Waterlevel sensor (capaciteit?)

Wel, de oplossing is simpel als het alleen maar hoeft te schakelen.
De site van Frits Kieftenbelt (www.picbasic.nl) geeft je een duw in de richting. Hier
Het werkt met een simpel IC (QT118).
Groetjes,
Roel.

Edit.
Foutje, moest waterniveo meting zijn met de QT114.

[Bericht gewijzigd door RuleS op zaterdag 2 oktober 2010 23:25:43 (16%)

Zo'n aanraaksensor is toch wat anders dan wat Dominique zoekt.
Een aanraaksensor is gebaseerd op het feit dat je een bromspanning aanlegt als je de sensor aanraakt.
Ik zie niet hoe je dat bij de waterniveausensor kan toepassen.

Eigenlijk vind ik het schema van ohm pi wel een goed uitgangspunt. Er moet alleen nog iets achter wat wel/geen oscillatie omzet in aan/uit.

Een variant hierop is om een met een teruggekoppelde invertor een RC-oscillator te maken. Als de elektrodes "droog" staan heeft de C een lage waarde, dus hoge frequentie. Als er water voor staat zal de frequentie lager worden. Je moet dan alleen nog onderscheid zien te maken tussen hoge en lage frequentie.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 2 oktober 2010 11:24:43 (50%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 oktober 2010 22:09:26 schreef ohm pi:
Ik kon het niet laten. Ik heb zo'n sensor gebouwd.

Geweldig!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit werkt ook. http://www.uploadarchief.net/files/download/waterlevelsensor-50hz.jpg.
De ingangen van de overige poorten zijn naar de + of - van de 4,5V batterij aangesloten. De onderkant van R3 is aangesloten op de - van de 4,5V. Pen 4 kan je aansluiten op een µProcessor die elke 5 mSec kijkt of de spanning gewisseld is. Zo ja dan is het waterniveau hoog. Met deze schakeling is je signaal mooi synchroon met de lichtnetfrequentie.

Op 2 oktober 2010 11:18:50 schreef KlaasZ:
Zo'n aanraaksensor is toch wat anders dan wat Dominique zoekt.

Sorry, je hebt gelijk.
Link aangepast en het type IC.

M.V.G.
Roel.

Op 1 oktober 2010 22:47:18 schreef RuleS:
Wel, de oplossing is simpel als het alleen maar hoeft te schakelen.
De site van Frits Kieftenbelt (www.picbasic.nl) geeft je een duw in de richting. Hier

Hartelijk bedankt, dit zal zeker helpen, nu die QT114 nog vinden, ik google er naar maar krijg alleen bedrijven waar je grote orders moet plaatsen, uiteindelijk gebeurd dat ook wel, maar eerst testen, enig idee waar ik er een stuk of 1 of 2 kan krijgen?

Op 1 oktober 2010 22:09:26 schreef ohm pi:
Ik kon het niet laten. Ik heb zo'n sensor gebouwd.

Zeer interessant, zeker wat van geleerd over oscilleren e.d. maar zoals RuleS zei: "Wel, de oplossing is simpel als het alleen maar hoeft te schakelen." dus ik denk toch die kant op te gaan. Ik ben me ervan bewust dat ik zei dat ik het zelf wilde opbouwen uit basisdelen, dat is meer wat jij doet. Maar dat IC is er precies voor ontworpen, heeft bijna geen extra componenten nodig, ik weet alleen nog niet hoeveel dit zou kosten. Maar i.i.g. bedankt voor de moeite en het leermoment :)