje

100% mee eens, iedereen kan een stream opzetten binnen 5 minuten, maar hoeveel kunnen er een goede fm zender bouwen? Internetradio kan ether-radio niet vervangen, inderdaad.

Ze zouden piraten niet zo hard moeten aanpakken. Ik weet zeker dat als de ether helemaal schoon is, dat ze dan webpiraterij gaan aanpakken, omdat voor sommige blijkbaar het spel "piraatje pesten" te leuk is.

HF virus is hier aanwezig!

Op 24 juni 2010 19:09:53 schreef vladimir kalasnikov:
Wat betreft de heren zendamateurs, wat ik uit CO kan halen zijn de meesten hier netjes bezig met de benodigde vergunningen.

Waaronder ikke, na de, school-examens(morgen men laatste :)) het HAREC handboek halen en hopenlijk ben ik er op beide door :)
Indien iemand nog leuk 'donatie-spul-voor-de-beginnende-HFer' heeft staan, stuur me maar een mailtje :)
(de hobby is zo al duur genoeg ;()
K'ga waarschijnlijk bij Leuven gaan.