SMD condensatortje vs. elco

Beste,

Ik moet een smd condensatortje vervangen omdat deze gepopt is. Het is echter voor mij niet te achterhalen welk merk/type het is en m'n lokale elektroshop heeft geen smd-onderdeeltjes in haar assortiment.

De vraag is eigenlijk: kan ik in plaats van een smd-condensator ook gewoon een low esr elco'tje van dezelfde waarde terugplaatsen of zijn de SMD-varianten van condensatoren compleet anders?

(Gaat trouwens gewoon om een elektroliet smd-variant, geen keramische.

Functioneel gezien zit er geen verschil tussen gewone through C's en hun SMD varianten. Als er 100u/16V low ESR in zat, kun je deze vervangen met eender welke bouwvorm met dezelfde specs.

SMD wil niet onmiddellijk zeggen dat het low ESR is. Hogere werkspanning kan natuurlijk ook geen kwaad want de huidige elco is voor een rede kapot gegaan.

De reden dat ie kapot is gegaan, dat ben ikzelf. Ik heb 'm teveel verhit met een heteluchtstation waardoor ie *pop* zei en dus kapot ging. Ik zal van de week een normale elco erop plaatsen, wellicht is het ook de oplossing van mn probleem. Een computer die niet meer wilde opstarten, tenzij ik ergens in de buurt van die elco's ging stoken.