Verschil tussen een 78xx en een LM317.

Naar aanleiding van dit topic heb ik toch maar een nieuw gestart.
Die grafiekjes horen daar niet thuis.

Ik heb, zoals beloofd, de meting aan de LM317 nog eens uitgevoerd, ditmaal met een tantaaltje van 10µF tussen ADJ en GND. Daarbij heb de regelaar niet gepest door de ingangsspanning tijdens het meten te wijzigen - integendeel, ik heb na het inschakelen van de voedingsspanning en het aanleggen van de belasting ruime tijd gewacht, zodat de regelaar tijd kreeg om zich te stabiliseren.
Het resultaat:

http://prosje.be/CO/Schemas/20110527105708.png

Let hierbij niet op "Tijdsverloop tussen 2 samples = 100 mSec". Die 100mS heb ik ingesteld om de Fluke op volle toeren te laten draaien, en dat is heel wat minder dan 10 samples per seconde... :-)

Ter vergelijking heb ik het ook getest met een elko van 1000µF tussen ADJ en GND. Dat is een klein beetje beter.

Nu was de vraag: gaat het wel degelijk om een laagfrequente rimpel, of bedriegt de meter me op één of andere manier? Om het antwoord daarop te weten, heb ik een laagdoorlaatfilter tussen testopstelling en meter geplaatst: een spoel van 1mH in combinatie met een elko van 100µF.
Dat levert dit op:

http://prosje.be/CO/Schemas/20110527145645.png

Het oogt wat rustiger, maar de spanningszwaai is bijna net zo groot.
Ik zou dan ook durven stellen dat het beslist niet om ruis of oscillatie gaat. Mogelijk is het een gevolg van de positieve temperatuurcoëfficiënt?
Als dat zo is, zou de rimpel moeten verminderen, als er een koelblok aan de LM317 bevestigd is.
Even testen met een rood-koperen blokje van 8x15x70mm. Dat fungeert niet zozeer als koeling, maar eerder als warmte-buffer, zodat de temperatuur minder wisselt.

http://prosje.be/CO/Schemas/20110527160850.png

De rimpel is idd. minder - nog maar 0.4mV
Dat is evenwel nog steeds meer dan bij een 7805.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
free_electron

Silicon Member

ik vermoed dat je dit circuit hebt opgebouwd :

code:




                         _____
in o -----+------+------|LM317|-----+------+------o uit
          |      |      |_____|     |      |
          |      |         |      [220r]   |
         _|_    _|_        |        |     _|_
        |___|   ---        +--------+     --- c4
         ---     |c2      _|_       |      |
          |c1    |       |___|    [Radj]   |
          |      |        --- c3    |      |
          |      |         |        |      |
gnd o-----+------+------------------+------+-------o gnd out

c1 = 220uf
c2/c4 = 100nf keramisch x7r / sibatit
c3 = 10uf solid tantaal /( druppeltantaal )

eigenlijk moet die c3 over de 220 ohm staan maar dan krijg je vervelende inschakelpieken ...
ze hopen dat de lus kan gesloten worden via c1. die mag daarom niet te hoog zijn en zijn esr/esl moet laag zijn.

doe de meting eens met c3 over de 200 ohm.

die 220 ohm is aan te raden om de adjust pin laagohmig te houden,
eendert welek ruis daar opgepikt vertaalt zich aan rotzooi in de uitgang.

de lm317 meet tussen uit en ADJ.
een 7805 meet tussen UIT en GND via een spanningsdeler. de referentiediode in een 7805 staat ten opzichte van grond terwijl in een 317 die ten opzichte van de voeding zit.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Plaats de schakeling eens in een afgeschermde ruimte en gebruik afgeschermde kabels en guarding. Een thermoelectrisch effect kan al enkele mV's bedragen. Er staat ook een mooie kleine antenne op je printje.
Verder inderdaad het tempco van de schakeling en statische velden rondom de schakeling en meetsnoeren. Die dipool tussen meter en schakeling pikt aardig wat op. Dat filter, zat dat net voor de meter in een afgeshermd kastje ?

Ik merk bij mijn gespeel met calibrators al tot 100 uV verschillen tussen verschillende kabels of aansluitmanieren dat is al 10 tot 20 % van jou deviatie. Dan werk ik al met afgeschermde kabels.

Goede test, sluit de meter ook eens andersom aan. Dus plus en min omgedraaid.

Jammer dat ik niet kan meemeten. Ik kan nog niet loggen. Ik kan wel 0,1 mV/div met een scoop meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@free_electron: lees ik dat goed: een C tussen OUT en ADJ?! Dat is IMHO een slecht idee.
Stel, dat de belastingsstroom plots stijgt. Nu is die LM317 in theorie een spanningsregelaar, maar in werkelijkheid regelt hij z'n uitgangsstroom zodanig, dat er over de belasting de gewenste spanning komt te staan. Een toename van de belastingsstroom --als die maar snel genoeg gebeurt-- zal sowieso een spanningsdipje tot gevolg hebben.

Wanner je nu een C tussen OUT en ADJ plaatst, komt dat dipje ook op ADJ terecht. Het gevolg is, dat de LM317 in eerste instantie niets van de spanningsdip merkt! En dat is toch het laatste wat je wil?

@fred: ik dank je voor je wijze raadgevingen. Maar ik was helemaal niet van plan je enige concurrentie aan te doen. :-)
En ja, ik heb al ondervonden dat twee simpele meetsnoertjes niet echt geschikt zijn, als je in het mV-bereik zit. Maar uiteindelijk gaat het om een vergelijking tussen twee spanningsregelaars - de meetfouten gelden voor beiden.
Ter illustratie: de 7805 die in m'n labvoeding de µC, het LCD, en 4 schuifregisters van stroom voorziet:

http://prosje.be/CO/Schemas/20110527173604.png

Hier is heel wat meer ruis te zien - niet verwonderlijk als er een µC aanhangt en er regelmatig met het LCD gecommuniceerd wordt.
Maar met een spanningszwaai van iets meer dan 0.1mV presteert hij toch beter dan een LM317.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dan blijft de vraag : Hoe belangrijk is de 0.1mV

Online PCB Service @ https://www.mijnprintplaat.nl/

Dat was de vraag niet.
De vraag was: waarom gebruikt Fluke in zijn 8845-model LM317's ipv. 78xx-regelaars?

De prijs? Zal wel niet; een 78xx is goedkoper.
De prestaties? Ik zou (heel voorzichtig) denken dat de 78xx beter regelt.
De positieve temperatuurcoëfficiënt? Zou kunnen, maar dan blijft de vraag: waarom?
De mogelijkheid om de uitgangsspanning nauwkeuriger in te stellen? Niet uitgesloten.
Iets anders?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Maar je bent nu met een meter waar zo'n regelaar inzit die regelaars aan het uitmeten?

Hang eens een opgeladen 1000uF elco aan die meter, ben benieuwd hoeveel ruis je dan meet.

free_electron

Silicon Member

Op 27 mei 2011 21:02:59 schreef pros:
@free_electron: lees ik dat goed: een C tussen OUT en ADJ?! Dat is IMHO een slecht idee.

je vertraagt inderdaad de regelaar als je dat doet. maar bij een constante belasting maakt dat niks uit.

het punt is ruis tov de uitgang weg te halen.
de 317 meet 'over' de 220 weerstand. en niet tussen adj en 'gnd'
dat is trouwens de reden van de 220 ohm. kwestie van die knoop laagohmig te houden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
flash2b

Special Member

In de datasheets staat vaak een 240Ω weerstand tussen Vout en Adj en niet 220Ω. Ik weet niet of dit nog wat uitmaakt. Verder zou die weerstand een metaalfilm versie moeten zijn om dingen nog meer te verbeteren.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 27 mei 2011 23:37:13 (25%)

Goede vraag waarom de keuze.. Beide regelaars maken geen zak uit als je ze voor een gangbare spanning (5V, 12V, 15V, 18V) instelt. De LM serie heeft iets minder ruis, is goedkoper, is compacter (geen feedback netwerk) enzovoort.

Zit er toevallig een diode bij de regelaar in het feedback netwerk? Dat zou kunnen wordne gebruikt om de ripple rejection te verbeteren. Misschien dat ze 50Hz ruis ondervonden. Als je de meeste opamps e.d. bekijkt, hebben ze vaak een zeer hoge PSRR. Waarschijnlijk zit in de meter genoeg high-pass filter om alle rommel boven 1kHz te onderdrukken. Als je de 50Hz brom wil isoleren (aangezien dat de meeste dominante ruis bron is vanaf je trafo) is een ripple rejection circuit wellicht een nuttige toevoeging. Ik meen te herinneren dat zo'n circuit wel 10dB kan schelen. Als dat zo is (nooit geverificeerd) , krijg je een regelaar die een ripple rejection zou hebben van >80dB. Echter, een LM78xx haalt dat 'standaard' al bij 50Hz.

flash2b

Special Member

Op 27 mei 2011 23:30:47 schreef hans1990:
Goede vraag waarom de keuze.. Beide regelaars maken geen zak uit als je ze voor een gangbare spanning (5V, 12V, 15V, 18V) instelt. De LM serie heeft iets minder ruis, is goedkoper, is compacter (geen feedback netwerk) enzovoort.

LM serie bestaat niet, iig niet in de context zoals jij het noemt. National Semiconductor (nu TI) gebruikt de letters voor Lineair Monolithic, voor al hun analoge ICs (niet alleen spanning regulators). Deze beginnen met de letters 'LM'. De LM317 is door NS uitgevonden.

De 78xx serie is oorspronkelijk uitgevonden door Lambda Semiconductors (nu Lambda Advanced Analog) óf Fairchild (uA78xx). Misschien dat free_electron dit weet.

De reden dat Pros een test heeft gemaakt is om te bepalen waarom Fluke in het ontwerp van de 884x DMMs gekozen heeft voor aantal 317's voor verschillende spanningen en niet voor een 78xx's.

De redenen zijn volgens mij:

  • Spanning is exacter in te stellen. 78xx series wijken vaak tienden van volts af op de opgegeven uitgang spanning
  • Een LM317 meer stroom leveren, en is stabieler tijdens meer stroom leveren als een 78xx, vooral tijdens dynamisch gedrag
  • Goedkoper om één type te gebruiken dan verschillende typen ivm. aftercare.

@Pros : De Vout ligt aan het huis/koelplaat hier pik je dus al een paar mV op ten opzichte van een 78xx. Zoals Fred101 al vertelde zou je moeten meten bij een ingeblikte test opstelling.

walt jung constateerde een tijd geleden dat LM317's beter waren qua S/N dan 7805's.

Zeg Pros, waarom vraag je het niet direct aan Fluke?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Denk niet dat je antwoord krijgt. Ik heb en maand geleden gevraagd of er nog onderdelen leverbaar zijn voor een 720. Ik kreeg direct bericht terug dat de vraag doorgestuurd werd naar de service manager en daarna niks meer gehoord. Heb ze ondertussen maar zelf gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 27 mei 2011 22:24:48 schreef free_electron:
je vertraagt inderdaad de regelaar als je dat doet. maar bij een constante belasting maakt dat niks uit.

Ah, OK, als je het zo bekijkt, heb je gelijk.

In de datasheets staat vaak een 240Ω weerstand tussen Vout en Adj en niet 220Ω. Ik weet niet of dit nog wat uitmaakt.

Die 240Ω weerstand is gekozen, omdat een LM17 minstens 5mA moet kunnen leveren om goed te kunnen regelen. De weerstan mag dus gerust iets kleiner zijn.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om ruis of HF-rotzooi die opgepikt wordt uit de omgeving. Ik heb de meting met het LP-filter in de volle breedte uitgeplot, zodat elke pixel (horizontaal) overeenkomt met één sample. Tussen twee samples zit zo'n 382mS.
Het gaat dus echt om een laagfrequente rimpel.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 28 mei 2011 01:10:30 schreef Damic:
Zeg Pros, waarom vraag je het niet direct aan Fluke?

Of beter: waarom vraagt free het niet aan Fluke. Die heeft zo'n ding op proef, en kennelijk wordt er daarbij getolereerd dat de schroevendraaier erin gaat >:) dus dan mag je ook wel kritische vragen gaan stellen.

Op 28 mei 2011 07:24:22 schreef fred101:
Denk niet dat je antwoord krijgt. Ik heb en maand geleden gevraagd of er nog onderdelen leverbaar zijn voor een 720. Ik kreeg direct bericht terug dat de vraag doorgestuurd werd naar de service manager en daarna niks meer gehoord. Heb ze ondertussen maar zelf gemaakt.

Ze zullen wel harder lopen voor ST dan voor jou (sorry fred :))

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

[...]Ze zullen wel harder lopen voor ST dan voor jou (sorry fred :))

Ja, raar he, maar ik ben ook maar amateur electronen teller. Ik studeer nog voor electronen temmer.

Pros, begrijp ik goed dat je andere schakeling iets dynamisch voedt. Eigenlijk zou je twee precies de zelfde printjes moeten maken. Dan is het vergelijk beter. Dan blijf ik erbij dat je het eigenlijk in een kastje met bnc moet duwen.
Filter je nu direct voor de meter of direct voor de source ?

De invloed van je kabels kun je meten. Je gebruikt wel de zelfde kabels maar als je aan een 1 Terraohm source zou meten of aan een 2 ohm source zou dat een enorm verschil maken. Hier praat je over veranderingen in het uV bereik dus je gaat al aardig met dat soort effcten aan de gang. Ook veroorzaakt je shakeling rotooi.

Daarom ook de simpele test om ook met omgewisselde polariteit te meten. In het Keithley micro measurements boek staat de berekening om het te middelen. ( wat ik dankzij de vermelding van Free heb gevonden en immidels hier in papieren versie ook heb)

Vergeet ook niet de afwijking, tempco enz van je meter.

Sluit de meter af bij de probes met een weertand af die ongeveer de impedantie heeft van die regelaar. Ik heb geen idee hoeveel maar als de ene veel hoogohmiger is dan de ander maakt dat zeker uit. Je hebt dan een idee van de rotzooi uit de meter zelf en kabels. Je zit wel hier in het uV bereik te meten. Dus als de ene hoogohmiger is, ook warmer wordt, je een ander soort connector gebruikt , geen guarding enz kun je zo 1 mV aan enge effecten krijgen.

Ik hoop dat ik binnenkort ook van die mooie grafiekjes kan maken. Echt cool, knap gedaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 28 mei 2011 12:49:38 schreef fred101:
... als je aan een 1 Terraohm source zou meten .....

Wat is een aard-ohm? :-)

FYI Terra betekent "aarde". Tera is het voorvoegsel voor 1000Giga.

[on-topic]
Pros, de "laag-frequente" dingen die je meet hebben wel wat periodieks wat ik niet verwacht van iets hoogfrequents als een regelaar, die niet kan onthouden wat er 1 sec geleden gebeurde. Er is simpelweg geen mogelijkheid om dat soort "state" te onthouden. Kortom, is dat geen meetfout? En waar ik dan aan denk is dat je een interferentie meet tussen de netfrequentie en de meetfrequentie. (en dat er dus een rimpel met 50Hz gemeten wordt.)

Die rimpel kan dan weer diverse oorzaken hebben. Die kan in de meetdraden opgepikt worden maar ook vanaf de voeding van de LM317/7805 doorlekken (PSRR).

Ik neem aan dat je de LM317 belast met z'n minimale stroom? En wat als je hem met de "halverwege z'n bereik" stroom belast?

De belastingsweerstand staat dus ook te ruisen. Daardoor ontstaat er een belastings-stroom-ruis. Kan je die stroom-ruis berekenen? Daar was een formule voor die ik al 20 jaar niet nodig heb gehad. Ik ben 'm vergeten en te lui om te gaan zoeken. Sorry.

(voor de gevolgen van de stroom-ruis op de spanning moet je ook nog de uitgangsweerstand van de schakeling weten. Die kan je ook nog even meten.... )

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 28 mei 2011 13:08:39 (70%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@fred: in het andere topic worden de LM317 en de 7805 op precies dezelfde manier gevoed, belast, en gemeten.
Daar zit een LP-filter tussen labvoeding en schakeling om het laatste restje ruis van de labvoeding weg te filteren.

De meting met het tweede LP-filter tussen schakeling en meter is enkel bij de LM317 uitgevoerd, om er zeker van te zijn dat het om een laagfrequente rimpel gaat.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Robin F.

Golden Member

Bij zo'n langzame variatie begin ik te denken aan een thermisch effect. Misschien wat vergezocht, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat de LM317 opwarmt waardoor de uitgangsspanning varieert, terwijl de weerstanden met een andere snelheid opwarmen en daarmee de uitgangsspanning weer een andere kant op sturen? Als die twee effecten elkaar beïnvloeden, dan kan je misschien wel zo'n chaotisch effect krijgen. Bij een 7805 treedt dit dan niet op, omdat de weerstanden daar thermisch gekoppeld zijn met de rest van het circuit.

Uiteraard ervan uitgaand dat je meetopstelling geen rommel oppikt, maar als de 7805 in diezelfde opstelling zoveel schoner is, moet het haast wel aan de 317 liggen.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Heb je soms nog ergens een 317 liggen, die zal normaal een beetje anders reageren.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Rew, bedankt, dat van Tera wist ik niet. Edit, lees net ook dat het Peta is ipv Penta, wat ik altijd dacht.

Ik heb net een lm7812 en LM317 in elkaar gestoken. Gelijke soort opbouw en belasting ( 680 ohm draadweerstand) ik kan geen dc plot maken maar ik ben met de scoop aan de gang geweest. Ik had mijn uV plugin voor niks opgewarmd. Ik had een RF rimpel van 10mVtt. Op 3 scopen geproberd en met meerdere probes en gewone multimeter kabels. Toen bleek die 10 mV er ook te staan met de schakeling niet aangesloten op de labvoeding maar wel op de scoop en multimeter

De rimpel van de 7812 zag je niet verandren bij aan af koppelen, bij de 317 kwam er een laagfrequent signaal doorheen.

Toen de 7812 in mijn faraday cup ( ongeveer) gedaan. Een ex militaire dikwandige UHF doos waarin de schakeling op teflon ligt. Bnc uitvoer naar scoop en banaan doorvoeren voor spanning met binnenin teflon draad. Gebruik ik normaal voor weerstand meting. De boel aangesloten zonder de voeding erop aan te sluiten gaf een rimpeloze basislijn. Ik sluit de draad vanf de Delta aan op de cup en ik heb weer 10mV rimpel. Maar als ik als test de kabels vast laat zitten aan de cup en ze los trek bij de voeding heb ik nog steeds die zelfde rimpel.

De meetkabel pikt hier dus net zoveel zooi op als de toevoerskabel. Het komt in ieder eval niet van de LM af. Een filter na je voeding net voor de LM is dus inderdaad een belangrijk iets. Maar afgeschermde meetkabels en filtering net voor de meter ook.
Ik probeer later nog te voeden via een afgeschermde kabel of via een filter. Ik heb nu even geen puf meer.

Heb jij al met een scoop gemeten ? Want 10 mVtt rimpel is best veel, en op een hoge frequentie. Geen 50 Hz. Eerder richting de 50 tot 100 kiloHerz.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Neemt er iemand ook nog een good ol LM723 mee ?

Daar heb ik ooit wat mee gestunt :

http://members.home.nl/guidomennen/temp/synth/psu_load_graph.PNG

Op 28 mei 2011 13:37:21 schreef Robin F.:
Bij zo'n langzame variatie begin ik te denken aan een thermisch effect. Misschien wat vergezocht, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat de LM317 opwarmt waardoor de uitgangsspanning varieert, terwijl de weerstanden met een andere snelheid opwarmen en daarmee de uitgangsspanning weer een andere kant op sturen?

De weerstand tussen OUT en ADJ (laten we hem R1 noemen) staat rechtop, en bevindt zich op enkele mm van de LM317, terwijl de tweede weerstand bestaat uit twee 330Ω-weerstanden in serie, die zich op grotere afstand van de LM317 bevinden. Nu wordt de LM317, bij een ingangsspanning van 8V en een belasting van 47Ω maar lichtjes warm. Maar toch een onderzoekje waard.

De weerstanden hebben een NTC-karakteristiek. Dus, als de regelaar warmer wordt zal ook R1 iets warmer worden, terwijl de overige weerstandn nauwelijks beínvloed worden. Zijn weerstand wordt kleiner, waardoor de uitgangsspanning v/d LM317 stijgt. Gevolg: de stroom door de belastingsweerstand stijgt, zodat de LM317 nog meer opwarmt alsook R1, enz...
In theorie fungeert R1 dus als meekoppeling.

In theorie. Want als ik R1 ombuig, zodat hij een heel eind verder van de LM317-behuizing ligt, en bovendien lager gepositioneerd is, laat een meting geen merkbaar verschil zien.

Hoe dan ook, zelf denk ik ook aan een thermisch effect. Maar ergens aan denken, en er een sluitende verklaring voor geven, dat zijn twee verschillende dingen... :-)

Op 28 mei 2011 14:52:29 schreef fred101:
... Op 3 scopen geproberd en met meerdere probes en gewone multimeter kabels. Toen bleek die 10 mV er ook te staan met de schakeling niet aangesloten op de labvoeding maar wel op de scoop en multimeter

Scoop? Een scoop is een nuttig meettoestel, maar om er een signaal mee te volgen dat wat heen-en-weer slingert met een frequentie van minder dan 1HZ, is hetzelfde als 10 maal daags op de weegschaal gaan staan om na te gaan of dat nieuwe dieet werkelijk helpt.

De Fluke beschikt over twee filters: een digitale en een analoge. Bij de metingen heb ik enkel het analoge filter ingeschakeld. Niet dat het veel zou uitmaken, moest ik ook het digitale filter ingeschakelen.
Ter vergelijking met je scoop: als ik twee niet-afgeschermde snoeren in de Fluke plug, daar een koolweerstand van 220Ω tussen plaats, en de meter op DC zet, varieert het display tussen 0.0000mV en 0.0001mV. Da's dus een verschil van 100nV!
Nu zal er ongetwijfeld heel wat meer ruis en HF-rotzooi over die weerstand en over de meetsnoeren staan, maar dat boeit me in dit geval niet zo. Het zijn spanningsregelaars, en we gaan de aangesloten IC's sowieso van een ontkoppel-C'tje voorzien, toch?
Wat rest, is een langzame spanningsvariatie bij gelijke ingangsspanning en gelijke belasting. Groot is die variatie niet, maar ze is wel vele malen groter dan bij een 78xx.

@Sine: ja, die ouwe rakker mag er ook bij!
Wat omslachtig vanwege de vele pinnetjes en de nodige randcomponenten, maar nog steeds beter dan een drie-poter.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)