ik heb een 20 ton hefbrug die ik wil aansluiten. Op de elektromotor staat 220/380, kan ik deze op 3 x 220 aansluiten. of moet ik deze op 380 aansluiten. 3x220 heb ik al geprobeerd, maar hij doet het niet. Ik heb naar de leverancier gebeld en die zij mij dat 220v de spoelspanning is.
plaatjes? hieronder
http://img21.imageshack.us/img21/2350/imag0005dd.jpg
http://img402.imageshack.us/img402/5286/imag0003sf.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/2271/imag0002pt.jpg
Dat is een drie fase motor, die moet je aansluiten op 380VAC.
De motor moet in ster aangesloten worden, en aan de plaatjes in het aansluitkastje te zien staat hij goed zo.
EDIT:
OJA, en vergeet je motorbeveiliging niet zet er een PKZ voor of zo iets.
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (19%)]
daar heb je sowieso een driefase aansluiting voor nodig. dus 3x230.
geen idee of je dit weet:
er is eigenlijk geen 400v (vroeger 380v) aansluiting. je krijgt 3 230 aansluitingen waarvan de fase 120graden verschoven is:
tussen elke fase en de nul meet je gewoon 230v. alleen tussen 2 fasen meet je 400v.
verder wat lambiek zegt
Waar woont TS? Er zijn plaatsen waar men nog 3x230 heeft in plaats van 3x400V. Dus nooit blind uitgaan van 3x400V.
Heeft TS wel een driefasen aansluiting?
--edit--
Of heeft ie nog 117V/60Hz?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (12%)]
ik dacht dat er geen 400v fases waren eigenlijk (vanuit de nul gezien), maar dat het gewoon 3x 230v was.
maar niet dus...l
Het is vanuit de nul gemeten inderdaad 230V. Maar pas op, we zitten zo weer met spraakverwarring. Als een enkele fase t.o.v de nul 230V is dan is driefasen 3x400V.
Het is maar net wat er is afgesproken. En die nul zit niet overal waar drie fasen zijn dus dan kun je ook niet meten tov eennul.
Je eerdere post klopt dus niet, daar had ik overheen gelezen.
Op 7 maart 2011 17:05:40 schreef timberleek:
daar heb je sowieso een driefase aansluiting voor nodig. dus 3x230...
=dus 3x400V
De rest van je verhaal klopt gewoon.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (12%)]
D.W.
DW
Hier snap ik nu helemaal niets meer van:
De fabrikant zegt dat de spoelen geschikt zijn voor 220 v (is nu 230)
Op de motor staat 220/380v
Dit wil zeggen dat de motor kan aangesloten worden op 3-fasig 220 maar dan in ster (de stroom is dan 16A) Hier heb je dan de 3 verbindingsstrips nodig.
Heb je een 3-fasig net op 380 v dan sluit je de motor aan in driehoek (de stroom is dan 9A) Hier gebruik je dan 2 verbindingsstrips
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lijkt mij dat het andersom zou moeten: In driehoek op 3x230 en in ster op 3x400. Het aansluitkastje zegt dat hij nu in ster staat dus goed voor de in Nederland meestal gebruikelijke krachtstroomaansluitingen van 400V. Daar dus op aansluiten en je zit goed.
@DW, ja maak het even ingewikkelder
. De spoelspanning is inderdaad 230V. Dat wil zeggen dat de motor aangesloten kan worden op:
3x230V in driehoek
3x400V in ster
simpel gezegd.
Plaatjes recht plaatsen en aansluiten op 3x220v.
Denk dat ts dat beter verstaat dan al die grafieken.
Bij mij thuis is het ook nog 3x220v.
Danny
dus als jullie goed begrijp,zoals die nu geschakeld staat (ster), moet die 380v hebben om te werken. Wil echter met 3x220v werken (want dat heb ik) dan moet de motor in driehoek. dus alle (3) plaatjes naar rechts waarbij de meest linkse geen plaatjes meer heeft. voor gemak maar ff een tekening gemaakt. als het echt zo is dan zijn we gauw klaar. what about de vermogen lever ik daar wat in?
hallo.
nu liggen je plaatjes plat dus 380 volt.
ge moet ze gewoon recht plaatsen.
dus als ge het zo bekijkt als ge begint te tellen van links boven naar rechts 1 2 3
en van links onder naar rechts 4 5 6.
dan verbind ge met je plaatjes 1en4. 2en5. en 3en6.du alle 3 je plaatjes staan recht.
zi ook je tekening.
punt links boven verbinden met links onder.
midden boven met midden onder.
rechts boven met rechts onder.
en klaar is kees.
mvg danny
[Bericht gewijzigd door danny1 op (20%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Probeer eerst eens na te gaan wat voor een netspanning je hebt, en of je echt 3 fasen hebt.
Je kunt hebben 3 x 230/400 Volt, algemeen gebruikelijk in NL, B, D
en je kunt hebben 3 x 130/230 Volt, komt niet zo veel meer voor, maar vind je in oude netten hier en daar in Belgie.
In NL is het denk ik zo langzamerhand wel uitgestorven.
En is het echt 3 fase wat je hebt.
Als je dat uitgevogeld heb gaan we verder.
Je motor kan in no time naar zn grootje zijn als je het verkeerd doet....
De motor spoelspanning is inderdaad 220 Volt, of dit nu 230 Volt wordt maakt niet uit, maar je kunt de motor in ster en in driehoek aansluiten, dit afhankelijk van je netspanning, zie hierboven, beide mogelijkheden zijn geschikt voor de motor.
Maar je MOET wel echt 3 fasen hebben.
Op 8 maart 2011 05:41:25 schreef danny1:
hallo.
nu liggen je plaatjes plat dus 380 volt.
ge moet ze gewoon recht plaatsen....
Geef eens niet van dit soort adviezen als je niet weet wat voor spanning TS heeft!
De kans is erg groot dat TS gewoon 3x400V heeft!
@Gj.
De ts spreekt toch in zijn 2e post ik wil hem op 3x 220volt aansluiten WANT DAT HEB IK.
Dus ik ga er van uit dat de ts gemeten heeft en dat hij werkelijk 3x220 volt heeft.
Danny
Meten is weten!
- Neem een multimeter (dat mag zo'n goedkope van een bouwmarkt zijn),
- Zet deze op wisselspanningsmeting met voldoende bereik (>500VAC)
- meet de spanning tussen fase 1 en fase 2 van het lichtnet,
- meet de spanning tussen fase 2 en 3,
- meet de spanning tussen fase 1 en 3
Laat de resultaten maar horen!
Op 8 maart 2011 09:31:28 schreef danny1:
@Gj.
De ts spreekt toch in zijn 2e post ik wil hem op 3x 220volt aansluiten WANT DAT HEB IK.
Dus ik ga er van uit dat de ts gemeten heeft en dat hij werkelijk 3x220 volt heeft.
Danny
Als je goed leest zie je ook dat TS zich daar wel eens in zou kunnen vergissen. Zelfs een Timberleek, die best weet waar ie het over heeft, trapt in de spraakverwarring en noemt 3x400 per ongeluk 3x230.
Wat TS gemeten heeft zegt niks zolang we niet weten wat ie gemeten heeft, de benoeming 3x230 is een kwestie van defenitie.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]
@Gj.
Wat moeten we dan doen zelf gaan meten voor we advies geven.
Hij zegt toch duidelijk dat hij 3x 220 volt heeft.
Als het zo zit dan laat ik het er maar bij.
Groetjes danny
Dat is niet duidelijk!
Wat noem jij 3x230? Er zijn hele volksstammen die 3x400 gewoon 3x230 noemen. Dus zolang hij enkel zegt 3x230 weet je niks, punt, het is per slot van rekening een redelijke leek.
Pas als TS zegt HOE hij heeft gemeten en we dus de spanning tussen de fasen met zekerheid weten kunnen we een advies geven.
Verder hoef je het er niet bij te laten zitten, ik vraag alleen wat voorzichtig te zijn met adviezen. De gegevens die je van een leek krijgt moet je daarbij altijd met enige argwaan bekijken.
@toet hieronder: prima oplossing. Zo "hoort" het niet maar het is idd een heel stuk veiliger.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Dit soort zaken geeft vaker spraakverwarring.
Ook bij mij.
Maar er is een oplossing.
Heb het meestal over 3x 230/400 Volt voor de "normale spanningen"
en over 3x 130/230 Volt voor de oude spanningsvoorzieningen. Dus beide spanningen noemen en aangeven.
Als je dit consequent aanhoud dan komen vergissingen en spraakverwarring en ja maar dat bedoel ik toch, minder vaak voor.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Haha! Ik ga vaak op vakantie op 2km van waar dat ding in Italie gemaakt is.
http://outdoors.webshots.com/photo/1358647501070489896VdCbcf
Het is het dorpje net onderaan de voet van de berg. (de rest heet al weer anders!)
Ontopic: @danny: Als je er van uitgaat dat iedereen altijd de juiste technische termen en definities gebruikt ga je nog een keer voor verrassingen komen te staan. Er zijn gewoon mensen die de technische definitie niet kennen die jij wel kent. Of een andere definitie. (mijn wiskunde leraar op de middelbare school vond twee lijnen parallel als ze NUL gezamelijke punten hadden. Dus mochten ze niet samenvallen. Ik vond dat een slechte definitie: Twee lijnen zijn parallel als ze dezelfde richtingscoefficient hebben. Of "als ze nul of oneindig gezamelijke punten hebben". Op de universiteit gaven ze me gelijk...
).
Op de motor staat dat ie "220/380"V is. Betekent dat dat je hem zowel op 220 als op 380 kan aansluiten, en dat ie het zou moeten doen? Of is het op 220 in driehoek, en op 380 in ster ? (in beide gevallen 230 over iedere winding, toch?)
[Bericht gewijzigd door rew op (66%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat heeft de ts voor een aansluiting voor de krachtstroom ? is het een stekker met 4 pennen ? ( 3x fase en 1 aarde ofwel het oude krachtnet van 3x 230v tussen de fasen ) of 5 pennen ( 3 fasen en 1 aarde en 1 NUL ofwel het huidige krachtnet wat 400v tussen de fasen heeft staan .
als je in de garage nog van die zwarte holec stekkers hebt met 4 pennen is de installatie sowiso oud en de kans op het oude krachtnet groot ( in belgie )
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 8 maart 2011 09:42:12 schreef danny1:
@Gj.
Wat moeten we dan doen zelf gaan meten voor we advies geven.
Hij zegt toch duidelijk dat hij 3x 220 volt heeft.
Hij zegt dat hij 3x220 heeft, laat dat woordje duidelijk dus maar weg. Een techneut houdt rekening met fouten van zichzelf en anderen voordat hij adviseert. Laat hij eerst maar eens gaan meten of met 100% zekerheid melden wat voor spanning hij heeft.
P.S. Achteraf heb jij gelijk, maar dat is erg gevaarlijk om van uit te gaan en de TS meldt zelf ook al dat hij het onduidelijk vermeld had.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]