California Instruments 1251RP AC-source

Enkele dagen geleden heb ik mij een California Instuments 1251RP AC-source aangekocht (zelfde voeding als die van Xtremer in Je mooiste meetapparatuur. Deel 3). Ik heb de voeding inmiddels omgebouwd naar remote bediening via RS232 (jumper W4 verwijderen en plaatsen op positie W3).
Nu kan ik via de GUI vanalles instellen, en het lijkt allemaal te werken behalve de IEC61000 tests. Telkens als ik 1 van die tests wil uitvoeren krijg ik de melding:
"Test aborted. Failed to initialize source output with nominal voltage. Check programmed current limit."
De current limit staat voldoende hoog ingesteld en de Transients die ik in de Transient List kan invoeren werken ook allemaal. Enkel de voorgeprogrammeerde IEC61000 tests werken niet.
Met Unom op 0V geeft hij geen foutmelding en voert hij de tests wel uit. Echter dan gebeurt er natuurlijk niets omdat de uitgangsspanning 0 blijft.

Zijn er personen op dit forum die dezelfde voeding hebben en waarbij de IEC61000 tests wel werken?

Bij mij werken alle test,
Ik kreeg in het begin deze foutmelding wel, maar dat was in de stimulatie, nadat ik de voeding aan de pc had gehangen was dit probleem niet meer aanwezig.

Heb je er wel een belasting aan hangen ?

Wel kan je bellen naar AMTEK, De leverancier van deze voeding.
Zij zijn heel behulpzaam.

Ik heb vorige keer gesproken met 1 man, waar ik het directe nummer van heb, bel hem even als je er echt niet kan aan uitkomen. (Tel Nr. : Ron Shimell (001)858-678-4473)

Edit :

Hoe wist je dat van de jumper ? , Had je al contact met mij gehad ?

@Xtremer,
Is bij jou voeding de fout op de teruggelezen spanning ook vrij groot?

  • Bij een instelling van 100V meet ik via RS232 een spanning van 103.6V terug
  • Bij een instelling van 200V meet ik via RS232 een spanning van 209.1V terug
  • Bij een instelling van 270V meet ik via RS232 een spanning van 283.6V terug

De waarden die ik via RS232 terug kan lezen kloppen verder vrij goed met een externe multimeter.

Ik ga deze middag even proberen om de AC-source opnieuw te calibreren. Met een beetje geluk lost dit het probleem op.

Verder nog een vraagje: in het Je mooiste meetapparatuur. Deel 3 topic had je vermeld dat er nog iemand van California Instruments bezig was met het uitzoeken of de voeding eenvoudig naar locale bediening terug te zetten is. Heb je hier al meer informatie over? (ik hoop enigszins dat 2 rotary encoders vastsolderen voldoende is).

Wat betreft die jumper: dit stond in de handleiding die ik van de verkoper kreeg (in een losse pdf van 2blz).

Die handleiding had ik aan hem digitaal toegestuurd.
Ik heb helaas nog geen informatie vanuit California Instruments.

Wel ben ik een beetje ondeugend geweest, en heb ik al 2 Rotatery Encoders gekocht, Maar helaas werkte dit niet geheel goed.
De Encoders die ik geprobeerd heb zijn van de conrad.

http://www.business.conrad.nl/goto.php?artikel=447177

De voeding reageert wel hierop, maar de stappen zijn te grof, en je zit met de "Klikje's" als jouw instelling op z'n klikje valt dan stapt hij hoger of lager.

Voordat ik nu wat ga bestellen wacht ik toch even af.

De behuizing is trouwens perfect. Alles komt precies overeen.
De terug lezing zal ik een keer testen voor jouw, maar ik kan me niet herinneren dat hier een verschil in zat.

Vandaag heb ik de spanningsmeting opnieuw gecalibreerd (2 trimmers: 1x voor setpoint en 1x voor de terugmeting). De voeding wijkt nu over de volledige range max. 1% van zijn setpoint af. Dit lijkt nu dus ok te zijn. Het pobleem met de IEC61000 tests is echter nog steeds niet opgelost maar het lijkt puur software te zijn:

Ik stel bv het volgende in:
current limit=4.6
range=272
Output off
Open Applications -> IEC61000-4-14
Open "Generic IEC1000-4-14 Test level 1.414_Fluc"
Unom=230V
Fnom=50Hz
5 period rise and fall times
=> start

Als ik nu de bus monitor open krijg ik het volgende te zien:

code:


PGUI32 AC Source Control Program          2.30.0 - Nov 10, 2006
11-21-2010    20:05:40      Command Trace
volt:rang?
->272
freq 50.00
volt 230.0
syst:err?
->0,"No error"
meas:volt?
->0.0
outp 1
outp1
volt:rang?
->272
freq 50.00
volt 230.0
syst:err?
->0,"No error"
meas:volt?
->229.6

Het lijkt er dus op dat de AC-source alles doet wat hij moet doen: de software vertelt hem om zijn uitgang op 230V,50Hz te zetten en dit doet hij ook (controle: 100W gloeilamp als load). Verder geeft de voeding helemaal geen foutmeldingen. Toch blijft de software de "Test aborted. Failed to initialize source output with nominal voltage. Check programmed current limit." foutmelding geven.

Als ik de optie: "include source regulation check" aanzet, dan zie ik zelfs dat hij de lamp op verschillende niveaus laat branden voordat hij de foutmelding geeft. Buiten die vreemde foutmelding lijkt alles dus ok.

Het vreemde is verder dat ik via het andere menu (Output -> Transients) wel alle frequentiesweeps, spanningsdips,... kan uitvoeren (gecontroleerd met scoop).

Als ik het programma in simulatie-mode draai krijg ik trouwens helemaal geen foutmeldingen. Alle opties, incl. de IEC61000 tests werken dan. Enkel de voeding reageert er natuurlijk niet op.

Ik heb ondertussen alle informatie op een rij, voor het het terug bouwen van deze voeding voor lokale bediening dus naar een standaard 1251RP.

Stuur mij een emailtje, dan stuur ik u de informatie toe per PDF.

Even een kickje van dit topic: eindelijk heeft mouser de rotary encoders afgeleverd -- alleen de ombouw naar front-panel bediening lijkt niet te werken: hij blijft in 'remote' staan. Moet je eerst met een PC hem uit remote halen voor je de handbediening kunt gebruiken? Is dat niet met een jumper in te stellen?

Omzetten van de W4 jumper naar W3 op het control board achter het front panel doet namelijk in dit opzicht helemaal niets; en alle jumpers op het RS232/GPIB-bordje achterin veranderen hier ook niets aan.

[Bericht gewijzigd door alex278 op woensdag 9 maart 2011 21:23:12 (14%)

F'up to self: de handleiding doorspitten helpt. 'SYSTEM:KLOC 0\n' (newline als commando-aflsuiting) oversturen zet 'm bij aanzetten in 'local'.

Had maar een mailtje gestuurd, Had ik je het zo kunnen vertellen.
En je had mijn prive adres al.

Ik heb nog steets de 2 Rotatory encoders niet, Heb nogmaals gemailt naar mijn lokale electro boer.
Wat waren jouw kosten van de 2 encoders?

Nah, ik dacht 'laat ik eerst eens kijken of dat remote interface werkt en 'm dan via remote op lokale bediening zetten--- gretverderrie, welke maf heeft dat rs232-interface bedacht?' Daarna de prologix uit de kast gerukt, toegevoegd aan m'n driverlibrary, en toen zag ik dat je ook de remote/local-status bij aanzetten kunt instellen. Duh.

Rotary encoders heb ik bij mouser besteld. Duurde twee maanden (moet nu een stuk sneller gaan want ze zijn nu op voorraad), totale kosten iets van 10-12 euro. Ook met die encoders is het behoorlijk zwengelen als je naar een hoog voltage wilt.

Heb je er niet een paar meer besteld ?
20 euro verzend kosten :S
Voor 10 euro aan materiaal. (Sorry voor de Slow chat, Geen mail adres van alex beschikbaar)

Mailadres staat gewoon in m'n profiel hoor. Ik dacht dat je destijds bij conrad al een paar rotary encoders had gekocht (en eringezet). In ieder geval, de dingen die ik er in heb zitten zijn ook niet ideaal, zoals ik al zei: je moet aardig wat zwengelen wil je naar de volle uitslag toe gaan. Plus dat ik -achteraf- niet zo gecharmeerd ben van rotary encoders met voelbare 'detent'. Ik heb die dingen een maand of drie gelden gekocht samen met wat ander grut (en wat spul voor medeCO'ers).

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 14 maart 2011 16:10:34 (12%)

Zijn er nog meer mensen die deze 2 missende encoders moeten hebben ?

Meedoen niet meer mogelijk.....

-> Alex, Ja nu zie ik ook je mailadres staan in je profiel. Gek want eerder deze middag stond er Niet zichtbaar.

[Bericht gewijzigd door Xtremer op zaterdag 19 maart 2011 18:48:53 (46%)

Qua mailadres: Ik heb niks veranderd aan m'n profiel, dus ik zou dat even nachecken bij de mods zonodig.

wbt die mouserbestelling: volgens mij gaat een apart topic voor een 'algemene' mouserbestelling meer kans hebben ;).

@Xtremer
Ik wil graag meedoen voor twee encoders. Mijn mailadres staat in mijn profiel.

Nauwkeurig kunnen instellen vind ik belangrijker dan snel de spanning opvoeren. Daar gebruik ik dan liever een variac voor. Bij langzaam draaien zijn de dents volgens mij ook niet hinderlijk maar juist prettig.

@erelder: als je nauwkeurig wilt instellen dan doe je dat via de remote ingang (gpib/rs232), niet via lokale bediening. De uitlezing aan de voorkant heeft -na een spanningsstap-- d'r een seconde of vijf tot tien voor nodig om uit te dempen (en wijkt dan een tot twee volt af). Dat regelt *beroerd* af. De uitgangspanning is na een seconde of zo al stabiel. In ieder geval veel sneller dan de uitlezing op het frontpaneel. YMMV.

Volgens mij heb ik daar wat over gelezen de aangepaste handleiding van onze voeding.
Mij staat er iets van bij dat het iets te maken had met een jumper instelling. zo kon je kiezen tussen de daadwerkelijke uitgangsspanning en de instelling spanning.

ook had je aan diversen potmeters gedraaid om hem te calibreren. heb je dit wel goed gedaan?

Ik zou de aangepaste manual en de orginele manual er eens op nazien die ik van ron shimel heb gehad van califonia instruments. had jij deze ook al alex?

De originele manual heb ik wel, niet de aangepaste versie. Overigens heb ik niets gedaan qua afregeling/calibratie, da's iemand anders (TS van dit topic, geloof ik). In de originele handleiding staat bijzonder weinig over jumpers (display van de werkelijke uitgangspanning zou wel handiger zijn); als d'r in de aangepaste handleiding wel iets over staat, post 'm dan op het uploadarchief, da's ook zo handig voor de rest.

@Alex
Ik heb nog geen encoders gemonteerd dus kan dat nog niet beoordelen.
Eigenlijk zie ik het voordeel van de encoders vooral in het zonder PC kunnen instellen maar het is goed om de beperkingen te weten.
De software geeft natuurlijk veel meer mogelijkheden.

Het werkt wel met lokale bediening, maar een 'fine/raw' of '1x/10x speed' knopje had handig geweest. En voor een snel experimentje is lokale bediening ook wel zo handig. Overigens kun je met PGUI (of hoe het ook heet), een windowsprogrammatje wat bij de fabrikant kunt downloaden zo op het oog veel meer dan de beschrijving van het SCPI-taaltje je toestaat. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er over die RS232-kabel gaat in dat geval.

Daar hadden we vroeger zo'n data analyzer pakket voor, Feline heette dat, met een oude isa kaart in de PC. Die mogelijkheden heb ik nu helaas niet meer.
Voor een 10x/1x speed selectie zou je misschien een schakeling kunnen bedenken die per encoder puls tien pulsen afgeeft :-)

Hallo,

Ik ben vrij nieuw op dit forum, maar via Google kwam ik dit topic tegen over deze voeding.

Ik heb deze voeding ook in mijn bezit, maar vraag me af waar deze voor worden gebruikt. Mede door de AC uitgangs spanning vraag ik me af wat hier mee gedaan kan worden?

Kan iemand mij wat duidelijkheid hier over geven aub?

MvGr,
John Eekels

Zie het als een digitale variac, met een regelbare spanning, stroom en frequentie.

Normaal levert-ie een sinusvormige spaning aan, maar je kunt daar ook wat mee klooien door er 'spikes' op te zetten of fasesprongen te genereren. Staat alleen niet in de handleiding, maar daar moet je de communicatie van een door california instruments geschreven stukje software voor aftappen. Kun je IIRC downloaden op hun website, http://www.elgar.com/. Verder geen info hoe je dat doet, geen tijd/interesse wegens andere bezigheden.

Overigens heb ik ook zo'n voeding staan; ik heb 'm gekocht voor 150 euro. Je wil zo te zien wel een hele vette winst maken bij doorverkoop, en dan heb je nog geeneens de moeite genomen om d'r een paar encoders op te zetten zodat je 'm via de voorkant kunt bedienen.