analoog signaal verbeteren

ik heb een analoog meetsignaal van de sensor komen dat slecht een 3V breete heeft dus met andere woorden spanning tussen 3 en 6V of 7-10V ( kan het zelf regelen op de sensor)

maar om dit signaal in de plc accurater in te lezen zou ik hier een signaal van willen maken van 0-10V is dit eenvoudig mogenlijk want in de industrie hangt hier een omvormer op die best wat centen kost

0V halen kan vreemt genoeg niet ( 3V min)

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Je kunt via een opamp er een vaste spanning vanaf trekken. Kijk hiervoor eens naar een sommeer schakeling. Als je de schakeling symetrisch voedt kun je sommeren met een negatieve spanning, wat die spanning dus effectief aftrekt van je signaal.

Zodra je die spanning er af hebt gehaald kun je het resultaat vervolgens met een andere opamp versterken tot je het juiste bereik haalt.

Indien je signaal een redelijk hoge frequentie heeft kun je het natuurlijk ook via een condensator toevoeren aan een spanningsdeler. De spanning op het knooppunt van de spanningsdeler zal dan varieren. Door het middelpunt dusdanig in te stellen kun je er voor zorgen dat je signaal tussen 0V en xV varieert. Vervolgens versterken tot het juiste bereik.

volgens mij kan het ook nog in een keer met een verschilversterker.
inderdaad symmetrisch voeden anders krijg je problemen met het gebied rond de 0 (al is dat redelijk op te lossen met rail-to-rail opamps.

op de + ingang zet je het 3-6v bereik. en op de - ingang 3v (dat is wel te maken). gezien het een verschilversterker is gaat hij dan verder regelen met de uitkomst van die 2. dat is dus 0 - 3v. dan de weerstanden zo kiezen dat je een versterking krijg van 3.333333333 (of iets in de buurt).

met een paar euro ben je wel klaar (afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid)