Bauknecht GSXP 7527 vaatwasser probleem

welk type motor bouw ik in en waar kan ik een sloopmodel kopen?

Ga eens naar een locale kringloop winkel, misschien kan die je helpen. Of anders bij een stort van de gemeente. Mocht het echt niet lukken, dan kan ik je misschien wel helpen aan zo'n pomp compleet.

Hier een link van Ebay:
http://cgi.ebay.de/Pumpe-SP-Umwalz-kpl-passend-Geraten-von-Bauknecht-/…

Is goedkoper dan de magneet versie, en beter

Motor weer uitgebouwd. Aangesloten op 230V, en kleine stotter en hij loopt. Is de motor wel kapot? Zodra ik hem direct aansluit in de machine op 230V draaide hij niet, extern wel. Slaat de magneet dan vast?
Net de gehele motor uit elkaar gehaald. Kan niets vinden dat stuk is (of het moet elektronica zijn) of aanloopt. Magneet is niet gebroken.
Motor loopt niet met een hoog toerental en het zit hem in dat stottertje.
Wat nu te doen?

http://www.aalvanger.nl/motor.jpg

En die aanloopcondensator, is die nog goed???. Test hem met een paar slangen in een ton met water, pompt hij dan rond??? Tsa, je kan hem doorsoldereen, misschien een los contact op. Zit er echt een scheur in het magneet in lengte richting??? komt vaak voor met die dingen. En is het lager niet versleten, dat in de behuizing nu ingesleten is??

zit die rommel ook vortaan in de hoofdpomp ? dat is echt zooi met een motor die een 200 watt is . de oude gsf serie ging wel lang mee met de afvoerpomp die magneet was . die had ik op t werk 10 liggen en nooit nodig gehad. aan de pomp te zien moet de pomp van een whirlpool adg9340 passen . die hadden weleens condensatorproblemen maar verder waren ze wel goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb net op het internet een alternatief besteld. Een tweedhandsje.
Deze zou ook moeten passen

http://www.aalvanger.nl/besteld.jpg

En nu maar hopen dat het inderdaad de motor is en dat het straks allemaal weer draait.
Dit , voor mij, zeer enerverende vaatwasser epos wordt binnenkort hopenlijk afgesloten

Deze pomp kan wel, alleen moet je wel 1 gat dichten, deze zit niet in dit type. Dopje er in. Controleer wel of deze pomp niet lekt. zwart spoor op pomphuis. Succes!

Vervangende pomp aangesloten, maar ook deze bromt en draait niet. Bovendien komt er geen water in de machine. Iemand een idee (uitgedroogd oid?)
Handelaar heeft pomp getest en als hij niet draait krijg ik een andere. Kan het ook iets met de polen te maken hebben? Moest hem met losse stekkers aan sluiten en een aardedraad aanbrengen.

deze pomp komt uit een onderbouw gsf serie van een 10 jaar terug . die heb ik een 25 tal aan de gang gehouden gehad . van deze serie weet ik dat de condensator vrijwel nooit stuk was , alleen het pompchassis zelf ging lekken . wat smd al zegt dan krijg je de zwarte druipers vanaf de as en als het echt een slechte is dan zit het overal om de as heen .

als de pomp lang heeft stil gelegen heb je kans op vastzitten omdat het gewoon droog is . even aanduwen als het ding is natgeweest werkt dan wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We gaan hem aanduwen, maar waarom komt er geen water in de machine. Komt dat door foutieve aansluiting van de zelf aangebrachte stekkers of door iets anders.

Ik heb SPM losgemaakt van de printplaat en de motor direct aangesloten op 230V. Water afpompen lukt, water innemen niet

In een eerder stadium toen ik de officiële motor los had van de printplaat kreeg ik ook geen water

heb je de waterklep wel aangesloten ? ik meen dat dat de wv is op de print .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het volgende gedaan:
Start ingedrukt en daarna de aanknop totdat start gaat knipperen dan nogmaals op start gedrukt. De lampjes van spoelmiddel en van zout gaan om de beurt aan en uit Start blijft knipperen maar er komt water in, programma 1 draait, en wordt gewassen. Start blijft maar knipperen. Programma 1 zou 15 min moeten duren.
Als ik normaal zou willen starten gebeurt er niets. Iemand een idee waar ik het nou moet zoeken?

Het water wordt ook nog warm. Ik weet niet of dat hoort bij programma 1.
Na ong 15 min de boel gereset. Water was erg warm, water wordt afgepompt. Ik draai nu programma 2 op de normale manier!!!!
Enorm veel schuim en het lampje van de glansspoel brand.

Is het trouwens normaal dat er water in de deurgoot komt als de machine draait? Ik kan dat nu zien omdat er geen front op zit

[Bericht gewijzigd door surfdj op donderdag 26 mei 2011 22:00:02 (13%)

als de deur eraf is dan staat er wel schuim in die rand ja . zolang het niet overloopt naar de onderbak is het goed.

bij bauknecht was het wel vaker dat de computer raar deed na diverse keren het programma afbreken , 5sec de startknop inhouden hielp dan wel .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Zo heb ik de stuur elec naar de maan heholpen in mijn vorige vaatwas van B. Het was mogelijk een kort diagnose programma te draaien door de startknop ingedrukt te houden en dan aan te zetten met de keuzeschakelaar op spoelstand. Toen ik na het zoveelste probleem het opnieuw deed, en er geen aandacht in had dat de schakelaar op 65° stond, was het uit met de computer. Een aantal onderdelen liggen hier nog, waaronder de elec. De printtrafo en de triac's krijgen mss nog een tweede leven in één of ander knutsel ontwerp.

nou , ik was ook blij dat de 25 machines in 1 jaar naar 10 gereduceerd werden wegens afkeur door de voedingsconsulent aldaar . toen er siemens voor terug kwam lag , ik niet meer wekelijks onder zo'n kreng om weer eens een lekke slang op te zoeken of pomp te vervangen . dan haalden de meeste machines nog wel een 6800 wasbeurten maar dan zat er de nieuwwaarde aan onderdelen in tegen die tijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Machine draait vandaag met tablet een testwas op programma 4.
Als dit vlekkeloos verloopt bouw ik hem van daag weerin.

Bijzonder veel dank aan Testman en CMD.
Zonder jullie niet aflatende hulp was het nooit meer goed gekomen. Heel veel dank hiervoor.

John

Alles draait naar behoren en inmiddels staat alles weer ingebouwd. Super zo'n forum. Nogmaals dank.

[Bericht gewijzigd door surfdj op vrijdag 27 mei 2011 17:00:21 (16%)

@surfdj: hoe had je het nu opgelost met die dunne uitgang die er extra op die pomphuis zat?? Maar in ieder geval heb je nu een goed pompje er inzitten . Had je nog gecontroleerd of er leksporen op pomphuis zaten??? Indien schoon heb je er nog jaren plezier van. Even nog een tip: was altijd op de hoogste temperatuur af, is het allerbeste voor de vaatwasser. En dat machine heeft geschuimd klopt. Machine heb je op zn kant gehad denk ik. Na een wasbeurtje wel weg. Gebruik ALTIJD zout en glansspoel, ondanks dat het in die blokjes zit!!!

PS: die defecte magneet pomp kan je nog makkelijk als defect verkopen, vaak dat iemand verlegen zit om zo'n magneet.

De extra uitgang was voorzien van een plastic stop en een af fabriek gemonteerde klem. Geen probleem dus.
Het enige wat anders is is de diameter van de aanvoerpijp naar de sproeiarm. Was 3.5 en nu 3.1. Opgelost met een klem en tot op heden geen lekkage.

Alles tot op heden superschoon op de hoogste temperatuur (zoals aangeraden)

die standaard slangklemmen konden maar 1 x hergebruikt worden , ik zette er altijd een zwarte T&b tayrap op , nooit problemen mee gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer