fluke 3394b als beginnersscoop en sabotageproof?

Ik wil een scoop gaan kopen maar ik heb voor het laatst met een scoop gewerkt 15 jaar geleden.
Daar weet ik dus eigenlijk niets meer van.

Nou heb ik zitten kijken naar een fluke 3394B 200 mhz scoop.

Is dat wat om weer mee te beginnen?
En hoe vandalisme bestendig is deze?
Fluke staat bij mij bekend als een merk dat erg goed beschermt is maar geld dat ook voor scoopen?
1 M ohm ;: protected for signals up to 400V.
50 ohm;: protected for peak voltages up to 50V or up to 5V rms.
Stel dat hem verkeerd hebt staan op 50 ohm in plaats van 1 mega ohm en je zet er 100 V op?
Een zender van een paar watt rechtstreeks op de ingang?

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Verder nog tips waar ik op moet letten bij de koop als ik ga kijken / halen?

Is zeker een mooie scoop die u heeft uitgezocht.
Weet niet wat u allemaal wil gaan meten.
Die 200 Mhz is een erg hoog bereik.

Zelf hobby ik met van alles en heb sinds kort een Rigol DS1052E.
Ik denk dat deze niet erg hufter proof is maar weet wat je meet.
Dan gaat het wel goed.

Prijs van deze scoop was €247,00 en nog €58,00 aan de post meneer.
Dit daar de scoop uit Hongkong naar Nederland was gestuurd (BTW,behandelings kosten).

Voor die €305,00 kan je je niet echt een bult vallen.
En als hij echt stuk is gewoon een nieuwe bestellen.

Groet,
Theo

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Ik wil heb nog wel eens een 3 meter band zendertje en dan zit je net tot 108 mhz
Dus 200 mhz kom ik dan niet onderuit.

Die Combiscopes zijn volgens mij volledig door Philips ontworpen, toen Fluke de T&M afdeling van Philips overkocht zijn ze nog wel een tijd met een Fluke logo geproduceerd.

Oscilloscopen zijn over het algemeen minder hufter proof dat multimeters, zo kan een aardclip op de verkeerde plek voor vuurwerk zorgen (hoewel dit normaal geen schade aan de scoop aanricht). De ingang van de meeste scoops is zoiets als CAT II 150V, terwijl een DMM al gauw CAT III 600V is. De meeste scoops zijn dan ook niet ontworpen om direct aan het lichtnet te meten. Een uitzondering zijn de Fluke ScopeMeters (draagbare oscilloscopen met volledig geïsoleerde ingangen), maar daar is de prijs dan ook naar.

De Tek scoops met 50 ohm ingang die ik ken hebben een beveiliging dat ze op 1Mohm overschakelen als de spanning te hoog wordt, geen idee hoe robuust dit is en of Philips dit ook heeft. Ik zie zo niet direct het nut van een zender direct aan een scoop hangen (het is toch geen spectrum analyzer?).

Let op dat de maximale spanning van de ingangen op hoge frequenties een stuk lager zal zijn, zeker bij een 1Mohm ingang die daar een veel lagere impedantie heeft (reken maar uit voor de ingangscapaciteit van 10-20pF). Je gebruikt dan ook 95% van de tijd een 10:1 probe die het signaal verzwakt, hoewel deze ook hun grenzen hebben.

Op 16 april 2011 19:40:04 schreef Paloma:
Ik wil heb nog wel eens een 3 meter band zendertje en dan zit je net tot 108 mhz
Dus 200 mhz kom ik dan niet onderuit.

Met een 200 MHz scope aan een 100 MHz signaal meten is in feite zinloos, omdat je alleen een lelijk sinusje te zien krijgt, zelfs al jaag je er een vierkante blokgolf aan in.

Een scope is niet hufterproof, je wordt verwacht enige bedachtzaamheid aan de dag te leggen. Dat je er 15 jaar niet meer aan geweest bent gaat geen probleem zijn.

En als je niet aan netspanning, ontsteekspoelen, flybacks en zo gaat meten moet je het al bruin bakken om met een 10:1 probe je scope te vernielen.

Dat gezegd zijnde, er staat genoeg meetapparatuur op eBay met een kapotte ingangsverzwakker dus het moet toch te doen zijn.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Frederick E. Terman

Honourable Member

Harmonischen kun je niet zien, maar dat lukt met een 1GHz scoop óók niet: -40dB bijvoorbeeld is al veel te slecht voor een zender, maar op de scoop nog steeds onzichtbaar.

Maar allerlei andere frutsels zou je wel kunnen zien, zoals AM brom, of LF oscillaties in de eindversterker. Ook een AM of SSB zender op lineariteit checken gaat goed.
Daarvoor hoeft je scoop maar tot de zendfrequentie te gaan.

Voor de harmonischen moet je iets anders, òf gewoon zeker zijn van je laag- (of band-) doorlaatfilter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het gaat ook niet over de harmonischen.
Het enige wat ik in zendertjes zou moeten kunnen weten is af en toe de stuurspanning in de pll deze zijn met een multimeter niet te meten dus vandaar.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reactie.

fred101

Golden Member

Een 50 ohm ingang is erg kwetsbaar. hij is meestal wel 50 ohm over een groot bereik. Maar reken maar uit hoeveel vermogen dat, vaak inin mini weerstandje moet verwerken als je 100Vrms door de 50 ohm ingangsverzwakker jaagt. Daarna is de derde wet van kirchof van toepassing,

De 1 MOhm ingang is bij 100 MHz al lang geen 1Mohm meer. Ik heb dat ooit bij een 100MHz scoop gemeten en dat zakte met het oplopen van de frequentie naar minder dan 30 ohm.

Koppel je zender aan op een dummyload en meet dan met een 10:1 of bij vermogen nog beter met 100:1 probe op de dummy. Maar kijk wat die probe bij 100MHz nog mag hebben. Dat is vaak veel minder dan bij bv 50Hz. Beter gebruik je in zogeval een directional coupler tussen dummy en zender. Dat is feitelijk gewoon een SWR meter zonder diodedetectors en meter, maar ook die zijn frequentie en vermogen gelimiteerd. Sommige werken pas vanaf 1GHz, andere maar tot 100MHz. Maar voor jou doel zijn ze zo te maken met een stukje coax en een trafo van een ringkern erom heen. Daarna een potmeter om het signaal wat te temperen. Dan kan je een stukje signaal aftakken. Amplitude klopt niet meer maar je kan wel zien wat er gebeurd. bv timing.

Handig bij zenders is een makkelijk te gebruiken X,Y mode.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mod edit: daar hebben we Vraag & Aanbod voor

[Bericht gewijzigd door Jeroen op maandag 8 augustus 2011 16:22:21 (78%)