Hallo,

Ik heb een computerluidsprekersetje van 2x een 2-way speaker, die bij elkaar 120 watt zijn. Ik heb het oude setje aangesloten en bij een beetje redelijk geluid gaat de versterker al vervormen, dus ik heb de versterker eruit gesloopt en de speakertjes overgehouden.

Ik heb nog een gewone versterker/tuner die volgens de achterkant 130watt op 220v verbruikt. Die heeft wel oude luidspreker stekkertjes aanslutingen, met 1 plat en 1 ronde aansluiting op 1 stekker, om de luidspreker aan te sluiten.

Kan ik hier gewoon direkt de speakertjes op aansluiten, of moet er nog wat overheen of tussen? In de speakersetjes zaten de tweater en de speaker parallel.

beetje ranzige manier, maar kan kloppen, die ene speaker zal dus een breedbander zijn welke dus zijn originele karakteristiek weergeeft, omdat hij niet gefilterd is. De andere zal een piezo zijn en die fungeert zelf als high pass en is dus ongevoelig voor low pass.

De reden dat je versterker van het setje vervormt: de versterker is echt geen 120 W RMs, maar zal onder de 10W liggen. Dus als je vermogen gaat vragen zal het idd snel afgelopen zijn. Zeker sals jouw speakers een lagere impedantie hebben.

Op 24 februari 2004 19:55:28 schreef High met henk:
beetje ranzige manier, maar kan kloppen, die ene speaker zal dus een breedbander zijn welke dus zijn originele karakteristiek weergeeft, omdat hij niet gefilterd is. De andere zal een piezo zijn en die fungeert zelf als high pass en is dus ongevoelig voor low pass.

De reden dat je versterker van het setje vervormt: de versterker is echt geen 120 W RMs, maar zal onder de 10W liggen. Dus als je vermogen gaat vragen zal het idd snel afgelopen zijn. Zeker sals jouw speakers een lagere impedantie hebben.

Ja, inderdaad, daarom ben ik dus van plan om hem op een gewone philips versterker aan te sluiten, maar moet er dan nog iets van een diode oid tussen?

Nog een vraag:
Hoe kan ik een lichte bass-boost (of misschien een treble-verzwakker) inbouwen, en als het nodig is met 5v voor beide kanalen? Dit is dus niet de line-in maar de luidspreker-out.

Nog een paar vraagen i.v.m. dit topic:

Ik heb die versterker uit het setje dus helemaal losgekoppeld, en ik vroeg me het volgende af:
Ik moet nog een versterker voor een aantal kleine 0.5 watt luidsprekertjes hebben. Aangezien dat natuurlijk niet te vergelijken is met die in totaal 120 watt speakers, vraag ik me af of ik de dikkere trafo voor 12v kan vervangen met een trafo van 6v. Dan zal lijkt mij de versterker minder leveren, maar dat maakt mij niks uit. Daarbij nog een vraag: Kan ik door een weerstand over de volume potmeter te zetten het maximum volume beperken? En wat voor een weerstand moet ik dan gebruiken?

Ik denk dat je hem in serie moet zetten die weerstand

en je zou er zo'n filtertje inbouwen met een C en een L.

PaWoN

Op 24 februari 2004 22:09:30 schreef jeroentje:
Nog een paar vraagen i.v.m. dit topic:

Ik heb die versterker uit het setje dus helemaal losgekoppeld, en ik vroeg me het volgende af:
Ik moet nog een versterker voor een aantal kleine 0.5 watt luidsprekertjes hebben. Aangezien dat natuurlijk niet te vergelijken is met die in totaal 120 watt speakers, vraag ik me af of ik de dikkere trafo voor 12v kan vervangen met een trafo van 6v. Dan zal lijkt mij de versterker minder leveren, maar dat maakt mij niks uit. Daarbij nog een vraag: Kan ik door een weerstand over de volume potmeter te zetten het maximum volume beperken? En wat voor een weerstand moet ik dan gebruiken?

Ik zou de versterker gewoonz o gebruiken, hij zal nl. niet meer leveren dan enkele watts, als je ff kijkt zal er een IC in zitten, bij veel setjes is dit een een of ander goedkoop ding, zoek ff de datasheet op, maar zal iets rond de 3 W liggen meestal.

Om hem te beperkten zet je een weerstand IN SERIE met de potmeter, parallel gaat hij meer vragen en meer dissiperen. Zal niet echt werken

Op 25 februari 2004 08:59:09 schreef High met henk:

[...]

Ik zou de versterker gewoonz o gebruiken, hij zal nl. niet meer leveren dan enkele watts, als je ff kijkt zal er een IC in zitten, bij veel setjes is dit een een of ander goedkoop ding, zoek ff de datasheet op, maar zal iets rond de 3 W liggen meestal.

Om hem te beperkten zet je een weerstand IN SERIE met de potmeter, parallel gaat hij meer vragen en meer dissiperen. Zal niet echt werken

Oke, maar hoeveel weerstand moet ik hebben? En ik dacht aan de trafo vervangen zodat ik de zwaardere trafo voor iets anders kon gebruiken. Maar werkt dit wel? En ik neem aan dat ik de overgehouden speakertjes gewoon op de andere versterker aan kan sluiten zonder extra componenten, maar is het mogelijk hier een lichte bass-boost tussen te maken?

gewoon ff experimenteren:

je draait de huidige potmeter zo, dat hij begint te vervormen. Dan heb je het maximum vermogen dus te pakken waar je speakers nog net heel blijven. Dan zet je de versterker uit, en meet je de weerstand van de ingang op de potmeter naar het sleepcontact van de potmeter. Dat is de weerstand die je hebben moet (die weerstand wordt lager als je de potmeter verder draait)

een boost versterker KAN wel, maar praktische is dan evt. om hoge tonen te filteren voor een deel en de versterker wat meer te laten versterken. over low pass filter sis al zoveel geweest, even zoeken op forum