Is mijn nieuwe multimeter defect?

Dit topic is gesloten

Hallo, ik heb vandaag mijn eerste multimeter, van Conrad, de Extech ex330, binnen gekregen.

1 van de redenen dat ik hem gekocht heb is dat je er temps mee kan meten. Maar nu wilde ik de temp probe aansluiten op de meter, maar deze lijkt niet te passen. De manual zegt alleen dat je de stekker er in moet steken in de com en meest rechtse socket, met de + rechts - links. Dit probeer ik te doen, echter hij past niet.

De rechter 'staaf' van de stekker past wel gewoon, deze heeft een ronde punt. De ander heeft een platte punt en past er gewoon niet in zonder te forceren, heb hem er nu nog steeds niet ingekregen en dat gaat ook niet lukken zonder het plastic kapot te maken.

Ook vielen mij een aantal andere dingen op aan de meter, bij de diode test sluit ik de meter een op een led, maar krijg totaal geen meting/piep, de led brand ook niet, terwijl die het gewoon doet (getest).

Bij het meten van een weerstand geeft hij 11.0 ohms aan, terwijl het een weerstand is van 10 ohms met tolerantie van 1%. Is dit normaal?

Als ik de draden tegen elkaar aan houd, leest hij 0,3 ohms?

ja dat kan en je draden hebben ook een weerstand maar van die probe vind ik wel raar

EDIT: maak eens een foto van die probe

[Bericht gewijzigd door Wout Smeets op woensdag 16 maart 2011 16:57:06 (20%)

Ik denk dat je een tussen stuk nodig hebt en deze is niet bijgeleverd.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Niet alle diode tests kunnen een LED testen. Het probleem zit hem in de doorlaatspanning. Bij een gewone diode is dat zo'n 0.7V, een LED kan zo 2.1V zijn. Als de tester maar tot 1V kan meten kun je een LED zo niet testen.

Volgens de handleiding meet hij tot 1.5V bij een stroom van 0.3mA. Daar gaan een hoop LEDs niet van branden.

fred101

Golden Member

Volgens het manual heb je zo te zien een tussen adapter nodig. Hij heeft daar 3% en 8 digits precisie, houdt daar dus ook rekening mee. Ben ook voorzichtig met het draadje. Vaak zijn dat capilaire buisjes en die mogen niet knikken. Dan zijn ze kapot. In het manual vindt je ook antwoord op de andere vragen:

De weerstandsmeting:
precisie 1,2%+4 digit. Je meet 10 ohm welke 10,1 ohm werkelijk kan zijn.
De meter kan in dit bereik 0-399,9 ohm aangeven. In jou geval zou dat 10,1 ohm kunnen zijn maar hij heeft 1,2% dus dat kan 10,2212 ohm zijn. Daarnaast is er die 4 digit dus daarbij mag hij 10,62212 aangeven.
De snoeren zijn 0,3 ohm. Dus dat komt er bij en dat wordt dan 10,92212.
Dan kan er nog een kleine overgangsweerstand tussen pen en draadje zijn en je komt op 11% :-)

Diode test: doe dat eens met een gewone diode. De meetspanning van deze meter is maar 1,5VDC Dat is voor veel LEDs te laag.

Kortom, niks aan de hand zo te zien behalve dat ze de adapter lijken te zijn vergeten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 16 maart 2011 17:22:08 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb je voor de TempProbe een tussen stekker erbij ontvangen?
Zie hierhttp://www.uploadarchief.net/files/download/ex_330.jpg
Die heeft men wel nodig.

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik zal er een foto van maken, ja die stekker heb ik wel maar een punt is plat en de ander is rond en past wel.

Op 16 maart 2011 17:20:20 schreef fred101:
De weerstandsmeting:
precisie 1,2%+4 digit. Je meet 10 ohm welke 10,1 ohm werkelijk kan zijn.
De meter kan in dit bereik 0-399,9 ohm aangeven. In jou geval zou dat 10,1 ohm kunnen zijn maar hij heeft 1,2% dus dat kan 10,2212 ohm zijn. Daarnaast is er die 4 digit dus daarbij mag hij 10,62212 aangeven.
De snoeren zijn 0,3 ohm. Dus dat komt er bij en dat wordt dan 10,92212.
Dan kan er nog een kleine overgangsweerstand tussen pen en draadje zijn en je komt op 11% :-)
.

Dus.... ik moet er altijd 11% bij optellen? Ik had verwacht dat multimeters altijd gewoon de weerstand goed aangeven, zonder daarmee rekening te houden?

Zoals je ziet past dit natuurlijk voor geen meter (inside joke hihi):

http://i54.tinypic.com/nlbbpu.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 maart 2011 17:40:38 (1%)

fred101

Golden Member

Nee, je moet er niet altijd 11% bij tellen. Je moet de juiste correctie toepassen. Bij 390 ohm of 390K zal dat verschil veel kleiner zijn. Meten is weten maar wel weten wat je meet ;-)

De meter heeft per bereik en per type meting een bepaalde toegestane afwijking. Hoe duurder het kreng, hoe kleiner de afwijking.

In dit geval in dit bereik plus of min 1,2% en 4 digits. Het laatste cijfer kan dus 4 afwijken.

Dus als je een weerstand van precies 10 ohm meet kan de meter deze 1,2% hoger of lager laten lijken. Verder kan het laatste cijfer dus 4 afwijken. Daarnaast heb je 0,3 ohm in je kabels.

Als je 390 ohm meet zal je er veel dichter bij zitten. Dat laatste cijfer speelt dan een kleinere rol en de meetkabels maken dan percentueel ook minder deel uit van de meting.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik weet niet waarom, maar nu ineens meet ie wel correct de weerstand. Gewoon 10.3 zoals die hoort te zijn :)

Ik zal morgen naar conrad bellen, en weet iemand ook of deze verpakkingen van Extech een verzegeling hebben? ik kreeg namelijk wel de indruk dat deze multimeter van te voren al eens een keer open is gemaakt.

Dank u voor uw e-mail.

Helaas betreft het hier een incidenteel probleem, welke niet standaard verholpen kan worden.
Deze sensoren hebben wij niet los in ons assortiment, waardoor wij het gehele artikel moeten laten omruilen.
Voor het retourneren verzoeken wij u even notie te nemen van ondestaande tekst:

Onze excuses dat u problemen heeft ondervonden met een bij ons gekocht artikel.
Om uw pakket naar ons te retourneren kunt u gebruik maken van ons antwoordnummer.

-email gaat nog verder knip-

Ok, dan stuur ik het hele handeltje maar terug voor creditering, ik heb mijn metingen gedaan en koop wel een nieuwe als ik het weer nodig heb.
In ieder geval verdient Extech van mij wel een grote min, want bij een product van bijna 60 euro hoort het goed voor elkaar te zijn natuurlijk.

Arco

Special Member

Ik mag met mijn oude Philips niet klagen... ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm2517temp.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

want bij een product van bijna 60 euro hoort het goed voor elkaar te zijn natuurlijk.

Voor die prijs heb je gewoon low budget multimeters en daar kan je niet dezelfde prestaties en serves van verwachten als van een 600,- multimeter.

Voor een beter beeld over multimeters bekijk die filmpje eens goed.

http://www.youtube.com/watch?v=ZoeUgMFLyAw&playnext=1&list=PL4…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Ik heb ook een extek (die was wel een stuk duurder) en daar is niks mis mee. Ze zijn bij jou gewoon iets vergeten, dat is pech maar kan voorkomen. Die meetafwijkingen zijn normaal. Dat het x% is wil niet zeggen dat dat altijd die afwijking is. Dat zou namelijk makkelijk er uit te calibreren zijn. Dat betekent dat 10 ohm de ene keer bij een bepaalde temperatuur, tijd dat hij aanstaat, luchtvochtigheid enz 1,2% lager maar een ander moment 1,2% hoger zal zijn.

Dus als je weer een meter koopt, kijk dan in de folder/manual en kijk naar de toleranties maar bedenk wel, deze multimeter zit helemaal aan de onderkant van de markt van de "serieuze" multimeters, dus als je hogere eisen stelt gaat de prijs omhoog. Voor 100-150 koop je een goede en voor 150-250 koop je een top multimeter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat hij niet over de toleranties viel, maar over het niet passen van de temperatuursensor. Een verloopje daarvoor is natuurlijk ook buiten Conrad om te regelen, en dat zou ik waarschijnlijk gedaan hebben. Vanuit consumentenoogpunt is terugsturen natuurlijk wel begrijpelijk als het product incompleet blijkt te zijn.

@Arco: mooie meter. Ik heb al jaren een Protek 506 maar als Philipsverzamelaar moet ik eigenlijk ook een keer zo'n ding, bovendien zijn LED-displays wel erg mooi.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 maart 2011 21:12:59 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

huhu dan kunnen ze dat bij COnrad eens na vragen, hoe het zit met die connectoren.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik wilde zeggen: 'Dan is die 17B van DE toch nauwkeuriger niet?'

Maar die doet 0-5% +-3 digits (of 0.5%?). Al moet ik zeggen dat ik ook twijfelde tussen de ex330 en de 17b en dat ik geen spijt heb van die 17b (maar ik heb geen extech).

EEVblog was toch redelijk positief over die ex330.

@TS: Hoe dan ook, als je er nog eentje besteld, fluke of extech, en geen haast hebt besef dan dat je niet het goedkoopst uit bent bij C..

e: hij heeft temp, dan 17b ipv 15b

Bedenk dan aub ook dat geld niet altijd de belangrijkste factor hoeft te zijn bij de keuze waar je iets koopt. Er zijn ook factoren als gemak, risico, service (TS kan 'm zomaar terugsturen, vraag dat maar eens bij de Chinees), ...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 maart 2011 21:13:01 schreef flipflop:
Bedenk dan aub ook dat geld niet altijd de belangrijkste factor hoeft te zijn bij de keuze waar je iets koopt. Er zijn ook factoren als gemak, risico, service (TS kan 'm zomaar terugsturen, vraag dat maar eens bij de Chinees), ...

Absoluut! Maar meestal zie je in deze categorie meters dat prijs een belangrijke aanschaf-factor is. Gemak, risico zijn dan vaak dingen die ook niet vooraan staan.

Maar inderdaad: als de fluke 17b het begeeft gaat hij zo de kliko in. Zou er geen mailtje naar DE aan spenderen. Terugsturen is namelijk duurder.

Op 18 maart 2011 11:10:25 schreef knifter:
Ik wilde zeggen: 'Dan is die 17B van DE toch nauwkeuriger niet?'

Maar die doet 0-5% +-3 digits (of 0.5%?). Al moet ik zeggen dat ik ook twijfelde tussen de ex330 en de 17b en dat ik geen spijt heb van die 17b (maar ik heb geen extech).

EEVblog was toch redelijk positief over die ex330.

@TS: Hoe dan ook, als je er nog eentje besteld, fluke of extech, en geen haast hebt besef dan dat je niet het goedkoopst uit bent bij C..

e: hij heeft temp, dan 17b ipv 15b

Ja Conrad is niet de goedkoopste maar in dit geval wel zo makkelijk, dan kan ik wel voor een duppie op de eerste rij zitten bij een andere shop maar nu kan ik hem kostenloos terugsturen en laten vervangen/mijn geld terug krijgen.

@degene die zei dat een 600 euro meter beter is... serieus wat voor argument is dat hiervoor? voor 60 euro moeten ze in de fabriek controleren op compleetheid/of het past. En mijn metingen met dit ding waren misschien niet zo snel als een ding van 600 euro, maar dat boeit mij niks.

@degene die zei dat een verloopje los te koop is: ja dat weet ik, maar als je een product ontvangt dat niet goed gefabriceerd is ga ik er geen geld extra aan besteden om het alsnog werkend te maken wanneer terugsturen ook mogelijk is.

fred101

Golden Member

Dat prijsverschil zit hem niet in compleetheid of passen van zo' n probe. Ook bij een hele dure meter kunnen ze wat vergeten erbij te doen. Dat heeft weinig met de prijs te maken. Dat prijsverschil heeft oa met accuratie, stabiliteit, mechanische stevigheid en veiligheid te maken.

In goedkope meters zitten bv blikken rondgevouwen plaatjes als aansluitbus die zitten vastgeklonken of met een klein lipje vast gesoldeerd. In een dure meter is dat uit massief metaal gedraaid en zit het muurvast op de print.

De beveiligingen tegen overbelasting/verkeerd gebruik zijn veel beter. Als je de meetpennen in 230 steekt en hij staat nog in de weerstandmeetstand is het bij een goedkope meter einde oefening en met wat pech kun je zelf ook langs de arts.

De stroom meting hoort gescheiden te zijn van de rest. Bij sommige goedkope meters is dat niet het geval. Dat is levensgevaarlijk. Meet ermee aan 230 terwijl hij in mA staat. Dat geeft vuurwerk. Sommigen merken hebben zelfs een mechanische beveiliging. Dat je de snoeren bv niet kan aansluiten op de A bussen als de meter niet in die stand staat.

Verder dingen als het soort zekering, zekeringen kunnen enge dingen doen bij zware overbelasting.

Betere scheiding van hoge spanningen en grote stromen tov de rest van de meter.

Ze worden in de fabriek echt gecalibreerd en niet grofweg afgesteld.

Sommige goedkope meters worden onnauwkeuriger naarmate de batterij leegraakt.

En zo zijn er nog veel meer zaken.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 20 maart 2011 14:57:03 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nou zoals je ziet is de Extech in die video ronduit de beste in die video, en met veel metingen spot-on net als de fluke.

En je moet gewoon niet zo dom zijn om met de weerstandmodus de meter in het stopcontact te steken xD

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 maart 2011 20:25:17 (73%)

chuckie

Honourable Member

Kijk eens naar een Fluke 289, dan heb je een fatsoenlijke multimeter met alles erop wat je maar wensen kunt...
(dit in navolging op het commentaar van benleentje);)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fred101

Golden Member

Nou zoals je ziet is de Extech in die video ronduit de beste in die video, en met veel metingen spot-on net als de fluke.

En je moet gewoon niet zo dom zijn om met de weerstandmodus de meter in het stopcontact te steken xD

Het beste in die prijsklasse !!!
Spot on gedurende welke tijd en bij welke wisselende temperatuur ? Daar is een Fluke echt beter.

Dat laatste is een "domme" opmerking, als dat zo was zouden er nooit ongelukken gebeuren en nooit multimeters sneuvelen. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja dat zo'n Fluke helemaal de beste is snap ik wel, maar waarom zou ik een 600 euro multimeter kopen, die ik incidenteel gebruik, en die bijna altijd dezelfde meting aangeeft als een Extech?

Dit topic is gesloten