kalibreren kompasje

Hallo Allemaal,

Ik heb problemen met het kalibreren van een kompasje, het gaat om een HM6343, een tilt compensated compass.

Het probleem van het kalibreren is dat het niet precies genoeg is, er blijft altijd vijf tot tien graden verschil in zitten. Toen ik hem kreeg zat er +- 100 graden verschil in dus de kalibratie haalt wel wat uit.

In de datasheet staat dit:

"After entering the calibration mode, rotate the device reasonably steady for 360 degrees about the Y (left-right) axis and then 360 degees about Z (Up-Down) axis. During the first rotation, maintain the Y axis at level as much as possible. Maintain the Z axis upright as much as possible during the second rotaion and until the exit xommand is issued. The first ratation can also be done by rotating 360 degrees about X (Fore-Aft) axis. Then exit calibration"

Wat ik hieruit begrepen heb is: Start kalibratie, draai hem één keer over de kop, en daarna één keer rond terwijl hij plat op tafel ligt.

Waarom werkt het toch niet?

wat bedoel je met waar? Als in: op mijn bureau naast een breadboard toetsenbord en monitor?

Andersom, eerst rond, daarna over de kop, en dan wel zoveel mogelijk plat houden, ook helpt het veel als je dat ver weg doet van metalen delen, die natuurlijk het magnetisch veld beïnvloeden. en probeer het zo langzaam mogelijk te doen

[Bericht gewijzigd door Zylar op zaterdag 27 november 2010 12:12:57 (10%)

EricP

mét CE

Ja, zo... En daar noem je waarschijnlijk ook al gelijk je probleem op. Zylar geeft de oplossing...

zal het morgen even proberen. Maar dit dan:
"Maintain the Z axis upright as much as possible during the second rotaion and until the exit xommand is issued. "

Dan bedoelen ze toch dat je bij de tweede rotatie hem vlak moet houden?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kan je kompas op die plaats wel goed werken? Als je binnen zit, is het aardmagnetisch veld vaak tamelijk gestoord. Soms is dan niet alles weg te calibreren.
Uiteindelijk moet het toch overnieuw, dus misschien hoef je je geen zorgen te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Alle magnetische objecten (schroevendraiers, magneten, speakers(!) en grote metalen objecten moeten ver uit de buurt zijn, tenzij je het compas inbouwt in een boot of auto, dan moet je het daar calibreren.

Ik heb zelf ooit een magnetic-flux kompas van Tandy in de auto gehad. Dat calibreerde ik, ver weg van de huizen, aan de Westerscheldedijk. Er zat een aluminium stripje bij om de instelpotmeters te verdraaien. Daar heb ik zelf een trimschroevendraaiertje voor gemaakt van polycarbonaat staf, dat werkte veel prettiger.
Alleen had ik behoorlijk last van m'n ruitenwissermotor en tijdens het rijden, van uitzettingsdelen van bruggen en van grote vrachtwagens.

Ik weet bijvoorbeeld dat in Rotterdan in de Waalhaven een boei ligt, waar schepen omheen varen om de kompassen te calibreren. Konden we van af het werk zien gebeuren. Leuk als je die grote jongens almaar rondjes zag draaien....

Tegenwoordig is het een stuk gemakkelijker om ergens de Noord=Zuid en Oost-west richting nauwkeurig te bepalen aan de hand van Google Earth je kunt exact de richting van een straat aflezen.
Ik moest indertijd nog eerst met een goed suvey kompas een kompasroos op het wegdek maken met krijt. die gebruikte ik dan voor de ijking.

Bedenk ook dat het magnetisch Noorden afwijkt van het kaart-Noorden en dat die afwijking in het verlop van de tijd veriëert. gegevens daarover kun je bij de Topografische Dienst van het Kadaster vinden en op stafkaarten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 28 november 2010 00:21:51 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 november 2010 00:18:13 schreef Tidak Ada:

Ik weet bijvoorbeeld dat in Rotterdan in de Waalhaven een boei ligt, waar schepen omheen varen om de kompassen te calibreren. Konden we van af het werk zien gebeuren. Leuk als je die grote jongens almaar rondjes zag draaien....

Op Schiphol hebben ze een soort gelijke plek om kompassen van vliegtuigen af te regelen.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.312126,4.790876&spn=0.00837,0.018604&t=h&z=16
De cirkel die je op het asfalt ziet, daar wordt een vliegtuig naar toe gesleept om de calibratie uit te voeren.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

ok, bedankt.

Denk dat ik het probleem gevonden heb. Er staat een speaker onder mijn bureau, op een halve meter afstand vanwaar ik gekalibreerd heb.

Tidak Ada

Golden Member

Welke cirkel? Die midden in die taxibaan of die kleinere op 325,25 meter en 265° 33' west daarvan? Die laaste lijkt me nogal klein voor een 747

@pientertje:
Stoorde die dan ook niet op je CRT-monitor??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 november 2010 11:14:36 schreef Tidak Ada:
Welke cirkel? Die midden in die taxibaan of die kleinere op 325,25 meter en 265° 33' west daarvan? Die laaste lijkt me nogal klein vor een 747

Die midden op de taxibaan ;-) Als je een 747 op die bunker wil zetten, weet ik niet of het dak het houd ;-)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Tidak Ada

Golden Member

Tja je ziet veel op Google Earth, maar ookweer niet alles ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het scheelt een hoop als je er ook regelmatig met een auto rond rijd :+

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.