Leuke schakelingen/ideeën voor peuters

Hallo allen,

Mijn zoontje van 2.5 jaar vindt lampjes (lees gekleurde ledjes) erg leuk. Nu heb ik al enkele dingen voor hem gemaakt waar hij dan ook uren/dagen mee kan spelen, zoals een simpel kastje met ledjes en drukknopjes in dezelfde kleuren als de leds, een 9V blokje met daarop een rgb-ledje die zelf van kleur veranderd en een geluidsgevoelige schakeling.

Hij staat hier ook regelmatig naast me als we samen weer iets nieuws bouwen.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar wat meer ideeën en hoop dat er hier mensen zijn die wat leuke dingen kunnen noemen. Het hoeft niet alleen met "licht" te maken te hebben hem kennende... het gaat er vooral om dat hij iets heeft waar hij iets mee kan en dan trots kan zeggen: "Hebben we samen gemaakt!"

Alvast bedankt!

Bernard

Wat een leuk idee!! Mijn zoon is net twee geworden...misschien is hij hier ook voor te porren...krijg ik misschien eindelijk mijn afstandbediening terug :)

Wat dacht je van geluidseffecten; druk op een knopje en je hoort een ziekenauto of politie. Die van mij is helemaal gek van zo'n soort geluidenboek.

Die geluidseffecten zijn inderdaad leuk! Heb ik ook al eens over nagedacht, maar een echt simpele oplossing heb ik nog niet gevonden.
Je kunt met een AVR/PIC en wat PWM'en natuurlijk best een paar tonen genereren, er zit geloof ik zelfs een functie in proton basic om dat snel te doen. Ook heb ik gedacht aan een simpele mp3 speler en daar wat modificaties in aanbrengen, uitgangsvermogen is hoog genoeg om een simpel speakertje aan te sturen en ze zijn voor weinig te krijgen als je de acties bij aldi, action e.d. in de gaten houdt.

Als je met je zoon "samen" gaat bouwen, let wel erg goed op!
Zo had ik vorige week: "Pappa? Heb je deze ook nodig?" en daar stond hij met de soldeerbout in de hand... ging allemaal goed, maar heb de indeling van mijn werkbank wel even veranderd ;)