reparatie hp8640A

@ zweetvoetje
Alle pootjes zijn al bekend:

  1. Balance: 19,91V
  2. NC
  3. Input: OK
  4. V-: -5,2V
  5. Booster: niet aangesloten
  6. Output: niets
  7. V+: 20V
  8. Balance: 19,90V

Ingangsniveau lijkt wel ok: 2,23Vtt

Kan ik die 1820-0158 gewoon vervangen voor een lm302?

[Bericht gewijzigd door pientertje op dinsdag 11 januari 2011 18:44:14 (11%)

Henry S.

Moderator

Op 10 januari 2011 21:16:17 schreef pientertje:
Wat lukt er niet? De uitgang gaat alle kanten op bij de minste draai aan de adj potmeter.

Vervang die, het kan zijn dat de loper geen goed contact meer maakt.

Op 11 januari 2011 18:43:37 schreef pientertje:
Kan ik die 1820-0158 gewoon vervangen voor een lm302?

Zo te zien wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 januari 2011 19:01:20 (25%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de potmeter losgesoldeerd, en hij meet nog wel goed. Nu ik hem toch los heb zal ik hem maar vervangen. Ik zet er dan ook meteen een nieuwe lm302 in.

Henry S.

Moderator

Ik weet niet of 'meteen' lukt, de LM302 is obsolete.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

mijn plaatselijke elektroboer heeft er eentje op voorraad.

fred101

Golden Member

Potmeter even open maken, reinigen, eventueel lopertje op nieuw spoor zetten. Zo'n FM potmeter zal eerder vuil dan versleten zijn. Liever een goede HP kwaliteits pot dan en modern made in verweggistan ding (verder kan de asmaat afwijken (amerikaans))

Een van mijn twee modulaties is ook niet lekker, volgens mij ook de FM. (zo vaak moduleer ik niet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

het gaat hier om een 10 (of 15, weet ik zo gauw niet) slagen instel potmeter.

Henry S.

Moderator

Op 11 januari 2011 19:16:49 schreef pientertje:
mijn plaatselijke elektroboer heeft er eentje op voorraad.

Dat is heel mooi, het is btw een LM302H (metal can).

Op 11 januari 2011 19:28:55 schreef pientertje:
het gaat hier om een 10 (of 15, weet ik zo gauw niet) slagen instel potmeter.

Nu je het zegt ja, dat een meerslagenpotmeter zoveel invloed op de opamp heeft...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

en een milimeter draaien zorgt al voor een uitschieter op de uitgang van ca 200mV

Henry S.

Moderator

Ai... dat is veel. Zet de potmeter uitgesoldeerd op een voeding, scoop probe op de loper, in DC mode kan je dan zien of de pot echt zo rot is.

Maar dit doet me meer aan de opamp denken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Heb je al geprobeerd of de externe FM werkt en of er audio signaal uit de bnc van de FM komt (je kan de AM en FM audio extern invoeren maar ook uitvoeren)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

externe fm werkt ook niet. Er komt wel netjes wat uit als je hem op interne fm zet.

Potmeter lijkt OK

[Bericht gewijzigd door pientertje op dinsdag 11 januari 2011 22:17:16 (11%)

fred101

Golden Member

De output gaat na dat relais naar de over-deviatie detector. Je schreef volgens mij dat dat lampje ging branden dan moet er ook output zijn geweest. Koppel het relais eens af of zorg dat het open staat en kijk of je dan wel output hebt. Niet dat iets na de output van dat relais de boel kortsluit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok, potmeter weer terug, en relais er uit. Het rare gedans bij het draaien aan de potmeter op de uitgang is nu op mysterieuze wijze verdwenen. Ga vanmiddag die lm302 maar kopen.

Op 11 januari 2011 18:43:37 schreef pientertje:

  1. Balance: 19,91V
  2. NC
  3. Input: OK
  4. V-: -5,2V
  5. Booster: niet aangesloten
  6. Output: niets
  7. V+: 20V
  8. Balance: 19,90V

Klinkt als een kapotte opamp. Maar je kunt voor de zekerheid nog even meten of de uitgang geen kortsluiting maakt met aarde.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ben nu de gelukkige eigenaar van de op een na laatste lm 302 van Nederland. De laatste ligt nog bij de elektroboer in het bakje :P

Hugo Welther

Moderator

Dan had ik voor de zekerheid de laatste ook maar meegenomen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ze blijven wel aan de prijs hoor. En zo hard gaan ze ook weer niet. Heb de oude er al uit. Vanavond (na 20x de pinout gechecked te hebben) de nieuwe vastsolderen.

Heb de lm 302 er in gezet, en... HIJ DOET HET. Tenminste de buffer amplifier. Ik ga nu het relais weer terug zetten en het geheel testen.

Dank je

Alles in elkaar gezet, en alles werkt :)

Allemaal heel erg bedankt voor de moeite!

fred101

Golden Member

Gefeliciteerd, pas maar op dit soort successen zijn het begin van het einde >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

nee, voor mij geen kapotte apparatuur. Ik baalde al enorm dat dit niet werkte, ik wist namelijk niet van dit euvel toen ik hem kocht.

Henry S.

Moderator

Gefeliciteerd, en weer wat meetmethodes erbij geleerd. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Gefeliciterd. Gelukkig is repareren aan deze HF generatoren nog te doen.
2de hands (oude) apparaten altijd zelf ophalen en uitgebreid laten demonstreren door de verkoper. Bij een defect kan je dan van de koop afzien of iets aan de prijs doen.

Maar dat zegt ook niet alles, ben zelf ook in een HP8558B gestonken met een sweepfout. Is nog niet opgelost.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.