Oliekwaliteit meten

Hallo iedereen,

Vandaag vond ik per toeval een berichtje op het web over het meten van de kwaliteit van olie. Dat gebeurt door middel van capaciteit.
Ik kon het niet laten om het ook even te proberen.
Daarvoor heb ik even mijn breinaalden van de multimeter in de olie gehangen en dan de capaciteit gemeten.

Het blijkt dat er idd een verschil is, maar dit verschil is wel ontzettend klein.
Bij nieuwe olie meet ik een capaciteit van 0.12 nF
Bij de oude olie die zwaar vervuild is meet ik 0.1 nF.
Dit verschil geeft mijn multimeter echt heel duidelijk aan.
Ik heb het zelfs meerdere malen geprobeerd en ook met tussenpauzes en het blijft het zelfde.

Nu wou ik hier graag iets mee gaan doen.

Is het misschien mogelijk om een capaciteitsmeter te ontwerpen die mij het capaciteitsverschil kan omzetten naar een voltage?
Liefst variabel van 0 tot 5 volt.
Ik ben zelf niet zo bekend met de digitale en/of meetapparatuur, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Andy

Da's interessant. Nooit geweten.

Zou het zijn dat de capaciteit werkelijk verandert, of is het meer een kwestie van de opgeloste metaaldeeltjes die de paralelle weerstand (parasitaire vanuit deze context) verlagen en alsdus de meting beïnvloeden?

In ieder geval is het makkelijk te meten: bouw iets waarbij je twee platen die zo weinig mogelijk van grootte en afstand veranderen (over het temperatuursbereik, anders ga je moeten compenseren), en meet de staprespons (kan je met een uC). Het verschil tussen 100 en 120pF is makkelijk te meten. En als je dat met twee breinaalden bereikt, kan je nog veel grotere capaciteitswaarden verkrijgen door de elektrodeoppervlakte te vergroten en de onderlinge afstand te verkleinen.

Kan het niet nauwkeurig genoeg zo, dan maak je de "condensator" deel uit van een oscillator (met een 555, bijvoorbeeld), en dan tel je pulsjes.

Doe eens wat meer metingen, de elektronica is niet zo moeilijk hier.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hier zijn kant en klare sensoren voor te krijgen in de industrie. Zoek eens bij Hydac, die hebben verzadigings sensoren, vocht in olie sensoren en nog veel meer.

Dominic

Als we alles kan en klaar zouden kopen is het hooby-en met elektronika ook niet meer leuk. :)
Ik wou er zelf wat mee gaan doen.

Andy :)

In 1996 is mercedes deze meting als eerste commercieel gaan gebruiken. Er zijn verschillende sensoren voor te koop zoals dominic al zegt.(Delphi, Temic, GM etc)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Natuurlijk dat de capaciteit wijzigt met olie, de diëlektrische constante van olie verschilt van die van andere stoffen.

De klinkt logisch, maar wat meet je dan precies? De hoeveelheid vocht in de olie, andere verontreinigingen (zoals fijne deeltjes metaal), lichte koolwaterstoffen zoals benzine of diesel die in het carter terecht gekomen is, of de verhouding tussen de lichte en zware fracties van de olie? Als ik me goed herinner, verdwijnen de lichte fracties sneller bij een motor die olie verbruikt dan de zwaardere.

Meten is een ding, maar als je niet weet wat je meet, heb je er nog niet zo veel aan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het zijn de licht koolwaterstoffen die je zou moeten meten, de "verdunning" van de olie ahw. Daarnaast zullen er non ferro-metaal deeljtes gaan zweven in de olie. Maar wat er nu precies gemeten wordt?
Toch eens gaan lezen op het net.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Waarom moet je olie eigenlijk vervangen? Wat is er veranderd aan de olie waardoor deze slechter is geworden dan nieuwe olie? Kun je die verandering meten?

Als het alleen lichte koolwaterstoffen zijn (benzine en diesel) die in de olie terecht komen en deze "slecht" maken, zou je bijna denken dat je met een auto op LPG minder vaak of helemaal nooit de olie hoeft te verversen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat verandert in de olie zijn de "dopes" die er in de olie zitten, dit zijn bestanddelen die er na het raffineren eraan toegevoegd worden( http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil ) en natuurlijk ook het percentage roetdeeltjes en ijzervijlsel

kun je niet ook eens de verschillende weerstand meten. Bij slijtage komt er ijzervijlsel in de olie. dat zal ook de weerstand veranderen.

heb je overigens gewoon de multimeter naalden in de olie gedaan? dan meet je toch geen capaciteit? je moet toch 2 geisoleerde platen hebben om te meten. dat is het principe van de condensator

Ijzervijlsel valt mi wel mee, daarvoor zit er toch een magneet in je carter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 14 juli 2010 20:21:23 schreef timberleek:heb je overigens gewoon de multimeter naalden in de olie gedaan? dan meet je toch geen capaciteit? je moet toch 2 geisoleerde platen hebben om te meten. dat is het principe van de condensator

Een condensator wordt inderdaad gemaakt door twee geleidende delen over een een grote oppervlakte dicht bij elkaar te brengen. Dit is de meest praktische manier om een een grote capaciteit te krijgen.

Maar dit is niet nodig. Alle geleidende objecten hebben een capaciteit tov andere geleidende objecten!!

En daar mag best een lekweerstand bij zitten, dat doet niks af aan die capaciteit. Sterker nog, elke weerstand heeft een capaciteit, en elke condensator heeft weerstand. Welke van die twee domineert bepaalt of jij het een R of C noemt ;).
En dan hebben ze ook nog eens een inductiviteit.......het is een wonder dat we überhaupt nog werkende elektrische apparaten kunnen bouwen :P

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2010 20:47:34 schreef Roland van Leusden:
Ijzervijlsel valt mi wel mee, daarvoor zit er toch een magneet in je carter.

Ook niet overal. Ik moet nog steeds iedere 1500km olie verversen bij mn BMW vanwege metaaldeeltjes. (of iedere 15.000km reviseren, net wat je wilt)

Het kan over motorolie gaan, maar ook over andere oliën, zoals hydraulische olie of wat anders.

Ik heb ooit al eens labotesten laten uitvoeren op hydraulische olie, das handig om te weten dat je tanks met een grote tankinhoud al moet vervangen of nog niet.

Veranderingen die ze meten (heb even verslag opgezocht):

  • viscositeit (stroperigheid v/d olie), te dunne olie laat minder smeerfilm achter.
  • zuurtegraad, de TAN, mg aandeel KOH
  • vochtopname
  • vervuiling, silicium en natriumaandeel
  • slijtagemetalen <1micron: aluminium, chroom, ijzer, koper, lood, molybdeen en tin
  • additiefmetalen: barium, calcium, magnesium, zink en fosfor

Al deze 'brol' verandert uw diëlectricum, vandaar dat de condensatorwaarde wel kan afwijken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Hoe groot die effecten zijn, lijkt me niet echt gemakkelijk te bepalen. Daarbij zou de verandering in capaciteit niet perse voor alle factoren in gelijke richting hoeven te zijn, en van dezelfde orde van grootte. De kans dat een van de factoren (vooral het vocht, denk ik) zo'n grote invloed heeft dat je de rest al niet meer op deze manier kunt meten, lijkt me best groot.

Daar komt nog bij dat je wel een soort nulmeting kunt doen als de olie nieuw is, maar hoe bepaald je de afkeurgrens?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 juli 2010 21:21:07 schreef big bang:Al deze 'brol' verandert uw diëlectricum, vandaar dat de condensatorwaarde wel kan afwijken.

Boeiend... wat duidelijk lijkt is dat een verandering in de dielectrische constante wel meetbaar is maar dat het onwaarschijnlijk is dat er een voorspelbare verhouding is tussen "algemene veroudering" en epsilon r, gezien het grote aantal parameters die gevolgd (zouden moeten) worden.

Suffering from wiseass oneliner blackout

even offtopic

GJ_
1500 km op 1 oliebeurt? dat is wel heel weinig al zeg ik het zelf. bedoel je niet 15000 (nog snel mi), of is er iets niet goed?

(Off-Topic) inderdaad GJ_ als er zovaak veel ijzer delen in de olie komen moet de motor zo langzamerhand wel overleden zijn:)
Er zit nooit een magneet in een motor om slijpsel vast te houden.
Dat moet het olie filter doen.

(On Topic):
Ik laat ook wel eens olie onderzoeken bij race-motoren en dan wordt met name naar het silicium en aluminium gehalte en verbrandings resten gekeken ivm slijtage van lagers en zuigerveren.
Overigens is dat een kwestie van budget waar je allemaal op laat onderzoeken. Als je olie ververst en de service termijn reset wordt er automatisch gekalibreerd.
@Sparky Op gas zul je dus een veel langere termijn hebben cq krijgen.
Een motor op gas blijft idd veel schoner aan de binnenkant.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2010 23:28:00 schreef Paul Welther:
(Off-Topic) inderdaad GJ_ als er zovaak veel ijzer delen in de olie komen moet de motor zo langzamerhand wel overleden zijn:)

Oude BMW's (1957) hebben geen oliefilter, zodoende. Was ook een nutteloos item, de olie ging indertijd toch niet zo heel lang mee. Het is echt iedere 1500km verversen of een revisie na 15000km. Ik heb nu zo'n 300.000km gereden op dat ding, totale km stand ergens rond de 850.000km.

Even on topic.
Die meting in de olie geeft kennelijk alleen een grove indicatie. Er zijn teveel zaken die de kwaliteit van de olie beinvloeden dat het mij onmogelijk lijkt dit met een enkele meting te bepalen.
Maar op zich wel interessant om eens wat mee te experimenteren natuurlijk.

@Paul Welter: een magneet in het carterplug zie je best vaak bij motorfietsen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Mijn Triumph speedtwin uit 1943 heeft ook geen oliefilter. Dat was toen vrij normaal. Gavaf ding GJ, die moet je al lang hebben met zo'n kilometer stand.

Mijn landrovers hebben ook zo'n magneet, bij de motorfietsen die ik gehad heb volgens mij meestal ook. Ik dacht eigenlijk dat ze er altijd in zaten.

Even on topic: de TS heeft de capaciteit gemeten met een multimeter. Meestal zit een capaciteit meetstand alleen op multimeters waarbij de prijs het belangrijkste ontwerp criterium is.

Maar dat in theorie, ik ben ook een liefhebber van praktijk en nieuwe en afgewerkte olie is hier ruim voorhanden. Daarnaast heb ik diverse echte capaciteit apparaten. Twee jampotjes met daarin de zelfde olie en de zelfde hoeveelheid. 20-50 semi-synthetische olie uit een V8.
Als opnemers twee koperen plaatjes van 1x5 cm maar ook multimeter pennen geprobeerd. Capaciteit verschil is bij mij helaas niet meetbaar. De capaciteit zonder olie is rond de 2pF, met olie tussen de 2 en 3pF maar de draad iets verleggen maakt ook zoveel uit. Dit heb ik met twee meters gechecked. Een moderne LCR meter die tot 0,X pF kan en een LCR meetbrug van marconi die de zelfde resolutie heeft en D-compensatie.

Of jij hebt heel andere olie of je multimeter is niet echt betrouwbaar. 1nF is best heel erg veel. Ik kon ook geen weerstand meten (maar die meter kan maar 20Mohm aan, ik had geen tijd om nu een kelvin opstelling te maken)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hmm, dan blijkt het achteraf toch maar een nutteloze meting.
Dan maar kijken naar de kleur en de kilometerstand. .:)

Andy :)

De hele oude motoren is weer wat anders, Fiat had bijv een centrifugaal filter in de krukas poelie. Met motoren heb ik weinig tot geen ervaring kan meteen ook de bakolie zijn?

Ik denk dat de auto fabrikanten misschien de weerstand meten samen met het aantal kilometers en gemiddeld verbruik en dan "iets" berekenen dat je service interval wordt....

@GJ een 500 serie? Mooie auto's. Ooit eens zo'n V8 gemeten op de rollenbank.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 15 juli 2010 22:55:44 schreef Paul Welther:Ik denk dat de auto fabrikanten misschien de weerstand meten samen met het aantal kilometers en gemiddeld verbruik en dan "iets" berekenen dat je service interval wordt....

Of misschien meten ze helemaal niks? De ECU weet het aantal koude/warme startcycli, buitentemperatuur, belasting enz. en statistische analyse hiervan is misschien een betere indicator van het "kwaliteitspeil" van de olie dan een capaciteitsmeting die beïnvloed kan worden door een van misschien 15 parameters...

Suffering from wiseass oneliner blackout