Ventilator laptop werk niet

Anoniem

Hallo,

Ik heb hier een laptop waarvan de ventilator niet meer aan gaat wanneer de cpu te heet wordt. Deze laptop heeft sinds kort ook al het probleem dat deze niet meer werkt zonder netsnoer.

Wat me opvalt is als de laptop opstart de ventilator wel aan gaat, maar zodra Windows wordt geladen stopt hij ermee. Om uit te sluiten dat het aan Windows zou liggen heb ik net geboot met een Ubuntu CD. Hier is het zelfde probleem dat de ventilator niet aan gaat.

Weet iemand wat ik hier nog aan kan doen, of is deze laptop gereed voor de schroot?

de toeren van de fan worden geregeld door de chipset en kunnen via een programma aangepast worden . gezien je windows eraf hebt gehaald is het eerder een bios instelling die op silent staat bij cpufan instellingen . dan loopt hij wel maar langzaam en dan kan de laptop oververhit raken . je hebt ook de klont stof die bij de fan zit al verwijderd ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik heb Windows er niet vanaf gehaald, maar Ununtu van een CD geboot. Nu ben ik weer in windows aan het werken, met een fohn langs mijn laptop ;)

Er is nooit wat in de bios gewijzigd. Neem aan dat dit niet spontaan kan gebeuren? Ik had net al in de bios gekeken, maar kan er niks over de fan vinden. Ik heb hem nog niet uitelkaar gehaald, omdat hij wel werkt als hij opstart. Het gaat trouwens over een Acer 5100.

vaak kan je in je bios je Fans instellen, bv. temperatuur die gehandhaaft moet worden, snelheid,...
aangezien je zegt dat bij het opstarten de fan wel draait, lijkt het me aan een of andere instelling te liggen

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
Lucky Luke

Golden Member

Misschien dat 'ie bij het opstarten de fans voluit gooit en later afremt tot de instellingen? Als er dan stof in zit gaat voluit draaien nog goed, maar zit 'ie op lagere snelheden vast. 'T is maar een gok.

Stof verwijderen uit fans en koelblokken kan sowiso geen kwaad.

Ik neem aan dat je geen garantie meer hebt?
Dan even zoeken of de fabrikant (of een ander) op internet gezet heeft hoe 'ie uit elkaar moet. Dell b.v. heeft servicemanuals online staan. Dan gaan schroeven en alle stof voorzichtig verwijderen (met stofzuiger, of beter nog met zo'n busje perslucht). Als niet online staat hoe 'ie uit elkaar moet gewoon gaan schroeven, maar een handleiding van hoe het eigenlijk zit kan soms handig zijn.

En als 'ie toch open ligt kun je eventueel gelijk een versleten fan vervangen.

Let wel op dat als je koelblokken loshaalt er nieuwe koelpasta tussen moet voor je ze terugplaatst. Als dat oude spul verdroogt is zit het eerder in de weg dan dat het helpt bij thermische geleiding.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik gebruik vaak een kleine platte schroevendraaier, om stof van tussen koelvinnen te halen. verder een stofzuiger met fijn opzetstuk op maximale kracht

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

dat je laptop uitvalt omdat je de fan niet hoort , kan ook komen door de heatpipe die helemaal dichtzit met stof . daarom kan de fan het op laag toeren ook niet meer aan , tevens zit er vaak de videokaart nog bij die heatpipe en die gaat stuk boven de 110 graden aan gpu temp .

dan krijg je dit effect :

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0032.jpg

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 november 2010 12:35:50 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Oke, bedankt voor de tips. Ik zal hem eens uit elkaar gaan draaien. En het stof verwijderen. De laptop valt inderdaad buiten zijn garantie periode.

Zou er misschien ook een verband kunnen zijn dat hij alleen op een netsnoer werkt en dat de koeling niet meer goed werkt?

Het zou wel handig zijn als je ook het merk en type laptop noemt. Ik las laatst namelijk iets over een bios update voor twee types van Sony, die update moest voorkomen dat de ventilator er mee stopt.

"Recentelijk werd een mogelijk probleem vastgesteld bij de VAIO VPCF11- en VPCCW2-reeks. Deze modellen zijn sinds januari 2010 op de Europese markt te verkrijgen.

In een zeldzaam geval is het mogelijk dat deze notebooks oververhit raken als gevolg van een storing van de interne module die de temperatuur regelt. Dit kan tot misvorming van het toetsenbord, het omhulsel evenals een potentieel brandwondgevaar voor de gebruiker leiden.

Indien u een VAIO notebook van de reeks VPCF11 of VPCCW2 bezit, raadt Sony u aan om een update van de BIOS firmware te downloaden en te installeren. Deze update werd speciaal gemaakt om de hierboven beschreven problemen te verhelpen."

Maar er staat dus sinds januari, dan zou er nog garantie op moeten zitten. Deze types zal je dus niet hebben, maar het blijft handig om te weten wat je dan wel hebt.

Lucky Luke

Golden Member

Op 21 november 2010 12:42:38 schreef josp16:
Zou er misschien ook een verband kunnen zijn dat hij alleen op een netsnoer werkt en dat de koeling niet meer goed werkt?

niet echt denk ik, hooguit ouderdom:
Hoe ouder hoe meer stof erin zit en dus hoe slechter de koeling werkt.
En de accu heeft ook maar een beperkte levensduur (en hoe warmer hoe korter). Dus bij een oude laptop wordt die ook slecht.

Maar als 'ie het echt helemaal niet meer doet zonder netstroom, ook niet heel kort, dan zou ik toch denken dat er iets los zit richting accu. Of de accu moet echt helemaal dood zijn... Nouja, kom je vanzelf tegen bij het schroeven. (Even kijken naar die connector die accu met de rest verbind, of die nog goed vastgesoldeerd zit, en of er niets anders daar in de buurt los zit of verbrand is)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 21 november 2010 12:52:16 (35%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Ik heb hem net uit elkaar gedraaid. Er zat wel wat stof voor het koel element. Heb hem met een stofzuiger grondig schoongemaakt. Weer inelkaar gedraaid, maar werkt nog steeds niet.
Ik heb het gedeelte van waar de accu zit en het netsnoer niet los gedraaid.

Het gaat over een Acer type: aspire 5100.

Zou de bios eens kunnen updaten, nog nooit gedaan. Gaat dit gewoon vanuit Windows?

Sine

Moderator

Als hij altijd gewerkt heeft zal er vast niet opeens in de bios een bitje omgevallen zijn waardoor hij het nu niet meer doet.

Ik zou eerder naar hardware kijken, en als dat niet te fixen valt gewoon de fan aan een permanente voeding knopen, die is vast wel ergens te vinden.

Op 21 november 2010 13:42:29 schreef Sine:
Als hij altijd gewerkt heeft zal er vast niet opeens in de bios een bitje omgevallen zijn waardoor hij het nu niet meer doet.

Er is vlg mij altijd een eerste keer :-)

Staat er in de bios niet iets over temperatuurregeling bij de processor?
groet
Fred

maartenbakker

Golden Member

De kans is ook aanwezig dat de fan zelf gewoon stuk is, heb het ook al eens voorgehad. Tweedehandsfannetjes (nieuwe zijn soms schreeuwend duur) kan je bij pchub in Singapore bestellen.

@hieronder: Oops, overheen gelezen. Dan zal er wel een transistortje stuk zijn ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 november 2010 14:52:23 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

De fan is niet stuk, anders zou die niet aangaan met opstarten. Aan een voeding leggen zou evt. wel gaan.

Heb programma speedfan geinstalleerd,maar hij herkend geen fan..?

In het bios kan ik er niks over vinden. Hier een foto van het bios.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DS6XKQCD.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 november 2010 15:23:58 (2%)

De bios van laptops zijn meestal flink karig wat betreft koeling en snelheden(overclocken e.d.). Ik denk dat het inderdaad een hardwarematig probleem is. Je hebt twee dingen die je kan proberen, het eerste is je huidige fan aan een interne 12v aansluiting te solderen, dan zou je van het probleem af moeten zijn. Een tweede iets dat je kan proberen is je fan te vervangen, maar ik zou toch mijn geld zetten op dat eerste...

Anoniem

Ik ben weer een stap verder.

Heb net de laptop weer opengedraaid om te kijken wat de fan doet, daarbij had ik de accu verwijderd. Laptop aangezet windows start op en dan blijft de fan gewoon draaien. Nu heb ik de accu er weer terug in gedaan terwijl de laptop opgestart is, fan blijft gewoon draaien.
Laptop uitgezet en weer opnieuw opgestart met de accu erin. Nu doet de fan het weer niet.

Het zit dus ergens in het opstarten met de accu erin. Kan iemand dit verklaren,of wat er mogelijk kapot kan zijn?

EDIT: als ik de accu eruit haal en windows is al opgestart,gaat de fan ook weer aan.

Lucky Luke

Golden Member

Nouja, die accu deed het toch al niet dus als je die eruit laat is je fanprobleem opgelost.

Maar wel een beetje vreemd...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Ja vind het ook beetje vreemd. Maar zou het nu aan de accu liggen, of iets op het moederbord dat het een en ander voor de accu regelt? Weet niet of ik zo wat op het moederbord kan zien of daar wat stuk is?

Net even bezig geweest om hem helemaal uit elkaar te halen, maar dat heb ik maar gestaakt. Daarvoor is een handleiding toch wel handig. Sommige schroefjes zie je al snel over het hoofd waardoor wat kan afbreken. Aangezien de laptop van mijn vriendin is, toch nog maar even aan haar vragen hoeveel waarde ze er nog aan hecht :)

maartenbakker

Golden Member

Als de accu het toch al niet deed, geef ik je best kans dat het met een nieuwe accu wel goed zal werken. Anders gewoon de accu eruit laten, daar mis je ook weinig aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb met mijn Acer Aspire 5315 nagenoeg exact hetzelfde probleem.
Zonder accu werkte de laptop niet meer, dus ik heb een nieuwe accu gekocht.
Daarna werkte de laptop weer goed maar werd te warm en ging uit. Ik heb de laptop open gemaakt, fan verwijderd en de boel uitgezogen met de stofzuiger. Het mocht niet baten.

Na aanzetten gaat fan een seconde draaien en daarna slaat ie weer af.
Ik dacht dat het misschien toch aan de fan lag en heb een nieuwe besteld (singapore). Ook dat mocht niet baten.

Mijn laatste plan is om ergens in de laptop een 5 V connector te vinden en daar de fan aan vast te solderen; dan staat ie maar altijd aan...

maar, hoe kom ik erachter waar die fan dan vastgesoldeerd moet worden?
heeft iemand een idee?

voor de 5 volt wel eens aan je usb connector gedacht?

de cpu fan trekt wel meer dan 100mA . bij de hdd zit ook 5volt , de ide versie's hebben aan 1 kant massa en 2x 5volt spanning .

overigens zit de voeler voor de cpu temp vaak onder het socket ( bij s478 in het gat ) hij meet geen gpu temp , dus de meting zit bij de cpu . je ziet in windows of de bios ook geen metingen van de cpu temp? ook kan de regeling weer werken als er in de bios de fancontrol op max of standard wordt gezet of de bios een keer een reset geven verhelpt vaker rare problemen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor de razendsnelle reacties.

Voorlopig hbe ik het probleem opgelost door de fan aan te sluiten op de usb connector. rood op rood, zwart op zwart.
De laptop maakt nu wel een enorme herrie omdat de fan voluit blaast.
De temperatuur met SpeedFan bepaald komt niet meer boven de 42 graden. Eerder liep die langzaam (in 5 a 10 minuten) op tot 95 en dan sloeg de hele laptop af.
De fan zelf werd in speedfan helemaal niet weergegeven dus ook niet herkend door de laptop denk ik.
ik vrees dat ik, bij het schoonmaken van de pc de stofzuiger bij de fan heb gehad terwijl de connector van de fan nog aangesloten was. Fan draait dan als dynamo en daarmee heb ik wellicht een circuitje opgeblazen.

In bios heb ik nooit wat gewijzigd. Het resetten van de bios lijkt me zeker de moeite van het proberen waard. hoe doe ik dat?