Hallo,

Ik ben trotse bezitter van een gilera citta welke 1 groot nadeel heeft. Er zit geen benzinemeter op, ik heb dus al een paar keer mijn tankinhoud verkeerd ingeschat waardoor ik ergens stil kwam te staan.
Nu heb ik het plan om een digitale niveaumeter te maken.
De tank bij een citta is de inhoud van het frame. Ik kwam de Velleman kit K2639 tegen op internet welke wel potentie heeft.
http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_ma…

Op pagina 10 staat:
Never use sensors in a inflamable environment!! Met als redenering dat de sensor kleine vonkjes kan generen als deze droogstaat. klinkt wel logisch.

Zou deze sensor ook te vervangen zijn voor eentje die wel in benzine gedompeld zou kunnen worden en nog steeds werkt met de printplaat? Zo ja, wat voor iets is dat dan?

alvast bedankt,

Luuk

Een benzinetank is amper een "inflammable environment". Bij oudere auto's hangt er een reostaat open en bloot, voorzien van 12V gewoon in de benzine.
Om heel eerlijk te zijn zou ik persoonlijk ook zo'n oplossing niet echt durven adviseren daar niet van, maar in een tank krijg je niks aangestoken. Je mag dus vonken wat je wil.
Bij de sensor in het geval van deze kit gaat men uit van een vloeistof die een weinig geleidend is. En volgens mij is dat bij benzine niet het geval, dus werken doet ie sowieso niet.

Hallo Freezer

Mijn motor heeft ook geen benzine meter.
Ik wil er zelf een maken met een druk sensor.
Onderaan de benzine slang aansluiten en dan de druk meten.
Dan de gemeten spanning omzetten in een analoge of digitale aanwijzing.
Het kitje van velleman lijkt mij een ding dat aangeeft of iets
nat of droog is.
Dat lijkt me niet geschikt voor een benzinemeter.

Groeten Joop

Ik heb zelf ook nog even verder gezocht en ben toch wel gecharmeerd van een lm3914 schakeling + ledjes. Er staan er wel een aantal op dit forum maar kan niet echt een duidelijke vinden die ook voor mij geschikt is.

Het probleem bij mij is dat mijn tank van metaal is en zeer moeilijk te bewerken. Ik kan er eigenlijk alleen een soort van lint van weerstanden inhangen die het niveau kunnen meten.
Hoe zou je zoon lint kunnen maken?

Ik heb ook een Citta gehad, ik had een doorzichtige slang langs m'n tank, met een t-stuk op 't kraantje. Wet van de communicerende vaten geeft dan aan hoeveel benzine je nog hebt.

Nog makkelijker/goedkoper: in de benzinedop een lang lint/stuk plastic/stuk slang maken, dat tot de bodem komt. Als je dat er dan uit haalt, kan je makkelijk zien tot waar hij "nat" is, dus hoeveel benzine je hebt (hebben citta's dat niet standaard overigens?)

Klopt maar dan zit je continu met een lint te sjouwen. Hij kan niet in je tank blijven want dan klotst die helemaal nat.

En ik zit hier niet voor niets op een elektroforum dus wil het wel graag elektronisch meten en regelen.
Ik ga nu slapen, misschien krijg ik vannacht wel een eureka-moment :D

Op 7 september 2010 23:18:09 schreef Marcovannoord:
(hebben citta's dat niet standaard overigens?)

Ja, zit aan de dop vast... ;)

Op 7 september 2010 23:18:09 schreef Marcovannoord:
(hebben citta's dat niet standaard overigens?)

Da's zo'n beetje het eerst wat jongelui er afknippen of vervangen. Zo'n lintje is niet stoer he!

Zoek een klein schaaltje en doe er wat benzine in en je sensor.. Ga dan een paar meter verderop staan (als je niet zeker van mijn antwoord bent)
En zet daar de stroom op je project...
Er gebeurt niets omdat benzine alleen zo snel ontvlamd als er direct zuurstof bij betrokken is en of op temperatuur komt..
De sigaretten truc in films is ook de reinste onzin.
Waar je wel op moet letten is of de materialen tegen de benzine kunnen, dit is een bijtend zooitje wat zeker in een tank veel heen en weer wordt gegooid, vooral dan is benzine scherp.

Je kan ook heel simpel een vlotter in de tank hangen die sluit als de tank bijna leeg is? (benzinelampje als in de auto) En een brommer is zuinig zat om in Nederland nog een Tankstation te vinden op dat moment
Een vlotter maakt geen contact en is slijtvast, het heeft tevens ook geen print of sensor nodig en is hiermee minder gevoelig voor complicaties.

Lijkt me wel een bruikbaar ding die lm3914.

Denk er wel aan dat je het ingangs signaal moet uitmiddelen.
Anders gaat je aanwijzing alle kanten op door het klotsen van
de benzine.
Een filter aan de ingang dus.

Groeten Joop...

Het is maar een idee.
Je zou ook 2 NTC's kunnen gebruiken waar je een kleine stroom door laat lopen om ze te licht te verwarmen. Als één NTC in de benzine (onder in de tank) zit en de andere staat droog (boven in de tank), dan is de NTC in de benzine koeler omdat die gemakkelijker zijn warmte afstaat. De weerstanden van de NTC's zijn daardoor verschillend en je weet dat je niet droog staat. Wordt het eb in je tank dan staan beide NTC's droog. De temperatuur van beide NTC's loopt op tot dezelfde waarde. Dat geldt dus ook voor hun weerstanden.
Dus bij gelijke weerstand van de NTC's ga je naar het tankstation. Uiteraard moeten de NTC's en bedrading tegen benzine kunnen.

Op 7 september 2010 17:38:05 schreef GJ_:
Bij de sensor in het geval van deze kit gaat men uit van een vloeistof die een weinig geleidend is. En volgens mij is dat bij benzine niet het geval, dus werken doet ie sowieso niet.

Tenzij je de sensors vervangt door (vlakke) platen. De diëlectrische constante van benzine is hoger dan die van lucht. Zit er benzine tussen de platen, dan heb je kans dat die vellemankit dat "ziet" omdat de capaciteit van de sensor toegenomen is.

De mooiste oplossing is die van knapestaart. Die werkt gegarandeerd. Ook zonder stroom.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (26%)]

Een T-stukje met een druk-sensor is de beste oplossing,
als je het met electronica wilt doen.
Sensor - opamp - LM3914- Klaar.

Groeten Joop

Ik heb vroeger ook zo'n citta gehad,maar zit daar geen reserve op? Of zet je de benzinekraan helemaal open?Ik vind het projekt leuk hoor dus geen bezwaar.Maar ik vroeg me dat gewoon af.

Mvg:
Martijn