Afzuiging in toilet en badkamer

Ik heb een appartement gekocht waar de badkamer en het toilet tegen elkaar aanzitten.

Tussen deze 2 ruimtes zit 1 afzuiging (nog zonder ventilator erin).
Nu wil ik een ventilator plaatsen boven de vertakking zodat er word afgezogen in beide ruimtes.

Ik vroeg me af of ik het zo kan schakelen dat ik via beide schakelaars de ventilator kan laten draaien zonder dat beide lampen ook gelijk aangaan??

En is het makkelijk om er een timer tussen te zetten zodat de afzuiger wat langer blijft draaien??

Shiptronic

Overleden

Ik heb dat in mijn vorige huis opgelost met 2 dubbelpolige schakelaars, 1 pool voor de verlichting en de andere om de fan aan te zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je die schakelaars voor je ventilator gebruikt, hoe ga je dan je verlichting schakelen? Nog een schakelaar ernaast?

Je kan een tijdrelais plaatsen om de vertraging in te bouwen. Er zijn ook afzuigers met een ingebouwde vertraging.

edit:
Had de openingspost een beetje verkeerd begrepen. Dacht dat je de ventilator wilde schakelen zonder dat er licht aan zou gaan |:(

[Bericht gewijzigd door Timmestein op donderdag 29 juli 2010 09:41:02 (23%)

Website -- Slopen is ook een kunst...
Shiptronic

Overleden

code:




L1-----------------------------------------------------------------
    |     s1                  |    s2 
    |----|                    |----|
     \    \                    \    \
    |    |                    |    |
    |    |                    |    |
    X    ----------------------    X
    | L1            |              | L2
    |              FAN             |
    |               |              |
N-----------------------------------------------------
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Oké, duidelijk.

Maar dan moet ik dus 2 schakelaar kopen die weer bestaan uit 2 knoppen neem ik aan.

Of heb je ook dubbelpolige schakelaars met 1 knop??

Die heb je, ja. Heet een dubbelpolige schakelaar. Te vinden in elke bouwmarkt of bij de lokale elektraboer.

Website -- Slopen is ook een kunst...

Op 29 juli 2010 08:27:42 schreef Eyeball:
En is het makkelijk om er een timer tussen te zetten zodat de afzuiger wat langer blijft draaien??

Dat is niet moeilijk. Kun je b.v. doen met dit tijdrelais van Conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=506666
Koop er twee, en zet er een parallel aan elke lamp. De uitgangscontacten van de relais zet je parallel om de ventilator te schakelen. Je hebt dan ook nog een kastje nodig om het netjes te installeren, dus het is niet de goedkoopste oplossing. Maar je hebt wel in een keer alles wat je wil. En je hoeft geen andere lichtschakelaars te kopen.

als je gewoon 2 relais plaats parallel op de lamp,die toch boven hangt en de afzuiger gewoonlijk ook, en met de contacten pararell een timer aanstuurt die de ventilator laat draaien is alles toch opgelost ipv nieuwe schakelaars en extra bekabeling
mvg Luc

De zon is de mooiste krachtbron die er is lb

Misschien onnodig om te zeggen, maar als je het op de manier van Shiptronic doet moeten beide ruimtes op dezelfde groep zitten. (bij mij in huis liggen de wc en douche naastelkaar en het zijn verschillende groepen)

veel mensen vinden het ook fijn als de ventilator op de wc pas aangaat als de wc vrij is , dus zou je een schakeldraad op het vrije contact van de wisselschakelaar kunnen aansluiten , en dan een tijdrelais er achter van een 10 minuten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb het vandaag gemaakt.

Heb in de bouwmarkt inderdaad 2 polige schakelaars gevonden. Die ingebouwd en een extra draad getrokken.

Ook heb ik daar een ventilator gekocht waar een timer inzat. Deze heb ik eruit gehaald (had namelijk al een buisventilator, die niet leverbaar was met timer) en die heb ik bij de andere ingebouwd.

Werkt helemaal perfect. Nu is in ieder geval de stank en de damp weg uit beide ruimtes.

Bedankt voor de zinvolle reacties.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.