Rubberen keypad: slecht functioneren

Ik heb hier al 10 jaar zooi met een ATAG brain thermostaat. Dit is de kamerthermostaat die ATAG levert bij de blauwe engel II condensatieketel.

Het atag brain bestaat uit een LCD scherm met daaronder een stuk of 10 toetsen.

De toetsen zijn van rubber en de keypad ook. Om de 6 maand moet ik dat rukding opengooien en de harde bolletjes die onder de toetsen zitten met een gommetje gaan ruw maken...

Dan ben ik weer een tijdje goed, maar na een paar maanden moet ik steeds harder en harder op die toetsen gaan duwen (vb. om de verwarming te programmeren), tot na verloop van tijd er geen reactie meer komt.

Na reinigingsbeurt werkt het opnieuw een tijdje...

Waaraan zou dit kunnen liggen ? Iemand al ervaring met deze zooi ?

When all else fails, there is always my big hammer...

In plaats van schoonmaken met een gummetje, zou ik eerder de contacten en de print met alcohol schoonmaken. Dan is de rotzooi echt weg, ipv alleen verplaatst door het gummetje.

En anders kun je altijd nog een nieuwe klokthermostaat (van Honeywell oid) eraan hangen.

Sine

Moderator

Of het hele bordje vervangen door wat anders.

Als die gummi dingen gaar beginnen te worden is het vervangen of wegkiepen.

Kijk, ik heb ze zopas opnieuw gereinigd en het ding werkt perfect.

Heb gezien dat er op die gummi ronde dingetjes onderaan de toetsen precies een blinkende aanslag hangt. Van zodra ik dat wegpoets werken ze normaal.

Zal de volgende keer de truuk met alcohol eens proberen.

Toch vind ik het raar dat er op een volledig gesloten keypad een laagje troep terecht komt... normaal hoort dat toch zo niet ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Dit topic is misschien al oud, maar ik wou toch geen nieuwe starten omdat volgende bijdrage wel degelijk nog het verhaal vervolledigt:

We zijn dus 2 jaar verder en nu begint één veelgebruikte toets wel echt slecht te werken.

Ik heb de print gereinigd met alcohol (suggestie van HarmTido) en ook de contacten...

Maar nu werkt het niet meer. Ik heb precies de indruk dat de alcohol de koolstof op de rubbercontactjes heeft opgevreten....

Zou ik die zwarte rubbertjes onderaan de toets kunnen vervangen door er bijvoorbeeld een rubbertje op te kleven van een afstandsbediening of een PC-toetsenbord ? Of gaat de weerstandswaarde niet kloppen ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Je kunt verschillende dingen proberen. Geleidende lijm, bijvoorbeeld. Of stukjes aluminium- of kopertape. Of je sloopt een oude afstandsbediening, verwijdert de "stempeltjes" met een scherp mes en vervangt daarmee die in de thermostaat met bison kit o.i.d.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dat werkt zeer goed, heb verleden week de afstandsbediening van mijn schoonmoeders Annex tv hersteld.
Het volumeknopje werkte bijna niet meer.
Een koolstofpadje uit een oud toestel gehaald, padje afgesneden met een scheermesje en met snellijm opgeplakt.
Zeer precies tewerkgaan, maak er geen knoeiboel van.

Snij er het dunne laagje koolstof van en gebruik een tandenstoker om heel klein beetje lijm op te doen.

Over de weerstand moetje u geen zorgen maken, hoe minder hoe beter ;)

LDmicro user.

Op 24 januari 2012 08:43:25 schreef steve c:
Ik heb de print gereinigd met alcohol (suggestie van HarmTido) en ook de contacten...

Maar nu werkt het niet meer. Ik heb precies de indruk dat de alcohol de koolstof op de rubbercontactjes heeft opgevreten....

Als je IPA hebt gebruikt kan ik me niet voorstellen dat dat de contacten heeft aangetast. Maar er zijn meerdere soorten alcoholverbindingen natuurlijk.

[..] vervangen door er bijvoorbeeld een rubbertje op te kleven van een afstandsbediening of een PC-toetsenbord ? Of gaat de weerstandswaarde niet kloppen ?

De weerstandswaarde zul je geen last van hebben. Als de koolstofbanen nog in orde zijn dan kun je hier eens mee experimenteren. Het wordt wel een gepriegel natuurlijk met de juiste dikte en het lijmen van dat kleine oppervlak. Zijn het losse toetsjes of een heel matje in die thermostaat? Eventueel zou je een zelden gebruikte toets kunnen verplaatsen naar de veelgebruikte positie.

edit: MGP hierboven zegt ongeveer hetzelfde en was iets sneller met posten

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is een padje in één geheel.

Ik gebruik enorm veel de >> toets, die dient om mijn uurregeling van de CV te programmeren.

Die toets is volledig 'gone'.

Er staat ook een backwards toets op << dus. deze gebruik ik nooit.

Ik heb nu die twee toetsen afgeknipt van het padje en verwisseld. Ze zitten wel een beetje los, maar het werkt voorlopig.

Ik ga eens proberen een compatible afstandsbediening te slopen en ergens een weinig 'gebruikt' stempeltje eraf snijden en in de atag thermostaat lijmen.

ps. Heb gebeld naar ATAG. Ze verkopen die padjes niet apart. Veel liever verkopen ze een compleet nieuwe atag brein. Ben je ongeveer 200 euro lichter van... en dat allemaal voor dat stomme keypad van bedenkelijke kwaliteit (sukkel ik al mee vanaf het tweede jaar)

When all else fails, there is always my big hammer...

Op 24 januari 2012 09:39:09 schreef steve c:
Ik heb nu die twee toetsen afgeknipt van het padje en verwisseld. Ze zitten wel een beetje los, maar het werkt voorlopig.

Dat is jammer, nooit aan het origineel prutsen, enkel andere padjes oplijmen.
Ze zitten overal in en eenmaal hersteld ben je voor jaren goed.

LDmicro user.

Dat is jammer, nooit aan het origineel prutsen, enkel andere padjes oplijmen.
Ze zitten overal in en eenmaal hersteld ben je voor jaren goed.

het moest rap gaan, mijn vrouw had koud in de badkamer...

When all else fails, there is always my big hammer...

Ziezo, wegens gebrek aan 'molbare' afstandsbediening heb ik het voorlopig zo opgelost:

Ik heb van alu-folie uit de keuken rondjes geknipt en deze op de zwarte stempeltjes geplakt.

Dat werkt enorm goed ! De thermostaatbediening reageert veel sneller dan met die koolstoftroep. Maar ik ben me er van bewust dat die alu dingetjes niet lang gaan leven, want de slijtage op dit flinterdunne velletje alu zal heel snel vooruitgaan...

Zouden die stempeltjes niet in de aftermarket te verkrijgen zijn bijvoorbeeld op een velletje zelfklevend of zo ?

When all else fails, there is always my big hammer...
RAAF12

Golden Member

Yep ooit ook zoiets gedaan en met een perforator mooie rondjes uit alufolie gestanst. Was voor een Sony AB

met de perforator waren ze te groot.

heb moeten met de schaar snijden (wat een prutswerk)

maar hoelang ging die alu folie dan mee op die sony AB ?

When all else fails, there is always my big hammer...
RAAF12

Golden Member

Heeft er jaren opgezeten. Had ze vastgezet met secondenlijm. Meestal kocht ik losse matjes bij Sony maar van die hadden ze niet meer.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 25 januari 2012 19:07:09 (49%)

De alu folie truuk heb ik ook meerdere malen gedaan. Het probleem hiervan is dat uiteindelijk de folie loslaat en gat rondzwerven in de AB, resultaat is dat er een toets blijft "hangen".

En je raad het al, dat is natuurlijk volgens de wet van behoud van ellende de vol+ toets en moet je heel snel de batterijen eruit halen om je TV speakers niet op te blazen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Aluminiumfolie zit er bij mij toch ook al een jaar of 2 in, zo niet langer: ik weet niet meer precies wanneer ik het harde drukken op de kanaal-keuze knop van de afstandsbediening van m'n TV zo zat was dat ik er wat aan deed, maar het is minstens een jaar of 2.

Wel een goede lijm (kit) gebruiken: secondelijm en menig andere lijm houdt niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

of juist de volume omlaag , van het jarenlang snel omlaag zetten als de reclame komt :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog even een update:

Aangezien ik nu toch geen tv meer moet kijken heb ik nog eens alle rubberen stempeltjes vervangen door alu folie.

De ATAG brain heeft nog nooit zo vlot en zo snel gewerkt.

Vroeger zat er precies een vertraging op, als je op een toets duwde dan reageerde de display nèt iets later...

Nu heb ik onmiddellijke reactie.

alu rules !

When all else fails, there is always my big hammer...