Oscilloscoop Welke ?

rbeckers

Overleden

Moderne scoops zijn nauwelijks te repareren.
Een digitale scoop zonder IC's, of alleen met "standaard" IC's, bestaat niet.

HP, Tektronix en Hameg service manuals zijn relatief gemakkelijk te vinden.

fred101

Golden Member

Als er iets reparatievriendelijk is zijn het HP's. De beste service manuals die ik ken en bij agilent en tek staan zelfs veel oude manuals nog gratis op de site. Maar ik heb geen ervaring met repartie van digitale scopen en ik denk dat je dat ook kan vergeten. Maar je weet nooit, ik heb een digitale tek SA gerepareerd die door Tek onrepareerbaar was verklaard. Geen IC kapot maar gewoon een weerstandje en het hele ding liep vast in de zelfcheck.

Een digitale scoop zonder IC's ??? Kom jij van een andere planeet :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Had mijn keuze al gemaakt, krijg als het goed is maandag de agilent.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 9 januari 2011 09:20:25 schreef fred101:
Een digitale scoop zonder IC's ??? Kom jij van een andere planeet :-)

Ja, die kluit waar je met twee poten in de klei staat ;-)
Ik heb tek's met alleen nog torren en één buisje. Voor geluid heb je geen hf scoop nodig, 50Mhz is meer dan zat. Als het zo hoog nodig digitaal moet heb je nog zoiets als een computer.

fred101

Golden Member

Het ging hier over een digitale scoop, niet om analoog. Ik heb 3 Teks met ongeveer 60 buisjes en twee torren en een philips met alleen buizen, Dat zijn perfecte scopen maar niet wat de TS zocht. Mijn philips sampling scope uit 1968 heeft een nog geen IC's maar al mijn andere scopen vanaf 1972 zitten nok vol IC's.

Welke Tek is dat dan want zelfs een 310 en een 465 hebben al ICs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oscilloscope, Procol Analyzer, Logic Analyzer, Function Generator.
Nieuwe LOW BUDGET Agilent Infinivision 2000 X serie:

http://64.78.15.198/Agilent/Xseries/Eng/Launch.asp?source=WW.infiniivi…

http://www.eevblog.com/
Blogs 143 und 144

[Bericht gewijzigd door P.Techneut op woensdag 16 februari 2011 15:10:52 (15%)

Mooie scopes, ben ik toch te snel geweest maar dat is altijd :+. Ze zijn wel stukje duurder.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
free_electron

Silicon Member

ik heb redelijk wat ervaring met de Agilent scoops (infiniium). Die zijn prima te repareren. de spare parts vind je zonder problemen voor een habbekrats op ebay.

Trouwens het enige wat daar aan defect gaat zijn de input attenuators en de power supply.

Een attenuator kost 15 dollar op ebay. twee vijzen los en je trekt het ding er zo uit. je hoeft zelfs niet te solderen.
de attenuator heeft de ingangsrelais ( dc /ac/ 50 ohm ) en een hybride met een electronische switch om de range te selecteren. daarnaa zit een singel ended to differential opamp met current mode outputs. dat gaat over een stomme IDC connector ( ja zelfs bij de 1.5GHz scopes ) naar het mainboard en ze rammen dat daar in de digitizer.

de voeding heb je voor 50$.

ik heb al een paar keer zo een input module vervangen. ( de scoops staan in automatische opstellingen en schakelen duizenden keren per dag om. na een paar jaar zijn de relais gewoon opgesleten. de scoop protesteert zelf als er een relais problemen heeft. ) de moduletjes hebben een countertje aan boord wat het aantal schakelmomenten vastlegt. als je op 500000 komt is het tijd om te vervangen.

Als een digitzier sneuvelt ( heb ik 1 keer gehad ) is dat vijzen los , koelplaat lostrekken , de vijz van de zif socket open , digitzer hybrid komt los je haalt die er uit en stopt er een andere in. kost je 250 $ voor een 2 Gs/s hybrid nieuw bij agilent.

en verder van de rest is dat gewoon een Pc moederbord van HP of asus wat er in zit. ik heb de mijne allemaal geupgraded naar nieuwere moederbordjes van intel.

Tektronix zijn rotdingen om te repareren. dat is een hybride waar alles opzit. als er aan een kanaal iets defect gaat is het game over... de boel zit ingesoldeerd en je kan geen onderdelen krijgen. en tek weigert om ze te repareren. tis allemaal 'standaard swap'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@free_electron
Na een topic pause van vijf weken gaat het nu over de nieuwe low budget Agilent Infinivision 2000 X serie. Die is nog maar net geintroduceerd en in dat verband raakt je bovenstaande bericht kant noch wal.
Zie ook eerder aangehaald video blog 143 en 144.