nóg een vraag over de CO labvoeding

Hallo

Ja weer een topic over de labvoeding.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000071.gif
In het schema wordt de min van de voeding aan de ground (randaarde) gehangen.

Is dit nodig?

op de uni hadden we deltavoedingen die je in serie van elkaar kon aansluiten om zo symmetrische voedingen te krijgen. Als je ze allebei refereert aan de ground lijkt me dat dat niet mogelijk is.

Kun je dan niet de groundreferentie weglaten bij beide zodat je ze wel bijvoorbeeld in serie kan hangen (zonder boem)?

edit:
natuurlijk niet zo handig om een topic te openen net voor de wedstrijd;-)

Henry S.

Moderator

Op 28 juni 2010 15:48:35 schreef timberleek:
In het schema wordt de min van de voeding aan de ground (randaarde) gehangen.

Is dit nodig?

Nee, en meestal onwenselijk, zie het nieuwe schema. Op de meeste voedingen zie je daarom een extra bus aan de behuizing/aarde.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

o ja ik zie het. Ik ging er van uit dat dit al het nieuwe schema was, maar dat is helemaal niet zo.

Maar dan kan ik ze toch wel in serie zetten? Ze hebben dan totaal geen referentie tegenover elkaar

Henry S.

Moderator

Dan heb je twee tov de aarde zwevende voedingen, maar het is verstandig dit bij onbekende voedingen even te meten. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja of het ook voor mijn huidige geldt moet ik inderdaad meten. Ik vermoed eigenlijk van wel, gezien er een losse aardbus zit aan de voorkant, maar ik ga er maar niet vanuit.

maar met de CO labvoeding kan het dus wel. als je hem volgens dat schema bouwt natuurlijk.

Goed. Bedankt weer

[Bericht gewijzigd door timberleek op maandag 28 juni 2010 18:04:26 (25%)

Hugo Welther

Moderator

Deze vraag was al eens eerder gesteld in het grote Lab-voeding topic.
Ik had het schema al aangepast maar nooit online gezet. Nu maar wel even gedaan.
De GND aan de randaarde knopen is een optie (bijv. een jumper) geworden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ok prima

Ik had ook iets beter moeten kijken. Ik ging er automatisch van uit dat beide schema's hetzelfde waren.

Bedankt mod's