Nieuwe multimeter

T.s er kijk eens op marktplaats hier heb ik mijn fluke vandaan !!

Deze was wel wat meer dan 25 euro .

Maar in jouw prijsklasse is er ook wel wat .

Laatst eentje gescoord voor een tientje een dynatek 9005.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
High met Henk

Special Member

@franssel: het ging hier om de generatie 1 van de fluke 75: die had GEEN holster std en die staat ook niet op dit moment bij V&A.

ik heb die dingen ooit bij een practicum op school moeten gebruiken: heb eerst alle bussen vast moeten zetten. Alle zekeringen vervangen (okee, das bij elke multimeter die je inzet) maar ook de behuizingen waren bij een val van tafel vaak al fiks beschadigd. De latere MKIII haddan std. rubber eromheen. dit is echter een MKI of MKII

Maar even mijn Tip: voltcraft is een prima meter voor 25 euro, velleman ook, dynatek is net een beetje beter, maar ik ben nogal fan van autoranging en dat heeft dynatek niet in die prijsklasse denk ik.
Ik heb zelf OOIT een UNI-T gehad: NOOIT MEER. das zonder twijfel een van de slechtste meters boven 15 euro die ik ooit gehad heb.

Heb laatst in enschede nog een meter moeten kopen in de oldenzaalstraat zat een shopje: 25 euro voor een HELE aardige meter ook. maar niet autoranging.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@High met Henk
Ik ben wel benieuwd welle problemen je ondervonden hebt met een UNI-T. Ik hoor juist veel positieve verhalen over UNI-T en de specs zien er mooi uit met soms wel 40.000 of 80.000 counts, RS232 of USB voor +/-100 euro.
Zelf heb ik (nog) geen ervaring met deze meters.

Op 20 februari 2011 21:33:34 schreef High met Henk:
@franssel: het ging hier om de generatie 1 van de fluke 75: die had GEEN holster std en die staat ook niet op dit moment bij V&A.

ik heb die dingen ooit bij een practicum op school moeten gebruiken: heb eerst alle bussen vast moeten zetten. Alle zekeringen vervangen (okee, das bij elke multimeter die je inzet) maar ook de behuizingen waren bij een val van tafel vaak al fiks beschadigd. De latere MKIII hadden std. rubber eromheen. dit is echter een MKI of MKII

Oke Henk dat MK*** gebeuren weet ik niet , ik heb er maar een haha
kan er op de meter niets van terugvinden
ben blij met dit metertje en nog ff snel bekeken en blijkt de batterij is net begonnen met lekken , dus snel schoonmaken en vervangen (leve deze site dus)
http://www.uploadarchief.net/files/download/fluke25.jpg

goed schoongemaakt met metaalborstel en behandeld met CRC 2-26

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
High met Henk

Special Member

@franssel dit is ook een MKI of MKII, maar hier is de holster dus seperaat

de MKIII ziet er al mooi geel uit
http://www.testequipmentconnection.com/images/products/FLUKE_75-3.JPG

De UNI-T die ik had, was niet beter als de gemiddelde GAMMA meter van 12 euro en ik had er 50 euro voor betaald. Ding ging:
.1 snel kapot (binnen 2 jaar, terwijl hij het nog gedaan had en toen ik hem nodig had deed hij het niet meer, en was geen accu probleem)
.2 week best wel veel af
.3 was niet autoranging
.4 kraste in de behuizing (geen holster erbij std.)

ofwel: gewoon de 50 euro niet waard! Type weet ik niet meer (is inmiddels bijna 8 jaar geleden, heb het ding meteen de vuilbak in gekieperd toen hij dood was), maar je kunt nog beter een voltcraft o.i.d. kopen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 20 februari 2011 22:09:09 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Jammer dat je het model niet meer weet.
Ik zat zelf te denken aan de UT71D.
Die is wel autoranging afwijking (DC) is +/-(0.025%+5) op 40.000 counts en met holster.
Maar het zou zonde zijn als hij met 2 jaar al stuk gaat.
http://i11.ebayimg.com/04/i/001/23/7e/40b7_1.JPG

High met Henk

Special Member

uit mijn hoofd zeg ik een UT52, maar dan het eerste model: die was nog niet rood, maar gewoon heel goedkoop metallic grijs plastic, maar pin me AUB niet vast op het type nummer. Kan me heel sterk vergissen. Qua specs komt het wel redelijk overeen: zoals ik zeg, is inmiddels 8 jaar geleden.

hij leek hier wat op (is hem niet, de mijne was metallic grijs en wat ergonomischer, die tortester, kan ik me niet herinneren, maar zou kunnen)http://www.piekarz.pl/images/offer/871774f1f2.jpg

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 20 februari 2011 22:29:34 (26%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Dan is de ut71D eigenlijk, als hij ideaal zou zijn en geen eigenruis heeft maximaal een 4,5 digit meter. ( maar er staat ook: A residual reading of 80 digits with test leads shorted, will not affect stated accuracy)
Maar 0,025% is wel erg goed. (maar dat is de beste waarde en dat is in het laagste DC bereik. Dat kan in hogere bereiken iets heel anders zijn. (edit 0,05%+5 nog steeds netjes)
Ziet er qua specs goed uit, dik gedetaileerd manual.
Kost dat maar 50 euro ??

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 20 februari 2011 22:38:07 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

De 70-series mk2 waren er ook al in geel, nog steeds als los holster en daar is niets mis mee imho

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/IMG_0053.JPG

Dat je op een school de bussen er uit gerammeld tegenkomt verbaast me niets, elk testapparaat wat het daar langer dan een jaar uithoud is officieel onverwoestbaar.

yep , schoolmeetapparaten lijden veel . heb een tijd terug een hp scope gekocht van een school , die had alle ingangsbnc's loszitten wat ook lekker storing gaf.

heb hier nog een fluke73 liggen met een grijs holster , dit waren de vast de eerste losse holsters gezien het nog een 73 is zonder I ,II of III toevoeging . heb hem meteen even open gewipt om de productiedatum te vinden , 1989 maar deze heeft wel een knop op de draaiknop , en dat hadden de eerste niet meen ik.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 februari 2011 13:28:17 schreef Luckyboy:
DVM93 van Velleman.

Omdat ik ter overbrugging van een multimeterloze tijd even een DVM92 heb aangeschaft vermoed ik dat een DVM93 niet veel verschilt van een DVM92, en ik kan je 1 ding zeggen: NIET DOEN! Wat een achterlijke kwaliteit heeft dat ding: zelfs een bouwmarktmultimeter is nog beter.

De draaiknop is knudde en draait veeel te stroef. De plastic bussen rond de metalen hulzen van de meetpennen waren na 2 keer in en uittrekken van meetsnoeren afgebroken: verder zijn de meet-ingangen zo slecht dat alleen de bijgeleverde snoeren enigszins blijven zitten, en zelfs dat gaat vrij slecht: 1 tikje en de snoeren zitten fysiek nog wel vast, maar maken geen contact meer.

Op 20 februari 2011 22:44:10 schreef Sine:
Dat je op een school de bussen er uit gerammeld tegenkomt verbaast me niets, elk testapparaat wat het daar langer dan een jaar uithoud is officieel onverwoestbaar.

Klopt: de meters die de bussen slechts vastgesoldeerd hebben krijg ik steevast binnen ter reparatie. De multimetrix'en, die de bussen ingegoten hebben in het plastic van de bovenste kom van de behuizing en vervolgens met schroefjes en metalen lippen aan de print verbonden zijn, krijg ik alleen maar binnen ter vervanging van de batterij of de zekering(en)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
High met Henk

Special Member

@sine: we hadden ook philips meters en de MKIII en die waraen echt veel beter. Weinig problemen mee

@fred101: nee niet de UT71D: die is ook rood. de mijne was metallic grijs en had bij lange na die specs niet, kon hij alleen van dromen! Het was gewoon ECHT een K*T ding. zonder twijfel de slechtste meter die ik ooit in mijn handen gehad heb qua prijs/kwaliteit verhoudingen (alleen de gamma meters van 5 euro waren nog slechter)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ok, ik zal op rosmalen eens rondkijken.

Op 20 februari 2011 20:48:43 schreef part:
Sine had de hoop dat je 55€ wilde uitgeven voor een mooie Chinese Fluke. :)

Wat eigenlijk nog altijd de beste optie is bij een klein budget, nadat je je eerste brol-meter hebt gesloopt.

Als die volgende van 25 euro stuk is, dan heb je spijt dat je er niet 25 euro bijgelegd had en voor die Fluke 15B was gegaan.

Maar een goede 2e hands Fluke op Rosmalen is natuurlijk ook een goede optie.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Probleem met die Fluke is alleen dat je met garantie loopt te klooien. Hij word officieel niet verkocht in Nederland. Voor een goedkoop alternatief zou je kunnen kijken voor een Extech. Die hebben ze geloof ik gewoon bij Conrad.

Extech is van Flir, ik heb een set gekregen van de Flir importeur en daar ben ik eigenlijk reuze tevreden mee (naast al mn Flukes).
http://www.twenga.nl/dir-Huis-Tuin,Meetapparatuur,Multimeter-36818

--edit--
@marcob hieronder: ik dacht dat ik de werkende versie had. Niet dus :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 21 februari 2011 10:12:26 (26%)

marcob

Golden Member

@GJ: Je Conrad link werkt zo niet (dat zou je toch moeten weten ;-) )

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
fred101

Golden Member

Ik heb ook een extech en dat ziet er solide uit. In het eev blog van dave komt extech er ook goed uit bij de goodkopere meters.
Er zijn ook extechs van 25 euro maar dat is waarschijnlijk ook zonde van je geld. Dan kun je beter er twee van 10 euro kopen. Voor 50 tot 100 koop je een redelijke meter die nog steeds niet hufter proof is.
Jij bent zoals ik tot nu toe lees voornamelijk met 230V spul bezíg dus meet aan het lichtnet. Daarvoor heb je dacht ik cat 3 nodig. De goedkope Fluke 17b schijnt cat 2 300 V te zijn dus niet geschikt om in een werjende TV te meten, maar van dat soort dingen weet GJ veel en dat is voor mij ook een beetje grijs gebied.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Je zou ook eens op MP en 2dehands.nl kunnen kijken.
Een Philips PM2517 is een hele leuke meter met alles er op wat je wilt, op de (onzinnige) tortester na. Heeft een full 4 digit bereik (9999), is autoranging, meet RMS en heeft zelfs een mogelijk heid van temperatuurmeting (als je een probe te pakken kunt krijgen.
Verder zie je nogal wat HP3565A bench meters (Let er wel op dat er een netvoeding bij zit!).
Wil je pertinent een tortester, koop er dan zo'n goedkoop Aldi/bouwmarkt dingetje bij voor dat doel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 februari 2011 10:01:16 schreef marcob:
@GJ: Je Conrad link werkt zo niet (dat zou je toch moeten weten ;-) )

Geen paniek ! : Ga naar de site van Conrad en vul het nummer achter 'id=' in de (volledige) link in, in het vakje 'bestelnummer' dan kom je er ook. Die link heeft GJ_ zojuist gewist. Het nummer is : 123721

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 21 februari 2011 10:01:17 schreef fred101:...Jij bent zoals ik tot nu toe lees voornamelijk met 230V spul bezíg dus meet aan het lichtnet. Daarvoor heb je dacht ik cat 3 nodig. De goedkope Fluke 17b schijnt cat 2 300 V

CAT II is ook voor aan het net. CAT I niet. CAT III is meen ik ook voor driefasen en CAT IV is voor toepassingen waar hele zware stromen kunnen lopen, dus bij voedingen voor de hoofdzekeringen.
Een categorie heeft niet een vaste maximale spanning maar moet apart aangegeven staan.

Ik ga dus woensdag al eens kijken bij mijn elektroboer, die is geloof ik verdeler van Dynatek.

Heb ik voor metingen aan TV's en witgoed(herstelling) een CAT2 of CAT3 multimeter nodig?

fred101

Golden Member

http://support.fluke.com/find-sales/download/asset/1263690_6116_eng_h_…

Je hebt gelijk, hier staat het duidelijker in dan ik tot nu toe vond. Cat II is voor de TS voldoende, hoewel ik denk dat voor wasmachines en ander witgoed cat III een betere keus is. In dat andere topic, die zo' n fluke 17 b wilde kopen om aan krachtstroom motoren te meten, die moest cat III hebben.
Daarnaast zijn er dus inderdaad verschillende spanningen in die categorie. Dat die goedkope meters sneuvelen heeft daar vaak mee te maken. Mijn voltcrap was cat II 1000 V. Die had bij 1200 V nooit mogen klappen. Dus blijkbaar is die cat opdruk bij dat soort merken meer voor de sier.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Dit http://www.circuitsonline.net/aanbod/7202/meten/bbc-goerz-unigor-3s-an… is natuurlijk ook een 'onverwoestbaar, student(en nurse)-proof instrument, als analoog geen bezwaar is !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb net van een kennis een analoge Elix multimeter gekregen, tijdelijke vervanging tot ik een nieuwe heb gekocht.

Het gaat om het model: HC 2010

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op maandag 21 februari 2011 16:44:30 (13%)

Ik heb al een nieuwe gekocht, een Velleman DVM1500 voor €45