Tektronix scope evaluatieboard

Dankje wel voor de winkel.
Ik had ook nog gekeken naar de smd onderdelen op de orginele print en ik neem mijn petje af voor fred101, want het is zeer lastig om de typenummers terug te vinden op die kleine dingen.

flash2b

Special Member

Fred101

Enig idee of het circuit board/schema van de Tektronix Evaluation Kit waarvan een foto is te vinden op pagina 6 van deze PDF ook zo gemakkelijk is na te maken?

Waarschijnlijk zit hier echter een custom chip op.

Misschien moeten we dit topic herbenoemen naar Tektronix scope evaluatie board en verplaatsen naar de sectie Meten & meetapparatuur.

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 21 juli 2010 08:46:44 (20%)

fred101

Golden Member

Ik heb foto's en het manual van dat board ook maar dat is veel complexer te bouwen denk ik. Er is geen schema Dat is een veel moderner board met twee IC's. Dat kan natuurlijk ook gewoon zoiets zijn maar dat ding kan veel complexere signalen maken

FFX20.0 en TEK1 OBJ

Een FFX zou een PWM generator kunnen zijn van ST. Maar dat is een heel wilde gok.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1384&p=5473#p5473

Hier zie je er meer van.

Bedankt voor die andere link. Die kende ik nog niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat dacht je van dit bordje pdf
Ik heb een emailtje verstuurd naar Tektronix voor meer info, ik ben benieuwd wat het kost.

Ik vond de manual ook pdf
Dit is niet na te bouwen.

[Bericht gewijzigd door carpin op woensdag 21 juli 2010 15:40:16 (22%)

Hier een andere demobordje de quick start 8 en in de pdf staan wel schema's
Pdf

Is deze na te bouwen?

fred101

Golden Member

Zit een SX18ac in, een microcontroller en daar staat bij microcontroller programming interface dus ik ben bang dat je de software moet hebben. Veder zijn het wel heeeel veel onderdeeltjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 21 juli 2010 08:44:28 schreef flash2b:
Misschien moeten we dit topic herbenoemen naar Tektronix scope evaluatie board en verplaatsen naar de sectie Meten & meetapparatuur.

Done.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

fred101
Jazeker een hoop onderdelen, ik was een beetje te enthousiast.

Ik heb geprobeerd een schema te vinden van die Quick start III board maar kon niks vinden.

jammer he?

fred101

Golden Member

Ik krijg vandaag een zak vol met dat spul en wat denk je, al de IC's die in het originele boardje zitten ook. Dat had ik een weekje eerder moeten weten. Maar wel handig, kon nu in eens mijn ESR meter afmaken mbv die leuke bouwsteentjes. Wat een handige dingen. Met een flipflop, hexinverter, 4066 en opamp maak je in een half uurtje een redelijk complex ding (oscillator, spitter, en differentiaal meting van faseverschil na sample en hold en het werkt nog ook)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Zo ziet hij er uiteindelijk bij mij uit.
http://www.uploadarchief.net/files/download/seb-pcb1sm.jpg

Ik zag dat Fred101 de 'dead bug' methode had gebruikt, ik ben iemand van gaatjes print met baantjes. Het geheel past prima in een Hammond behuizing.

Ik zit er aan te denken een soortgelijk test generatortje te maken met een PIC. Het is niet moeilijk de drie test signalen van dit scope evalutatie board in picbasic te maken. Natuurlijk kan ik er dan wel andere signalen bij programmeren. Ik heb alleen geen idee welke test signalen handig zijn, misschien PWM, Random data blokgolf, Missing puls blok.

Misschien iemand een idee ? (want nl. niet al te moeilijk is uit te werken kwa programma en output electronica)

fred101

Golden Member

Ziet er wel netjes uit. Ik bouw echt alles dead bug. Ben niet anders gewend. Dan heb ik overzicht. Anders sluit ik gegarandeerd de helf verkeerd aan.

Maar wat voor scopen heb je er aan gehad en zijn ze geslaagd ?

De functie van die boards is bv om de triggering te testen.

- Je zou idd een soort korte puls kunnen maken, dus een hele lage dutycycle en dan op een hoge en lage frequentie en deze dan ook bv om de zoveel pulsen laten wegvallen.
- Misschien een digitale datastroom, dus steeds wisselende hoog laag signalen. bv een sequentie die zo'n herhaling en patroon heeft zodat je hem net als zo'n step in een keer kan weergeven. Bij goede triggering kan je die step met je trigger knop steeds een stapje verzetten.

Bandbreedte:
- Een sub nano puls. Zo'n pulsgenerator bouwen is erg makkelijk (een tor).http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=1373 en http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1183 (onderaan de beste versie) Hij moet echter getriggerd worden. Dat kan perfect met een microcontroller.

Iets met de 20MHz filtering, HF rejection, LF rejection, line triggering.

Een signaal waar je de delay op kan testen.

Nog mooier, je kan met een microcontroller er een perfect calibratortje van maken. Wat blokken met verschillende amplitudes en pulsbreedtes om frequentie en amplitude weergave te checken

Een sinus met sterke harmonische vervorming

iets mbt Overschoot, ringing, jitter, Z-modulatie

Zo maar wat ideetjes.
-

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nog mooier, je kan met een microcontroller er een perfect calibratortje van maken.

Ja dat zou heel mooi zijn, een scoop tester.

fred101

Golden Member

Hoe krijg ik de dutycycle van een 74ls74 op 50% ? Wat ik ook doe het blijft ongeveer 25%

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 21 juli 2010 14:17:12 schreef fred101:

FFX20.0 en TEK1 OBJ

Een FFX zou een PWM generator kunnen zijn van ST. Maar dat is een heel wilde gok.

Dit is wat er op het demobordje zit.
FPX20.0 kristal 20 mhz?
pic16c54
3 maal smd 3 pootjes 3H, 1P en 8G m
Een condensator 3,3uf 16v wat weerstandjes en nog 2 condensators.

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 juli 2010 00:36:24 schreef fred101:
Hoe krijg ik de dutycycle van een 74ls74 op 50% ? Wat ik ook doe het blijft ongeveer 25%

Heb je de preset, de clear en de D ingang goed aangesloten?
Kijk in de datasheet (waarheidstabel) of ze '0' of '1' moeten zijn voor een gewone delerfunctie. Laat ze niet zweven!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Sorry, Tidak, het was laat gisteren, ik bedoelde de 74LS14. Maar die zit in het schema waar het over gaat aangesloten op een 74LS74, daarom was ik in de war. En daar heb ik een poort wel zwevend dus dat zal ik dan eerst eens oplossen. In het evoboard gebruikte ik ook een LS14 en daar kreeg ik wel een normale dutycycle.

carpin, dan zit je daar dus ook met de software.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

De output van een D flipflip (LS74) heeft altijd een duty cycle van 50%. In het schema hebben de LS393 of LS191 outputs ook een duty cycle van 50%.

Doordat de LS14 een schmitt trigger inverter is, is het niet mogelijk om op elke frequentie een duty cycle van 50% te genereren.

Ben je met een ander projectje bezit of gaat het over dit specifieke schema?

Tidak Ada

Golden Member

Ah, daar komt de aap uit de mouw!
Gokje: Zit die LS74 er misschien in om een symmetrische blokgolf uit het signaal van die LS14 te kweken?

Overigens was ik nóg later ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dit is een ESR meter die ik op basis van wat andere schems's heb bedacht. De smith trgger maakt een blok wat door een flipflop in twee blpkgolven wordt gesplitst met 90 graden verschoven fase. Die stuur ik via een 4066 naar de condensator en als referentie naar een diff amp. Het faseverschil meet ik door sample en hold in die diff amp. Het DC signaal is dan de indicatie voor de ESR en is Xl onafhankelijk. Alleen neemt hij het delectrisch deel niet mee want dat is Jx. Nu werkt het prima maar voor het mooie wilde ik een 50% dutycycle

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De 16c54 is volgens mij uit te lezen, moet alleen even uitvinden met wat.

Demo bordje
http://www.uploadarchief.net/files/download/bovenkant_instavu_kl.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/onderkant_instavu_kl.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 29 juli 2010 17:42:07 (55%)

fred101

Golden Member

Die opdruk is volgens mij weer een staaltje Tek humor. Ik vind net een artikel in electuur 1001 schakelingen met het schema van het eerste ontwerp. Bijna helemaal gelijk, alleen gebruiken ze twee npn torren. en nog een tweede welke wel leuk lijk. Die ga ik ook eens proberen. Deze geeft wat meer signalen maar dat wordt na de vakantie.

Carpin, heb jij zo'n board dan ? Hoe ben je daar aangekomen ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 29 juli 2010 20:17:50 (19%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik vond het wel een sterke leus, ik heb hem gekregen.

Fred staat dat schema op de cdrom 1001 schakelingen?

fred101

Golden Member

Ja staat daar op.
Dat is en vrij nieuw board. Heb je dat van Tek zelf gehad ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op 31 juli 2010 18:49:28 schreef carpin:
Ik vond het wel een sterke leus, ik heb hem gekregen.

Misschien kun je wat foto's van het uitgang signaal maken? Of anders misschien een PDF van de manual? Ik ben nl. benieuwd.....

:)
Ik heb 2 scoops, 1 geen beeld de andere moet ik nog in elkaar zetten, alle caps van de voeding vervangen.

Ik heb er geen manual bij gekregen, hij staat wel beschreven in die link die jij had gevonden.

Ik zou hem met de Picstart plus uit kunnen lezen als hij niet beveiligd is, maar die kost mij 2dehands te veel geld (90 euro).
Ik heb nog geen goedkopere oplossing kunnen vinden voor het uitlezen.