defecte HP 3478A

Ik heb een tijdje geleden 2e hands een HP 3478A bench-multimeter gekocht. Ik dacht eerst mooie koop (Voor 125,-), maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen:

Ohm:
Op de ohm stand geeft hij zonder meetsnoeren: O.VLD (ok), maar met (zwevende) meetsnoeren wandelt hij een beetje rond de 25-26 GOhm.

DC Volts:
Als ik hem eerst op weerstand zet en dan zonder meetsnoeren op DC dan staat hij 1 sec op 0.0000 mV en dan springt hij meteen naar 2.9 V en gaat dan langzaam aflopen. Naar AC zie je dan 10mV en als je terug gaat naar DC zie je het aflopen doorgaan. Maar hij komt nooit helemaal bij 0, hij gaat op een gegeven moment een beetje heen en weer springen.
Als ik meetpennen aansluit en een spanning meet geeft hij zover ik kan zien een goede waarde (ik heb geen andere apparatuur die betrouwbaar millivolts geeft op het moment). Echter hij staat wel een beetje rond te dansen in het 4 en 5e decimaal.
Sluit ik de meetpennen kort dan zie 0.0010 tot 0.0016 mV (dit verspringt hiertussen) en dan langzaam aflopend naa 0.00004 mV of minder (wat me nog ok lijkt).

En zo zie je eigenlijk alle metingen verder een beetje dansen en langzaam verlopen.

In hoeverre klopt dit? (uV's zijn natuurlijk ook wel erg weinig en ik kan me voorstellen dat de ingang met open aansluitingen een beetje wegloopt/geladen raakt. Maar zoveel?)
Het zou goed kunnen dat hij gecalibreerd moet worden, maar dit verklaard niet het 'dansen', toch?

Dus waar te starten? Ik dacht zelf hem eerst eens open te maken en de voeding te controleren. Daarna heb ik nog een service manual met allerlei tests maar dat lijkt me een lange weg.
Kan ik iets anders testen/uitleggen om meer info te genereren waar het kan zitten?

free_electron

Silicon Member

dat gigohm gewandel : open de boel eens en kijk of er geen stof of vette vingerafdrukken rond de input stage staan...

verder van de rest lijkt het me normaal gedrag.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ok bedankt! Als het verder wel normaal is laat ik het nog even met rust zo. Ik zal binnenkort nog wel even de voeding op de scoop bekijken en de ingangstrap controleren op vingerafdrukken oid.

edit: maar waarom zie ik dan kwa 'wandelen' geen verschil tussen het aan of uit zetten van de auto-zero? En wel heel even 0.000xx mV bij het aanzetten. Pas daarna loopt ie hard weg, alsof hij het nullen opgeeft.

[Bericht gewijzigd door knifter op maandag 28 februari 2011 22:55:18 (36%)

free_electron

Silicon Member

kijk eens of hij ingesteld staat op infinite impedance of op 1 megohm.

op infintie loopt hij weg door charge injection. dat is normaal gedrag bij deze toestellen. als je effectief iets opdrukt zal hij wel correct meten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Volgens mij heb ik die instelling niet?

Een ander testje: als ik hem op 3 digits zet en de meetpennen kortsluit zie je hem heel snel tussen -60mV en +10mV heen en weer dansen, dit lijkt me toch wat veel voor 1 meter meetkabel. Zet ik hem op 4 digits is hij nog het beste: vrij constant 0.0010-0.0012 mV, dit lijkt me ok (pennen ook kortgesloten).

Ik zal morgen eens kijken of ik er misschien een filmpje van kan maken.

Ik heb ook zo'n meter en bij mij is hij toch wat stabieler

Op 3 digit springt hij tussen 0 en 20 µV
Op 4 digit tussen 1 en 2 µV
Op 5 digit tussen 1,5 en 1,7 µV

Bij ohm's meten met snoeren blijft hij op OVLD staan.

Bij ohms meten geeft hij ook soms OVLD aan, soms 26 GOhm, net hoe 'geladen' de snoeren zijn denk ik.

En die cijfers zien er inderdaad een stuk beter uit.

Wat me wel opvalt is dit: Hij loopt vaak op, of terug, omdan met een grote sprong weer overnieuw te beginnen. Zeg maar dit:

04 08 09 14 12 15 16 14 18 21 26 22 en dan weer terug:
03 08 12 09 15 etc..

Maarja, niet altijd...

Maargoed, eerst even voeding van de input-stage bekijken. Maar als er iemand idee heeft in welk deel dit hoogst waarschijnlijk zit, graag!
En een filmpje.

free_electron

Silicon Member

doe eerst eens een paar simpele dingen.

- kijk of ie wel op 50 hrtz staat (dipswitch achteraan)
- loop de zelftest ( blauwe toets inhouden en dan aanzetten )

de manual staat hier :
http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/03478-90008.pdf

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heeft even geduurd maar ben er mee bezig geweest:

@free: Hij staat op 50 hz. De zelftest doet hij zowiezo met aanzetten (SELF TEST OK) en blauwe toets inhouden maakt geen verschil.

Ik heb hem intussen open en alle voedingen nagekeken. De 5v logica, 5v analoog, +15v en -15v zijn allemaal spatzuiver. Ik zie wel een rare zaagtand achter de diodes op de elco's (geen sinus), maar de uitgang van de regulators is prima.
Ik zie wel een kleine <10mV puls op alle lijnen maar ik kan de rigol er niet op vertrouwen dat dit werkelijk in de voeding zit. Ik zie dit trouwens vaker op de scoop. Dus ik ga er vanuit dat deze niet in de voeding van de HP zit.

Ook de voltage reference gemeten: ook strak. Dus ik laat het hier maar bij. Hij loopts soms meer als anders, andere keren is hij super stabiel. Mogelijk is hij dus gewoon goed en stel ik me aan.

Ik heb wel nog een stukje heiligenschennis bewerkstelligt: Ik wilde van de standaard banaan bussen af op de voorkant. Deze heb ik vervangen door een versie waar ook mijn multimeter kabels in kunnen (met die isolatiebusjes):

http://hal.redsam.nl/HP3478A-front.jpg

En de zekering (die achter de Amp ingang hoort te zitten) verplaatst naar de achterkant:

http://hal.redsam.nl/HP3478A-rear.jpg

En weer veilig in zn hok:

http://hal.redsam.nl/HP3478A-spot.jpg

[color=darkgrey]Modedit: Even de poster formaat foto's omgetoverd tot linkjes, gebruik kleinere plaatjes met eventueel een link naar de foto op vol formaat.[/]
[color=darkgrey]Knifer: Ik laat ze wel even als linkjes. Klikbaar voor geintresseerden.[/]

maartenbakker

Golden Member

Een fatsoenlijk multimetermeetsnoer heeft terugverende busjes en kan overal in. Maar hoe dan ook, je modificatie ziet er keurig uit.

Echte heiligschennis is trouwens de uitdrukking 'vervangen door' vervangen door 'vervangen voor', die niet bestaat en bovendien onduidelijk is (dezelfde verwarring die kan ontstaan bij het Engelse 'to substitute for', durf jij in 1 keer aan te geven wat er dan door wat vervangen wordt?).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het klinkt voor mij eigenlijk alsof het zoals FE voorstelde aan de ingangsimpedantie ligt. Die is >10Gohm tot 3V (uit m'n hoofd), en 10Mohm daarboven. Bij 3V zal hij dus opgeladen worden door geinduceerde velden (het ingangscircuit vormt een condensator, met een zeer lage lekstroom door die 10Gohm). Op het gegeven moment is de spanning over die condensator meer dan 3V, dan schakelt de meter naar het 30V bereik, en dan loopt de condensator leeg door de 10Mohm weerstand (de sprong?), tot hij weer naar het 3V bereik schakelt.

Dit is vrij standaard gedrag wat je bij heel veel multimeters met een 'oneindige' ingangsimpedantie ziet. Sommige blijven voortdurend heen en weer schakelen tussen twee bereiken, op manual ranging zetten zolang ze los hangen helpt. Zodra de snoeren aan een spanningsbron (of kortgesloten) zitten met een acceptable uitgangsimpedantie zou de gemeten spanning wel stabiel moeten zijn.

Die getallen van stefan67 vind ik erg laag klinken (is dat kortgesloten of zonder snoeren?), maar het zal ook afhangen van of er meetsnoeren aan hangen, hoe groot het lus oppervlak is en de sterkte van de aanwezige velden.

Dat de ohmmeting geen OVLD aangeeft is volgens mij wel ongewoon, misschien toch wat vervuiling op de printplaat? Volgens mij schrijft de service handleiding voor om de printplaat nooit aan te raken, en een speciale schoonmaakprocedure te volgen als eraan gewerkt is.

@maartenbakker: Ik heb de taalfout verbeterd! Bedankt. Ik hoop dat nu wel duidelijk is wat ik precies door wat heb vervangen. ;)

@alson: Het springen doet hij niet over een range heen. Hij blijft in 1 range staan en loopt dan langzaam met stappen weg en na een tijdje met een grotere sprong terug. Ik moet hier nog steeds een filmpje van maken.

Je hebt me echter wel ergens aan herinnert: Hierboven is gewaarschuwd voor vuil op de printplaat, met name de ingangsversterker. Laat deze nu precies vervangen zijn en hier nog bruine flux resten opzitten. Ik heb echter totaal de link niet gelegd tussen dit commentaar en dat ik dit zag met het openmaken en hem dus gewoon dichtgeschroefd. :S Lekker onhandig dus.

Ik ga het vanavond schoonmaken en dan eens kijken hoe het dan is!

Free! Je bent een held!

Heb de ingangsversterker schoongemaakt. (Zat wat bruine smurrie op de solderingen van vervangen door de vorige eigenaar.) En nu is hij stukken stabieler.
Maar het voornaamste is: Hij loopt nu om 1 punt heen.
Voorheen zette ik hem bv op 2-draads ohm, met een meetsnoer tussen de Hi en Lo.
Dan zag je zoiets als:
0.1101, 0.1104, 0.1107, 0.1108, 0.1112, 0.1115, 0.1119, 0.1121
en dan 0.1107, 0.1112, 0.1116, 0.1119, 0.1121, 0.1124, 0.1127,
en weer 0.1108, 0.1117, etc, etc

En nu loopt is hij heel rustig rondom:
0.1161, 0.1162, 0.1161, 0.1159, 0.1160, 0.1159 etc..

Dus: Opgelost!

e: En ook op de DC-Volt stand, zonder iets aangesloten, loopt hij nu heel rustig van een paar volt terug richting 0. (hij is nu 3 minuten aan het terugtellen van 2.7 naar 0.618V.) Eerst sprong hij continue heen en weer tussen -2 en +3 volt ongeveer.
Dus zal de vuiligheid waarschijnlijk de input-stage vanaf de voeding 'opgeladen' hebben via de oude flux?