200 Ampere DC meten

Even een opmerking voordat men met nog meer goed bedoelde doch niet bruikabere oplossingen aan komt.

Een dynobank is iets waarop men dmv een computer kan uitlezen hoeveel vermogen en koppel een motor heeft.
Ik heb dus niets aan een losse Volt-, Ampere- of vermogensmeter of een fiets kilometerteller voor de snelheid.

Het doorknippen van draden en shuts monteren is uit den boze, de eigenaar heeft een hoop geld geinvesteerd in goede bekabeling.
Daarbij kan ik niet bij ieder auto'tje wat getest gaat worden "even" in de accudraden een shunt gaan monteren.
(anders als bij een dynobank die alleen de motor test zonder dat deze in een auto'tje is gemonteerd)
Een clamp-on om de stroom door de voedingsdraden te meten is daarom een vereiste.
Rekentechnisch en om een uitdraai te maken is een computer nodig zodat men kan zien of veranderingen ook werkelijk nut hebben gehad.

Het moet dus zo iets worden.

http://www.rccartips.com/rc-car-dyno.jpg

Programma technisch hebben we het al voor elkaar, we kunnen het vermogen en de snelheid op de wielen al meten.
Nu willen we nog het echte vermogen meten wat de motor verbruikt.
Eea is intressant om te weten hoelang men met de combinatie accu's en betreffende motor (setup) kan racen.

Mvg, Rob

Hoeveel mag het kosten? Stroomtangen zijn niet zó duur, en je hebt direct wat je wil hebben voor je dyno bank (ik ga er even van uit dat het maken van de dyno opstelling je doel is, niet het zelf maken van een stroom-meet-systeem...)

[Bericht gewijzigd door stecj366 op woensdag 19 januari 2011 18:53:07 (82%)

Sonar is meer dan Ping...
EricP

mét CE

Blijft het feit dat je toch bij die kabels moet om spanning te meten. Kabel als shunt gebruiken is dus 1 meetveter extra aansluiten... (ow... ja, je zal 'm voor elke auto even moeten calibreren... maar dat kan niet spannend zijn).

HALL sensor is leuk, maar als je in de auto wilt meten... Enig idee wat de invloed van het magneetveld van die motor is? Dat zou zo dicht bij (ik neem aan dat die kabeltjes ook zo kort mogelijk zijn) best nog wel eens meer kunnen zijn dan dat die hele kabel aan veld opwekt...

Net zo min als dat ik een amperetang voor iedere meting hoef te calibreren, hoef ik een clamp ook niet iedere keer te calibreren.
Ook een amperetang kan je gewoon direct op de aansluitingen van een motor gebruiken, dus invloed van magnetischvelden op de meting is er blijkbaar niet.

De dynobank is er al, zei het in een andere opstelling.

http://www.kreidler.gompy.net/Kreilder-dyno/P1010504.JPG

Vandaar ook de opmerking dat de software aanwezig is.

Mvg, Rob

de accuduur bepalen met een meetsysteem dat weliswaar capabel is om pieken te meten is 1 ding , maar voorspellen word moeilijk . de verbruikte stroom is afhankelijk van het remmen , gas geven , evt stijghoogte , acculeeftijd , omgevingstemperatuur . een 1e ritje maken tot de accu leeg is geeft een rieele waarde van de accuduur , want ook de celkwaliteit speelt een rol . pieken van 50amp zijn niet zeldzaam met die rc packs .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman, daar gaat het niet over. Het gaat om een dyno-bank. Mechanisch wordt het vermogen op de wielen gemeten, en dan wil je eletrisch ook het vermogen weten om het rendement te kunnen bepalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Waar die gecalibreerde clamp nou opeens vandaan komt? Dat mis ik even...

Overigens is het met DC zeer gebruikelijk om die tang op '0' te zetten voor je begint. Die knop zit er niet voor niets op... (en men doet dan maar de aanname dat het veld om die tang niet verandert als er stroom gaat lopen. Zegt althans de manual (geheel terecht...))

Waar je op baseert dat er geen magnetische velden zijn? Geen idee... Met een shunt gemeten en vergeleken met je tang ofzo? :+

Ik heb ook geen idee wie wat er allemaal bij haalt.
Voorlopig ben ik nog steeds opzoek naar een geschikte hallsensor.
Dit idee om die 200 Ampere te meten lijkt me de meest geschikte manier.

Fluke heeft bv dit wat je zo op een universeelmeter aansluit en mV / Ampere meet.

http://images.drillspot.com/pimages/336/33654_300.jpg

Helaas nogal robust uitgevoerd met grote stukken plastic ed, dus niet echt bruikbaar bij kleine auto'tjes.

Mvg, Rob

EricP

mét CE

Rustig verder zoeken. Je gaat het ding vinden (en da's makkelijk, daarom werkt iedereen met shunts) of komt tot de conclusie dat wat er voorgesteld wordt zo gek nog niet is.
Ik blijf hier wel met een glimlach mee lezen :+