wat voor meetapparatuur kopen

een voeding heb ik al zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/92583/2 (wel even iets naar beneden scrollen) regelbaar van 0-15V 0-2A

En om een 50 Mhz frequentie teller of een 4 ghz frequentie teller te kunnen kopen voor de zelfde prijs kies ik toch voor die 4 ghz. Alleen de douane zou nog importbelasting kunnen heffen.
Ik weet niet of er iemand ervaring hier heeft met dfd4 frequentie counter van aade.
Die pic-programmer van sure electronics is zeker een aanrader, voor die prijs kan ik het zelf haast niet maken met een zif socket. Alleen kan die pic-programmer ook bijv. de 16f84 programmeren die ook veel in zelfbouw lc-meters word gebruikt?

Een meetzender, waren die dingen niet verschrikkelijk duur? Of is zelfbouw dan wat?
En een functie generator, wat voor dingen zou hij dan wel eigenlijk moeten kunnen? (sinus, zaagtand, blokgolf enz., van/tot welke frequentie)

PA4WFB
Hugo Welther

Moderator

Ik heb een DFD4 (naast nog wat ander counters) en die bevalt prima.

Kijk ook eens op de site van PE1ACB. Die heeft een aantal bouwpakketjes van wat je zoekt. www.pe1acb.nl Hij staat ook op radiomarkten met zijn kits.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik ga eerst maar een lc meter bouwen. Mij leek dit wel een geschikt ontwerp maar die transistor helemaal rechts in het schema, van welk type moet die zijn of kan ik daar gewoon een BC557b voor gebruiken? En is dit schema een goed ontwerp of zijn er verbeterde? (ze lijken allemaal op elkaar) En mogen alle condensatoren waar geen plusje bij staat gewoon folie condensatoren zijn of juist tantaal of keramisch?

PA4WFB

Dat mag een BC557 zijn, als je een klein relais gebruikt.

Of er betere zelfbouw-versies zijn? Ik heb een AVR-versie, maar het meetprincipe lijkt me gelijk. Ben er tevreden over, wat niet belet dat er soms rare verschijnselen optreden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Heb deze vorige jaar gemaakt, je kan er alleen capaciteit mee meten, maar is wel erg nauwkeurig.

http://elm-chan.org/works/cmc/report.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik mag gewoon keramische en folie condensatoren door elkaar gebruiken?
En voor de pic welke moet ik hebben? http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?searchStr=16F84&act=viewC…
Kwa prijs verschillen ze vrij veel maar mag ik gewoon de goedkoopste nemen of niet? En maakt het uit als het een 16f84A versie is?

PA4WFB

Ik heb de lc-meter op mijn breadboard gemaakt met de pic 16f84A van de site: http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/~rice/lc/
Ik heb toen verschillende hex code's geprobeert maar ik kwam niet verder dan een paar nullen op de lcd-display.
Toen vond ik dit op eronder staan:

You will also need two other files:

p16f84.inc which comes with the Microchip Asembler.
FP.TXT which has, in the past, been found on the Microchip Web site. See http://www.microchip.com - search for AN575. The file you really want is called FP24.A16. Take out the subroutines FLO1624 and INT2416, which aren't used.

maar ik snap het niet helemaal moet ik nu naast een hexfile het bestand FP24.A16. erinladen? En welke stukken moet ik nu weghalen?
samengevat wat moet ik doen naast de hexfile op de pic te programeren?

PA4WFB
flash2b

Special Member

Heb je de HEX file in je PIC geflashed, en ging dit goed?

Die extra files heb je alleen nodig als je zelf met MPLab een eigen versie van de software wilt maken.

Er is dus wat anders aan de hand, post eens een foto van je breadboard opstelling.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 29 juli 2011 19:42:18 (21%)

Ik ben weer wat verder.
Ik heb een 2 draadjes los gegooid (LK1, LK3) en sinds dien geeft hij als ik op drukknop "zero" druk eerst 'calibrating' en dan 'over range' aan. Maat meten ho maar. Waar zou dit dan aan liggen?

PA4WFB

Na een hoop gedenk vergelijk ben ik er achter gekomen dat de lm311 ook nog moest aangesloten worden op de vcc en de ground. En dat poot 5,6 doorgelust moesten worden (balance) en poot 1 weer aan de ground. Dit gedaan en hij meet nu wel capaciteit maar geen inductie. Hij geeft bij inductie nog steeds aan 'over range'. snap er niks meer van hoe kan hij wel capaciteit en geen inductie meten?

edit:

Mag je trouwens zulk soort schakelingen wel op een breadboard bouwen en dan bedoel ik vooral het spul rond de lm311P? (dit is de hex code die ik in de pic heb gezet: http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/~rice/lc/lc006.hex )

[Bericht gewijzigd door wouterb op maandag 1 augustus 2011 16:36:39 (24%)

PA4WFB

Gelukt!
Ik ben er achter gekomen dat je niet kan kalibreren in de L stand en dus moet Kalibreren in de C stand. stond op deze pagina: http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/LC-meter.html
Nu dus nog alles op een gaatjesprint solderen en in een doosje bouwen.:)

PA4WFB

Ik wil nu graag een frequentie counter maken waarmee ik o.a. ook als ik hem op een ontvanger aansluit de frequentie kan zien waarop hij is afgestemd(waar moet ik hem dan eigenlijk aanhangen, achter de lc-kring?) Is dit mogelijk met de 55MHz frequentie teller van ken-electronics. Of heb ik hier meer zulk soort countertjes voor nodig: http://www.veron-zaanstreek.nl/bouwprojekten/Frequentieuitlezing-count…

PA4WFB
fred101

Golden Member

Op de vfo via een buffer of via en gevoelige ingangstrap inductief oppikken van de vfo. Alleen is dat niet de ontvangst frequentie. Dus moet je een een counter maken die bij zijn meting wat optelt of aftrekt zodat hij de ontvangst frequentie weergeeft.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beetje domme vraag misschien maar wat is/betekent VFO?

PA4WFB

Zal ik het even voor je googlen?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

variabele frequentie oscillator (je hebt ook een VCO, VXO, BFO)
Tijd voor een boekje over radio theorie lijkt me. Een VFO is toch weleen stukje basis kennis)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je gewoon op een rechtuitontvanger de frequentie meet met een 'gewone' frequentiecounter kan dat dan gelijk achter de lc-kring?
Ene tijd voor mijn eerste superhet zonder ic's alleen misschien een NE602 en een opamp ofzo.

Tijd voor een boekje over radio theorie lijkt me.

voorbeelden?
Het liefst in het Nederlands. Mijn engels is vrij slecht.
Dit heb ik al uitgeprint en gelezen: http://www.pa0vro.nl/ (stond ook in wat VFO en BFO is)
Maar wat is nu dus echt een goed hf boek met veel voorbeelden enz.?

PA4WFB
fred101

Golden Member

Bij een rechtuit ( direct conversion) is de VFO frequentie ook de ontvangst frequentie.
Je kunt dat signaal aftappen maar je niet je kring belasten. Als de counter gevoelig genoeg is ( bij die van Kent moet er dan waarschijnlijk een extra versterkertrapje voor) kun je hem inductief koppelen ( dus koppelspoeltje in de buurt van je tank circuit)

Goede literatuur over RF is meestal Engels en gaat meestal uit van een goede algemene electronica kennis. Als het wel bij de basis begint dan gaat het meestal gelijk heel diep door. RF is normal niet iets waar je mee begint. ( kan wel, ik heb dat ook gedaan maar ik heb geen moeite met engels en op twee na zijn alle boeken die ik heb bestudeerd Engels)

Als je het kan vinden is ontvangers van Sterrenburg een aanrader. Was mijn eerste boek. Rinus Kent verkoopt een paar leuke boeken voor beginners, ook met leuke nabouw projectjes en handige deel schakelingen.
Electronica kunst en kunde, niet over RF, komt er wel in voor, is de bijbel ( ten minste, the art of electronics, de engelse versie, is dat voor mij)
Zenders 1 en 2 van Bron ( of Schaap, ik gooi ze altijd door elkaar)
Verder oude literatuur als Dr Blan, jongens radio en andre. Oud maar de RF basis is gelijk. Of je nu een tor, fet of buis gebruikt, de basis is grotendeels gelijk.

In het Engels, alle datasheets en application notes zijn Engels:

Experimental methods in RF design van Hayward is een echt heel goed boek.
ARRL handbook
RF circuit Design van Bowick
Jones radio handboek ( oud, buizen maar wel RF)
Secrects of RF design, carr ( simpeler dan Hayward)
Radio frequent transistors , principle and applications van Dye en granberg
Analog circuits, world class designs van Bob Pease is een heel goed boek.
Analog circuit design Dobkin/williams

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb bijna de gehele serie van H. Saeys en J. Cuppens over elektronica. Best wel moeilijk vind ik als je het zelf allemaal jezelf moet aanleren. Maar is elektronca kunst en kunde net zo iets? Eigenlijk zit ik veel liever achter de soldeerbout dan me door zo'n boek zwoegen en daarna het eigenlijk nog eens moet lezen om het allemaal een beetje te snappen. En ook bijna niets is specifiek rf gericht. En om aan 1 zo'n boek m'n kerstvakantie op te offeren vind ik ook weer zo wat.

PA4WFB
fred101

Golden Member

Op 24 december 2011 20:02:02 schreef wouterb:
En om aan 1 zo'n boek m'n kerstvakantie op te offeren vind ik ook weer zo wat.

Grapjas, ik ben vorig jaar zomer in the art of electronics begonnen. Ik ben nu halverwege. En ik lees er bijna dagelijks in. Zijn meer dan 1000 paginas.
Als jij denkt in 1 week RF te leren en dat opofferen vindt wens ik je verder veel succes. Is bloemschikken niet een betere optie ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 december 2011 20:10:57 schreef fred101:
[...]

Grapjas, ik ben vorig jaar zomer in the art of electronics begonnen. Ik ben nu halverwege.

HET boek voor elektronica, of je audio of RF doet, dat boek is altijd handig :)

free_electron

Silicon Member

Op 24 december 2011 20:02:02 schreef wouterb:
Ik heb bijna de gehele serie van H. Saeys en J. Cuppens

ouchiewawa ... dat zijn boeken voor het onderwijs... dat soort boek is alleen bruikbaar als er iemand ook nog iets bij vertelt... ( er is ook een leraar boek bij.. )

Ga rap 'elektronica .. echt niet moeilijk halen in de bibliotheek en lees dat eerst. eenmaal daar mee klaar ga je electronica kunst en kunde ( nederlandse vertaling van Art of Electronics ) lezen. Als je engels goe dis pak j ebeter direct Art of Electronics. En zoals Fred zegt : dat is GEEN WC lectuur. het kost je ene flink aantal weken om dat volledig uit te lezen en te begrijpen. Maar als je ht uitgelezen hebt dan heb je een flinke basis. Dan kan je nog de boeken Van Bob Pease en Jim Williams er bij nemen en je zult een geweldige goeie basis Analoog hebben.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 24 december 2011 20:49:25 schreef Riktw:
[...]
HET boek voor elektronica, of je audio of RF doet, dat boek is altijd handig :)

Qua theorie wel, maar qua onderdelen die aangeraden worden is het 'ietwat' gedateerd. In sommige gevallen zijn 75% van de beschreven transistors/IC's niet meer beschikbaar.

Ik heb het boek ontvangers gekocht. Er staat echt veel nuttigs in.
Ik wil nu eigenlijk een frequentie teller bouwen.
Fred101 had het erover dat je de VFO inductief moest oppakken. Betekent dit met een scheidingstrafotje ertussen of via een spoel?

PA4WFB
fred101

Golden Member

Met en spoeltje wat je er vlak bij plaatst waardoor er koppeling ontstaat, of met een klein Ctje. In beide gevallen zul je dat uitgekoppelde signaal waarschijnlijk moeten versterken. Je moet alleen uitkijken dat je door de belasting je VFO niet wegtrekt of laat afslaan. De belaste Q van de kring neemt af omdat je energie aftapt naar je counter. Die koppeling moet dus zo laag mogelijk en gebuffert zodat je counter asnkoppelen als belasting niet je VFO beinvloeden kan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs