Miele W726 Deluxe (bouwjaar 1987)

hallo, toestel neemt water en motor draait niet ,centrifugeren is ok.
meting op motorfiche:klem 1&3 stator 1,3ohm;1&4 stator 3,1ohm;5&6 rotor 2,7ohm;7&8 prot 0,2ohm;9&10 tacho 393ohm.
heb bedrading motor vanaf rode fiche op programmator uitgemeten=ok.
wel meet ik een isolatiefout naar massa tov rotor:1,6MOhm (op 250V meetspanning Megger) waarschijnlijk tgv koolstof van borstels, dit zou op te lossen zijn met motor uit te blazen met compressor,maar wat is de oorzaak van het niet draaien in wassen, en wel in centrifugeren,toch de koolborstels?
de motormodule vertoont geen slechte solduren,
veel dank

het kunnen wel de borstels zijn daar opstarten met was in 10 liter water meer energie kost als natte was in een lege trommel opstarten .

de machine is zo oud dat de borstels wel op kunnen zijn , demonteren en kijken of ze ook echt op zijn . de isolatiewaarde komt idd door koolstof , maar meggeren door een wasmachine is niet slim daar de electronica er niet tegen kan . gewoon meten met een multimeter .

als de machine water pakt dan gaat de verwarming wel aan ? , daarna moet de motor inkomen , zo niet is de pressostaat al een verdachte , deze zit bovenin aan een dun slangetje en schakelt het element .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hoi testman,bedankt voor dit snelle antwoord,
de isolatiemeting doe ik alléén op de motorfiche tov massa motor, met alle bedrading eraf natuurlijk,de spanning die een gewone multimeter levert(9V) is te klein om een betrouwbare meting te hebben door een te lage meetstroom bij hoge impedanties,ik meet met een multimeter 9,5MOhm, met een megger vanaf 50V meetspanning 1,6MOhm.
de pressostaat test ik altijd door in te blazen met rubber slangetje,2 klikken te horen,ook drukkamer uitgeblazen,was ok.
weerstanden uitgemeten ,maar geen controle gedaan of verwarming inschakeld,heeft dit verband met niet draaien motor,
en moet motor gedemonteerd om nieuwe borstels te plaatsen?

Als het de koolborstels niet zijn, dan kan je nog de 2 beroemde elco's vervangen op de hoofdprint.(C2 en C5)
http://www.uploadarchief.net/files/download/19002_elcos_1.jpg
Deze geven problemen bij deze modellen: W694, W697, W698, W699, W700, W701, W704, W705, W709, W710,W711, W716, W717, W719, W720, W723, W724, W726, W730, W731, W732, W745, WT745, W791, W792, W793, W794, WT795, W796, W1059 en alle Hydromatic en Novotronics.
Met uiteraard de zelfde hoofdprint.
En soldeer alle verbindingen en eilandjes even na als je toch bezig bent.
Nee,de motor hoeft niet te worden gedemonteerd, en hier vind je nog wat leuke plaatjes betreffende koolborstels.

Gr.
Peter.

P.s.
Ik ben niet de Peter van de site waar ik naar verwijs.:-)

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?

dat verhaal op je site klopt wel peter , ik heb onlangs een miele w453 gemaakt uit ~1985 die nog de eerste borstels had maar die motor zag er ook niet uit als een borstelmotor , was zo'n lomp ding . er zaten wel geen lagers meer in de motor , de eigenaar dacht dat de remmen juist goed werkten :) zat zo'n front op met die aanraaktoetsen waar ik wat veertjes van verloor , opgelost met een oude ballpoint .

m'n moeder heeft ook een w7xx gehad uit uit 87' en die had ook nog de eerste borstels toen deze vervangen werd dit jaar ( was niet stuk maar ze wou het oude ding niet meer naar boven verhuizen ).

ik had ook al gezien waarom die borstels zolang meegaan , bij die oude miele's zit een veel groter snaarwiel op de trommel en het snaarwiel op de motor is ook groter dus is de overbrenging zo gemaakt dat de motor minder hard hoeft te lopen maar wel sterker moet zijn wat ze aan het motorformaat te zien ook waren , ik had als vergelijk een zankermotor uit 2002 die zeker 2/3 kleiner was als de miele motor .

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 6 oktober 2010 12:23:44 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is de motor ongeveer een halve meter lang en weegt hij ongeveer honderd kilo? ;-)
Miele heeft lang gecombineerde motoren gehad: op dezelfde as had je een rotor met koolborstels (voor de toerentalregeling bij het zwieren) en een motor met een condensator voor het links-rechtsdraaien. Bij die types kan het dus zijn dat het toestel wel zwiert maar niet wast, als die condensator versleten is.
Even rondkijken in de machine dus: als er een condensator in zit (niet verwarren met het netfilter) dan is die condensator versleten. Voor een paar euro kan de machine weer draaien...

Dat verlies kan je misschien wegblazen, dat is het proberen waard. En moest je het toch niet wegkrijgen dan mag je bij mij altijd zo 'n motor komen halen, ik heb er verschillende liggen want ze gaan toch bijna nooit kapot.

Oh, OPGELET: geraak die metalen plaatjes waar de koolborstels mee vastzitten niet kwijt, ik geloof dat ze niet meer leverbaar zijn.

in die w453 zat idd zo'n motor , ik dacht al wat zitten er veel draden aan die motor , het ding was ook maar 1100 toeren met centrifugeren dus dat scheelt ook in koolborstellevensduur :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het betreft geen gecombineerde motor,het is een seriemotor op DC.
ik heb de module meegenomen voor nazicht, heb doorgesoldeerd en 2 elco's vervangen (uitgemeten :geen capaciteitsverlies).
heb wel een probleem op de motorprint gezien :is type EDSU101 waar een lange rode spoel (opschrift 1545060 U7) RE2 (relais)opzit,de spoel is onderbroken ,volgens het schema is dit K1/39(relais deuropener).
kan dit verband hebben met niet draaien in wasmodus?zou de spoelspanning van deze relais moeten kennen....

ga morgen de koolborstels motor bekijken,wordt vervolgd

Die spoel moet heel zijn.

Dit is ook een bekend kwaaltje van sommige Miele printen.

spoeltje is niet of erg moeilijk te krijgen.

heeft zowel iets met de deur openen te maken als met de algehele werking van de machine.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Zoek nog even op deze site. onderaan staan twee leveranciers van onderdelen.

Gr.
Peter.

Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?