Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten

marcob

Golden Member

Dank je voor het bijhouden van het overzicht. Het wordt alleen wel veel informatie zo. Is het een idee om een soort gemiddelde conclusie per leverancier/fabrikant te maken. Dus per leverancier de gemiddelde prijs van een print 10x10cm, levertijd, verzendkosten en kwaliteit/ervaring onder elkaar staan.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Marco, dat is het probleem. Iedere fabrikant heeft een andere formule om de prijs uit te rekenen. Dat betekent ook dat ineens een andere fabrikant goedkoper kan zijn zodra je iets andere maten hebt.

Zo heb ik veel 50x50 printjes. Past precies in een Seeed/Itead 50x50 "deal".
Heb je 10x51 printen, dan zijn die ineens 2.5x duurder dan de 50x50 hoewel ze minder oppervlak hebben. En als je er niet 10 maar een paar honderd nodig hebt, worden anderen ineens ook weer goedkoper (omdat die WEL naar de echte oppervlakte kijken).

Ik heb net een lading printjes bij Itead vandaan terug. $74 voor 80 PCBs. Plus $33 verzendkosten. Want ik wilde het wel snel hebben. Dat is gelukt: Vrijdag in china op de post en maandag ochtend ligt het klaar.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 5 november 2012 23:06:00 schreef rew:
...

Ik heb net een lading printjes bij Itead vandaan terug. $74 voor 80 PCBs. Plus $33 verzendkosten. Want ik wilde het wel snel hebben. Dat is gelukt: Vrijdag in china op de post en maandag ochtend ligt het klaar.....

Van mij zijn er vrijdag 10 met luchtpost verzonden. Eens bekijken hoe lang deze achterstand hebben.

edit: Printjes vandaag toegekomen. Verder op in dit topic morgen meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Fabrikant: Seeed
Aantal besteld: 10
Afmeting : ong 80 mm x 80 mm
Prijs totaal: $32.59
Levertijd : ~25 dagen.
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: goed
Doel (van de printplaat): I2C PWM controller 12V

http://www.ken536.nl/imgupload/ledPCB1_thumb.jpg
http://www.ken536.nl/imgupload/ledPCB2_thumb.jpg

Fabrikant: Printplaat Service Bart
Aantal besteld: Plaat van 10x16 besteld, zouden er in theorie 6 uit moeten kunnen. 2 zou voor mij al voldoende zijn.
Afmeting (in millimeters): 50x50
Prijs per stuk (in euro): 2.425
Verzendkosten (in euro):0.50
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 5 (donderdagavond besteld, dinsdag ontvangen)
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 3/4
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): slecht

Van de 4 ontvangen printplaten, zijn er 3 erg over/onderetst. Bij 1 is een deel van de gaten niet geboord. Al met al 1 echt bruikbare printplaat, 2 die ik goed door moet meten, en 1 onbruikbare.

Later vandaag zal ik proberen foto's te plaatsen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Waar is die prijs per stuk van 2.425 op gebaseerd? Ik neem aan niet de hele 10x16 kaart. Is dat dan op 4 stuks? Of op 3 stuks?

Enkelzijdig?

Ben benieuwd naar de foto's. Ik vond het een leuk initiatief, maar jammer dat hij niet eerst z'n proces onder de knie heeft voordat hij er de markt mee op gaat.

If you want to succeed, double your failure rate.

Bart heeft "dubbelzijdig" van z'n site af gehaald, meldde Tom (*) me laatst. Dus het zal wel enkelzijdig zijn. (Check!: De categorie is er nog wel maar aldaar geen "producten"....)
Bart rekent "ongeveer een tientje" voor een klusje. Dus 2.54 zal wel per stuk zijn als je er vier krijgt.

(*) Let op het verschil tussen Tommyboy en Tommieboy.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 7 november 2012 11:02:19 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 november 2012 10:34:27 schreef Jochem:
Waar is die prijs per stuk van 2.425 op gebaseerd? Ik neem aan niet de hele 10x16 kaart. Is dat dan op 4 stuks? Of op 3 stuks?

Enkelzijdig?

Ik had 9,70 betaald, en er 4 ontvangen. Zo kom ik dus aan die prijs. De printjes waren idd enkelzijdig.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 7 november 2012 10:25:20 schreef Tommyboy:

Later vandaag zal ik proberen foto's te plaatsen.

Zou je een paar foto's willen plaatsen. Ik ben wel benieuwd. Bedankt!!

Staat inmiddels on-line: http://www.bitwizard.nl/printjes_tom_bart.jpg (PAS OP! Scan van 4MB)

De tweede van boven mist 8 gaatjes voor een relais.
De derde van boven heeft veel last van over-etsing, met als gevolg onderbroken pads welke ook als spoor fungeren.
De onderste heeft minstens 1 kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op zaterdag 10 november 2012 20:01:01 (54%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Henry S.

Moderator

Je drill holes zijn te groot (standaard pads van Eagle zijn slecht), maar iemand is bezig geweest met stompe boren (of te laag toerental). En hij is ook niet maatvast, veel boringen zijn slecht gecentreerd. De printen zijn deels onderetst en slecht behandeld, weg-etste rafelranden, bekrast en geoxideerd.

Bruikbaarheid 0,0.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor je foto's.

Brrrr...

If you want to succeed, double your failure rate.

2,50 voor een print is nog teveel. Op de tweede print zitten willekeurige gaten geboord, dwars door een smd pad en baan heen.
Slechte printen.

Edit: Het lijken willekeurige gaten, maar de bijbehorende pads zijn gewoon helemaal weg.

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op zaterdag 10 november 2012 20:44:55 (27%)

Ik had zijn zeer beperkte design rules aangehouden, en hem nota bene de .brd file gestuurd. Als de pads te klein waren voor hem, had hij de restring nog aan kunnen passen.
In elk geval: Volgende keer ergens anders laten etsen, of toch maar zelf weer de chemicalien uit de kast trekken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Fabrikant: iTead
Aantal besteld: 10
Afmeting : 100 mm x 100 mm 4laags
Prijs totaal: ~$70
Levertijd : 28 dagen.
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: goed
Doel (van de printplaat): 4 ESC's quadrocopter

Fabrikant: iTead
Aantal besteld: 10
Afmeting : 100 mm x 100 mm 2laags
Prijs totaal: ~$25
Levertijd : 28 dagen.
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: goed
Doel (van de printplaat): Flightcontroller quadrocopter

Links ESC rechts Flightcontroller
http://users.telenet.be/jeroenvandemortel/Quadrokopter%20Multimedia/Top-Side%20dsESC%20&%20PIC32Flight%20Thumb.jpg

Enig jammere is het slop gat voor de ACS sensor.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 12 november 2012 19:27:11 schreef Jeroen13:
Enig jammere is het slop gat voor de ACS sensor.

Het tweede jammere is dat de chips zonder enig nut onder 45 graden ge-layout zitten, geeft meer nadelen dan voordelen in dit geval (of ik moet iets serieus over het hoofd zien). Kennelijk een mode-verschijnsel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Die twee laags zal toch wel ongeveer 24.90 hebben gekost en niet 112?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 november 2012 20:36:48 schreef Jochem:
[...]Het tweede jammere is dat de chips zonder enig nut onder 45 graden ge-layout zitten, geeft meer nadelen dan voordelen in dit geval (of ik moet iets serieus over het hoofd zien). Kennelijk een mode-verschijnsel.

Nou ik vond het persoonlijk wel makkelijker met routen.

Op 12 november 2012 21:21:30 schreef rew:
Die twee laags zal toch wel ongeveer 24.90 hebben gekost en niet 112?

Klopt het moest totaal 112 dollar zijn (kan het niet meer wijzigen).

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Totaal 112? Van iTead en Seeed opgeteld?

Het gaat wat off-topic, maar beide grote chips kun je toch zo 45 graden met de klok mee draaien (incl bijbehorende randcomponenten), dan liggen vrijwel alle sporen makkelijker en creeer je ook meer ruimte. Het gros van alle sporen moet nu namelijk een extra bocht maken om onder die 45 graden aan te komen. De sporen die op het eerste gezicht dan moeilijker lijken, zijn die 4 onderaan de rechter chip. Maar die gaan toch ergens met een via door de print, het lijkt me sterk dat dat niet net zo makkelijk op een andere manier kan (maar ik kan natuurlijk maar 1 layer zien).

Is onderstaande spacing trouwens zo klein, of lijkt dat alleen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/spacing.png

If you want to succeed, double your failure rate.
klein is fijn

Moderator

Op 12 november 2012 22:25:24 schreef Jochem:
Totaal 112? Van iTead en Seeed opgeteld?

Geen idee, maar hij kan z'n post weer wijzigen om het goede in te vullen. :)

Op 12 november 2012 22:25:24 schreef Jochem:
Totaal 112? Van iTead en Seeed opgeteld?

Het gaat wat off-topic, maar beide grote chips kun je toch zo 45 graden met de klok mee draaien (incl bijbehorende randcomponenten), dan liggen vrijwel alle sporen makkelijker en creeer je ook meer ruimte. Het gros van alle sporen moet nu namelijk een extra bocht maken om onder die 45 graden aan te komen. De sporen die op het eerste gezicht dan moeilijker lijken, zijn die 4 onderaan de rechter chip. Maar die gaan toch ergens met een via door de print, het lijkt me sterk dat dat niet net zo makkelijk op een andere manier kan (maar ik kan natuurlijk maar 1 layer zien).

Is onderstaande spacing trouwens zo klein, of lijkt dat alleen:

[afbeelding]

Is inderdaad wel erg klein, kreeg er geen DRC op. Ik zal de punten in de volgende versie meenemen. Prijs was 112 dollar incl verzendkosten voor alles (alles iTead).

Op 12 november 2012 22:29:22 schreef klein is fijn:
[...]Geen idee, maar hij kan z'n post weer wijzigen om het goede in te vullen. :)

Dankje heb het aangepast

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op dinsdag 13 november 2012 08:24:50 (25%)

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Misschien dat je DRC moeite heeft met pads op een 45 hoek? Ik weet niet welk pakket je gebruikt?

Heb je nu niet nog steeds de prijzen van 4-laags en 2-laags omgewisseld? Inmiddels hersteld.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 13 november 2012 08:29:34 schreef Jochem:
Misschien dat je DRC moeite heeft met pads op een 45 hoek? Ik weet niet welk pakket je gebruikt?

Heb je nu niet nog steeds de prijzen van 4-laags en 2-laags omgewisseld?

oeps :+

Ik gebruik Eagle 6.11

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Fabrikant: iTead
Aantal besteld: 10
Afmeting : 50 mm x 37 mm 2laags
Prijs totaal: $9,90 + $3,90 shipping
Levertijd : 29 dagen, waarvan 22 shipping
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: Uitstekend
Doel (van de printplaat): CooLinkEx Jtag
http://www.coocox.org/Colinkex.htm

http://img37.imageshack.us/img37/6559/img2269uj.jpg

klein is fijn

Moderator

Ik zal er ook eens eentje posten.

Fabrikant: Seeed Studio
Aantal besteld: 10
Afmeting: 168x37mm
Prijs per stuk (in euro): 5.10 euro
Verzendkosten (in euro): gratis
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 20
Bruikbaarheid: 10 van 10
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): goed, paar verdwaalde silkscreen vlekjes op sommige PCB's

Doel: Nixie klok
Opmerkingen: Zwart silkscreen was 20 dollar extra.
Foto:
http://www.kleinisfijn.nl/co/nixie/nixie_black_pcb_th.jpg

Dit topic is gesloten