Nieuwe multimeter

Iets duurder, de Velleman DVM1500.

Wat zeggen jullie?

Ik ga woensdag naar de elektroboer om de hoek voor wat informatie.

Mod-edit: Spam en crosspost

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 februari 2011 19:12:31 (81%)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
High met Henk

Special Member

ben niet zo weg van de oude fluke 75 persoonlijk vind ik het een onding: bussen zijn niet heel sterk. daarbij plug je veel om als je stroom gaat meten. ding heeft ook geen holster om hem tegen vallen te beschermen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met Henk,
dat is persoonlijk OK, maar er zit bij deze WEL een holster om.

We kunnen nou eenmaal niet allemaal in een "Rols Roy's" rijden.

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Beter een oud fluke 75 dan een velleman of voltcrap lijkt me. Dat wat Henk noemt is meer onhandig voor een electricen. Niet voor een hobbybob die voornamelijk huishoudelijke apparaten molt eh repareert ;-) Ik gebruik zelden de stroom meetfunctie, meestal meet ik spanning over een weerstand in een schakeling en dan weet je het ook. Maar het is aan de TS dat te beslissen.

Die goedkopen meters zullen alleen weer sterven in actie, om zo'n fluke te molen moet je echt lomp doen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 20 februari 2011 19:11:11 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja Henk zeg dat wel inderdaad VoltCrap hahaha.
Heb hier ook een scoop staan van dat merk, nou , daar koop ik geen meetapparatuur meer van.

Die bouwmarkt meters geven ook de raarste waardes aan indien de batterij bijna leeg is. Dit heb je niet met een fluke.

Fordman

Zijn quality-budget merken zoals Dynatek goed?

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zondag 20 februari 2011 20:06:39 (11%)

Sine

Moderator

Wat wil je eigenlijk uitgeven aan een meter en wat wil je ermee gaan doen ?

( en hoe heb je de oude gesloopt ? )

Ik wil max 25€ uitgeven, en heb alles nodig zoals in de startpost behalve een tortester.

mijn eerste metertje ( ook voltcrap ) heeft jaren gewerkt met als enigste aanpassing aaa batterijen ipv de 2 knoopcellen en langere meetkabels . het ding ging uiteindelijk stuk toen ik hem aanzette , opstartscherm en dat was all folks :P

daarna m'n eerste fluke 85III gekocht die ik dagelijks gebruik en ook nog het meest gebruik van de verzameling zelfs .

pas een voltcrap voeding gemaakt ( 1600va ), de gammele interne stekkers en halfaangedraaide onderdelen hadden het ding ook om zeep geholpen . maar wie zet er ook 2 regelbare 0-35v 0-20amp voedingen parallel in 1 kast , dat is vragen om problemen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
klein is fijn

Moderator

Op 20 februari 2011 20:21:56 schreef Luckyboy:
Ik wil max 25€ uitgeven

Oh, had dat meteen gezegd. Koop dan de eerste de beste meter van rond de 25 euro, die zijn toch allemaal hetzelfde.

Voor 25€ zou ik gaan voor een VC99:
http://www.dealextreme.com/p/3-0-lcd-handheld-digital-multimeter-volta…
http://www.mib-instruments.com/catalog/6ead_1_59_1.JPG

Geen Fluke natuurlijk maar voor net geen 25€ wel een leuk ding.

Sine

Moderator

Ik wil max 25€ uitgeven ...

http://www.gigawatts.nl/co/smile/facepalm.jpg

Zou dat misschien niets zijn om ook in die startpost naast je wenslijstje te zetten hmm ?

-edit-

@Lucky
Dan hoefden we niet anderehalve pagina te verkwisten aan welke je nou moet kopen, zoals Kif al aangeeft is er in die low-budget klasse amper verschil tussen de meters.

Dus volgende keer graag even je te spenderen bedrag er bij zetten graag.

Sine had de hoop dat je 55€ wilde uitgeven voor een mooie Chinese Fluke. :)

Op 20 februari 2011 18:59:03 schreef High met Henk:
ben niet zo weg van de oude fluke 75 persoonlijk vind ik het een onding: bussen zijn niet heel sterk. daarbij plug je veel om als je stroom gaat meten. ding heeft ook geen holster om hem tegen vallen te beschermen.

Maar Henk toch mijn fluke 75 heeft wel degelijk een dik rubber beschermhuls en tasje ik gebruik hem alleen buitenshuis in mij gereedschapstas , ook al gebruik ik vaker mijn fluke 25 of ken je die niet ?
beide gebruik ik al zeer vele jaren met tevredenheid

maar ik ben ook maar een hobbyist hé , tegenover de fiscus hihi

http://www.uploadarchief.net/files/download/fluke25.jpg

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

T.s er kijk eens op marktplaats hier heb ik mijn fluke vandaan !!

Deze was wel wat meer dan 25 euro .

Maar in jouw prijsklasse is er ook wel wat .

Laatst eentje gescoord voor een tientje een dynatek 9005.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
High met Henk

Special Member

@franssel: het ging hier om de generatie 1 van de fluke 75: die had GEEN holster std en die staat ook niet op dit moment bij V&A.

ik heb die dingen ooit bij een practicum op school moeten gebruiken: heb eerst alle bussen vast moeten zetten. Alle zekeringen vervangen (okee, das bij elke multimeter die je inzet) maar ook de behuizingen waren bij een val van tafel vaak al fiks beschadigd. De latere MKIII haddan std. rubber eromheen. dit is echter een MKI of MKII

Maar even mijn Tip: voltcraft is een prima meter voor 25 euro, velleman ook, dynatek is net een beetje beter, maar ik ben nogal fan van autoranging en dat heeft dynatek niet in die prijsklasse denk ik.
Ik heb zelf OOIT een UNI-T gehad: NOOIT MEER. das zonder twijfel een van de slechtste meters boven 15 euro die ik ooit gehad heb.

Heb laatst in enschede nog een meter moeten kopen in de oldenzaalstraat zat een shopje: 25 euro voor een HELE aardige meter ook. maar niet autoranging.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met Henk
Ik ben wel benieuwd welle problemen je ondervonden hebt met een UNI-T. Ik hoor juist veel positieve verhalen over UNI-T en de specs zien er mooi uit met soms wel 40.000 of 80.000 counts, RS232 of USB voor +/-100 euro.
Zelf heb ik (nog) geen ervaring met deze meters.

Op 20 februari 2011 21:33:34 schreef High met Henk:
@franssel: het ging hier om de generatie 1 van de fluke 75: die had GEEN holster std en die staat ook niet op dit moment bij V&A.

ik heb die dingen ooit bij een practicum op school moeten gebruiken: heb eerst alle bussen vast moeten zetten. Alle zekeringen vervangen (okee, das bij elke multimeter die je inzet) maar ook de behuizingen waren bij een val van tafel vaak al fiks beschadigd. De latere MKIII hadden std. rubber eromheen. dit is echter een MKI of MKII

Oke Henk dat MK*** gebeuren weet ik niet , ik heb er maar een haha
kan er op de meter niets van terugvinden
ben blij met dit metertje en nog ff snel bekeken en blijkt de batterij is net begonnen met lekken , dus snel schoonmaken en vervangen (leve deze site dus)
http://www.uploadarchief.net/files/download/fluke25.jpg

goed schoongemaakt met metaalborstel en behandeld met CRC 2-26

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
High met Henk

Special Member

@franssel dit is ook een MKI of MKII, maar hier is de holster dus seperaat

de MKIII ziet er al mooi geel uit
http://www.testequipmentconnection.com/images/products/FLUKE_75-3.JPG

De UNI-T die ik had, was niet beter als de gemiddelde GAMMA meter van 12 euro en ik had er 50 euro voor betaald. Ding ging:
.1 snel kapot (binnen 2 jaar, terwijl hij het nog gedaan had en toen ik hem nodig had deed hij het niet meer, en was geen accu probleem)
.2 week best wel veel af
.3 was niet autoranging
.4 kraste in de behuizing (geen holster erbij std.)

ofwel: gewoon de 50 euro niet waard! Type weet ik niet meer (is inmiddels bijna 8 jaar geleden, heb het ding meteen de vuilbak in gekieperd toen hij dood was), maar je kunt nog beter een voltcraft o.i.d. kopen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 20 februari 2011 22:09:09 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Jammer dat je het model niet meer weet.
Ik zat zelf te denken aan de UT71D.
Die is wel autoranging afwijking (DC) is +/-(0.025%+5) op 40.000 counts en met holster.
Maar het zou zonde zijn als hij met 2 jaar al stuk gaat.
http://i11.ebayimg.com/04/i/001/23/7e/40b7_1.JPG

High met Henk

Special Member

uit mijn hoofd zeg ik een UT52, maar dan het eerste model: die was nog niet rood, maar gewoon heel goedkoop metallic grijs plastic, maar pin me AUB niet vast op het type nummer. Kan me heel sterk vergissen. Qua specs komt het wel redelijk overeen: zoals ik zeg, is inmiddels 8 jaar geleden.

hij leek hier wat op (is hem niet, de mijne was metallic grijs en wat ergonomischer, die tortester, kan ik me niet herinneren, maar zou kunnen)http://www.piekarz.pl/images/offer/871774f1f2.jpg

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 20 februari 2011 22:29:34 (26%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Dan is de ut71D eigenlijk, als hij ideaal zou zijn en geen eigenruis heeft maximaal een 4,5 digit meter. ( maar er staat ook: A residual reading of 80 digits with test leads shorted, will not affect stated accuracy)
Maar 0,025% is wel erg goed. (maar dat is de beste waarde en dat is in het laagste DC bereik. Dat kan in hogere bereiken iets heel anders zijn. (edit 0,05%+5 nog steeds netjes)
Ziet er qua specs goed uit, dik gedetaileerd manual.
Kost dat maar 50 euro ??

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 20 februari 2011 22:38:07 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

De 70-series mk2 waren er ook al in geel, nog steeds als los holster en daar is niets mis mee imho

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/IMG_0053.JPG

Dat je op een school de bussen er uit gerammeld tegenkomt verbaast me niets, elk testapparaat wat het daar langer dan een jaar uithoud is officieel onverwoestbaar.