buitenvoeler ARV1215U centrale verwarming defect?

Hallo !

Is er iemand die de weerstandswaarde weet die ik zou moeten meten bij een buitenvoeler type ARV1215U? Dit om zeker te weten dat deze al dan niet defect is. De chauffage buitentemperatuur die op de display staat is 40°C, terwijl het nu eigenlijk 5°C is buiten... Misschien is er iemand die deze voeler los liggen heeft en mij de gemeten weerstandswaarde - bij bv 20°C - kan opgeven? Ik meet op de losgekoppelde buitenvoeler (die nu binnen ligt :)) ongeveer 12K bij 20°C. Is dit OK of niet?

Bedankt op voorhand !

Groeten !
Marc

It's fun to finally find the failure!

Je kan de voeler ook afkoppelen, welke waarde geeft je ketel dan aan?(meestal +veel)
vervolgens sluit je de voeler kort(buiten).(meestal -veel)
Reageert de ketel daar netjes op dan is de voeler defect.

Soms is de voeler een NTC en dan gaat het andersom: koppel de voeler af en de ketel geeft -20 aan. Misschien zit er vocht in het voelerhuis en dat geeft een parallelle weerstand ?

de voeler in huis of op de aanvoer van de cv is vaak dezelfde sensor , dus meet die van de huiskamer eens door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uiteraard heb ik een en ander op voorhand getest eer ik dit topic opende... Als de sensor eruit is, geeft de display een foutcode ipv een temperatuur. Dus wou ik gewoon weten welke de weerstandswaarde is van een nieuwe, niet aangesloten sensor (die iemand van jullie verwarmingsinstallateurs mogelijks heeft :)), dit bv. bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Als ik deze waarde dan vergelijk met de "verdachte" sensor, dan weet ik ook of het de sensor is of niet :)

[Bericht gewijzigd door Tele@ReVision op woensdag 19 januari 2011 16:25:25 (13%)

It's fun to finally find the failure!

Staat er niet heel toevallig een typenummer op deze sensor?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein

Type is eigenlijk niet zichtbaar, want het sensortje, samen met een deel van zijn aansluitingen, zit in een laagje rode nagellak gedrenkt :). Dit om vocht of corrosie tegen te houden denk ik...

It's fun to finally find the failure!

waarschijnlijk een Atag Blauwe bengel.
is een voorraad artikel kost ongeveer 35 euro.

het is een atag sensor die bij de enigma en blauwe engel hoort , dus zit deze aan een 10 jaar leeftijd zo ongeveer.

maar als de ketel denkt dat het buiten 40 graden is , dan is of de sensor stuk of de digibox die het signaal meet.

ik zou zeggen zet een potmeter van 25k tussen de aansluitingen en regel langzaam terug tot de ketel denkt dat het 5 graden is buiten . dan zal iig de ketel gaan stoken in huis.

ook kun je de regeling in het menu overbruggen of minder regelinvloed geven .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ATAG Blauwe Engel draait sinds zondag met een weerstand van 22K waarbij de ketel een buitentemperatuur van 5° aanduidt. Dus in afwachting van iemand die mijn initiële vraag kan beantwoorden, laat ik het hierbij :). Ik kan natuurlijk altijd een nieuwe sensor kopen, maar ik wil dit enkel doen nadat ik zéker ben dat het de sensor is. Met een weerstand van 22K weet je nog niet of de regelelectronica al dan niet de juiste temperatuur aangeeft en zou een nieuwe sensor een verloren kost zijn. Vandaar.

It's fun to finally find the failure!

Hier kan je een bestand vinden waarin ook een tabel staat van de sensoren. Blijkbaar zijn alle sensoren gelijk (NTC 12k). Alleen zou ik volgens de tabel bij een weerstand van 22KOhm een temperatuur van 0 gr. C. verwachten.
Kijk er eens na mischien heb je er wat aan.
(info trouwens gevonden via Google )

is de kabel naar de sensor wel uit 1 geheel ? anders een kapotte las onderweg of een schroef erdoorheen.

als de sensor echt stuk is kun je de weerstand van 22k ook buiten aansluiten op de plek van de oude sensor , geeft de ketel dan weer 40 graden aan , is er een probleem met de bekabeling . is de waarde dan weer 5 graden is de sensor gewoon stuk .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ driessens_nl,

Bedankt voor de link ! Aan de hand van de weerstandstabel kon ik vaststellen dat de originele sensor inderdaad defect is! Ik heb er voorlopig een andere NTC ingeplant (10K/25°) die ik liggen had en de ketel doet het weer prima ! Dus hartelijke dank - aan allen - voor alle info en hulp!

Groeten !
Marc

It's fun to finally find the failure!