Spanning meten zonnepanelen, storing door laadregelaar

Hallo,

Ik ben bezig met een project waarbij ik een pomp wil regelen aan de hand van de zonnekracht op een zonnepaneel.
De werking van de installatie is als volgt. De zonnetegels leveren stroom aan de laadregelaar. De laadregelaar laadt de accu op. Dit proces gaat continu door, de spanning hangt daarbij af van de hoeveelheid zon. De spanningsmeter meet hoeveel spanning er staat op de zonnetegels (oftewel hoeveel zon er schijnt). De Arduino microcontroller vertaalt deze spanning naar de DC-driver. De DC-driver regelt de hoeveelheid stroom die er van de accu naar de pomp stroomt. Hoe meer zon, hoe meer stroom de microcontroller door de DC-driver laat lopen naar de pomp.

Ik meet de spanning over de zonnepanelen bij de laadregelaar. Probleem is dat deze de spanning in golven onttrekt en daardoor mijn signaal verstoort. Daardoor gaat mijn pomp steeds aan en uit. Ik meet dus helemaal niet de zon!
Heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen? Heeeeel graag!

zit de pomp verder aangesloten op de accu en is het de bedoeling dat deze de accu niet leegtrekt?

dan zou je een stroommeting kunnen doen tussen de laadregelaar en de accu en tussen de accu en de pomp.
en dan kun je de pomp zo aansturen dat de stroom naar de pomp nooit groter wordt als de stroom naar de accu.

Ha bedankt,

De pomp zit inderdaad op de accu, maar via de laadregelaar. De laadregelaar heeft 3 ingangen:zonnepaneel, accu en last. De pomp zit op last. De pomp kan op zich niet leeg, de laadregelaar beveiligt dit.
Het is een educatief project waarbij kinderen een pomp harder zien werken bij meer zonlicht, vandaar.

Mijn huidige installatie is helemaal gebaseerd op spanningsmeting (ipv stroom). Stroom meten is toch lastiger, toch?

Denk je dat het mogelijk is om met een condensator de spanning aan de zonnepaneleningang af te vlakken of zo?

de simpelste manier om stroom te meten is een kleine weerstand opnemen in de kringen en daar de spanning over meten.

over een 0,1 ohm weerstand valt 1v bij 10A.

dat afvlakken zou je kunnen proberen, ik heb niet echt ervaring met dat soort spul, dus ik zou je niet kunnen vertellen hoe dat gaat werken. maar het klinkt wel logisch. in weze is het gewoon afvlakking.

maar misschien gaat dat storen icm de mppt

Ik meet op dit moment in de spanning over een weerstand en gebruik die als input voor mijn controller. Maakt in die zin wellicht weinig uit of je spanning of stroom meet denk ik. Blijft het probleem van het golvende signaal bestaan.

Ik zit ook nog te denken aan een schakelaar die de panelen loskoppelt van de lader iedere 4 seconden om te kunnen meten. Maar dat is ook een erg radicale oplossing en veel werk weer.

is de stroom na de laadregelaar ook nog zo schommelend?

dan kan het zo niet inderdaad. dan zou je kunnen proberen om te bufferen (als dat lukt bij dat vermogen) of proberen het gemiddelde te berekenen. de arduino bijvoorbeeld eventjes laten meten. het gemiddelde gebruiken van de waardes en daarop aansturen.

Hoi,

De waarde na de laadregelaar is constant, maar dan meet ik niks.
Arduino zo programmeren lijkt me erg goed plan. Ik wil dan de hoogste waarden nemen, maar dat lijkt niet al te simpel. Kijk nu naar statistics library. Heb jij er ervaring mee?

nee met arduino heb ik geen ervaring. ik ben maar net bezig met avr's met adc, pwm en lcd's

Het is altijd makkelijk om een maximum waarde te bepalen.

code:


  int i; 
  int max; 
  int v;
  int tot;

  v = 0;
  for (i=0;i<100;i++) {
     v = get_ADC ();
     if (max < v) max = v;
     tot += v;
  }
  avg = tot / 100;
}

Ik heb voordat je het vraagt ook maar even het gemiddelde uitgerekend.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Of een aparte lichtsensor natuurlijk, dan ben je helemaal van het probleem zonder dat je in de installatie moet gaan roeren.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 april 2011 09:18:14 (54%)

Ha bedankt voor de tips!

Aparte lichtsensor kan helaas niet omdat de pomp minder hard moet gaan draaien als kinderen op de zonnetegels gaan staan.

Zoals het er nu voor staat ga ik eerst testen met een condensator tussen de analoge pin en de aarde. Daarmee hoop ik de gekste pieken en dalen er uit te halen. Dan denk ik dat ik de max waarden met die code van REW neem eventueel.

Mocht de laadregelaar dan nog te onvoorspelbaar zijn, dan overweeg ik om hem er helemaal tussenuit te trekken en te vervangen door een heel simpele spanningsmeter, zoals deze http://www.leonvanderhorst.nl/workshop_SMG_accumeter.htm. Die laat ik dan gewoon de laadstroom uitschakelen (via relais) als de spanning boven de 14,2 volt komt.

Enige punt is nog dat de panelen 48 volt zijn en de accu 12V. Daarnaast heb ik nog een aparte uitgang voor de last/pomp nodig.

Eigenlijk moet het toch veel simpeler kunnen, zelf zonder accu. Iets van een schakeling waarmee een bepaalde hoeveelheid stroom wordt doorgelaten ahv de gemeten spanning over de zonnepanelen. Suggesties? Heel graag.