Nieuwe multimeter

fred101

Golden Member

Als je wil weten of een condensator goed is moet je de esr en de dc lekkage meten. De capaciteit zegt daar niet veel over of hij is zo rot dat je geen meter meer nodig hebt. ESR meten kun je met scoop en blokgolf, DC lekkage met een voeding, weerstand en uA meter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Diamon

Golden Member

Op 10 juli 2010 19:59:10 schreef DJJo:
@Diamon ik vind de 179 wel een mooie maar ik denk dat als ik een bod doe dat je dat toch wel te laag vind. (ten tweede wil ik dat niet in het openbaar doen) maar zijn ze nieuw of 2de hands? want 2de hands als hij nog goed werkt vind ik dat ook goed.

Humzz, ik heb ze (nog) niet. Vroeg me af wat ze ongeveer zouden mogen kosten 2-dehands.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
flash2b

Special Member

Op 10 juli 2010 19:59:10 schreef DJJo:
@flash2b UnI-T ben ik ook wel eens ergens tegen komen, wat vind je er van. wat zijn je plus en min punten.

Bij conrad is de VC820 en VC860 gemaakt door UNI-T (Uni-Trend). Over het algemeen is dat merk kwa prijs/kwaliteit goed. Je komt je vooral in Azie tegen.

DealExtreme heeft ook betaalbare Fluke meters:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28658
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28659

Dat zijn aziatische modellen, maar wel van Fluke.

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Voor mij is belangrijk dat de meter degelijk is gemaakt, makkelijk is in gebruik en nauwkeurig is.

maartenbakker

Golden Member

Ook een heel aardig merk (onder andere de Conrad VC506) is Hung Chang/Protek uit Korea.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 juli 2010 23:25:59 schreef Sine:
http://www.eevblog.com/2010/06/04/eevblog-91-50-multimeter-shootout/

Kijk eens een paar posts terug ;).

Edit.
Laat maar dacht dat dit de 100$ was

[Bericht gewijzigd door DeKemp op zaterdag 10 juli 2010 23:30:51 (10%)

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 10 juli 2010 12:01:07 schreef testman:
de 83 serie en vooral de eerste hebben last van een slecht display rubber , wat voor een vaag beeld zorgt .

Klopt.
Vanaf de Fluke 83 series 3 heb je 'limited lifetime warranty', mijn series 2 heeft die niet.
Fluke België vroeg indertijd 8500BEF (ca. 212€) voor de herstelling van mijn 83...:(
Via Ebay UK heb ik toen voor ca. 20€ een setje originele Fluke polymeerrubbers gevonden (de goede roze i.p.v. de slechte grijze, of was het omgekeerd?).
5 minuutjes om te vervangen en de Fluke werkt weer als vanouds (en leesbaar!).

Op 10 juli 2010 10:27:03 schreef Diamon:
[...]
Multimeter type 179

De Fluke 179 187 is mijn favoriet.
True RMS, 40.000 punten en goedkoper dan de 189 met zijn (voor mij nutteloze) logmogelijkheden naar PC.
Heb de mijne (nieuw in doos) via Ebay op de kop getikt van een Fransman voor het beginbod van 199€.
Grootse multimeter!

Edit: kan schijnbaar niet meer lezen/typen...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 10 juli 2010 19:59:10 schreef DJJo:
@Appiers50 is het een fluke of een fluke clone?

Het is een echte Fluke. Hij is alleen gemaakt in China. Waar de Europese modellen in de USA gemaakt worden. Ik ben zeer tevreden met de 15B. Ik was op zoek naar een goedkope tweede multimeter. Het kwam te vaak voor dat ik twee metingen tegelijk moest doen. En die meter moest autoranging zijn en uA kunnen meten. Na een hele zoektocht gekozen voor de 15B. Vergeleken met de 187 niet zo nauwkeurig maar in die prijsklasse kom je toch niet veel verder dan 0.5%.

Tja......

zelf heb ik deze:
http://www.a1gereedschappen.nl/a-11183563/multimeters/multimeter-met-k…

tot nu toe heb ik er nog helemaal geen klachten over. wel handig is ook dat hij automatisch uitgaat als je hem lang aan hebt staan.

autoranging is een must , zeker als je dit gewend bent . ik heb m'n pm benchmeters zonder autoranging ook eruit gedaan anders zit je steeds knoppen in te drukken .

op m'n werk hebben ze een prul van 30 euro wat ohm's meet zonder autorange en dan ook nog meet alsof hij een elco meet .heel raar met afkoppelen dan loopt hij langzaam op zonder aangesloten meetobject .

er hangt ook een fluke t5 maar die meet niet nauwkeurig genoeg op spanningen en ohms dus is die niet fijn om printen ed mee te meten .

maar het eerste op de "waarom gaat dit kreng niet gewoon stuk lijst " is het antieke nieaff patapparaat wat ik volgende week weer een 170 keer nodig zal hebben ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

autoranging is een must , zeker als je dit gewend bent .

HEt is zeker erg handig maar zeker geen verplicht nummer. Heel soms wil je het sosm ook niet maar gelukkoig kun je sommige multimeters dit weer zelf kiezen. Dus nog iets extra's om naar te kijken.
Ik heb liever een nauwkeurige niet autorange meter dan een minder nauwkeurige autorange.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
DE OLDE

Overleden

Op 11 juli 2010 08:10:41 schreef Turbokeu:
[...]Klopt.
Vanaf de Fluke 83 series 3 heb je 'limited lifetime warranty', mijn series 2 heeft die niet.
Fluke België vroeg indertijd 8500BEF (ca. 212€) voor de herstelling van mijn 83...:(

Precies mijn ervaring, en dan gezien de aanschafprijs, dan zeg ik bagger. Ik viel ook gezien het serienummer buiten de garantie :(
Sinds dien ben ik "fluckehater". De 70 serie was wel goed.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Turbokeu

Golden Member

Je vergeet wel te quoten dat het wazige displayprobleem van de Fluke 83 enkel te wijten was aan slechte originele polymeerstrips voor het LCD-display.
Gezien de ca. 20€ voor een setje (wel goede) originele Fluke vervangpolymeerstrips, en de originele aankoopprijs van de 83 (ik heb 13.490BEF ofte ca. 330€ betaald rond 1998-99) was dit uiteindelijk een zeer goedkope, succesvolle en duurzame herstelling.

Het enige laakbare is dat Fluke voor de 83 pre-series 3 (dus zonder lifetime warranty) een vaste omruilprijs (8500BEF - 212€) hanteerde voor een feitelijke herstelling die slechts 20€ zonder werkuren kost...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Op 10 juli 2010 23:19:16 schreef maartenbakker:
Ook een heel aardig merk (onder andere de Conrad VC506) is Hung Chang/Protek uit Korea.

En die zie je ook weer terug onder de naam Dynatek, ik heb daar twee van en dat zijn mijn meeste gebruikte meters.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik kwam op internet een Uni-t UT71A tegen.

iemand ervaring met deze meter? of dit merk?
het is wel een iets duurdere maar de speks zijn goed en volgens mijn is hij ook wat sneller of zit ik hier naast? (vergeleken met de vc99)

DE OLDE

Overleden

Op 12 juli 2010 09:39:19 schreef Turbokeu:
Je vergeet wel te quoten dat het wazige displayprobleem van de Fluke 83 enkel te wijten was aan slechte originele polymeerstrips voor het LCD-display.
Gezien de ca. 20€ voor een setje (wel goede) originele Fluke vervangpolymeerstrips, en de originele aankoopprijs van de 83 (ik heb 13.490BEF ofte ca. 330€ betaald rond 1998-99) was dit uiteindelijk een zeer goedkope, succesvolle en duurzame herstelling.

Het enige laakbare is dat Fluke voor de 83 pre-series 3 (dus zonder lifetime warranty) een vaste omruilprijs (8500BEF - 212€) hanteerde voor een feitelijke herstelling die slechts 20€ zonder werkuren kost...

Nou de waterdichtheid was ook maar minnetjes vergeleken bij de 75 serie, al met al voor een merk dat zo hoog van de toren blaast waardeloos. Kijk als het voltcraft metertje het loodje legt na een paar jaar trouwe dienst ; nu jammer dan, maar de prijs staat dan ook in geen verhouding met een Fluke , als ik klasse betaal mag ik toch ook een beetje klasse verwachten en geen " paar tientjes" kwaliteit.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Na het kijken van de EEVblog #99 - $100 Multimeter Shootou.
denk ik dat ik ga voor een UNI-T. vanwegen zijn prijs kwaliteit verhouding.

dus ik heb er een paar op een rijtje gezet. UT60F-H UT61A-E UT70B UT71A-E. gebaseerd op minimaal Capacitace van 1mF.

zo als het er nu naar uit ziet word het de UT71A vanwegen
zijn data logging tot 100 punten.
USB aansluiting
powermeasurement
max dispaly van 19999
display backlight.
Temperatuur
TAS!
en voor als niet te vergeten de prijs!
het gaat wel boven mijn budget komen dat dat ik eerst had ingeschat maar ik had niet verwacht dat ik al deze functie's voor zo een prijs kan krijgen.

Nu heb ik hem alleen nog maar op E-Bay gezien. Heb hem ook eens gezien op SK.net maar er is geen actie actie op dit moment.
heeft iemand nog een ander adres?

fred101

Golden Member

http://www.have-bv.nl/digitap/product/index.php?pgmID=39
(edit staat de 71 niet bij)

Heel veel voor weinig is meestal net het omgekeerde van goed.

Daarnaast vraag ik me af wat het nut is van een 4,5 digit (of heet dat 4 2/3e) display als de basis nauwkeurigheid 0,1% (en 0,8 in AC) is. Stel je meet 10,000 volt dan is dat in werkelijkheid ergens tussen 10,010 en 9,990. Dat laatste cijfer staat er dan voor spek en bonen bij. Dan kun je vaak ook vraagtekens zetten bij de opgegeven specificaties. Een gerenomeerde fabrikant zou deze meter dan 3,5 digit maken. Dat scheelt in de kosten welke dan weer besteed kunnen worden aan beter componenten.

Mijn eerste meter was een heel uitgebreide Voltcraft. Die was zelfs nog rond de 180 euro (scoopmeter). Die heb ik per ongeluk een keer op 1400V gezet en hij kan maar 1000V aan. Het resultaat is een defecte meter. Twee opamps waren open gespleten. Die heb ik vervangen maar zelfs de spanningsregelaars blijken kapot te zijn. Ook niet zo vreemd als je de constructie van binnen ziet. Er zit helemaal geen beveiliging op. Sterker nog. Door al die functies lopen al de sporen die de hoogspanning voeren vlak langs andere onderdelen en veel functies zijn dan alleen door de standenschakelaar gescheiden en daar lopen de sporen ook zo vlak langs elkaar dat waarschijnlijk de stroom een omweg heeft gevolgd. De 10Mohm ingangsweerstand is bv nog heel.Ik heb wel een schema gevonden maar door dat er zoveel opzit (3 boards op elkaar) kan je nergens bij om te meten.

Ik heb ook net een 25 jaar oude Fluke gerepareerd (zo'n lelijke grijze met van die zijdrukknoppen) daar was de display van defect. Een bekende kwaal uit die serie. Daar heb ik een nieuw display in gepriegeld en die doet het weer gewoon. Er zitten weinig functies op maar wat er op zit is ook uitermate degelijk en beveiligd. Ik heb een paar oude Philips multimeters. Die zitten ook nokvol beveiligingen.

Maar aan de andere kant, als je alleen met met spanningen tot bv 12V werkt en je alleen hoeft te weten of ergens bv ongeveer 5V staat is dit voldoende en loop je niet veel risico op schade.

Wel zal het batterij verbruik waarschijnlijk rechtevenredig oplopen met het aantal functies. Maar als het in je budget valt en je hebt geen andere instrumenten is dit wel een leuk compleet begin en als hij er in die Blog goed uitkwam weet je in iedergeval hoe het ding is opgebouwd en welke van zijn punten voor jou belangrijk zijn.(ik heb niet alle afleveringen gezien). Kan je later altijd nog een keer een echte kopen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op ebay zag ik de UT-71 voor 99 US dollar + 9 dollar verzendkosten. Das een scherpe prijs.

Ikzelf heb een UT-203 clamp-meter en een UT-12B volt stick. Beide zijn degelijk gemaakt en de standen schakelaar op de clamp-meter voelt lekker.

In Azie kom je Uni-Trend vaak tegen, ook bench apparatuur. Deze heb ik ook in mijn handen gehad, en voelt niet slecht aan. Niet voor niks heeft Fluke met zijn 15B en 17B speciale multi-meters op de Azie markt gezet om te kunnen concureren.

Als je budget de beperkende factor is (en dat is het want we praten over minder als 100 EUR), zou ik een meter kiezen die de dingen erop heeft die je graag wil en degelijk gemaakt is. De nauwkeurigheid van zo'n meter (ook op de langere termijn) is ondergeschikt.

Mijn eerste meter, een Metex M3650 koste veel meer als 100 EUR nu waard is, maar vroeger waren die dingen ook veel duurder. Hij doet het nog steeds maar snel en nauwkeurig is ie niet t.o.v. de Metrahit die ik nu gebruik. Vroeger vond ik dat ook helemaal niet belangrijk, nu dus wel maar dan is de oplossing ook veel duurder.

Op 10 juli 2010 19:59:10 schreef DJJo:
@hans1990 ik vind het ten eerste al krom van deze revieuw dat het tot 50 dollar is en dat begint hij met een van 55 dollar. maar het dan een van 0 tot 55 dollar van. ten tweede heeft hij alle meters gekregen van een webshop behalve een(vc99) en die keurt hij direct af omdat hij goed koop lijk. maar op sommige dingen die deze het beter dan zijn winnaar.
mijn budget is ook iets groter 60 wel inc verzentkosten he.

Ik zou blij zijn dat hij die 55 dollar meter ook zou reviewen. Dat is een meter in jouw geval dat dicht bij je budget ligt van 60 (euro?). Bovendien, als je 50 euro budget zet kan je er niet altijd binnen blijven. Vooral niet met gereedschap is het niet erg als je wat meer uitgeeft naar mijn mening.

Bovendien bedankt hij die webwinkel voor het sponsoren van de meters. Daarnaast waren de meeste meters gewoon prut naar zijn mening, maar hij vergelijkt het misschien beetje te veel met de topmeters die hij gewend zoals Fluke en dergelijke. Echter het klopt ook wel, sommige waren echt goedkope chinese troep die slecht in elkaar gezet zijn.

Bovendien, je zegt eerst dat je budget 60 euro is en een 50 dollar review daarom niet goed is. Je kan nooit verwachten dat je een benelux site en review zou tegen komen 'meters speciaal uitgezocht voor DJJo die t/m 60 euro zijn incl. verzenden'.

@fred101:

Nee, je meet nauwkeurigheid is 0,1% van de meting die je neemt. Stel dat je inderdaad de ideale spanningsbron hebt van 10kV. Je meet op je meter 10003V. In je test rapport schrijf je dan: 10003V +/- 0.1%

Als je met die gegevens gaat rekenen zal je de meetnauwkeurigheid van je apparatuur in acht moeten nemen.

De grap is dat mensen kijken hoeveel digits een meter weergeeft. Als je een 3,5 digit meter maakt die onderliggend 4,5 is +/- 0.1% slaan ze plank mis op marketing. Vooral in het low budget gebied waarbij een andere meter van chinees fabrikaat 'wel' betere prestaties geeft.

fred101

Golden Member

Ik gaf 10V met drie cijfers achter de komma als voorbeeld. Maar ik snap je redenatie. Ik zeg het net anders om, vanuit de bron bekeken. De meteraanduiding kan 0,1% afwijken dus als de meter 10,001V aangeeft is de werkelijke waarde van de bron plus/min 0,010001V dus 10,010001 tot 9,989999 Dat is natuurlijk ook waar het in de praktijk op neerkomt. Meestal meer dan precies genoeg. Maar het gaat om het idee van het aantal digits tov de nauwkeurigheid.

Maar ik geef je wel gelijk in dit geval. De commerciële redenen voor meer digits en opties is in deze prijsklasse waarschijnlijk belangrijker dan de rest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Met verglijken een fout gemaakt de UT71A heeft geen temperatuur en Power Measurement. lekker wakker ben ik ook.

dat is wel lastig bij Uni-t als de A een functie heeft hoeft B dit niet te hebben. maar C kan hem wel weer hebben. niet logies en erg verwarrend

Op 13 juli 2010 11:57:40 schreef fred101:
Daarnaast vraag ik me af wat het nut is van een 4,5 digit (of heet dat 4 2/3e) display als de basis nauwkeurigheid 0,1% (en 0,8 in AC) is.

Nou, als ie van 10,001 naar 10,002 gaat, weet je dat met hoge waarschijnlijkheid je spanning 1mV gestegen is. (terwijl grof gezien de spanning nog steeds tussen de 9.990 en 10.011 is).

Je kunt dus niet zeggen dat 10.002 meer is dan 10.001 op een andere meter en/of op een ander tijdstip, maar t.o.v dezelfde meter met weinig tijd er tussen, is het wel zeer waarschijnlijk. (zo kan je bijvoorbeeld door een kiloohm weerstand als shunt een stroommeting van 1 microampere doen en de richting van die stroom bepalen, en dit alles terwijl het op de een of andere manier onhandig is om de meter direct over de weerstand te plaatsen....)

daarom is mijn vraag wat voor meter hebben jullie?

Ik heb deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32417
hoewel ik er meer voor betaald heb dan z'n huidige prijs daar. Bevalt me prima.

't schijnt dat als je hem op mV zet en er dan 230 op zet hij dan naar z'n grootje gaat. Ik heb dat nog niet geprobeerd. Mijn idee is dat ik een reserve heb gekocht en als dat mocht gebeuren dan moet ik maar met 1 zien te overleven totdat ik weer een reserve heb gekocht.... Ik denk dat ik gemiddeld goedkoper uit ben dan een dure fluke....

Op m'n werk hebben we een dure fluke (of een ander merk?) gekocht. Die heeft wel mooie beveiliging om hoogspanning aan te kunnen ook als ie op een klein bereik staat. De beveiliging hebben we nog nooit geprobeerd. En verder vind ik dat ie langzaam piept. Da's heel irritant. Ik ben gewend dat als ik uit wil zoeken waar een signaal op de chip aankomt, dan sluit ik 1 kant aan en rits ik langs de chip. Als ie op deze kant van de chip aangesloten is, hoor ik "pip" en weet ik bij benadering welke kwart van deze kant van de chip ik nu langzaam af moet lopen om het pinnummer te achterhalen....

Bij nader inzien, misschien heb ik deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.619 (zie jij het verschil???) (deze heeft rare/foute fotos, omdat er een aantal verschillende apparaten afgebeeld staan, dus je kunt verschillen zien BINNEN de fotos van SKU619, maar in werkelijkheid zijn er minder verschillen tussen wat je krijgt en de fotos van SKU.32417 (die nog niet bestond toen ik hem bestelde))

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juli 2010 23:25:59 schreef Sine:
http://www.eevblog.com/2010/06/04/eevblog-91-50-multimeter-shootout/

Deze shootout is de standpunt van iemand die rijk genoeg is om een splinternieuw Fluke 28 proberen te vernietigen en te beschadigen.
zie hier:
http://www.youtube.com/watch?v=qlA7-fh5nDQ
Dat vind ik een schande.
Samenvatting van de hele 50 en 100$ multimeters shootout's: koop een multimeter die zo goed is dan de Fluke 87...
Dat is van geen belang voor wie geen 400 euros (of meer) heeft om zó dure multimeter te kopen.

Voor elektriciteit, vind ik een goede kwaliteit spannings en doorbeltester een stuk handiger en veiliger dan een multimeter.

Voor elektronica knutselaar, ga ik akkoord dat goedkope multimeters niet veilig genoeg zijn om met vermogen elektronica te werken.
Dus zeker niet zulke multimeters gebruiken om 420V gelijkspanning op 100 ampere x uur batterijen van een UPS of 400V netspanning te meten.
Maar dat is geen gebied voor knutselaar...

Goedkope multimeters zijn voldoende voor meestal van de lage spanning metingen in elektronica.
Ik was benieuwd en ik heb een Aldi 5 euros rommel multimeter gekocht, ...en ik ben verbaasd geweest door de nauwkeurigheid: bijvoorbeeld spanning van een AA Ni-MH batterij: Fluke 23: 1,482V ---- 5 euros multimeter: 1,48V
Natuurlijk, is kwaliteit van deze 5 euros multimeter heel laag, maar dat werkt.
Dus vind ik deze goedkope multimeters toch wel bruikbaar voor knutselaars en elektronica liefhebbers. (niet voor professionele gebruik)
Andere oplossing is een tweedehand Fluke multimeter te kopen.
Oudere reeks als 73, 75, 77 zijn soms goedkoop te vinden.
Ik heb een Fluke 73 in 1992 gekocht en ik heb met deze multimeter gedurende 6 jaren in tropicale omstandigheden gewerkt...deze multimeter is nog in perfecte werking staat.
Maar er is een probleem met deze oude Fluke (serie I) : werkt alleen in automatische mode. Soms blijft het aan te schakelen tussen 2 bereiken en dan is het niet mogelijk meeting te doen.
Daarom heb ik daarna een tweedehand gele Fluke 23 series II met tas voor 30 euros gekocht.
Ik weet niet waarom, mas de tweedehand gele plastiek Fluke multimeters zijn goedkoper dan de grijze.
De enige Fluke's die ik niet houd van: de Fluke 10, 11 en 12.
Buiten professionele toepassingen, niemand heeft een 6 1/2 digits multimeter nodig om met elektronica te knutselen.
In het verleden, gebruikte men analoge multimeters met 2 of 3% nauwkeurigheid, en dat was voldoende alhoewel destijds was multimeter een belangrijker meettoestel dan nu.
Analoge elektronica werkt op basis van spanning variëren, dus was spanning meeten erg belangrijk.
Analoge elektronica is nu vervangt door digitale en µC technologien,waar spanning meten is niet meer zó belangrijk. (buiten 5V of 3,3V voedingspanning te meten)