Probleem met oude PTCC Uniface

Ik weet als je tegenwoordig zoek op uniface, dat je dan heel iets anders vind, maar vroeger, heel lang geleden, toen er net modems kwamen , zag ik in de PTCC viewdatabank het , want toen als naam had, het UNIFACE systeem...

het was electronica, om via de computer ,dingen te besturen....
en het (althans dat vond ik) het leuke van het systeem was, dat het systeem bestond uit een computerdeel, uit dat computerdeel kwam een 34 aderige lintkabel, (de unifacebus) en op die lintkabel kon je connectoren persen, waarop je weer een buitendeel aan kon sluiten...

http://arjan-swets.dyndns.info/forums_pictures/uniface_usb/DSCN1957_klein.jpg

oja, waarom vond ik het zo leuk, dat je het computerdeel voor verschillende computers had, voor de P2000, MSX1 en 2, commondore 64 en 128,(dit waren allemaal cardtriges), en een ISA kaart voor de PC.
en als je dus van computer veranderd, hoefde je alleen het computerdeel te vervangen...

En als buitendeel had je kaartjes met 8 inputjes, 8 outputjes, ADC (een 8 en een 12 bits versie) en een DDAC8 en een DDAC 12 en een multiplexor ,zodat je 16 analoge metingen had... oke..

hier een link met nog veel (oude) artikelen over uniface
http://msxarchive.nl/pub/msx/mirrors/hanso/hwdoityourself/
Moet ook nog ergens een artikel van Frits (www.picbasic.nl) tussen staan

deze spullen hebben hier ook jaren in een doos in de kast gelegen, want tja, ISA is er al een tijdje uit, en op internet vind je ook niet veel mensen die er nog iets doen met dis systeem...

maar omdat ik het zonde vond, en je moet je zelf ook af en toe eens een doel stellen, dacht ik ik ga eens kijken of ik het niet via een andere manier aan kan sturen....

Het systeem vroeger werkt met 2 I/O poorten , en de uniface bus bestaat eigenlijk uit een 8bits brede adresbus, op die manier kunnen dus 254 kaarten geadresserd worden... dat zit er 8 bits out en 8 bits in op de uniface bus....

Dit is aan te sturen via bijvoorbeeld 1 of 2 printerpoorten, maarja ik dacht voordat ik het voor elkaar heb bestaat de printerpoort ook niet meer :-) dus ik heb gekozen voor USB...

DIt is de print:

http://arjan-swets.dyndns.info/forums_pictures/uniface_usb/DSCN1959_klein.jpg

http://arjan-swets.dyndns.info/forums_pictures/uniface_usb/DSCN1958_klein.jpg

USB in, UNIFACE bus uit.... en moet zeggen het werkt aardig, althans ik dacht zelfs dat het helemaal goed werkte, maar ik ben nu achter een lulligheidje gekomen, en ik snap er niets van....
(wordt wel weer een lang verhaal geloof ik, ik hoop maar dat er mensen zijn die het helemaal door willen lezen..)

http://arjan-swets.dyndns.info/forums_pictures/uniface_usb/DSCN1962_klein.jpg
onderaan de kaart zie je een gele led, deze gaat branden als de kaart geadresserd is. Ik kan via USB (visualbasic programma) een getal op de adresbus zetten, en dan gaat ook doe goede kaart de led
branden.

verder zie je ook op de bovenstaande foto, dat ik de digitale outputkaartje ook (als ik data op de data-out bus zet) ledjes kan laten branden (groene leds)... dit werkt allemaal prima....

verder heb ik ook het onderstaande printje op de uniface bus zitten:
http://arjan-swets.dyndns.info/forums_pictures/uniface_usb/DSCN1961_klein.jpg

rode ledjes kan ik zien wat er op de adresbus staat, geel eerste rij is data in, 2de rij data uit...Dus hier mee kan ik ook zien wat er gebeurt....

oke dan nu het gene wat niet goed gaat....
de inputkaarten... ik had eerst maar op 1 kaart een inputje hoog gemaakt, en dat werkte, vandaar dat ik dacht dat het goed werkte....
maar nu het rare, ik heb 4 inputkaarten, als ik 1 inputkaart aansluit op de bus, dan werkt deze prima... en ze doen het ook alle 4.... maar zodra ik er meer tegelijk op de bus zet werken ze opeens niet meer...

ik zie wel welke kaart (aan het gele ledje) of hij geadresserd is... maar , ook op het hulpprintje, zie ik geen ledjes meer op de data in...
dus 1 kaart, geadresserd, dan zie ik op de data in ledjes de inputjes gewoon binnen komen,2 kaarten gaat het fout....

iemand enig idee waar ik het zoeken moet?
oja, de adresering op de kaarten werken met 2x de 74ls85n, welke 8 dipswitch vergelijkt met het getal op de adresbus, klopt dit, gaat dus het gele ledje aan, en de data vanuit de inputkaart wordt dmv een 74ls373 op de data in bus gezet....

pff sorry voor het lange verhaal, en ik hoop dat er mensen hits en tips hebben...

oja die blauwe kaart is een kaart waarmee ik 8 modelbouw servo's aan kan sturen... maar die is nog niet helemaal af....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Het enige wat ik meteen kan bedenken is Staat er nog dezelfde spanning op die datalijnen als met 1 kaart, zoniet is er een te grote belasting uit de kaarten voor de nieuwe usb kaart?

Maar dit is misschien iets te basic en mogelijk al getest

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

WOW. Dit spul ziet er echt enorm tof uit, heb je 'm al in "Show your projects" gezet? Echt een prachtig staaltje ouderwetse modulaire techniek.

Inhoudelijk: ben je niet per ongeluk vergeten de tri-state uitgang van je bus-driver (74LS373) vergeten op High-Z (input) te zetten als je kaart niets doet?

[Bericht gewijzigd door Bert M op vrijdag 13 mei 2011 00:30:29 (11%)

bprosman

Golden Member

Ook ik vroeg me af of de kaarten die niet geadresseerd worden wel in tr-state gaan, verder is de driver kant voldoende om signaal aan alle kaarten te leveren (buffering) ? Is je bus afgesloten met een terminator ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Oeeeeewwww, UNIFACE, daar ben ik als blaag nooit aan toegekomen. MSX wel overigens.

Mijn eerste gedachte gaat ook naar busbelasting, meteen toen ik die LED-print zag al, maar ook zonder LEDs moet je er natuurlijk rekening mee houden.

Zie ik het schema van je brouwsel over het hoofd?

If you want to succeed, double your failure rate.

opgelost, althans heb het gevonden... 1 inputkaart geeft ook zijn data door aan de data in bus, als hij NIET ge adresserd is... ?

maar die moet ik dus een onderzoeken, het werkt nu prima met 3 kaarten...

dus even de 4de na kijken...

toch bedankt!

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik zag PTCC en meteen was m'n aandacht getrokken....

Dit UNIFACE-project deed me een beetje denken aan de
"Comnibus Interfacing Project uit 1987" van A. Bos & H. Oord.

Deze kaart heeft 40 Outputs (aan/uit) en 24 Inputs (aan/uit), met een paar MC14094BCL voor de output en een paar TC4021BP voor de input.

Had nog zo'n comnibus-printje in de la liggen, maar zag dat het niet hetzelfde was toen ik hem eruit haalde.

Ooit gebruikt op de P2000T van Philips.

Nou ja, nostalgie allom.

PS. ook al weer 41...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!