led driver van chinabuye.com

hallo,

Omdat ik mijn motor aan het uitrusten ben met een dieselmotor (10 pk blokje wat naar ervaring van anderen een verbruik gaat geven van 1 op 55) ben ik ook met mijn verlichting bezig.

Het achterlicht is vervangen voor 4 simpele witte leds in serie (wat neerkomt op ongeveer 12-14 volt) en nogmaals 4 leds als remlicht. Het licht wat hier vanaf komt is voldoende. Kan ik dit gewoon aansluiten op mijn accu of is het verstandig om hier nog wat electronica tussen te doen (zoja, hoe kan ik uitzoeken/berekenen wat het beste is?)

Nu het voorlicht: Ik weet dat het lastig is maar het lijkt me leuk om te proberen iets schappelijks te maken. Helaas ben ik meer een lasser/creatieveling dan een electronica man.

Wat ik wil? Zo veel mogelijk licht dmv een of meerdere leds. Op de site van http://www.chinabuye.com/ staan prachtige leds. van 1 tot ongeveer 25 watt & 2000 lumen.

Ook staan er diverse drivers op de site, voor mij is dit ideaal denk ik. High-med-low standen schakelbaar en een kant en klare aansturing.

Maar hoe selecteer ik een aansturing bij een led? welke led past bij welke aansturing? Bij veel drivers staat namelijk hoeveel ampere en wat het ding kan regelen maar geen voltage. Kan ik hieruit concluderen dat ik het Wattage/voltage=Amperage sommetje gewoon toe kan passen en een 3 watt / 700 mA driver dus 4,2 volt levert?

Of zie ik dit fout? Bedankt voor de leerzame les!

Een LED is stroomgestuurd, de spanning doet er alleen toe als je wilt weten met welke spanning je de stroombron moet voeden. Als je 10 LEDs met een doorlaatspanning van 1.2V in serie zet dan kun je uitrekenen dat je stroombron met minstens 12V gevoed moet worden. In de praktijk komt het neer op 15V.

Dus je kiest je driver op basis van de stroom die hij kan leveren, bij de LEDs is deze stroom ook vaak opgegeven.

Wat wel belangrijk is, is de maximale ingangsspanning die je driver aan kan. Wil je hem in bijvoorbeeld een auto gebruiken dan moet je er rekening mee houden dat de ingangsspanning ruim boven de 14V kan komen tijdens het rijden.

Een 3W LED met een doorlaatspanning van 2.1V zal dus een stroom nodig hebben van P=UxI => 3=2.1xI => I = 3/2.1 = 1.43A.

spam

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 30 maart 2012 17:41:22 (92%)