Fluitende oscilloscoop

Hallo,

ik heb van mijn werkgever een afgedankte oscilloscoop meegekregen, Philips PM3320. Joekels apparaat.
De reden voor afdanken werd me vrij snel duidelijk: hij doet het niet meer ;(. Op het achterpaneel zit een groot groen component dat begint te fluiten bij inschakelen. Kortsluiting ergens, denk ik.
Ik heb het probleem teruggebracht tot die print (denk ik). De print gaat met een grote connector op een andere print, waarbij een aantal pennen op die andere print verrbonden zijn. By design dus. Alleen is het nou juist die verbinding die de fluittoon veroorzaakt; dat is met een los touwtje na te spelen.
Het 12Nc van die print luidt 4022 245 0220 4.

Iemand enig idee wat hier aan de knikker kan zijn?

Edit: dit is de print:
http://img836.imageshack.us/img836/5161/voedingsprint.jpg

Overslag in of bij de cascade, kan ook nog de HSP trafo zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hi Roland,

mooie snelle reactie, dank!
Bedoel je met overslag dat er ergens spanning overslaat?

De weerstand die het meest rechtsboven op de print zit (dus naast het 3-pins connectortje) meet ik op een 'oneindige' weerstand. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Weesrtanden die oneindig meten zijn nooit goed natuurlijk, aan de ander kant een 22MΩ weerstand meten met een multimeter die tot 20MΩ gaat lukt ook niet.

Heb zelf laatst een philips gerepareerd, hiervan was ook de cascade defect (groene blok) en de HSP trafo. Door de casade een aantal dagen in de acteton te laten liggen kon deze uit elkaar gehaald worden. De condensatoren bleken defect, de HSP dioden waren nog ok.

Zie ook dit topic:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/89258/1/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Houd er aub rekening mee dat het 'groot groen component' waar je over praat de hoogspannings (flyback) transformator is en dat deze aanraken tijdens of na het aanstaan mindere prettige gevolgens kan hebben!

En oneindig met welke meter? Het is een hoogspanningsdeel. Een +10 mega ohm weerstand is hier onmogelijk en niet elke (bouwmarkt) meter meet deze.
Maar als ik het goed zie is het een 25K6, dat zou je goed moeten kunnen meten. Maar ook heel goed mogelijk is dat ik het verkeerd zie op foto (beetje wazig daar). Ik zie bruin-groen-blauw-bruin-goud?

Verder zijn er hier een hoop mensen die deze scoop goed kennen. Ik zou even een antwoord van hen afwachten. Dan weet je waarschijnlijk zeer snel waar het zit.

Hi Knifter,

:p dat hoogspanningsrisico ben ik mij bewust van. En in de buurt van deze print ligt ook stopcontactenprik open en bloot, dus ik hou m'n vingertjes wel buitenboord als ik de stekker in het stopcontact steek.

bruin-groen-blauw-bruin-goud klopt. Of oranje ipv goud zo je wilt. Maar het is een wat grotere weerstand, dus ik verwacht dat die is gekozen om iets meer stroom aan te kunnen?

Dan kun je op dit plaatje nog een merkwaardig componentje rechtsonder zien.
Alle andere componentjes die er een beetje op lijken (witte cylindertjes) zijn, volgens mij, draadbruggen. Deze heeft, wederom, een hele hoge weerstand. En hij ziet er niet echt als een gelukkig componentje uit.

http://img28.imageshack.us/img28/3186/detailap.jpg

Roland, bedankt voor de link. Ik zie dat men hier niet altijd even lief voor elkaar is ;).
Wat ik in je link vind, stemt niet tot vrolijkheid. Ik hoop dat ik 'm wat eenvoudiger gerepareerd krijg.

fripster

Golden Member

@bruintje beer: als jij hem niet wilt, mag ik hem dan? ;-)

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Oops, foutje:

Die oranje weet ik niet. Maar Br-Gr-Bl-Br-Gr/Go is 1-4-6-x10, dus 1460 ohm! Hij kan misschien ook groter zijn zodat hij hogere spanning aan kan zonder door te slaan, niet perse vermogen. Alhoewel 1000V over deze weerstand toch 1.4 amp is.. das best vermogen (en dat loopt er ook niet).

Maar zo als ik al zei: wacht even op een kenner om je vertellen waarom hij fluit. Als er iets fout is, is het niet zo gek dat de flyback (hoorbaar) gaat fluiten. Maar dat hoeft niet aan de flyback te liggen.

Als je er achter bent wat oranje in deze betekend zou je hem idd kunnen vervangen. Of die andere (witte brug) inderdaad een 0 ohm's brug is durf ik niet te zeggen. Ik denk eigenlijk van niet omdat het dan wel gewooon een brug geweest was.

Heb je al een service manual met schema? Ik zie er zat op google maar kosten 15 USD :S. Misschien zelf philips/fluke even contacten?

Owh, hier:
http://www.martinihenry.com/temp/PM3320.pdf

Componentje rechtsonder is een hoogspanningsdiode, met een standaard diode tester niet te meten aangezien de doorlaatspanning wel 10V kan zijn. Zou eerst een servicemanual opduikelen trouwens. te laat...

Vanaf pagina 249 in die pdf vindt je de beschrijving van de EHT converter.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 21 maart 2011 12:43:44 (16%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

http://www.flitsservice.nl/phpBB/images/smilies/icon_schrik.gifDe service manual! Goed zeg, bedankt!

Edit: laat ik maar niet op 'print' drukken...

Edit2: Die weerstand is 31M6... zal ik wel niet goed hebben kunnen meten dus.

[Bericht gewijzigd door Bruintje Beer op maandag 21 maart 2011 13:39:30 (20%)