Accu's testen en regenereren

Sinds kort werk ik bij een nieuw bedrijf met 250+ werknemers op de servicedesk. Al deze werknemers krijgen een mobiele telefoon en soms ook een laptop. Veelgebruikt zijn de nokia e71 en 6300 en de dell ATG laptops.

Nu krijg ik regelmatig klachten van mensen over de batterijduur van hun apparaten. De nokia E71 in overvloed.

Er loopt wel een servicecontract voor deze producten maar ik ben toch naar iets op zoek waarmee ik de probleem accu's kan testen, en eventueel herstellen. Nu wisselen we de accu's om uit nieuwe modellen op voorraad of stoppen we ze in mobieltjes die toch naar de fabrikant terug gaan.

Nu heeft voltcraft een aantal laad en test stations en ik heb ook bij cadex gekeken.

Nu heb ik geen idee wat er nog meer op de markt is en waar ik op moet letten. Heeft er iemand hier ervaring met dit soort producten of het herstellen van luie accu's? Het mag wel iets kosten, maar het moet wel rendabel blijven.

Ik heb mijn multimeter al meegenomen naar het werk. Dan kan ik wel testen als ik een belasting toevoeg, maar handig is het niet.

Bij voorbaat dank.

Nieuwe accu voor je Nokia koop je voor €10,- Weggooien en nieuwe kopen is (helaas) de beste en goedkoopste oplossing.
Testen heeft ook niet echt zin, doet de gebruiker al voor je anders zou hij niet bij je komen klagen. Lipo accu's kunnen ook niet lui worden en herstellen gaat volgens mij niet met lipo's.
Kortom, zie eerste regel.

De nokia accu bp-4l kost ongeveer 35 euro.

En het gaat er meer om dat ik mensen ook uitsluitsel kan geven. Je hebt van die eigenwijze personen die perse een nieuwe accu willen terwijl ze 3 uur per dag bellen. 40 sms'jes verzenden. Iedere 30 minuten via wifi mail ophalen en onderweg naar huis gps+3g gebruiken. Dan zijn ze verwonderd dat ze 's avonds weer op moeten laden.

Accu's herstellen, dat is de "heilige graal" :-)
Ontdek je hoe dat doen, dan wordt je zó rijk als Bill Gates...:-D
Men kan eventueel capaciteit van accu's die van geheugen effect lijden door compleet ontlading een beetje verbeteren maar nooit een defecte accu herstellen.

Op 2 september 2010 12:43:31 schreef dekaasboer:
De nokia accu bp-4l kost ongeveer 35 euro.

Sorry ik heb me vergist, bp-4l accu kost nieuw $2,27 = €1,77 inclusief verzenden.
http://cgi.ebay.com/Nokia-BP-4L-Battery-BP4L-E63-E71-E90-E90i-E61i-N81…
Zal niet de beste accu zijn, maar je kunt er wel 19 kopen voor jou €35,-.

Op 2 september 2010 12:43:31 schreef dekaasboer:
En het gaat er meer om dat ik mensen ook uitsluitsel kan geven. Je hebt van die eigenwijze personen die perse een nieuwe accu willen terwijl ze 3 uur per dag bellen. 40 sms'jes verzenden. Iedere 30 minuten via wifi mail ophalen en onderweg naar huis gps+3g gebruiken. Dan zijn ze verwonderd dat ze 's avonds weer op moeten laden.

dan moet je de mensen eens meegeven dat dat normaal is.

de gemiddelde telefoon met die mogelijkheden en zeker bij dat gebruik houdt het niet lang uit. als zoveel doe met mijn telefoon moet ik hem 's avonds ook opladen. dat is normaal.

als ze hem langer mee willen laten gaan moeten ze een 3310 nemen of een accu meezeulen

bij gsm's is bluetooth ook een vreter van accustroom . ik ben ook al bezig geweest met liion accu's testen kwa capaciteit en in meerdere gevallen is de capaciteit nog redelijk aan de originele , maar is de zelfontlading die sterk verhoogd is een probleem . ook laden veel mensen te kort op of via de pc wat ook trager gaat als bijv de reislader van nokia . maar die e71 staat er wel bekend om die lage accuduur .

je kunt eens beginnen met een zelfde toestel om ze eerst op te laden en daarna op bijv de mp3 spelerfunctie de accu's leeg te trekken , wat je vergelijkt met 1 of 2 nieuwe toestellen uit de doos . ( overigens is de door fabrikant opgegeven capaciteit nooit haalbaar )

check ook eens of mensen een oude oplader gebruiken , waar de hele familie de gsm mee oplaadt in de keuken , die modellen met trafo zijn kwa uitgangsspanning te laag ( 3,7v ) om snel te laden en daarom zijn de accu's ook vlug leeg . de bijgeleverde lader is vaak 5,1v en levert meer stroom .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kijk, dit is wel wat nuttige informatie. Herstellen of iets dergelijks hoef ik niet op te hopen. Cadex heeft mooie verhalen in hun brochures maar die apparatuur is niet economisch om aan te schaffen.

Dan kan ik blijkbaar beter kijken naar iets wat makkelijk meet.

Ik moet kijken naar het voltage onder belasting en het geleverde vermogen. Nu kan dat met een multimeter, maar is er ook een apparaat welke dat zelf kan? Misschien een welke ook een grafiek op de pc kan laten zien of aangeeft op welk percentage de accu zit van nieuw?

Ik vind zelf de Voltcraft MS-210 die heeft wel een 3v stand maar dat is voor knoopcel accu's.

Iemand hierboven had al een goedkopere gevonden, maar ten overvloede... http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25035 ... voor het geval dat....

"onder belasting" meten heeft volgens mij niet zo veel zin. Wat je gewoon wilt weten is wat de batterij nog voor capaciteit heeft. Ik weet niet wat Nokia opgeeft voor die BL-4L batterij, maar dat is een bepaalde waarde. Als de accu veel gebruikt is, zal het wat zakken.

Je zou een LIPO lader kunnen kopen met USB aansluiting. Ik heb zelf de Imax B8 gekocht. Voor het LIPO laden blijkt die niet geschikt. Voor mij dus een miskoop.

Maar voor jou zou ie denk ik prima voldoen: Je laad de accu in een telefoon of een lader helemaal op, en laat de lipo-lader ontladen. Volgens mij is het verstandig om het ontladen op 3.4 of 3.5 te laten stoppen, en dan heb je gewoon een mooie curve.

Van een power-monitor-appje op mijn '5800 heb ik begrepen dat mijn telefoon soms wel een hele ampere trekt. Op 100 of 300mA ontladen moet de batterij dus gewoon tegekunnen. In 10 tot 3 uur trek je hem dan leeg, en weet je hoeveel ie geleverd heeft. Eigenlijk zou een iets goedkopere lader als de Accucel 6 ook moeten voldoen. Dat USB gedoe heb je eigenlijk niet nodig. De eenvoudigere geven het getalletje gewoon in het display. Maar dat ben je kwijt, en je kunt geen "rapportje" printen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/