Heren dank voor de reacties op "diode's kiezen". Ik heb ze inmiddels in huis: toppie!

Dan nog even over de diodebrug. Onze lokale electronicaleverancier had het niet zo op het zelf maken van een diodebrug, dus ik raadpleeg jullie nog maar eens.

Het gaat erom bij het opladen van de accu's van het zeiljacht door de altenator de beide accu's (accugroepen) te scheiden om overlopen te voorkomen.
De diodebrug veroorzaakt een spanningsval (ca. 0.7 V) en deze moet gecompenseerd worden door een compensatiediode, die er voor zorgt dat de altenator een hogere spanning levert.
Ik heb een bestaande diodebrug, maar zonder compensatiediode.

Vraag 1: Kan ik de spanning voor en achter de bestaande diodebrug meten door die op een accu aan te sluiten (de motor kan nog niet draaien) en hoe zoek ik dan bij de aldus gemeten spanningsval de juiste compensatiediode (die ik dan "los" toe kan voegen.

Vraag 2: Over het principe. De compensatiediode stuurt de regelaar van de altenator aan, die levert vervolgens een gecorrigeerde (hogere) spanning, de compensatiediode compenseert weer etc, etc, viscieuze cirkel zou je zeggen. Zo zal het dus wel niet gaan......Maar hoe wel?

Heel verhaal......ik zie jullie reacties wel komen.

Overigens voor de restauratie van de Poolvos kun je naar www.poolvos.nl

het is idd een closed loop regeling dmv terugkoppeling
het geeft een spanning met een rimpel rond hetinstelpunt
echter ik heb geen idee waarom een diode gebruikt word
wat is het voor generator 12v? zoals in een auto
dan zit de regeling en gelijkrichting toch in de dynamo

Ja het is een 12V generator/altenator/dynamo (wat je wilt) net als in een auto, sterker nog er ligt een VW Golf Diesel in de boot.
En ja de regelaar regelt de stroom door de veldwikkeling. De regelaar wordt echter aangestuurd door de accuspanning. Echter door de diode brug (zonder compensatiediode) meet de regelaar een lagere accuspanning dan de werkelijke en zal de alternator dus ook een lagere laadstroom leveren met als gevolg dat je de accu's niet vol kunt laden.

In een auto is doorgaans maar 1 accu dus hele diodebrug verhaal niet van toepassing.

ik weet niet of dit klopt maar zoek het eens uit
ik denk dat je een zenerdiode nodig hebt van 14v
deze zet je op de plus v/d accu en de terug-koppel draad
van de dynamo
als de spanning boven 14v komt geleid de zener en de dynamo zal minder spanning gaan leveren dan sluit de diode weer en de dynoma laat de spanning weer oplopen
een accu mag maximaal met 14.4v geladen worden en je hebt dacht ik minimaal 13v nodig om te laden.
of je moet rechtstreeks op de dynamo de regeling aanpassen
ik ga ff opzoek hoe dit te doen

gaaf schip trouwens

Ik ben ook nog weeeeer eens in de boeken gedoken. de compensatiediode moet de laadstroom van de alternator pakken en niet de actuele spanning van de ene of de andere accu (groep).
Het antwoord op het visieuze cirkelconcept is denk ik dat de regelaar regelt op basis van de spanningsval over de diode en niet de absolute spanning.
De spanningsval over de diode wijzigt dus niet als de spanning wijzigt?? Ik hoor steeds 0.7 V?
En kennelijk is de spanningsval dus niet afhankelijk van het soort diode?
Overigens levert deze oplossing een laadstroom gebaseerd op de gemiddelde spanningstoestand van beide accu's (groepen).

Blijft de vraag welke diode voor de compensatie gekozen moet worden.

Ik heb begrepen dat er nogal wat verwarring bestaat over de werking van de compensatiediode.
Elke diode in een diodebrug geeft een spanningsval van 0,7 V (siliciumdiode).
Dat betekent dus dat bij het laden de accu's 0,7 V minder spanning krijgen dan de bedoeling is.
Door nu in D+ lijn naar de dynamo een compensatiediode op te nemen, hier valt dus ook weer 0,7 V over, krijgt het regelcircuit een dus 0,7 V lagere spanning toegevoerd en zal het regelcircuit dus later uitschakelen. Nu worden de accu's dus opgeladen tot de juiste capaciteit. Het is bij een diodebrug wel zo dat de accu met de laagste spanning in eerste instantie zal worden geladen.

Inmiddels is alles wel duidelijk. Overigens heb ik ondertussen een regelaar met ingebouwde compensatie geplaatst en is het probleem ook opgelost. Trouwens de regelaar schakelt niet aan of uit maar regelt de stroom door de veldwikkeling en daardoor de geleverde spanning.