Luidsprekers schakelen

Hallo,

Ik heb aan mijn versterker 2 uitgangen (A en B).
Momenteel zitten er op de A 2 luidsprekers (Sony), deze hebben een impedantie van 6 Ohm. Ik heb uit afbraak 2 andere luidsprekers en wil deze op uitgang B schakelen. Het probleem is nu echter dat deze maar een impedantie hebben van 4 Ohm. Mag ik in serie met een luidspreker een weerstand plaatsen van 2 Ohm?
Ik ben me ervan bewust dat het tamelijk 'zinloos' is aangezien dat dit dan verstookt vermogen zal zijn.
Maar volgens mij moeten de impedantie's van de A en de B uitgangen van
de versterker gelijk zijn.

Is dit de enige oplossing voor dit probleem?
Of zijn er impedantie-tovenaars aanwezig op CO met een andere oplossing?

Met vriendelijke groet,
Braekevelt Wim

En alvast bedankt voor eventuele hulp.

DE OLDE

Overleden

Een eerste vraag is wat is de gewenste impedantie van de versterker, als de luidsprekers door parrallel schakelen een te lage impedantie hebben vindt de versterker het niet fijn. :(

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Idd, welke impedantie kan je versterker aan?

Staan de luidsprekers van 6 Ohm op de 'A' in serie of parallel?

Mij lijkt het alleszinds het best om op kanaal 'A' en kanaal 'B' elk een Sony (6 Ohm) in serie met een van het andere merk (4 Ohm) te zetten zodat er op de beide kanalen eigenlijk een impedantie komt te staan van 10 Ohm en de luidsprekers op de beide kanalen dan ook hetzelfde vermogen aan kunnen.

Test dit nog niet en kijk eerst naar de andere reply's. Ik weet niet zeker of dit de beste oplossing is, maar ik denk van wel.

pa3gws

Golden Member

Ik ga er van uit dat er op A twee luidsprekers zijn aangesloten Links en Rechts.
Dus is er van serie of parallel schakelen geen sprake.
De vraag is als er op A 2 boxen staan van 6 Ohm 1 links en eentje rechts.
Kunnen er dan op B twee boxen van 4 Ohm aangesloten worden.
Als A en B gelijktijdig aan staan dan staan waarschijnlijk de linker boxen parallel en de rechter boxen parallel.
Waarbij de totale impedantie onder de 4 Ohm komt.
Waarschijnlijk kan de Amp. dit niet aan even op de versterker kijken welke impedatie hij aan kan ik gok op 4 Ohm.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

pa3gws is inderdaad juist met zijn redenering.

Ik heb gekeken en de versterker wil liefst 6ohm.
Ik heb dus in serie met de 4Ohm boxen(phillips) 2 weerstanden in serie geschakeld (2*1 Ohm/5W => 2 Ohm/10W) waardoor de impedantie op 6 Ohm per box. Alles vervolgens aangesloten op de versterker en getest.

Zowal de Sony boxen als de Phillips boxen spelen geluid.
Phillips boxes (die van 4 Ohm) iets stiller (is normaal want ze krijgen maar 2/3den van het signaal door de 2 Ohm serieweerstand)

De weerstanden komen niet te warm (versterker levert ook niet volle vermogen)

Dus probleemis opgelost!

Bedankt voor de hulp

Anoniem

Het is een fabeltje dat 4 Ohm luisprekers altijd 4 Ohm zijn. De impedantie is sterk afhankelijk van de frequentie. Met sommige bastonen kan de impedantie wel 2 Ohm of minder worden....Ik heb mij nog nooit gestoord aan de impedantie van luidsprekers in gevallen zoals TS beschrijft, en heb dit met vele luidsprekers en versterkers uitgehaald. Er is bij mij nog nooit een versterker gesneuveld om die reden

Daarnaast is een serieweerstand audiotechnisch gezien erg ongunstig, hoewel ook het tegelijk toepassen van meerdere luidsprekers per kanaal niet gebruikenlijk is.

Ik begrijp dat het hier niet over HiFi gaat, de meerwaarde zal sterk subjectief zijn. Als TS gelukkig is is het goed ;)

DE OLDE

Overleden

Op 11 juni 2011 12:40:24 schreef jarrefan:
Het is een fabeltje dat 4 Ohm luisprekers altijd 4 Ohm zijn. De impedantie is sterk afhankelijk van de frequentie. Met sommige bastonen kan de impedantie wel 2 Ohm of minder worden....Ik heb mij nog nooit gestoord aan de impedantie van luidsprekers in gevallen zoals TS beschrijft, en heb dit met vele luidsprekers en versterkers uitgehaald. Er is bij mij nog nooit een versterker gesneuveld om die reden

Impedantie is wisselstroomweerstand , ik dacht men als normering had weerstand bij 1000 Hz (weet het niet 100 % zeker) , in ieder geval is het logisch dat als de frequentie lager wordt de weerstand lager wordt, dat heeft mijninziens niets met fabels te maken.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 juni 2011 12:40:24 schreef jarrefan:
Het is een fabeltje dat 4 Ohm luisprekers altijd 4 Ohm zijn.

Veel scheelt het anders niet: de draadweerstand is toch altijd de overheersende factor. Wel zal bij resonantie de impedantie omhóóg gaan.

Maar bovendien: het blijft een feit dat een 4 ohm luidspreker op alle frequenties maar ongeveer de halve impedantie heeft, vergeleken met een overeenkomende 8 ohm luidspreker.

Dus als een versterker ontworpen is om zijn vermogen aan een '8 ohm luidspreker' te leveren, is het gewoon niet in overeenstemming met de specificaties als je er zomaar een 4 ohm geval aan hangt.
Natuurlijk gaat het praktisch altijd goed. Maar langdurig maximaal vermogen stoken zou wel eens een hete koelplaat kunnen opleveren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org