Is mijn nieuwe multimeter defect?

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2011 18:59:46 schreef maartenbakker:
@Henry S. Ik dacht toch echt dat Protek en Dynatek toch verschillende fabrikanten waren (die wel allebei Voltcraft-modellen hebben geleverd), maar ik kan me vergissen. Zal wel eens opletten als ik dergelijke meters open heb.

Ik ben niet bekend met Protek, maar Dynatek is geen fabrikant maar een merknaam van Havoned (voorheen Vogel's) en wordt al heel wat jaren in een adem genoemd met Hung Chang (met de vermelding dat alleen het label verschilt).

Maar goed, ik koop niet elke dag een multimeter ;), mijn 9020 is zo'n 20 jaar oud en een kleine drie jaar geleden heb ik nog een 9050 (True RMS, heavy duty + extra digit) nieuw in doos gevonden.

Op 22 maart 2011 19:41:56 schreef fred101:
Een extek is zeker mooier, hoewel dat persoonlijk is, ik vind de gemiddelde Fluke in ieder geval ook niet mooi.

Over het algemeen wat lomp, net wat te breed (of ik heb kleine handjes).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

lachen, heavy duty, 1 meter op beton. Mijn Fluke 77 heeft wel erger heeft meegemaakt, is dat dan super heavy duty ;-) Maar die heeft wel zo'n rubber hoes erom. Je kunt daaraan wel zien wie eigenlijk de doelgroep is. Mijn Agilent U1252, nog een maatje groter in de breedte en dikte dan de Fluke is lang zo robuust niet. Maar die is ook meer voor lab gebruik gemaakt en Fluke is allrounder en richt zich ook op de werkplaats, electricien enz.

Meters, je raakt er nooit over uitgepraat en je kan er niet genoeg hebben (ik zit nu ergens rond de 25 denk ik, van 1944 tot 2011)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Ook hier goede berichten over zo'n 77. Een mk1 voor zover ik weet.
Ooit 20A op het display gehad (kortsluitbeveiliging testen van een dikke voeding. Die deed het dus niet. De fluke wel). Nog steeds trouwens.

Wel al reparaties gehad. Zo uit mijn hoofd een zekering houder en een nieuwe schakelaar. Kosten van dat ding vielen me destijds trouwens reuze mee (herinner me iets van 30-40 gulden). Weet niet hoe dat nu is.

Tegenwoordig nog zo'n goedkoop metertje voor erbij. Een keer open gemaakt, zou me schamen voor dat soldeerwerk.

Op 22 maart 2011 23:47:09 schreef fred101:
lachen, heavy duty, 1 meter op beton. Mijn Fluke 77 heeft wel erger heeft meegemaakt, is dat dan super heavy duty ;-) Maar die heeft wel zo'n rubber hoes erom. Je kunt daaraan wel zien wie eigenlijk de doelgroep is. Mijn Agilent U1252, nog een maatje groter in de breedte en dikte dan de Fluke is lang zo robuust niet. Maar die is ook meer voor lab gebruik gemaakt en Fluke is allrounder en richt zich ook op de werkplaats, electricien enz.

Meters, je raakt er nooit over uitgepraat en je kan er niet genoeg hebben (ik zit nu ergens rond de 25 denk ik, van 1944 tot 2011)

http://www.youtube.com/watch?v=F6nGjhAO67c

dat kan een extech dus ook :D

Als ik een Fluke oid zou kopen, zou ik door de lompheid en lelijkheid al geen zin meer hebben in het klussen :( En zo zijn er wel meer merken die hun spul zo lelijk mogelijk maken (om op te vallen?)

Misschien nog maar eens een Extechie erbij kopen. Want een burnout doen op mn natte meter lijkt me echt fantastisch.

Ben blij dat ik nu m'n geld terug krijg. Kom er namelijk net achter een merk dat al redelijk lang bestaat: Uni-T.

Voor 50 euro in het buitenland kun je de UT70B met alles erop en eraan.

Wat vinden jullie van dit merk? Ga nu een filmpje kijken van eevblog met de 100 dollar shootout, zit ook zo een bij van dit merk.

Shiptronic

Overleden

kijk dan naar dit filpje : http://www.youtube.com/watch?v=z1mGAW-ry40&feature=related ,

en koop voor dat geld een 2e hands Fluke

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wel leuke prijs voor een data logger. Ik heb wat verschillende berichten gelezen over Uni-T. Het is Chinees dacht ik. Ze hebben in iedergeval allerlei goedkope dingen (func gens, scopes etc) De negatieve geluiden kwamen van de uni-t scope dacht ik.

Het zal idd geen fluke zijn, maar als ik de filmpjes van deze meter zo zie lijkt het redelijk bang-for-the-buck. Ze staan voor <50 euto op ebay.

e: dat probleem had ik ook gezien. Maar als je zoekt op problems+uni-t vindt je er ook maar 1. En elk merk heeft wel een x een probleem. M.a.w. 1 probleem maakt het ook niet meteen helemaal frut.
Aan de andere kant heb je die fluke wel voor 60 euro... En dan wist ik het wel. Maargoed je hebt al genoeg fluke gehoord denk ik ;)

p.s.: Ik heb uit intresse ook een Vichy VC99 besteld van DE. Viel vies tegen en de Flukes hebben hem weggepest.

Qua uiterlijk vind ik een Fluke niet mooi en tweedehands is sowieso niet leuk natuurlijk, en al dat gedoe erbij. Geen garantie ook.

Die Vichy is gewoon kut, dat viel wel te zien in een ander filmpje ;) Feit is wel dat Uni-T al jaren bestaat vooral vanwege het goede bang for the buck gehalte.
Bovendien zocht ik ook een scherm met backlight, tussen de grote merken vindt je die niet voor 60 euro oid.

High met Henk

Special Member

protek is hung chang.

heb er zelf ook 1 een echte chinees. dingen zijn nu ineens peperduur: mijne was 3 tientjes bij nedsi destijds en idd precies wat iedereen hier schrijft: metingen goed, net zo nauwkeurig als een fluke 170 series enz, beetje trager, maar behuizing is om te janken, durf hem niet buiten zijn etui te gebruiken.

echter voor het geld.

als het nauwkeurig wordt, pak ik de keithley 2000 wel :P

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

[...]
http://www.youtube.com/watch?v=F6nGjhAO67c

dat kan een extech dus ook :D

Grapjas, heb je ook gekeken wat zo'n 530 heavy duty kost, dat is een meter van 200 euro. Nogmaals extek is een goed merk maar hun 50 euro meter is echt niet gelijk aan hun 200 euro model. Sommige merken maken van spotgoedkoop tot duur, andere alleen meters in het topsegment. Dat ze goedkopere ook maken, maakt hun topmeters niet minder en hun budget meters geen topmeters maar leken zoals jij die de specs niet kunnen vertalen denken dat wel, dat is gewoon een commercieel idee.

Maar wat denk je, als je nu gaat zoeken voor zo veel mogelijk functies voor zo weinig mogelijk geld, waar zouden al die extra functies ten koste van gaan ? Koop gewoon bij de gamma of aldi een meter die er mooi uitziet, dat is de belangrijkste eigenschap ;-) voor die enkele keer dat je em gebruikt. En belangrijk ze maken hem al jaren...

Klussen als aan 230V installaties meten ? Sluit dan ook gelijk een goede verzekering af .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die extechs hebben over het algemeen allemaal ongeveer dezelfde behuizing en display/displaybescherming, en daar gaat het om bij dit soort testen.

Natuurlijk denk ik niet dat een budgetsegment meter van Extech net zo goed is als een 200 euro Extech?

Heb zojuist de filmpjes bekeken http://www.youtube.com/watch?v=3-_dUB8vy8U&feature=fvwrel (deel 2 van 2) allemaal wel goede en slechte kanten, over het algemeen levert die Uni-T echt puik werk, hoor! Zeker voor de prijs, wel een merk om te onthouden voor de volgende keer dat ik er eentje ga kopen.

Alle meters hielden prima wanneer op zo'n hoog voltage, ook als je door de verkeerde standen bladert.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 maart 2011 18:14:31 (41%)

Ik heb zelf ook zon extech meter van ongeveer honderd euro, en hij bevalt goed!

De temperatuur heb ik er in het begin enkele malen mee gemeten, mooi dat hij er bij zit maar ik gebruik hem niet. Bovendien ligt er hier ook nog een fluke IR temperatuur meter, die werkt net iets makkelijker.

Maar volgens mij is iedereen in dit topic ervan overtuigd dat jouw meter niet compleet is, maar dat is hij wel. De pennetje passen echter niet. Kan voorkomen dat er iets verkeerd is gegaan.

Is het niet mogelijk dat je de connector een halve slag moet draaien? Of maakt dit geen verschil. Verder is een beetje (lees: aardig wat) kracht uitoefenen geen probleem volgens mij.

En uiteraard zijn er altijd mooiere multimeters te krijgen, maar als je hem niet vaak, of bijna nooit gebruikt. Of geen grote waarde aan nauwkeurigheid eist, dan is een 10 euro model van de bouwmarkt ook goed te gebruiken.

Het gaat ook om het weten hoe en wat je meet, met een goede meter heb je nog niks.

Nou, die pinnetjes zijn als een stekker, waarvan 1 kant van de stekker totaal niet afgewerkt en past niet in het 'stopcontact'. Dus helemaal retour gedaan.

Na het uiterlijk (...), zou ik ook absoluut rekening houden met de snelheid van het range-switchen en vooral je continuity beep. Ik heb hier nog 2 jaar mn ouderwetse metex laten staan. En alleen omdat dit de enige meter was die een rappe beep had. En die functie gebruik je! vaak. Een meter die daar een paar tiende over doet is compleet waardeloos voor wat dat betreft.
Ook traag door die ranges heen switchen is gewoon irritant als je er een paar uur mee bezig bent. Echt.
Als mn meter dat goed doet zal ik er niet met mn auto overheen rijden, belooft.

Hier scoort die Uni-T niet enorm goed. Dat maakt de continuity test eigenlijk waardeloos.

Nou die doet het toch behoorlijk goed hoor. http://www.youtube.com/watch?v=wZCyKa32eL4

Door hun veel verschillende modellen is de een nauwkeuriger dan de ander.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 25 maart 2011 18:14:43 (63%)

Op 25 maart 2011 11:04:16 schreef djpj:
[...]
Nou die doet het toch behoorlijk goed hoor. http://www.youtube.com/watch?v=wZCyKa32eL4

Dat ziet er idd veel beter uit. Maar dat is niet diegene die in de EEVBlog getest was ;)

High met Henk

Special Member

Op 24 maart 2011 18:24:31 schreef djpj:
Feit is wel dat Uni-T al jaren bestaat vooral vanwege het goede bang for the buck gehalte.
Bovendien zocht ik ook een scherm met backlight, tussen de grote merken vindt je die niet voor 60 euro oid.

ik koop zelf NOOIT geen UNI-T meter meer: was de grootste bocht die ik gehad heb zelfs een 5 euro gamma meter was beter.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 maart 2011 11:57:40 schreef knifter:
[...]

Dat ziet er idd veel beter uit. Maar dat is niet diegene die in de EEVBlog getest was ;)

Wat maakt dat dan uit? het ene model is beter dan de ander en ze hebben er echt veel.

Op 25 maart 2011 13:27:47 schreef High met Henk:
[...]

ik koop zelf NOOIT geen UNI-T meter meer: was de grootste bocht die ik gehad heb zelfs een 5 euro gamma meter was beter.

Juist...

haha zojuist deze site gevonden, wat een figuur, koopt zeker zelf in op eBay en durft een meter die voor 50 euro te koop is voor meer dan 300 te verkopen :') http://www.goedkoopmeten.nl/

[Bericht gewijzigd door djpj op vrijdag 25 maart 2011 14:58:43 (15%)

flash2b

Special Member

Op 25 maart 2011 14:24:32 djpj schreef
haha zojuist deze site gevonden, wat een figuur, koopt zeker zelf in op eBay en durft een meter die voor 50 euro te koop is voor meer dan 300 te verkopen :') http://www.goedkoopmeten.nl

De enige meter die ik kan vinden die >300EUR is de UT533 en die heeft een isolatie weerstandsfunctie en True-RMS. Die is echt geen 50 EUR op ebay. De rest van de prijzen vallen nog wel mee. HAVÉ-DIGITAP BV (eigenaar van de site) bestaat ook al jaren.

Dit hele topic gaat zo langzamer hand echt nergens meer over. Binnen CO zijn al heel veel discussies geweest over welke meter het beste is. Er zijn voor 50 a 70 EUR echt heel veel goede meters te krijgen waarbij er altijd wel eentje is die voldoet aan je eisen en wensen.

Multimeters is voor elk wat wils. Ik heb zelf pas op Marktplaats een Fluke 177 gekocht met twee sets meetsnoeren en tas voor 80 euro. Behuizing een beetje gepoetst en hij kan zo voor ongebruikt doorgaan. Vergeleken met een dure R&S benchmeter, calibratie bleek dik in orde. Een goede deal dus, en zo zijn er veel te vinden. Veel opmerkelijker vind ik zelf een andere aanschaf op E-bay: een multimeter (3 1/2 count) uit China voor $0,99. Kwam nog iets meer dan twee dollar verzendkosten bij, maar voor 2,62 euro all in lag hij in de brievenbus. Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat het mogelijk zou zijn voor zo'n prijs te leveren. En hij werkt ook nog...

Op 25 maart 2011 15:29:56 schreef flash2b:
[...]
De enige meter die ik kan vinden die >300EUR is de UT533 en die heeft een isolatie weerstandsfunctie en True-RMS. Die is echt geen 50 EUR op ebay. De rest van de prijzen vallen nog wel mee. HAVÉ-DIGITAP BV (eigenaar van de site) bestaat ook al jaren.

Dit hele topic gaat zo langzamer hand echt nergens meer over. Binnen CO zijn al heel veel discussies geweest over welke meter het beste is. Er zijn voor 50 a 70 EUR echt heel veel goede meters te krijgen waarbij er altijd wel eentje is die voldoet aan je eisen en wensen.

Ik had een foutje gemaakt, hij is voor 100 euro op ebay te vinden. Wat een afzetters 'goedkoop' meten.nl
Zijn trouwens wel wat meer meters van unitrend die true RMS hebben :)

http://shop.ebay.nl/i.html?rt=nc&LH_PrefLoc=2&_nkw=UT533&_…

GJ_

Moderator

Ik heb een heel legertje aan Fluke's Nieaff's en een set van Extech. Die Extech is helemaal niet slecht (is van FLIR, ook niet de eerste de beste), maar die verloop hoort er gewoon bij natuurlijk. Aande sensor zit een standaard thermokoppelconnector en die krijg je niet in je meter.

Voor 60 euro verwacht je misschien geen toppertje, maar hier is bij het inpakken kennelijk wat fout gegaan. Jammer, en nog eens jammer dat de leverancier het niet direct oplost. In dit geval is het minpuntje vooral voor Conrad. De benelux importeur van FLIR/Extech heeft beslist betere service.

Op 25 maart 2011 15:29:56 schreef flash2b:..HAVÉ-DIGITAP BV (eigenaar van de site) bestaat ook al jaren.

Dit hele topic gaat zo langzamer hand echt nergens meer over. Binnen CO zijn al heel veel discussies geweest over welke meter het beste is...

HAVE Digitap is idd een prima leverancier met veelal prima spul. Vroeger (nu nog?) ook Fluke.

En idd, het topic gaat wel heel ver off-topic intussen. Het probleem is hoog en breed opgelost dus wat mij betreft is dit topic helemaal klaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 25 maart 2011 18:17:03 (32%)

Dit topic is gesloten