Verschil tussen een 78xx en een LM317.

Op 3 juli 2011 00:02:58 schreef fred101:
Mijn Keithley is nu ongeveer 3 weken oud. Ik dacht ook dat die LM399 obsolete was. Ik kon hem tenminste niet bij RS in het boek vinden en op een datasheet die ik vond stond ook iets van discontinued. Maar misschien maken ze ze nog in opdracht van Agilent, Keithley ect.

Zo te zien verkoopt LT hem nog gewoon, op hun site zie ik niet iets staan van obsolete, en Digikey heeft hem ook gewoon in stock. Verder krijgen grote klanten natuurlijk ook nog altijd de mogelijkheid voor een last time buy, waarbij ze genoeg kunnen kopen om te kunnen produceren tot ze een nieuw ontwerp hebben. Gaat echter niet altijd goed, zie Fluke die een tijd zonder topserie zat toen de 180 serie niet meer gemaakt kon worden vanwege een niet meer leverbaar onderdeel.

Die solartron zit nokvol, http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/7061binnen2.jpg wat ik begreep uit stukjes info hier en daar, bij gebrek aan SM, lijkt hij met een VF converter te werken. Je kon hem namelijk als optie met TCXO krijgen. Maar dat is een wilde gok.

Dat zou vreemd zijn, maar ik kan zo ook geen logische reden verzinnen waarom je een TCXO voor de ADC zou willen, volgens mij is alleen de korte termijn stabiliteit (binnen een integratieperiode) van belang.

Die zijn als nieuw, de meter werkt voortreffelijk maar het zint me niks dat die trafo zo warm wordt. De hele kast is met schuim geisoleerd en het lijkt me dat dan geen ongecontroleerde verwarmingsbron er in wil. Na een kwartier is hij zo'n 35 graden maar toen het 30 graden binnen was werd hij zo heet dat hij nog steeds verschroeid ruikt. Alsof er iets te veel stroom trekt, maar alles werkt perfect. Hij is stabiel, precies en alle functies werken en toch vertrouw ik het niet.

Al eens naar het stroomverbruik gekeken of dat overeenkomt met wat in de handleiding staat? Als hij zo warm wordt zal hij ook een stuk meer stroom trekken.

free_electron

Silicon Member

NAtional is ermee gestopt mar LT doet lekker verder.
Ik heb gisteren een splinternieuwe 34410 opgezwierd : LM399..

ook die fluke die ik opengegooid heb alsook een keithley 2002 zitten met een lm399. allemaal de LT varianten.

het zijn wel geselecteerde hoor ....

Op een van de filmpjes van Bob Pease zaliger maakt hij een superreferentie met zo een lm399... hij gebruikt er 4 geloof ik...

ding is onmeetbaar accuraat.

TCXO is belangrijk ! dat toestel zal , net zoals alle high precision digitizers, ook een dual of multislope integrator zijn.

Het probleem is dat ze calibratie parameters opslaan. tijdens ijking meten ze hun eigen referentie en ze slaan dat op als een 'count value' ( en dat zijn flinke getallen.... ). Bij ene keithley 2002 kan je zelfs die count values opvragen in het calibratie menu ( als je een 2002 hebt : ga er NIET mee spelen ! als je die parameters beschadigt heb je een calibratielab nodig om ze terug te zetten. je bent veilig zolang je de calibratie niet unlocked met de cal button. )

Als daarnaa je clock drift dan verandert die count value met een meetfout tot gevolg....

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 3 juli 2011 02:12:13 (19%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

Fred,
leuk die foto van de Solartron.

Staat de trafo op 230V ingesteld?

Op 3 juli 2011 02:10:25 schreef free_electron:
TCXO is belangrijk ! dat toestel zal , net zoals alle high precision digitizers, ook een dual of multislope integrator zijn.

Het probleem is dat ze calibratie parameters opslaan. tijdens ijking meten ze hun eigen referentie en ze slaan dat op als een 'count value' ( en dat zijn flinke getallen.... ). [...]

Als daarnaa je clock drift dan verandert die count value met een meetfout tot gevolg....

Het idee van dual slope is toch juist dat je eigenlijk de verhouding tussen je referentie en onbekende waarde meet? Een wat hogere frequentie van de klok zou er voor zorgen dat de condensator minder lang wordt opgeladen, en veroorzaakt een gelijke fout bij het meten van de ontlaadtjd. Afgezien van diëlektrische absorptie zou dat volgens mij geen effect op de meting moeten hebben. Hij moet natuurlijk wel constant blijven tijdens de integratieperiode.

fred101

Golden Member

Rene, hij staat op 230 ingesteld.

Alson, Ik zal eens kijken of het verbruik in het manual staat en dat dan eens meten. Goede tip.

De 8500 doet het weer. De pll syncte niet meer ( lijnfrequentie wordt maal 8 gedaan en zo worden achtergrond processen getimed en de opstart en shut down cyclus getimed. Dat wordt gesynced door een pll, die stond fout waardoor hij bleef resetten. Ik heb dat nu even op het gevoel gesteld om te kijken. Dan doe ik het van de week even met de scoop precies. Ik had dat in het begin al gedaan maar daar is behoorlijk wat vernieuwd. Helaas is de pll zelf nog de originele. Ik kon geen nieuwe vinden maar hij deed ook geen vreemde dingen.

De Solartron gebruikt pulsewide modulation als ADC.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 juni 2011 00:33:46 schreef fred101:
EDIT: ik heb een 200 ohm (230V/330W) verwarmingsolaatje gevonden. Een wit "tegeltje" van iets van 4x4 cm. Hij wordt op 12V/60mA lekker warm. Hier moet natuurlijk wel een thermostaat bij.

Fred, misschien is deze PID-regelaar van dealextreme wat, ik zag hem in deze post van teunhaperen voorbij komen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Goed idee, ik bedenk me ineens dat ik zo'n unit met sensor nog heb liggen. Gekocht voor een apparaat op het werk maar het bleek net een verkeerde te zijn. Deze werkt op 12 V en daar zat er een in op 230 V en geen plek om 12 V in te bouwen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 juli 2011 00:02:58 schreef fred101:
Dat heb ik ook gemerkt. Ik dacht een weerstand heel precies te meten door er stroom door te sturen en de spanningsval te meten maar 10 mA , wat een mooie resolutie gaf, dacht ik, was geen goed idee ;-) de meter blijft verlopen.

Liet je de stroom continue lopen of gepulseerd? Weerstand meten hoeft niet met een hoge frequentie, en de meetperiode is vaak kort, dan kun je zulke lage dutycycles krijgen, dan heb je toch geen opwarming? Of warmen die weerstanden utrasnel op?

fred101

Golden Member

Ik gebruikte gewoon DC. 10 mA precies uit een calibrator. De weerstand werd ook niet voelbaar warm ofzo. Ik had het zo berekend dat ik dan qua spanning en vermogen goed zat.
Nu moet je ook even alles in het juiste perspectief zien. Ik meet de spanningsval met 6,5 digits. Als ik bedoel dat de meter blijft verlopen dan praat ik over een tiental uV's. Een standaard metaalfilm weerstand kan bv best 50 ppm/C zijn.

Ik kan wel Kelvinmetingen doen met de meter zelf. Maar om ohms te calibreren moet je eerst bekende werstanden hebben. Stroom en spanning heb ik als referentie en kan ik vrij precies meten. Daarmee kan ik dus zo goed mogelijk de precieze waarde van de weerstanden bepalen. Uiteindelijk heb ik ze gemeten met mijn 2000. Die was toen net nieuw dus in ieder geval nog een betrouwbare referentie.
Ik weet de waarde nu bij 23 graden tot op 6,5 digits, Dat is voor mij goed genoeg. De 100-1000 MOhm decade weet ik helaas maar tot ongeveer 4 digits maar ook dat is voldoende.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dan is de vraag natuurlijk hoe relevant zo'n meting is als je niet ook de temperatuur van de weerstand zelf meet met een grote nauwkeurigheid(en bij verschillende temparaturen)...

Als je zegt dat de meter blijft verlopen, met welk verloop verloopt ie dan?(constante helling/e-macht). Bij het verloop met een e-macht kun je de eindwaarde inschatten.

Zeer interessant dit topic.

fred101

Golden Member

Ik heb de temp gemeten bij 22,6 graden kamertemperatuur (om precies te zijn) De meting is uiteindelijk met een kelvinmeting en een Keithley 2000 gedaan. De meetstroom van zo'n meter is laag genoeg om geen significante opwarming te veroorzaken. Je ziet wel even een verloop maar dat stabiliseert snel en aangezien de meeste meters met lage stroompjes werken is dat voldoende precies.

Het is wel leuk om te doen en ik wil daar wel wat verder mee experimenteren. Een idee was om weerstanden goed te reinigen en bv met siliconenkit goed af te dichten en dan de boel in een oliebad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred en andere Volt Nuts :-)

Ik kwam bij Analog Devices een "WEBCAST: Noise Optimization in Sensor Signal Conditioning Circuits" tegen, erg informatief en direct van toepassing bij het maken van Referenties.

Geen registratie nodig, eindelijk een bedrijf die het begrijpt :-)

Have Fun,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Yo!

Nieuw projectje wat betreft 10V referentie...

Link
http://www.bramcam.nl/Zener-Oven-01.jpg

Graag hoor ik jullie commentaar op het schema of andere zaken.
Morgen ga ik de behuizing van Polystyreen maken en daarna in een metalen doosje dat ik daarna ook weer inpak.

De ruis van deze referentie is nu zo goed dat ik de opwarm en afkoel cyclus zie van de referentie van de Tektronixs DMM4050 zie, tenminste dat vermoed ik na de eerste metingen.
Ik zie een lichte oscillatie in de gemeten uitgaansspanning die niet overeenkomt met de regelspanning van de oven. Ik heb het dan wel over
variaties die rond de 1uV zijn en die zichtbaar worden op de DMM4050 als je de "Trendplot" gebruikt.
Dit is trouwens geen "Oscillatie" van de Referentie schakeling, zover ik dat nu kan meten. Zit allemaal lekker tegen de ruisvloer aan.

Als het goed is deze week nog meer foto's en dan ingebouwd in een goede geïsoleerde en HF dichte behuizing.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Ziet er goed uit.

Paar kleine details:
- D6 prima, maar ontbreekt bij +15V
- C over D5 ?
- C11, ik zie liever daar een 1uF folie ;)
- 1uF over LT1007

blackdog

Golden Member

Ha die rbeckers

De diode over de Referentieschakeling heb je gelijk in, ben ik vergeten,
Zit er nu bij, mijn dank :-)
"C over D5" Het kantelpunt van R22 en C9 is al zo laag dat ik dat niet nodig vond, Maar zal het later vandaag is meten wat het ruisniveau is.

"C11" Is juist lekker groot, lekstroom is geen probleem op dat punt, er loopt toch al 30mA door de uitgang naar de Zeners en de openloopgain van de OpAmp is zeer hoog, rond de 130dB.
De LT1007 heeft een goede kwaliteit 15uF tantaal op 5mm afstand van het pootje 7, de 1uF is daar dan niet nodig.

rbeckers heb je voor mij het adres van een leverancier die een 1500uF film condensator heeft van zeg 16V en die op mijn schakeling past? *grin* dan koop ik hem direct!!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Mooi schema, ben benieuwd. Bram, hij schrijft 1 uF folie.
Ik vertrek vanmiddag naar Engeland, ik ben de laastste dagen bezig geweest een qrp transceiver te maken maar door tijdgebrek ( auto had probleem) is die helaas niet af.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs