Hoogfrequent voorversterker in cascode schakeling

Ik heb volgens dit schema een afstembare hoogfrequent voorversterker gemaakt. het gaat om een cascodeschakeling waarbij de in- en uitgang goed gescheiden zijn en de Miller-capaciteit tussen de Drain en de Source van BF256C wordt geëlimineerd door de lage ingangsimpedantie van de transistor BF494. I.p.v. BF256C heb ik de J-FET BF245C toegepast. In plaats van de uitgangsweerstand van 470 Ohm heb ik de koppelwinding van de ingangskring van de kortegolf rechtuitontvanger aangesloten. Zo heb ik dan een tweekringer gebouwd, waarbij ik als ingangskring een spoeltje heb gebruikt van zo'n 16 windingen, gewikkeld op een wit spoellichaampje met ferrietkerntje en voor de tweede kring een groene 10, 7 MhZ TOKO-spoeltje. Eerder gebruikte ik voor de ingangskring ook zo'n groen TOKO-spoeltje, maar ik merkte dat de Q van die spoel niet zo best was, daarom nu een spoel met een hogere Q als ingangskring.

Voordeel van zo'n tweekringer is dat die gevoeliger en selectiever is geworden, dat de antenne niet meer de afstemkring van de regeneratieve trap kan beïnvloeden en dat tijdens het generenen het oscillatorsignaal niet meer door de antenne wordt uitgezonden. Ook kan ik de oscillator lekker laten synchroniseren met het ingangssignaal vanuit de hoogfrequent voorversterkertrap.

Mijn vraag is of het wat uitmaakt voor de versterkingsfactor en het ruisniveau als ik voor de tweede transistor in geaarde basisschakeling ook de J-FET BF245C toepas, uiteraard moet ik de gelijkstroominstelling m.b.v. de spanningsdeler bestaande uit de twee 2k2 weerstanden wel aanpassen. In dat geval heb ik een cascodeschakeling met twee J-FETs.

Schema hoogfrequent voorversterker, staat ook in de Elektuur Halfgeleidergids van Juli/Augustus 1998:

http://www.uploadarchief.net/files/download/135-c85e443ae8.gif

Schema tweekrings rechtuitontvanger met hoogfrequent voorversterker, aparte ontdemper en detector:

http://www.uploadarchief.net/files/download/tweekrings%20rechtuitontvanger.gif

[Bericht gewijzigd door dawmast op zondag 27 juni 2010 18:52:37 (23%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Het ruisniveau wordt hoofdzakelijk bepaald door de eerste FET en voor de tweede FET kan je de J-Fet gebruiken zonder iets aan de schakeling te veranderen.

Is deze cascodeschakeling ook geschikt voor het versterken van VHF-signalen als bijv. de FM-omroepband? Of moet ik dan speciale neutrodynisatiemaatregelen tegen ongewenst oscilleren nemen? Uiteraard is afscherming tussen de in- en de uitgang belangrijk.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.