Ik was iets aan het zoeken op het internet toen ik toevallig op de volgende website terecht kwam:
http://www.hifi.nl/recensies/2288/AHP-Zekeringen,-Stapje-voor-stapje.h…

Het betreft hier een recensie van speciale automaten in de groepenkast, waardoor de kwaliteit van audio en video sterk verbeterd zou worden.
Volgens de recensie is bij het beluisteren van een cd na het vervangen van de zekeringen het volgende het resultaat:

Het hoog is duidelijk transparanter, diverse percussiegeluidjes waarmee de track doorspekt is zijn scherper afgebakend in het geluidsbeeld en blijven makkelijker te volgen naarmate de mix complexer wordt. De snaren van Marc's gitaar klinken puntiger en zijn individueel eenvoudiger te volgen. Het laag lijkt in eerste instantie wat afgeslankt maar is in feite strakker geworden. Ook is de breedte van het stereobeeld toegenomen.

Toen ik dit las heb ik me de l*l uit de broek gelachen; Dit kan toch niet waar zijn of wel?
(en nee, de datum van de recensie is niet 1 april; had ik ook al gecontroleerd...)
Ik kan me er iets bij voorstellen dat allerlei externe factoren invloed kunnen hebben op ruis- en bromgeluiden, maar dat je ineens iets heel anders op een cd gaat horen?

Lijkt me niet zo moeilijk te controleren: oscilloscoop op de uitgang van versterker en hetzelfde stuk meten en vergelijken.
Of natuurlijk: gezond verstand :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]

Dank voor dit fijne stuk vermaak op de late avond.

Sibylle dit wil je echt niet nameten of controleren
alleen met een lach het verhaal lezen
en je niet verwonderen om de prijzen op deel 3

verbale diarree van het racekak type komend uit een mannelijk exemplaar van Bos Taurus.

Een ding is wel zeker: het verschil is niet hoorbaar met de oren,
maar wel tussen de oren.
Mac.

*grinnik*

Volgens mij krijg je nog betere resultaten, wanneer je de trafo uit de apparatuur (versterker, CD en wat je nog meer gebruikt) haalt en de voeding vervolgens op een setje accu's gaat zetten. Theoretisch zou je dan (nog veel) minder storing op je apparatuur moeten hebben. Plak vervolgens nog wat aluminiumfolie aan de binnenkant van de behuizing van je apparatuur en ommantel de kabels naar de speakers ook met deze folie. Dan heb je als audiofiel ook geen last meer van eventueel storende kosmische straling.

Nee, ik ben geen kenner op dit gebied, maar verbaas me soms over de flauwekul die er onder audiofielen heerst. Wanneer je zo bezeten naar muziek probeert te luisteren, mis je volgens mij de essentie van muziek. Ontspannen er van genieten, eventueel op de achtergrond tijdens het werken.

Op 12 januari 2011 01:23:39 schreef oxurane:
Wanneer je zo bezeten naar muziek probeert te luisteren, mis je volgens mij de essentie van muziek.

Raak! Je zou bijna gaan denken dat mensen vroeger niet van muziek konden genieten gespeeld vanaf zo'n opwind grammafoon met hoorn met een hoop gekraak, ruis tikken en vervorming. Volgens mij is niets minder waar! Je kent het wel: Muziek die klinkt alsof de hele band door een lage buis zit te spelen door een reeks van imperfecte conversies en op youtube gezet is, ik kan daar nog prima van genieten. Die audiofielen zijn helemaal doorgeslagen.

Er wordt nog een heel belangrijk punt vergeten, dit heeft alleen effect als je ook acoustische klei in combinatie met geflambeerde audiokabel gebruikt. Niet lachen, dit heb ik zelf meegemaakt! Klant had een vaste overtuiging.

Groetjes Hans.

Iedereen die zijn eigen set goed kent zal moeiteloos de verschillen vaststellen.

Hoor je geen verschil, dan is dat je eigen schuld want dan ken je je set niet goed...

Volgens mij krijg je nog betere resultaten, wanneer je de trafo uit de apparatuur (versterker, CD en wat je nog meer gebruikt) haalt en de voeding vervolgens op een setje accu's gaat zetten.

Met een kooi van faraday om je akoestisch gebalanceerde luister ruimte is dat wel de beste oplossing idd.

Clubs als hifi.nl willen daar niet aan echter, de verkoop van netkabeltjes, filters, stabilisatoren enz levert teveel op. De kilometers gewone kabel naar de centrale vergeet men voor het gemak even, netzo als de akoestiek van de luister ruimte.

Iemand die geen technische kennis heeft, is er zo mee weg en ligt er dubbel en dik op.

dit is geweldige humor om je dag te beginnen. Heb het meteen aan mijn collegae voorgelezen.

Ik had vroeger een collega die kon horen of de stekker van de voeding zu of zo omzat. Ik heb dat nooit gekunt.

Nou vooruit, ik weet inderdaad wel dat de stekker 'verkeerdom' in de wcd kan zitten.. maar dit verhaal is absurd..

Ik ben geen audiofiel, maar ik wil ook graag het beste hebben..

@oxurane:
Ik luister heel intens naar mijn muziek en ik geniet er ook van!
Het rare is, dat mij zelfs elk kleine kraakje opvalt, en ik liever naar een oude grammafoon luister dan naar eenofander k*t mp3tje..

In grammafoonplaten had je wel een goeie kwaliteit: niets was overstuurd.
Ga nu naar youtube, zoek een muzieknummer op en zet de kwaliteit op 240p.
Zoek nu je oudste grammafoonplaatspeler(galgje! :D) en zet daar een plaat op.
100% zeker weten dat de kwaliteit van je grammafoonplaatspeler BETER is als dat van youtube! (overigens, zelfde trucje met 360p of 1080p ftm)

Het mnaakt wel degelijk verschil.
Probeer maar
Naar waar aan voorbij wordt gegaan :
Stroom uit een kerncentrale geeft een nog beter effekt, hierbij vallen de veranderingen door de zekeringen in het niet.
Nog beter is groen energie, die wat meer zeg maar inhoud aan het geluid geeft.
Gebruik geen energie uit eigen zonnepanelen, dan is het geluid niet om aan te horen.
Gebruik je zilveren draden in je elektra installatie?
Gebruik je vergulde kabel?
Gebruik je vergulde stekers?
En dan een luidspreker van het allerbeste merk met een akoestische vervorming van ca 5 %

Mensen willen nu eenmaal bed(......) worden

Ach ja, in de audiowereld worden wel meer gadgets aan de man gebracht waarvan je aan de oren en tussen de oren niets merkt, maar des te meer aan de bil waar je portemonnee zit.

Op 12 januari 2011 09:29:20 schreef K-4U:
...

100% zeker weten dat de kwaliteit van je grammafoonplaatspeler BETER is als dat van youtube! (overigens, zelfde trucje met 360p of 1080p ftm)

Ik denk dat kwaliteit in de muziek/audio-wereld als een objectief begrip beschouwd mag worden. Iedereen verstaat weer wat anders onder kwaliteit als het over audio gaat. Het is maar wat je zelf prettig vind om te luisteren. Een mooi voorbeeld daarvan:

Ik ken een jongen bij ons uit de straat die een flinke geluidsset in zijn golfje gebouwd heeft. Hij luistert voornamelijk hip-hop en heeft zijn hoge tonen zo hard staan waarvan ik denk dat me oren er nog net niet uit knallen, maar hij vind het schijnbaar goed klinken. Ik kan dat in eerste instantie niet begrijpen, maar ik ervaar het geluid anders dan hem.

(Het kan natuurlijk ook dat hij doof is op de hoge tonen :+)

Ja het zit tussen je oren.Er zijn mensen die een IEC netsnoer kopen van een paar honderd euro en dan willen ze
gewoon dat het beter klinkt.Kennelijk is er aan die zotten een hoop te verdienen dus nu gaan ze tot op de meterkast.
Straks zijn er die hun eigen (vergulde) transformatorhuisje gaan laten zetten.
En nu maar stilletjes hopen tot er een forumlid komt die zegt, "ja ik heb die dingen gekocht en ik hoor het verschil echt

Zo mijn broek zit weer onder de koffie, en bedankt heren !

HA hA , hoe verzin je het.

Heb nog eens wat meer op die site bekeken en er staat bijv. ook een recensie van trillingsdempertjes voor onder de componenten.
4 Aluminium schijfjes voor 76 euro.
Het resultaat daarvan schijnt ongeveer hetzelfde te zijn. Je leest weer termen als: 'breder stereobeeld', 'scherper afgebakende details' en 'individuele geluiden makkelijker te volgen'.
Hebben die lui nou echt niet door dat ze voor joker staan?

Nou moet ik wel zeggen..
Ik heb op mijn pc een programma geinstalleerd genaamd "Stereo-tool" (ontwikkelt door een nederlander)
Hier zit een 5 bands subprocessor etc in..
Moet zeggen dat ik zeer zeker verschil hoor tussen wel en niet..
Wel erbij vertellen, dat zelfs voor een baby dat verschil nog hoorbaar is..

't Is een wondere wereld, zonder meer. Ik heb mij in het verleden ook wel eens verwonderd over dingen waarvan ik het verschil zonder twijfel kon horen, zoals tussen verschillende interlinks. Belachelijk grote verschillen die ik niet kan verklaren vanuit mijn logische hoofd.

Ik speel nu weer met interlinks van twee kwartjes die bij de apparatuur geleverd werd overigens, audiofiele interlinks vallen niet netjes in kastjes te stoppen. Stugge meuk.

Ik ben er zonder bewijs overigens ook van overtuigt dat audioapparatuurfabrikanten bewust apparaten leveren met heel kritische voedingen en ingangstrappen, zodat alles merkbaar is. Als ze iemand als F_E de voeding lieten maken was ie denk ik immuun voor alle rotzooi van het net. En ipv. hoogohmige ingangen alle signalen door 50 ohm BNC leidingen. Nergens last van, al staat de bron een kilometer verderop. Of desnoods symmetrisch via XLR. nooit meer storing, ook niet van een onafgeschermd netsnoer.

Door het plaatsen van de Klankmodule3i is het in mijn ruimte aanwezige bultje in het laag rond de 80 Hz getemperd

WTF! Dat er een verschil is kan ik nog voor open staan, maar dat de invloed groter is dan de acoustiek van de ruimte. Ik zeg: onzin.

Wel vermakelijk toch :)

Op 12 januari 2011 10:33:30 schreef K-4U:
Nou moet ik wel zeggen..
Ik heb op mijn pc een programma geinstalleerd genaamd "Stereo-tool" (ontwikkelt door een nederlander)
Hier zit een 5 bands subprocessor etc in..
Moet zeggen dat ik zeer zeker verschil hoor tussen wel en niet..
Wel erbij vertellen, dat zelfs voor een baby dat verschil nog hoorbaar is..

Zeer juist. Verschil hoor je zeker en vast na het vervormen en verminken van je geluidsignaal.

Ja, logisch. Als je daadwerkelijk aan het signaal gaat sleutelen is het niet zo raar dat je verschil hoort.

Heerlijk vermakelijk leeswerk.
In sommige audiofiele dingen zit nog 'n kern van waarheid (kabels tot op een zekere hoogte - tussen dropveter van de action en goeie instrumentenkabel bijvoorbeeld)
Maar dit verhaal... Denk toch eens aan al die interruptors e.d. die in het hoogspanningsdistributienet zitten.

Ik vraag me af wat er gebeurt als je de audiofielen vertelt hoe de HVDC leidingen werken. Op elektronische manier wordt er weer een wisselspanning van gemaakt. Ongetwijfeld zullen ze weer een verschil horen tussen de netspanning vlakbij het HVDC distributiestation en hier, waar de spanning waarschijnlijk grotendeels van de kolencentrale komt...