Betrouwbaarheid TTL-logica

Op 15 november 2010 23:47:07 schreef free_electron:
...: rokend zwavelzuur is daar de oplossing. Je warmt dat spul op naar 70 graden , spuit
dat opd e verpakking en op een minuut is die opengegeten. bonddraden intact ( als het gouden of alu zijn... bij nieuwere chips met Cu bondwires zijn die ook opgevreten... ) Zo wordt het in de industrie gedaan.

Was een tijd in aceton of MEK gooien ook niet iets?
Er staat me voor dat jij daar ooit eens iets over gepost hebt.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

mek of aceton werkt bij die dingen zoals de dallas timekeeper rams, maar niet voor gewone chip verpakkingen

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hmm zou de verpakking erin leggen niet effectiever werken dan zwavelzuur erop spuiten? Ik wil dit wel een keer uitproberen in het lab, heb nog wel een liter zwavelzuur 96% staan.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Robin F.

Golden Member

Koud zwavelzuur gaat sowieso niet werken, daar kun je het weken in laten liggen zonder dat er iets gebeurt. Erop spuiten of erin leggen (met dus heet zwavelzuur of rokend salpeterzuur) maakt voor het proces niet zoveel uit, het is maar net wat makkelijker werkt. Ik doe ze zelf altijd in hun geheel erin, vooral met kleine SMD'tjes is dat wel zo makkelijk. Grote DIP's snij ik eerst bij tot een zo klein mogelijk stukje, want je wilt zo weinig mogelijk plastic hoeven oplossen. Het is namelijk een ongelooflijk goor werkje, met erg onprettig afval.

Ik heb dus trouwens alle spullen om chips te decappen en de inhoud te fotograferen, dus laat maar weten als ik ergens mee kan helpen :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Nou, in dat geval laat ik dat openmaken maar zitten. Het enige doel is toch om grotendikken zijn ongelijk te bewijzen. En om daar nou heel veel tijd in te gaan steken vind ik een beetje raar.
Ik merk het vanzelf wel, als het apparaat straks toch weer ineens kapot gaat is het ook duidelijk.

@Chuckie: Mooi, hartstikke bedankt. Dan kan ik dit project afronden!

edit: zo rond oud en nieuw heb ik ook weer beschikking over wat chemicaliën waaronder 96% zwavelzuur. Misschien dat ik het dan nog even probeer.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op dinsdag 16 november 2010 10:25:39 (17%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fzwart

Golden Member

He, ik ken dat ene IC op de foto. Die heeft mij jarenlang aan liggen staren vanuit een opbergbakje hopende om ooit eens te mogen werken ...
:-)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
EricP

mét CE

GD heeft ten dele wel gelijk met 'gokker'. Echter... Dat is anno nu vooral een economisch verhaal. Als het 'stuk' is en ik vervang blind voor 20 euro onderdelen waaronder het defecte, is dat goedkoper dan een uur zoeken en 95% van de kosten voor de componenten sparen... Verder hoeft je 'personeel' ook minder te kunnen en zul je het waarschijnlijk ook minder hoeven te betalen.

Welkom in de wegwerpmaatschappij...

Dat foutzoeken is echt niet zo tijdrovend. Dat insolderen van al dat nieuwe spul kostte veel meer tijd, en daarna heb ik nog een hele tijd zitten foutzoeken, omdat ik hier en daar nog een verbindinkje was vergeten.

In die zin ben ik wel een gokker dat ik niet kan zien wat de volgende 5 ICs zijn die kapot zullen gaan, dus dat ik ze dan maar allemaal vervang. Maar dat is wat anders.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.