Toerentalmeter

Hallo,

Ik heb op google een schema gevonden voor een toerental meter. Na mijn inzien volgens datasheet, klopte deze niet helemaal.

Nu heb ik het schema een klein beetje aangepast, en heb ik de vraag: klopt deze?

Op de ingang zit een spoeltje die om de bougiekabel van mijn brommer zit.

Verder vraag ik me af, waar in godsnaam de 3 potmeters voor zijn tussen de 2 ic's in. Bij de vu meter van deze site staan ze er niet in...

http://www.uploadarchief.net/files/download/toerentalmeter.gif

Bedankt alvast voor de hulp!

Groet,
Fabian

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Je tekenwijze is wat afwijkend.

Voor GND kun je het beste een global signal gebruiken.

Bijvoorbeeld pin 12 van de LM2907 ligt aan GND.
Dat zie je pas als je het spoor volgt naar de regelaar en de voedingsaansluiting.

De hele onderkant is ook GND, maar geïsoleerd van de massa van de regelaar.
In feite zijn het dus 2 verschillende nets.

Door het consequent gebruiken van een GDN global signal kun je dit voorkomen.

Met de 3 potmeters kun je het bereik van de LM3914 instellen.

Ze zijn wel allemaal afhankelijk van elkaar, dus het instellen zal wel even duren.

Je moet ook even naar de instelling van de stroom door de LED's kijken.
In jou schema staat die op maximaal, is dat de bedoeling?

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

Hallo,

Ben idd vergeten de massa van onderaan het schema te koppelen aan de regulator.

verder, de led's komen in de achterkant van de koplamp te zitten, dus overdag schijnt de zon erin. ze moeten wel afleesbaar blijven.

Of, ik zet een analoge meter erin, is dat ook een oplossing?

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 24 maart 2011 09:12:21 schreef electro_freakz:
Verder vraag ik me af, waar in godsnaam de 3 potmeters voor zijn tussen de 2 ic's in. Bij de vu meter van deze site staan ze er niet in...

Deze zijn bedoeld om de LM7812 te laten roken. Draai ze allemaal maar naar de minimale weerstand ;-).
Op welke site heb je dit schema gevonden? Dan kunnen wij nagaan waarom de ontwerper bepaalde keuzen heeft gemaakt.

Waarmee ga je de schakeling voeden? Een 7812 geeft mij het idee dat dat een gelijkspanning is van minimaal 15/16V.

Een accu is 12V (of 6V); een lichtspoel bij de ontsteking genereert geen gelijkspanning.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Henry S.

Moderator

Op 24 maart 2011 20:24:24 schreef ohm pi:
[...]Deze zijn bedoeld om de LM7812 te laten roken. Draai ze allemaal maar naar de minimale weerstand ;-).

Dit is een betere optie ;)

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/benzinemeter.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Orgineel:

http://www.fda-technology.de/download/Vorschlag_aus_Italien.gif

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/19740

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op vrijdag 25 maart 2011 11:35:37 (24%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Ik kijk op deze site http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/19740 en ik zie een schema die bestaat uit een 555 en 3 stuks LM3914.
Of wil je van deze site http://www.fda-technology.de deze toerenteller http://www.fda-technology.de/images/Schaltplan%201_5.gif maken? Dit schema heeft een LM2907 en 3 stuks LM3914. Dit schema is niet netjes getekend (draden door weerstanden) maar ziet er verder op het eerste oog wel goed uit (precies twee potentiometers).

Nou, k denk die met de NE555
Verder wil ik het schema aanpassen naar 10 led's
mijn brommertje gaat maar tot 3000 toeren.
verder wil ik 2 ledjes overhouden, voor als hij over de 3000 toeren gaat.

Dus led 1 tot en met 8 = 0 tot en met 3000 toeren per minuut
led 9 en 10 meer dan 3000 toeren. is dit mogelijk met de vermelde schema's??

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Lees alles wat SuperKris schrijft!
Bouw zijn schema in het midden van deze pagina http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/19740/2/De-digitale-toer… precies na.
Laat IC4 met de leds en IC5 met de leds weg.
Verhoog C4 van 100nF naar 330nF.
Gebruik een CMOS-versie van de 555. Dat doet SuperKris ook.
Het geheel wordt gevoed met 5V, dus je moet een LM7805 gebruiken ipv een LM7812. Zorg dat de LM7805 niet te heet wordt en voorzie hem van de voorgeschreven ontstoringscondensatortjes.
Als hij klaar is, dan moet het geheel gewoon werken. Daarna moet je 'm afregelen met de vier potentiometers.

Zo, k heb t printje geëtst:D (die van elektor)

Zoals ik eerder heb vermeld, gaat mijn brommer tot 3000RPM.
Kan ik deze teller, tot bijvoorbeel 4000RPM laten gaan?
Nu gaat ie tot 10.000RPM

Ik denk dat mijn brommer bij dat toerental uit elkaar zal knallen.:+

Groet, Fabian

/Edit:

T is opgelost, en het werkt!

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Ik wilde juist de andere kant op omdat mijn fietsje 13,5k draait.

Maar als je de info inventeert moet je een heel eind komen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/65823

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

@Elektro_freakz,
dan moet je C4 wijzigen naar 100nF x 10000rpm / 4000rpm = 250nF en voor het fijne werk moet je aan P1 draaien.
Een paar posts hoger licht ik je vals voor.
De geposte toerenteller van SuperKris loopt tot 10000 rpm met 30 ledjes. Als er in zijn schema tien ledjes branden, dan loopt zijn motor 3300rpm. Je hoeft dus C4 niet te wijzigen. Deze moet gewoon 100nF blijven. De twintig hoogste leds en IC's kan je gewoon weglaten.
"Verhoog C4 van 100nF naar 330nF" in mijn vorige post streep ik door.