Tape voor inductie kookplaat

Hallo,

bij de nwe inbouw inductie kookplaat die ik dit weekend wilde installeren zat een rolletje tape om de plaat aan de onderkant af te plakken zodat er geen troep onderkomt.

Nou heb ik de tape te ver van de rand geplakt zodat er alsnog teveel troep onderkomt. Het lostrekken van de tape werd een drama en is dus niet meer te gebruiken.

Mijn vraag is nu, heeft iemand enig idee wat voor tape dit is, het is een soort van foam met enkelzijdige plakstrip, zwart, en is ongeveer 6mm breed en 3mm dik.

Het moet ook enigzins warmtebestendig zijn lijkt me, neopreen/PE/EPDM tape had ik gevonden maar welke nu de juiste is???
En waar is dit evt. te koop, keukenboer had dit niet zo liggen zei ie.....

Alvast bedankt.

Sander

Had het zelfde probleem en heb toen Sanitair kit gebruikt.
Zit er al een paar jaar probleemloos.
Is er in verschillende kleuren waaronder ook grijs en zwart.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
EricP

mét CE

Hoe warm wordt dat dan? Glas is niet zo'n goede warmtegeleider, de meeste tape kan wel tegen 80oC en veel warmer zal de rand niet worden. Buiten dat: het zit klem tussen aanrechtblad en glasplaat, dus zelfs als het niet helemaal lekker blijft, zal het voldoende afdichten.

Nadeel van kit is dat het spul daarna ook vast zit...

Nooit een keramische of inductieplaat met montagekit of siliconen vastzetten. Als ze ooit hersteld moet worden is de kans groot dat je de glasplaat beschadigt.
Deze tape is afzonderlijk verkrijgbaar, 't is een soort mousse. Vraag eens bij je onderdelenshop.

Shiptronic

Overleden

Elk autoschade bedrijf heeft dit ook wel, dubbelzijdig foamtape meestal 3M.

zoiets ? : http://www.overtoom.nl/foam-tape-3m-9528-9529_M303064.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 16 mei 2011 13:15:41 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je een stoofpotje maakt (dus de boel 3 uur achtereen rustig staat te pruttelen), kan best een groot stuk van je kooktoestel 100 graden worden. Ik zou er niet van uit gaan dat de boel wel koel zal blijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Afdichtband PVC 6x3.
Inderdaad als je de boel afkit en het toestel moet er ooit eens uit voor reparatie kan bij het lossnijden van de kit de glasplaat breken.
Keukenblad kan na verloop van tijd iets buigen waardoor de glasplaat mee buigt en doormidden breekt bij het lossnijden.

Turbokeu

Golden Member

'Echte' koks koken op gas, elektrisch koken is voor mietjes...;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Even naar de onderdelenshop of een leverancier van dat soort apparatuur. Ik neem aan dat ze dat wel op voorraad hebben liggen.

@turbo: ik vind idd ook dat glas inderdaad een stuk minder fijn werkt maar het is wel lekker makkelijk schoonmaken.

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 16 mei 2011 16:54:38 (32%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 16 mei 2011 16:15:13 schreef Turbokeu:
'Echte' koks koken op gas, elektrisch koken is voor mietjes...;)

Hmmz wij koken altijd op vuur....

Alleen gas begint zo te stinken, laat staan een sigaretje opsteken

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

In vaktermen heet dit compriband.
Deze band heeft twee functies, de plaat afsluiten voor vuil wat onder de plaat kan komen en isolatie tussen het blad en de keramische plaat.
NOOIT de plaat "koud" op het blad monteren, dit zal altijd de keramische plaat beschadigen.

tegenwoordig komt een monteur langs als de plaat stuk is , zit de plaat dan in de kit mag je die zelf eruithalen aleer hij terugkomt.

een rubberrand tegen het krassen en lekken in het kastje eronder als de aanrecht blank staat is wel nodig , die afdichting hebben ze bij de bouwmarkt bij de kozijnen hangen , wel rubber pakken en geen foam want dat dicht slechter af met water.

dit is met wat kreativiteit ook te maken van een oude fietsbinnenband , die lijm/niet je vast aan de binndenkant van het aanrechtblad met 1cm oversteek boven de rand uit , die draagt dan de glasplaat of rvs rand van de kookplaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2011 16:15:13 schreef Turbokeu:
'Echte' koks koken op gas, elektrisch koken is voor mietjes...;)

Nou, dan ben jij zeker een "echt kok" en ik een mietje. Mij best.

De grootste gasvlam is iets van 3kW. Maar dan gaat vaak nog iets van de helft verloren zodat ie niet inde pan terecht komt.

Mijn grooste pit is iets van 2.5Kw. Dat komt allemaal in de pan terecht. Sterker nog, dat komt dus gemiddeld halverwege de onderkant van de pan en m'n gerecht te zitten.... Met een gasvlam komt het dus aan de buitenkant van de pan te zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Op 16 mei 2011 20:39:56 schreef rew:
Nou, dan ben jij zeker een "echt kok" en ik een mietje. Mij best.

Rew, heb je de ;) smiley in mijn reactie niet gezien?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 16 mei 2011 11:33:46 schreef SanTheMan:

Mijn vraag is nu, heeft iemand enig idee wat voor tape dit is, het is een soort van foam met enkelzijdige plakstrip, zwart, en is ongeveer 6mm breed en 3mm dik.

Doet me denken aan celband. Dit wordt gebruikt bij het plaatsen van (dubbel)glas. Is er in 2,3 of 4 mm dikte.
Kan je bij de glashandel halen, kost geen drol.

Nee, die stond er gisteren niet.... ehh. hoe heb je hem in mijn quote weten te prutsen? :-)

Maar goed. Naast de harde termen die als grapje bedoeld zijn is er ook de ondertoon over dat gas beter zou zijn dan electrish. D'r zijn mensen die zweren bij gaskoken. Maar die hebben te lang geleden met electrisch koken gespeeld of niet serieus geprobeerd (omdat ze lang geleden met een ouderwets electrasysteem hebben gewerkt).

Wij hadden in de jaren 70 electrish koken. Een weerstandsdraad onder een afgedraaide gietijzeren pit. Dan moest je 5 minuten voordat de boel ging koken de pit lager zetten om te voorkomen dat ie overkookt. Iets overdreven, maar je moest echt goed anticiperen om de boel lager te zetten, want het ging altijd heel lang door. Dat is 1 van de nadelen waar de gaskokers niet tegen kunnen. Het went, maar ideaal is het niet. Inductiekoken reageert gewoon NOG sneller dan gaskoken. En ook het maximum vermogen is ECHT hoger. Als ik vroeger in mijn studentenhuis gehakt aan het braden was, en je zette hem iets te laag, dan kwam er water uit, en hoe hoog je hem ook zette, voor de rest werd je gehakt gekookt en niet gebraden. Nu met inductie kan ik hem gewoon even op 9 zetten, dan verdampt het water weer en gaat de boel weer braden....

Na de ouderwetse electra-kook-elementen die ik uit m'n jeugd ken kwamen infra rood en keramisch-eletrish koken. Dat reageerde al veel sneller. Maar nog steeds langzamer dan gas en inductie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Op 17 mei 2011 09:02:01 schreef rew:
hoe heb je hem in mijn quote weten te prutsen? :-)

Goed geprobeerd. ;)

Maar goed. Naast de harde termen die als grapje bedoeld zijn is er ook de ondertoon over dat gas beter zou zijn dan electrish.

Het blijft een feit dat restaurant-en kantinekeukens (op misschien enkele uitzonderingen na) enkel op gas koken.

D'r zijn mensen die zweren bij gaskoken.

Ik zweer niet bij gaskoken, het blijft gewoonweg (in België) de goedkoopste manier van koken (zowel bij aankoop van de apparatuur als het verbruik (gasprijs <-> elektriciteitsprijs)).

Wij hadden in de jaren 70 electrish koken. Een weerstandsdraad onder een afgedraaide gietijzeren pit. Dan moest je 5 minuten voordat de boel ging koken de pit lager zetten om te voorkomen dat ie overkookt. Iets overdreven, maar je moest echt goed anticiperen om de boel lager te zetten, want het ging altijd heel lang door.

Klopt.

Inductiekoken reageert gewoon NOG sneller dan gaskoken. En ook het maximum vermogen is ECHT hoger.

Ik geef toe (zonder het ooit gebruikt te hebben) dat inductie waarschijnlijk het beste is van de verschillende mogelijkheden maar de aankoopprijs (1000-1500€) ligt zo hoog dat ik er gemakkelijk om de paar jaar een nieuw gasfornuis voor koop (dat meestal enkel om esthetische redenen vervangen wordt).

Als ik vroeger in mijn studentenhuis gehakt aan het braden was, en je zette hem iets te laag, dan kwam er water uit, en hoe hoog je hem ook zette, voor de rest werd je gehakt gekookt en niet gebraden. Nu met inductie kan ik hem gewoon even op 9 zetten, dan verdampt het water weer en gaat de boel weer braden....

Dat probleem ken ik en kan ook gebeuren met gas.
Braden doe je op een hoog vuur en met hete boter zodat het vlees zo snel mogelijk dichtgeschroeid wordt.
Eens dichtgeschroeid kan het vlees rustig verder braden op een klein vuurtje.
Ook mag je niet tè veel vlees in één pan braden, dan krijg je het ook het 'kookeffect'.

Voor steak ben ik heel moeilijk: Ik lust ze enkel 'bleu' (nagenoeg rauw).
Daarvoor moet je de steak maximum 1 minuutje aan elke zijde dichtschroeien op een hoog vuur in blauwwalmende hete boter.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb hiervoor elektrisch gekookt met een 4pits 10.8kW kookstel. Bij de grootste pit was de thermostaat kapot, die ging altijd voluit.
Ik kook nu op gas en ik moet zeggen dat ik het idee heb dat het vermogen minstens 1.5x zo groot is geworden. Wat jij zegt over gehakt koken/braden, dat probleem heb ik nu dus niet meer sinds ik op gas kook.

Dan moet ik zeggen dat ik dus zo'n oud ding had van gietijzer met een verwarmingselement. Maar dat ding had gewoon duidelijk minder vermogen, terwijl het rendement toch niet heel slecht kan zijn...

Nou is er natuurlijk wel een groot verschil tussen het ene fornuis en het andere. Bij veel moderne gasfornuizen zie je dat ze die pitten erg onhandig maken, de grote pit heeft dan een doorsnee van 10cm ofzo. In dat geval wordt dus het midden van de pan amper verwarmd en je kunt alleen maar hele grote pannen op zo'n pit kwijt en de handvaten van de pannen worden gloeiend heet. Bij oudere gasfornuizen is dat meestal niet en die werken dan ook veel lekkerder.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
joopv

Golden Member

Op 16 mei 2011 20:39:56 schreef rew:
[...] De grootste gasvlam is iets van 3kW. Maar dan gaat vaak nog iets van de helft verloren zodat ie niet inde pan terecht komt.

Volgens mij valt dat heel erg mee. Hou gewoon eens je hand een flink eind boven de pan als die op het fornuis staat, en haal dan de pan eens weg.
Bij mij stijgt er vrijwel geen warme lucht meer op als b.v. er een pan met koud water op de gasvlam staat. Ik schat dat toch wel in op meer dan 80% wat in de pan terecht komt.

ja kan er zoveel over discuteren als je wil, maar probeer maar eens deftig te wokken op electra, vergeet het maar.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Het is voor mij al meer dan 20jr geleden dat ik op gas kookte, daarna nog keramisch en halogeen gehad, allebei een drama vergeleken met inductie, echt bij nadenken wanneer je de pit uit moet zetten enzo ivm restwarmte.

Wat me wel tegenviel is dat het qua kwh kosten echt geen fluit uitmaakt of je nou halogeen/keramisch/inductie kookt, heb 's een test gezien waarbij de kosten nagenoeg gelijk waren terwijl ik zou verwachten dat inductie toch efficiënter is.

nadeel van gas is de vuiligheid die je meekrijgt , dat zie je vooral bij het plafond . ook een nadeel is het per ongeluk aantikken van de gasregelaar bij poetsen zodat je onbewust een keer de kwaliteit van ziekenhuisbedden kunt controleren :)

inductie is allang niet duur meer , een inbouw 4 pitter wel maar dat is met alles wat inbouw is voor de keuken . heb zelf een 2 pits inductieplaat die ik voor 65 euro heb gekocht bij een groothandel . van het huis uit zit er een keramische plaat in die ik vrijwel nooit gebruik omdat het kreng te lang heet blijft en een ei bakken duurt 2x zo lang op die plaat.

onlangs had ik een 60cm inductieplaat gemaakt die ik over kon nemen , maar dan moest ik ook 2/3 van m'n pannen vervangen en daar had ik geen zin in .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Elektrisch koken... Pfft...

We hebben gas, dat gaan we verbranden. Met de vrijkomende warmte koken we water, met de stoom drijven we een turbine aan. De opgewekte elektriciteit transporteren we. Onderweg van gas tot stopcontact verliezen we meer dan de helft. Daarna zetten we de energie weer om in warmte om water te koken (En aardappels).

Of we slaan wat stappen over en koken gelijk op gas. Veel efficiënter.

Desondanks kook ik niet op gas, maar dat komt omdat mijn leeftijd nog (ruimschoots) in 4 bits paste ten tijde van de aanschaf van het fornuis...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

gas is zuinige mensen fornuisvoer ( m'n zwager bijv ) :P

overigens zul je nooit weten of jouw lampen branden van een stoomgenerator op gas , wrs niet want ze draaien meestal op kolen bij de grote centrales , alleen voor nood op gas. en nu het waait kan er netzogoed een hoop van duitsland komen aan stroom door de windturbines aldaar , of norned met de waterkracht aldaar , over een tijdje is engelse stroom ook nog mogelijk zelfs.

het is de vraag wat het merendeel van de 450amp over de 380 kv lijn in nederland aan bron heeft , daarom is groene stroom ook zulke zever , maarja de nem kan het niet velen dat nog 60 % van de huishoudens niet over wil :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Gaat wel ver offtopic, maar groene stroom zever?

Het is certificaathandel, maar als het goed is moet elke Kwh die als "groen" verkocht is ook "groen" worden opgewekt*. Dat je in de praktijk "uit de mix" verbruikt, tsja. Als je dat niet wilt moet je maar je eigen centrale in de achtertuin zetten... Waterkracht lijkt me wel wat (== Hele grote achtertuin voor nodig == groot huis == grote hobbyruimte ;)). Maar een dieselaggregaat op oude frituurolie (vies, maar CO2 neutraal, je frituurt immers niet in minerale olie, maar in plantaardig of dierlijk vet, waarvan dat laatste ook weer uit plantjes komt maar met wat minder efficiëntie) of wat zonnepanneeltjes is wss haalbaarder.

*) En niet dubbel verkocht worden!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)