TI 84 indication leds

Ik wil voor mijn TI 84 plus een klein apparaatje maken dat de status van de linkports aangeeft. De linkpoort stuurt een 1-bits signaal van maximaal 40mV en minimaal 0mV. Is een 741 gevoelig genoeg voor dit signaal? Ik heb de usb-poort nog niet getest.

Ik heb nu dit:
http://updo.nl/file/ce49adcf.png
Ik gebruik tijdelijk een 8,4 volt batterij, maar dit zou niets uit moeten maken. Het enige probleem is dat het signaal van de rekenmachine nog niet sterk genoeg is om de comparator in werking te stellen. Hoe los ik dit op. Zelf dacht ik aan een klein versterkertje.

ik ben verre van een expert maar volgens mij moet dit kunnen,
enkel ga je 2 batt nodig hebben omdat je ook een neg spanning nodig hebt en vervolgens de gain berekenen.

edit: jou schema vereist wel wat aanpassingen!;)

[Bericht gewijzigd door Sinutab op zaterdag 11 juni 2011 11:30:55 (14%)

Zoek een comparator met een zo laag mogelijk ingangs threshold. Misschien dat een LM339 iets voor je is.

Een 741 is een opamp (en een hele oude brakke ook nog).

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

Ah je bedoelt dat ik een andere batterij nodig ga hebben voor de Sref? Waarom dat?

Op 11 juni 2011 11:41:50 schreef keoni29:
Ah je bedoelt dat ik een andere batterij nodig ga hebben voor de Sref? Waarom dat?

Edit:@justME125 Ik heb 2 soorten comparatoren: 741 en mishubishu 5218 (voor audioapparatuur)
Edit:Oeps verkeerde knopje :P

eem opamp heeft een neg en een pos voedingsspanning nodig.
vervolgens kan je een signaal versterken volgens een bepaalde factor, deze kan je instellen mbv weerstanden.
vervolgens kan je dat versterkt signaal eventueel gebruiken voor een comperator.

Welke van de 2 typen comparatoren kan ik het beste gebruiken?

als je eerst je signaal wilt versterken en dat signaal wilt vergelijken met een ander signaal(comperator) heb je 2 741's nodig.

http://www.technologystudent.com/elec1/opamp2.htm

Die 40mV heb je die zelf gemeten? Met een multimeter toevallig? Of heb je dat ergens uit de specs.
Ik vind het namelijk een nogal een lage waarde.

Kun het niet gewoon zo aanpakken.

code:

   
         +
         |
         R        
        _|_
        \ / LED
        ---
sig _____|____   
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Lucky Luke

Golden Member

Die linkport is open collector, vandaar de lage spanning. (intern zitten wel pull-ups, maar blijkbaar vrij hoge. Ik heb het nooit nagemeten). (o.k. dit is misschien chinees voor de TS, maar even voor de rest van CO)

In rust zijn beide lijnen van de linkpoort hoog, wil je dat de LED's dan constant branden?

Indien ja kun je 2 high efficiency LED's direct op de poort aansluiten :) (Net getest, werkt zowel met gele als met rode led's. Getest met maar 1 GR, dus ik weet niet of communicatie ook nog steeds goed gaat.). Die poort is kortsluitvast (Bij kortsluiting naar GND/-. Kortsluiting naar de +/voeding lijkt me alsnog POEF, maar ik heb het niet getest).

EDIT:
zo dus:

code:


tip---->|---GND


Ring--->|---GND

Lomp, maar werkt. pull-up begrenst stroom door de LED.

Nadeel is wel dat de LED's ook aan blijven als de GR uit is. Je batterij is dus snel leeg als je dit constant aangesloten laat...


Ja, ik heb ook wat zitten prutsen met de TI84+ linkpoort... Zie m'n homepage.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Een 741 is hiervoor niet geschikt. Die gaat pas werken als allebei de ingangen een paar volt boven nul liggen. Kan wel als je een 2e batterij inzet voor de negatieve voedingsspanning.

Maar het is veel gemakkelijker om een opamp te kiezen die wel vanaf nul volt werkt. Zoals bijvoorbeeld een LM324.

En sommige comparatoren kunnen dat ook. Een LM339 bijvoorbeeld kan perfect werken met ingangssignalen rond 0 volt.

Het signaal van de TI kan wel direkt op een van de twee ingangen van de opamp/comparator. De andere ingang moet je dan wel instellen op een juiste schakel spanning. In dit gevan 20 mV. Kun je maken dmv een spanningsdeler met 2 weerstanden op de voeding. (100K in serie met 200 ohm). Zonder spanningsdeler komt de andere ingang op 0 volt en dan hangt het of van de offset van de versterker of je nog iets ziet.

Lucky Luke

Golden Member

Op-amps zijn niet eens nodig. Het is geen 40mV, maar eerder iets van 5V voor een hoog signaal...

http://zastava.student.utwente.nl/linkguide/graphics/hard_layer.gif

Dit zit in de GR qua linkport hardware. (Met dank aan de linkguide)

S2 is wat uit de GR komt, op de tip of ring van de plug (het circuitje zit er 2 keer in, 1x voor tip, 1x voor ring).

Dus je kunt daar desnoods zelfs direct led's op hangen, al is het netter een transistortje als buffer en invertor te gebruiken, anders zijn ze constant aan terwijl de GR uit is...

code:


              + ext. bat.
                 0   
                 |
                 E PNP (b.v. BC557)
Tip--[1K]------ B   
                 C
                 |             LED
                 l----[470R]---->|----o
                                      |
                                      |
             + ext. bat.              |
                 0                    |
                 |                    |
                 E PNP (b.v. BC557)   |
Ring--[1K]----  B                     |
                 C                    |
                 |             LED    |
                 l----[470R]---->|----o
                                      |
                                      |
GND-----------------------------------0---------- - ext. bat.
Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb geen multimeter :D Ik heb zelf wat gemaakt van een oude batterijtester. Die werkt niet zo goed op lage stroomsterktes :P

Edit: De transistoren die ik op voorraad heb zijn:
2x: K170 GR7L
2x: C3383 T7H
2x: 1317 S 7M
4X: 3330 S 7H

(en nog een aantal andere die voor 30V en hoger zijn of waarvan ik er maar 1 heb)

Edit2:
De 3330 werkt op 7V~13V maar is voor omzetten van AC-AD :P
De 1317 is voor 30V
De rest is voor hoge stroomsterktes

Ik moet dus wat onderdeeltjes gaan aanschaffen :S

[Bericht gewijzigd door keoni29 op zondag 12 juni 2011 18:00:06 (22%)

Ik wil deze schakeling bouwen:
http://forum.allaboutcircuits.com/cache.php?url=http://www.kpsec.freeuk.com/images/trinvert.gif
Ik weet alleen niet of ik mijn rekenmachine opblaas met dit geval :S
Kan iemand hieraan zien hoeveel volt er uit komt bij de output bij een inputsignaal van 5V en een voeding van 5V? Ik neem aan dat het gewoon 0V en bij 0V input word de output 5V. Hoeveel kan ik de linkpoort eigelijk belasten zonder schade op te leveren?

Lees de post van Lucky Luke eventjes door, daar zul je zien dat er geen hoog signaal uit de uitgang komt. De uitgang van je TI wordt naar massa geschakeld.

Daarom zal jouw schakeling niet werken, want er is geen 'input signal' om je basis open te sturen.
Bouw de schakeling van Lucky Luke, of plaats een 10k weerstand tussen +VS en de basis. Je input signal komt dan ook op de basis binnen.
De transistor blijft dan open totdat er de uitgang van je TI de basis naar massa trekt.

Ik ben niet zo goed in het lezen van schakelingen opgebouwd uit tekens, maar ik denk dat dit de betekenis is:
Tip en ring gevolgd door 1K naar de base van een transistortje. Op de emitters zet je 5V en vanaf de collector ga je via een 490Ω weerstand door naar een signaalledje. De uitgangen van de ledjes gaan naar de batterij en naar de sleeve.

Als dit klopt kan ik het gaan bouwen :) (Ow wacht ff transistors kopen)

Hij is af :)
http://updo.nl/file/cfd1b47f.JPG
Totale kosten:2,70 incl btw
(exclusief het kleinste eilandjesbord dat ze hadden die 6 keer zo groot was als ik nodig had van 5,95)

Het schema van lucky klopte niet volgens de verkoper... De led en de weerstand moeten aan de emitter ipv de connector. Verder moet er staan npn ipv pnp.

Ik heb gelijk een multimeter aangeschaft, want dat werkt wel zo makkelijk. Ik ga testen zodra de batterijen zijn opgeladen.

Volgens mij is de verkoper in de war.
An sich zou hij gelijk hebben, ware het niet dat de uitgangen van je TI de basis van de tor omlaag trekken. Draai je de boel om, dus door andere torren en door de weerstand + LED aan de andere kant te zetten, dan is een actief hoge uitgang nodig.
Nu heb je volgens mij de schakeling gebouwd die je eerde zelf noemde.

Mocht het niet werken... dan kun je een 10k weerstand van de basis naar de + leggen. Dat zou resultaat moeten geven, zij het geïnverteerd.

@hieronder, als je een NPN in plaats van een PNP tor hebt is het geen kwestie van dingetjes omdraaien. Die torren zijn wel degelijk anders hoor.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op donderdag 16 juni 2011 14:54:22 (13%)

Dat beredeneerde ik ook al toen ik die post nog eens doorlas :S
Kwestie van drie dingetjes aanpassen. 10 min :)

Fijn om te weten achteraf. Ik fiets een halfuur voor die onderdeeltjes :(
Ik haal die hele print wel uitelkaar :(

Probeer het eerst eens, voeg eventueel later die 10k weerstanden toe tussen basis en +. Dan hoef je niet heen en weer te fietsen.

Of, als je vaker wilt hobbyen: Koop meteen een klein zakje PNP en NPN transistors en een weerstandsassortimentje. Dat scheelt je vaker fietsen.

Ik hobby alleeen maar :) Ik ga morgen we weer, want dan ben ik toch in de buurt.

Ik heb de uitgangsspanning met een monojack gemeten. Ik meet dit:
http://updo.nl/file/5d27606f.jpg
Dat is geen 5v of wel soms :)
Waar stond dat trouwens?

[Bericht gewijzigd door keoni29 op donderdag 16 juni 2011 17:47:57 (49%)

Lucky Luke

Golden Member

Grblkrak?!?

* Lucky Luke pakt GR en multimeter.

Verrek, inderdaad maar 3V (3,25 bij mij).

Je hebt je meetsnoeren omgedraaid, maar inderdaad. Blijkbaar 3,3V bus...
(Of zodanig hoger pull-up dat de interne weerstand van de meter 'm naar 3,nogwat V omlaag trekt...)

Dan moet je mijn schematje dus ook met 3V voeden, anders blijft die BC557 geleiden... Of je moet nog even 10K tussen de positieve voeding en de basis zetten... (nouja, allebij kan ook geen kwaad).

Je schema in tekst klopt.

Wat de verkoper beweert komt inderdaad uit op je eigen schema

Op 15 juni 2011 09:24:56 schreef keoni29:
[afbeelding]

Op zich een prima schema en zo wordt 't normaal ook gedaan, maar in dit geval gaat het niet direct werken omdat de rekenmachine niet naar voeding, maar naar grond schakelt. (Zie het plaatje in mijn vorige post "wat er in de GR zit")

Hoewel, als die pull-up (R1, boven D1, in dit plaatje) inderdaad 10K is, dan staat er 20K. Dan krijgt de basis ongeveer 0,11mA. Bij een HFE van 100, wat elke BC547 wel haalt, kan er dan alsnog 11mA lopen van collector naar emitor. Dat is op zich genoeg voor een LED. Zeker omdat je zelf 1K hebt gebruikt en geen 10K, zou dat best wel eens kunnen werken.

Maar zit je plugje goed? Tip moet aan de basis van de ene tor, ring moet naar de basis van de andere (Beide via die 1k weerstand), en GND/sleeve naar de - van je schakelingtje. Is groen sleeve, of zwart?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)