Betrouwbaarheid TTL-logica

fzwart

Golden Member

Heb hier voor je liggen:
2x 7402
3x 7403
1x 7404
2x 7407
9x 7438
1x 74154
1x 74161
4x 74175

Mijn emailadres staat in de profile, roep maar als je het wil hebben.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

code:


7408    3
74132   3
74151   1
74161   2
74175   9

n8264   3 (4 bit multiplexer)
ds8863  1 (led driver)

analoog
741    3
555    3

Dan blijft dit dus nog staan... :)
@fzwart: Er komt mail aan! (@chuckie, jij krijgt ook mail)

(hopen dat ik geen fouten heb gemaakt met aflezen enzo)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op dinsdag 9 november 2010 22:25:41 (10%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Stuut en Bruin heeft ze ook:

http://www.stuutenbruin.com/specials/specialeICDaanbiedingen.html

Ik zou ze eventueel donderdag voor je kunnen halen, stuur me maar een mailtje.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 9 november 2010 22:33:40 (41%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Die hebben zelfs de 54 serie (MIL-specs met vergoot temperatuurbereik), maar die staan niet in de aanbieding...

@
(Z)weetvoetje
Die 741 is zowel in 8 als 14 pens DIP te krijgen en ook nog in een 8p TO-behuizing met draadjes in een cirkel. Je moet dus wel even zeggen welke behuizing je moet hebben.

Ook de 555 is zowel in 8p als in 14p te krjgen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het gaat bij allebei om 8 pins DIP. Maar die heb ik eigenlijk nog gewoon liggen. Dus daar hoef ik niet om te vragen...

@Roland: Ik heb nog een mailtje naar chuckie gedaan. Ik wacht even zijn antwoord af.

edit: Ik kom er net achter dat die n8264 te vervangen is voor 2x74LS353. (in de service-manual staat op de ene pagina ls353, op de andere pagina n8264, bij mij zit het laatste erin, maar met niet al te veel aanpassingen moet dat lukken met een ls353...)

DUS: Als iemand nog een aantal 74ls353 heeft liggen helpt dat nogal!

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Tidak Ada

Golden Member

Stuut&Bruin heeft ze in de aanbieding voor €0,40 p/st of €1,45 /10 st, dus dat kan je aan Roland vragen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@fzwart: De mail komt geloof ik niet aan. Maar ik heb je IC's binnengekregen en ik ben gisteren al begonnen met vervangen. Er beginnen nu alweer steeds meer dingen te werken aan het apparaat. :)
Maar het is wel veel werk...

@Roland: Donderdag is al een tijdje voorbij, maar kom je komende weken nog een keer bij Stuut en Bruin in de buurt? Ik geloof dat die 74ls353 via chuckie niet gaat werken.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Tidak Ada

Golden Member

S&B stuurt ze ook op hoor en niet als "postpakket met verzekering" :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

maar kom je komende weken nog een keer bij Stuut en Bruin in de buurt?

Waarschijnlijk over 2 weken weer, maar ik zou even direct proberen bij ze te bestellen, volgens mij gaat het best hard met die aanbiedingen.

Die hebben zelfs de 54 serie (MIL-specs met vergoot temperatuurbereik), maar die staan niet in de aanbieding...

Ik kreeg vorige week bij 30 stuks ook 20x 54 serie aangezien de 74 serie al op was.Waarschijnlijk omdat de tent toch dicht gaat. :'(

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Anoniem

IC's van de 74 serie waren robuuste dingen. eenmal de schakeling werkte gingen ze nadien nooit meer stuk, tenzij er een uitwendige oorzaak was. Veel kans dus dat na je vervangingswerk de boel op termijn terug stuk gaat. Ik heb zeer complexe zaken met ttl 20 jaar dag en nacht weten draaien met zeer weing defecten. tenminste gezien de vele duizenden IC's die in gebruik waren.

Techniekers van tegenwoordig houden er wel rare reparatiemethodes op na vind ik.

25 jaar geleden was ik onderhoudstechnieker. Op mijn werk was een zaal van 20m x 10m vol met 2.5 m hoge racks. Die racks staken vol met printen met ttl logica. Dus ik heb er wel wat ervaring mee.Als daar een defect was, zochten wij door middel van meten en redeneren tot we de defecte component gevonden hadden.
Dat zoeken was een groot deel van de fun.
Als iemand meerdere componenten vervangen had, dan zei onze baas:
meervoudige defecten komen in dergelijke circuits slechts zelden voor.
Dus ben jij geen technieker maar een gokker.

Wat moet ik dan denken van iemand die het plan heeft opgevat om meteen maar alle 77 IC's te vevangen, terwijl het probleem vermoedelijk ergens anders zit?

Deze manier van werken zie ik steeds meer terugkomen, ook op CO.
Ze hebben een defect apparaat en weten in de verste verte niet hoe eraan te beginnen. Nog voor ze hun universele meter uit de kast gehaald hebben beginnen ze in het wilde weg componenten te vervangen. Vooral elco's zijn geliefde verdachte objecten, omdat de geruchten de ronde doen dat die nogal eens stuk gaan.

Kweenie, moest ik zo te werk moeten gaan en alle componenten in een apparaat preventief vervangen omdat ik niet in staat ben de fout te vinden, dan gooide ik nog liever het ding op de schroothoop, waar het thuis hoort.

Ik vraag me trouwens af waarom iemand generatoren en andere fijne meetinstrumenten nodig heeft als hij op die manier fouten oplost?
Om indruk te maken op een sporadische bezoeker? Omdat men zich belangrijk voelt als men omringd door ingewikkelde aparaten bezig is? Uit nostalgie?

Ik vrees dat het tijdperk van de echte elektronici voorbij is. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen.
Jammer, want het was ook mijn passie.

Als ik een kleine tip mag geven: meet eens metde scoop op pen 7 van de IC's en op de uitganfg van de spanningsstabilisator.

Uitgedroogde voedingselco's en ontkoppel elco's kunnen soms raar gedrag (oscillaties) uitlokken van de 5V spanningsstabilisator en zelfs van de ttl's zelf.

Verder deel ik de evaring van F.E. niet wat betreft overspanning. TTL mag gevoed worden door maximum 5,2V en gaat al stuk bij 6V, tegen 12V kunnen ze zeker en vast niet.

Ik heb vroeger ook nog gemist tussen 5 en 12V bij experimenten en de IC's waren onmiddelijk "ad patres".

GD, lees het hele topic eens:

Free electron: ik heb nu pas gezien dat je een foto hebt... ik weet wat er mis is.

vervang ALLE chips gelabels National semiconductor die in de glanzende behuizing zitten en een prodcutiejaar 1075 1976 hebben.

die verpakking is ROT. letterlijk. in 75 76 heeft men een experiment gedaan ( niet alleen NS maar ook fairchild en TI ) met goedkopere epoxy. de chips van toen waren niet gepassiveerd ( geen glaslaag bovenop metaal alvorens in de epoxy te steken. ) die chips hebben allemaal last van purple of white plague. de bondraden komen los.

(Z)weetvoetje: Maar ik heb je IC's binnengekregen en ik ben gisteren al begonnen met vervangen. Er beginnen nu alweer steeds meer dingen te werken aan het apparaat.

Je opmerking "Dus ben jij geen technieker maar een gokker." slaat in dit topic dus nergens op.

Vooral elco's zijn geliefde verdachte objecten, omdat de geruchten de ronde doen dat die nogal eens stuk gaan.

Inderdaad, daarom heb ik er nu al 113 in mijn Tek 620A vervangen waar de troep letterlijk uitloopt.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 15 november 2010 16:02:35 (12%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Anoniem

Jamaar, ik héb het ganse topic gelezen.
Jaja, fabrieksfout in het IC. En na 35 jaar feilloos te hebben gewerkt gaan ze plots allemaal tegelijk stuk doordat de bondingsdraadjes loskomen?
Daar geloof ik nu eens niks van.
Bovendien vind ik 35 jaar een mooie leeftijd voor een component.

Tis natuurlijk het gedroomde alibi om als een kip zonder kop te beginnen solderen.:-)

Ik blijf ook bij mijn standpunt, dat vermoedelijk een voedingsfout aan de oorzaak ligt.

En als het dan toch noodzakelijk zou zijn om zowat alle ic's te vervangen dan denk ik dat je het ding beter weggooit.
Ik zou zeggen, het beestje heeft een mooi en lang leven gehad.
En als ik het echt niet over mijn hart zou krijgen, dan begroef ik het in de tuin met een wit kruisje met het serienummer erop.:-)

Op 15 november 2010 16:30:27 schreef grotedikken:
En als het dan toch noodzakelijk zou zijn om zowat alle ic's te vervangen dan denk ik dat je het ding beter weggooit.

Je vorige reactie en de helft van deze was een typische grotedikken-reactie, maar hier ben ik 't wel mee eens: het is natuurlijk een hartstikke leuk tijdverdrijf om 77 TTL-IC's te vervangen, maar waar GAAAAT dit nog over? Die wavetek is een 3MHz functiegeneratortje.

Voor 100 euro koop je bij ELV een DDS-printje wat makkelijk 5x zo hoog komt, en wat ook nog eens superieure specs heeft qua vervorming. Bouw 't in in 't oorspronkelijke chassis, en klaar. Heb je de retro-looks van vroeger, met de specs van nu.

Of gaat zweetvoetje nu al de verzamelaar uithangen?

En grotedikken gaat weer los...

1. Ik weet precies welke onderdelen kapot zijn.
2. Er gingen meerdere malen onderdelen kapot.
3. Ik heb de voeding doorgemeten. Vele malen aan/uit gezet, en dat ding is harstikke stabiel en er zitten geen rare pieken in bij het opstarten. (OK, ik zie een paar microseconde wat pieken op de oscilloscoop, maar dat is gevonk van de schakelaar.) De spanning komt in de loop van een paar milliseconde rustig op, meteen stabiel.

Dat ding heeft waarschijnlijk al een hele tijd niet meer gewerkt. De eerste keer dat ik het repareerde waren er ook al meerdere onderdelen kapot. Nu weer.

@alex: Voor 100 euro moet ik (ruim) een hele dag werken. En ik kan in diezelfde dag ook dat ding weer werkend krijgen. Aangezien ik solderen dan leuker vind dan werken, ga ik liever dat ding repareren.
Mijn ervaring met oude apparatuur is dat het vaak betrouwbaarder is dan goedkoop nieuw spul. OK, er zijn nu een aantal ICs kapot, maar als dat vervangen is hoop ik daarna weer voor 5 jaar probleemloos dat apparaat te kunnen gebruiken. Spul dat je tegenwoordig koopt is na 5 jaar al total loss.
Niettemin heb je een zeer terecht punt. Ik heb er ook al over gedacht het ding aan de kant te zetten.

@Roland: OK, dan bestel ik gelijk.

@Chuckie: Laat het dan verder maar zitten...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 15 november 2010 17:12:06 schreef (Z)weetvoetje:

@alex: Voor 100 euro moet ik (ruim) een hele dag werken. En ik kan in diezelfde dag ook dat ding weer werkend krijgen.

Als je d'r IC's voor moet gaan bestellen wordt dat verschil tussen '100 euro' en 'nul euro plus reparatiekosten' ook steeds minder.

Anoniem

Op 15 november 2010 17:12:06 schreef (Z)weetvoetje:
En grotedikken gaat weer los...

Mijn posts zijn niet 100% waterdicht, maar wel altijd gemotiveerd,
Ik beweer nooit zomaar wat.
Maar ik heb ondervonden dat het alleen geapprecieerd wordt als het aansluit bij wat de betrokkene er zelf over denkt.:-)

1. Ik weet precies welke onderdelen kapot zijn.

Proficiat: ik zou het niet kunnen, 77 defecte onderdelen in één toestel opsnorren.

2. Er gingen meerdere malen onderdelen kapot.

Dezelfde? Dan heb je de oorzaak niet gevonden, maar wel het gevolg. Dat snap je toch ook wel.

3. Ik heb de voeding doorgemeten. Vele malen aan/uit gezet, en dat ding is harstikke stabiel en er zitten geen rare pieken in bij het opstarten. (OK, ik zie een paar microseconde wat pieken op de oscilloscoop, maar dat is gevonk van de schakelaar.) De spanning komt in de loop van een paar milliseconde rustig op, meteen stabiel.

Dat ding heeft waarschijnlijk al een hele tijd niet meer gewerkt. De eerste keer dat ik het repareerde waren er ook al meerdere onderdelen kapot. Nu weer.

Moet toch een gemeenschappelijke oorzaak hebben. Het verhaaltje van FE over de bondings is te onwaarschijnlijk, om de defecten te verklaren. Je hebt namelijk al nieuwe componenten geplaatst die ook al weer stuk gegaan zijn (toch?).

[

Tidak Ada

Golden Member

Je zegt de voeding te hebben "doorgemeten"

Hoe heb je dat gedaan? Met een multimeter en een digitale scoop of eenservice scoop (ook al is die van Tek)?

Begin er eens een goeie Analoge aan te hangen. Geen Tek voor service werk, maar een echte labscoop. Ga dan vooral met de triggering en de versnelde tijdbasis werken en ga naaldjes van een paar ns opzoeken; je zult versteld staan.

Ik heb me menigmaal wezenloos gezocht in schakelingen (Ja, TTL), die niet wilden reageren zoals verwacht. Blijken er toch van die naaldpulsjes op die goeie voeding te staan. O.a. door slechte ontkoppeling van voedingslijnen, overspraak op sporen en al wat dies meer zij. Hoewel geen GHz, TTL is toch een groot stuk hoogfrekwent, door alle harmonischen!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ik het goed begrijp, heeft (Z)weetvoetje al een aantal onderdelen vervangen, en gingen er een tijdje later weer andere onderdelen stuk.

Als FE inderdaad gelijk heeft, en er een hoop van die IC's uit een slechte serie komen, zou dat wel een aannemelijke verklaring kunnen zijn. Misschien kan (Z)weetvoetje een of meerdere van die IC's open breken om de theorie te bevestigen, als dat met het blote oog of simpele hulpmiddelen te zien is.

Ik ben het wel met Tidak Ada en grotedikken eens dat het de moeite waard is om die voeding goed te bekijken, maar ik begrijp van (Z)weetvoetje dat hij dat al gedaan heeft.

Ik vind het een beetje ver gaan om hem een gokker en eigenlijk een prutser te noemen, omdat hij die IC's wil vervangen. Misschien zou iemand anders het ding total loss verklaren, maar al hij het apparaat wil repareren, is dat zijn eigen keuze. Hobby hoeft niet economisch verantwoord te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 15 november 2010 19:46:21 schreef grotedikken:
Dezelfde? Dan heb je de oorzaak niet gevonden, maar wel het gevolg. Dat snap je toch ook wel.

Niet dezelfde onderdelen, wel dezelfde klacht, IC werkt verder goed, maar bepaalde uitgangen stoppen met werken. Over het algemeen maar 1 van de uitgangen van het IC.
Ik waardeer het best als je meedenkt, maar foutzoeken snap ik ondertussen wel. Dat hoef je mij niet uit te leggen, tenzij ik er gericht een vraag over stel. Ik zit niet te wachten op iemand die bij hoog en laag beweert dat ik een bepaalde fout maak die ik al lang heb uitgesloten. Zelfde verhaal was het met die fake-transistoren.
Ik zou hier nooit een draadje geopend hebben als ik de normale dingen niet al uitgesloten had.

@Tidak: Gewoon met een analoge scoop. Digitale oscilloscopen ben ik niet echt van gecharmeerd. Je mist de helft van het signaal.
Ik heb goed naar de voeding gekeken. Ik heb hem niet aan de 350MHz scoop gehangen, alleen aan de oude 35MHz scoop. Zoals je zegt, flink gespeeld met de trigger en aan/uit knop. Maar dat zag er prima uit. Geen enkele neiging tot instabiliteit.
Ik mat wel een paar pieken tijdens het inschakelen, maar die mat ik ook met probe op niets aangesloten. Dat is storing op het lichtnet.
Ik ben ondertussen redelijk bedreven in het zoeken naar glitches, ik heb ooit een PLL gebouwd met losse TTL-IC'tjes (74HC-serie) en dan leer je dat echt wel...
TTL is gelukkig een flink pak trager dan 74HC-serie spul. Maar zelfs met 74HC-serie spul kreeg ik alles nog redelijk goed op het scherm van deze scoop.

@Sparky: Ik kan er eens eentje in de aceton leggen. Dat lost misschien het plastic op.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 november 2010 22:38:16 schreef (Z)weetvoetje: [...] @Tidak: Gewoon met een analoge scoop. Digitale oscilloscopen ben ik niet echt van gecharmeerd. Je mist de helft van het signaal.
Ik heb goed naar de voeding gekeken. Ik heb hem niet aan de 350MHz scoop gehangen, alleen aan de oude 35MHz scoop. Zoals je zegt, flink gespeeld met de trigger en aan/uit knop. Maar dat zag er prima uit. Geen enkele neiging tot instabiliteit.

Heb jij ns-pulsen op een 35MHz scoop waargenomen??
Ik had het niet over inschakelen, maar over gliches en ander voedings naaldjes. Daar heb je een betere scoop voor nodig en een goede dubbele tijdbasis.

@Sparky: Ik kan er eens eentje in de aceton leggen. Dat lost misschien het plastic op.

Dat zal niet lukken, het is of epoxy of een soort harde siliconencompound. Alle bondingdraadjes zitten ingegoten, dus die krijg je er niet heel uit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kan me vaag herinneren dat iemand het in aceton had geprobeerd, maar of dat toen ook werkte of niet weet ik niet... Nouja, zal wel niet werken dan.

Maar goed, echte glitches kunnen het niet zijn. Daar gaan geen ICs van kapot, daardoor werkt hoogstens de schakeling niet lekker.
Als er piekjes op de voeding zitten waar het meer dan 5V is, dan kunnen er wel dingen kapot gaan. Maar (dankzij ontstoorcondensatoren e.d.) moet er dan toch altijd een klein beetje achterblijven. Ik zie gewoon een hele strakke streep staan, zonder ook maar het minste wiebeltje. Ik heb overigens nog nooit een spanningsregelaar in de honderden MHz zien oscilleren. Zeker een ding opgebouwd rond 741 en trage transistoren haalt dat niet. Ook alle logica heeft stijg/val-tijden van tientallen nanosecondes. Dat moet zichtbaar zijn op een oscilloscoop.

Het enige wat zou kunnen dat de voeding eens in de paar maanden ineens wel keihard aan het oscilleren slaat om wat voor reden dan ook. Maar dat soort dingen zijn nou eenmaal bijna niet te ontdekken.

edit: ik moet er salpeterzuur bij doen, en dan zou het wel oplossen: http://blog.makezine.com/archive/2009/07/how-to_dissolve_ic_packages.h…
Maar ik heb ergens het idee dat salpeterzuur en aceton bij elkaar misschien niet zo slim zijn. (oxidant+licht ontvlambaar goedje) Daarnaast heb ik geen salpeterzuur op voorraad. Ik kan wat zoutzuur proberen, maar dat zal wel niet werken, (zeker bij 10% sterkte).

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op maandag 15 november 2010 23:13:19 (17%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Tidak Ada

Golden Member

Zweetvoetje, ik val je niet aan, maar probeer slechts mee te denken en iets van mijn ervaringen te delen. Echt ik heb dat soort dingen gezien, en heus ze kunnen ook als positieve piek op de voedingslijnen staan. Wordt die te hoog, dan is het dag met je IC'tje.
Over oscillerende voedingen heb je mij niet gehoord!

Ander "ongelofelijk" verhaal:
"TTL is niet statisch gevoelig" Ooit in een opstellig een triggerschekelingetje gehad nat een monostab on een bepaalde pulsduur aan te bieden. Gewoon op een nkopje drukken en de puls is er. Schakeling helemaal volgens de kunst opgezet met weersanden naar +Vcc resp GND aan de ingangen en alles meer.
Toch reageerde de schakeling op de statische elektriciteit, opgewekt met een rijdende kantoorstoel zodra je met je vinger in de buurt kwam van de knop, de monostab werd dus menigmaal te vroeg getriggerd.
Weer een meting naar de Filistijnse knoppen....
De oplossing was een sleepkettingkje aan de stoel, zoiets als het rubberstripje dat je vroeger aan auto's zag hangen tegen wagenziekte (zou ook met statische elektriciteit te maken hebben).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@tidak: Ja, ik waardeer ook wel dat je meedenkt hoor. Ik wordt alleen soms een beetje stekelig als grotedikken langskomt...

Statische elektriciteit kan dan ook wel flink tekeer gaan. Als je de verkeerde vloerbedekking hebt dan wordt het erg vervelend.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
free_electron

Silicon Member

Op 15 november 2010 16:30:27 schreef grotedikken:
Jamaar, ik héb het ganse topic gelezen.
Jaja, fabrieksfout in het IC. En na 35 jaar feilloos te hebben gewerkt gaan ze plots allemaal tegelijk stuk doordat de bondingsdraadjes loskomen?

je zit er compleet naast.
1) ze gaan niet allemaal gelijk kapot. ze sneuvelen 1 voor een. vandaag deze , binnen 3 weken de volgende en 2 jaar verder nog 1. Die glanzende verpakkingen waar je met de punt van een meetstift gaten kan in peuteren zijn ROT. Verkeerde goedkopere epoxy formule die na 10 jaar warm-koud-warm-koud hygroscopisch blijkt en vocht laat insijpelen langs de pinnaad. dat in combinatie met niet gepassiveerde dies : rotzooi.

2) die zalen vol TTL ic's die jij gezien hebt zijn telefooncentrales en daar zitten ofwel 54xx reeksen in ( de industriele / militaire variant waar ze NOOIT met de rot-epoxy gewerkt hebben ) of het zijn CER-dils die dat probleem ook nooit vertonen. ( alhoewel daar dan ooit weer problemen met alpha particles geweest zijn in ene lading met uranium verontreinigd materiaal. die cerdils gaven net genoeg straling af om af en toe een bit te laten flippen van zichzelf ... )

3) naaldimpulsen , runts en glitches zijn hier niet aan de orde. de wavetek heeft 20+ jaren goed gewerkt. nu sneuvelt het een na het ander. Ofwel is de crowbar defect, bromt de voeding gelijk zot ofwel heb je pest-ic's te pakken. Gezien de ouderdom en fabriKage datum en fabrikant overeenkomen met de purple plague tijdperk , en de voeding door TS al gechecked is -> trek uw conclusies. Het feit dat het ding in grote oplages gemaakt is en jaren dienst bewezen heeft geeft een 99.9% kans dat er met het ontwerp zelf niks schort. Ik heb hier ook trouwnes zo een wavetek staan die dood is. Vervang een tros ic's en het ding doet het terug.( en ja het zijn altijd de niet vervangen dingen die sneuvelen.)

4) Troubleshooten aan zo een machine kan dan wel leuk zijn maar voor de kostprijs van die chippies vervang je ze in 1 zwaai allemaal en dan gaat dat ding terug als een gieter voor de komende 30 jaar. ( tot de elcos uitgedroogd zijn van ouderdom. Het verhaal van jouw oude baas mag dan wel juist zijn maar ik smijt hem direct buiten wegens niet kost-effectief. Der zit hoogstends voor 10 euro aan ic's in gans dat machien.

@Tidak : ja statische lading kan een TTL chip in de war schoppen , maar er echt eentje vernielen ... nog niet gezien ( ik zeg niet dat het niet kan , maar die dingen zijn robuust hoor, en de inputs van die wavetek zijn beveiligd met allerhande clammps dus uit die hoek zal het wel niet komen )

wat salpeterzuur en dergelijke er bij komen doen snap ik niet maar als het over het openmaken van verpakkingen gaat : rokend zwavelzuur is daar de oplossing. Je warmt dat spul op naar 70 graden , spuit
dat opd e verpakking en op een minuut is die opengegeten. bonddraden intact ( als het gouden of alu zijn... bij nieuwere chips met Cu bondwires zijn die ook opgevreten... ) Zo wordt het in de industrie gedaan.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
chuckie

Honourable Member

Morgen gaan ze op de bus...
D.w.z. alle obscure TTL vriendjes die je nog niet had.
Die 74LS353 ga ik bestellen, want ik kan er niet tegen dat er 74xxx zijn die ik nog niet heb ;)
Die stuur ik je dan ook nog wel op als je ze nog niet gevonden hebt.

Ik heb nog wel gezocht maar ik kon ze echt niet vinden tussen de ongesorteerde IC's.
Bovendien had ik op zondag een spoedgeval waarbij ik een backbone en I/O en com kaarten daarin moest doorlichten.
Doet me een beetje denken aan het verhaal van GD hierboven.
Dit systeem is van een carwash en is al 30 jaar oud.
Oorzaak is ook een brakke voeding geweest.
Heb ze een Sitop van Siemens bezorgd (10A) waar ik hele goede ervaringen mee heb.
Dus GD, ze zijn er nog wel, elektro technici die met TTLetjes stoeien, ondanks dat ik natuurlijk niet jouw capaciteiten heb red ik me er nog steeds mee.
En het ergste is dat ik het nog leuk vind ook...:)

Maar dat heeft dus ook een groot gedeelte van mijn voorraad 74LS154 en 74LS245 gekost.
Die ga ik nieuw bestellen en zal ook gelijk de 74LS353 mee bestellen dan is mijn voorraad weer compleet.

't Zal wel een soort van tick van mij zijn...(van de molen)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde